دفترچه

نسخه‌ی کامل: کافه دومگو
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
shirin نوشته: روانشناسی هم در محدوده علم فیزیولوژی اعصاب قرار میگیره.
کی گفته؟!
فیزیولوژی اعصاب علم برسی ساختار و کارکرد سیستم عصبی انسان است، روانشناسی برسی ِ بحث‌برانگیز برخی داده‌های نه چندان دقیق پیرامون رفتارهای اسما عمومی. اینها چه پیوندی با هم دارند؟
روانشناسی رفتاری هم زیر مجموعه نوروفیزیولوژی هست. فیزیولوژی اعصاب بخش بزرگی رو تشکیل میده. مغز تمام رفتارهای انسان رو کنترل میکنه. رفتارهای ارادی، غیرارادی و ... هر گونه مطالعه ای درباره رفتارهای انسان هم ناچارا به مغز و نورونها ارتباط پیدا میکنه.
راستی رفتارهای اسما عمومی یعنی چی؟
بله روانشناسی «باید» چنان باشد، شاید عصب‌روانشناسی این تقسیم بندی را در آینده‌ای دور محقق بکند..
وانگهی آنچه که هست و «روانشناسی ِ واقعا موجود» بیشتر مشتاق برسی چیزهایی‌ست که مرغ پخته‌ی درون پلو را به خنده می‌اندازد..
shirin نوشته: راستی رفتارهای اسما عمومی یعنی چی؟

این رفتارهایی که روانشناسی دست به برسی آنها می‌زند، که خیلی اوقات رفتار بخشی از جامعه‌ی سفیدپوست ِ شهرنشین جهان غرب است. فرض بکنید با «علم روانشناسی» تولید لندن بخواهید به «درمان» مردم ژاپن بپردازید. E40c
مثلا رفتار مردم بخشی از جامعه غرب رو ملاک قرار میده و با استفاده از اون معیار نتیجه میگیره که مردم ژاپن غیرطبیعی هستن و میخواد مداواشون کنه؟ این هست منظور؟ یا مثلا بعضی بیماریهای روانی در ژاپن رو با روش درمانی غربیها میخوان مداوا کنن؟
shirin نوشته: مثلا رفتار مردم بخشی از جامعه غرب رو ملاک قرار میده و با استفاده از اون معیار نتیجه میگیره که مردم ژاپن غیرطبیعی هستن و میخواد مداواشون کنه؟ این هست منظور؟
بله، روانشنی برای تعریف «نرمال» و «ابنرمال» به طرز ِ دیوانه‌واری دچار مشکل است.. البته خود شارحان آنهم می‌پذیرند که ارائه‌ی تعریفی جهان‌شمول از مفاهیمی این چنین ممکن نیست و برسی روان آدمی تلاشی‌ست بسیار جوان(در قیاس با دیگر انواع علم)و باید به آن فرصتی بیش از صد و پنجاه سال برای شکوفا شدن داد و ...
چرا از کوره در رفتی راسل؟ E523
کوره در رفتنی که نبود امیر،فقط واقعا احساس کردم وقت نچندان زیادی که برای نوشتن پستهایم در آن تاپیک کرده ام بیهوده بوده کاملا و داستان گفتگو نیست اصلا.بیشتر تصحیح هست تا از کوره در رفتن یا چیزی شبیه به اون E402
دیشب رامنی بر سر سیاست خارجی در نظرسنجی بدجور باخته مثل اینکه،هر چند بگمانم اوباما سیاستش درباره ایران به جایی نرسد و دروغ میگوید ج.ا اتمی را پذیرفته از ابتدا دارد فیلم بازی میکند.