11-05-2010, 02:46 PM
با درود.
با درود خدمت دوستان.
چند وقت پیش یک مقاله در وبسایت خود با عنوان " صهیونیسم و پاسخ به تهمت ها" نوشتم که مورد توجه قرار گرفت ، اینجا نیز آن مقاله را میگذارم تا نظر دوستان را بدونم و اگر بحثی بود در موردش تبادل اندیشه کنیم.
به علت طولانی بودن مقاله ، در ۳ بخش آن را پست میکنم.
آدرس وبسایت من این هست http://www.oorshalimnews.com میتوانید در آنجا نیز این را بخوانید.
---------- ارسال جدید اضافه شده در 02:43 PM ---------- ارسال قبلی در 02:42 PM ----------
مزامیر ۱:۱۳۷
על נהרות בבל שם ישבנו גם בכינו בזכרנו את ציון
نزد نهرهای بابل آنجا نشستیم و گریه نیز كردیم، چون صهیون را به یاد آوردیم.
مزامیر ۱۳۷: ۳-۸
וניללותו ריש-ירבד וניבוש ונולאש םש יכןויצ רישמ ונל וריש החמש:רכנ תמדא לע הוהי-ריש-תא רישנ ךיאינימי חכשת םלשורי ךחכשא-םאהלעא אל-םא יכרכזא אל-םא יכחל ינושל-קבדתיתחמש שאר לע םלשורי-תאםירמאה םלשורי םוי תא םודא ינבל הוהי רכזהב דוסיה דע ורע ורעךלומג-תא ךל-םלשיש ירשא הדודשה לבב-תבונל תלמגש
زیرا آنانی كه ما را به اسیری برده بودند، در آنجا از ما سرود خواستند؛ و آنانی كه ما را تاراج كرده بودند، شادمانی (خواستند) كه یكی از سرودهای صهیون را برای ما بسرایید. چگونه سرودخداوند را، در زمین بیگانه بخوانیم؟اگر تو را ای اورشلیم فراموش كنم، آنگاه دست راست من فراموش كند. اگر تو را به یاد نیاورم، آنگاه زبانم به كامم بچسبد، اگر اورشلیم را بر همه شادمانی خود ترجیح ندهم. ای خداوند ، روز اورشلیم را برای بنیادوم به یاد آور، كه گفتند: منهدم سازید، تا بنیادش منهدم سازید! ای دختر بابل كه خراب خواهی شد، خوشابحال آنكه به تو جزا دهد چنانكه تو به ما جزا دادی!
پس تا اینجا متوجه شدیم که کلمه صهیون اشاره به چه مکانی دارد و ریشه آن در مذهب و فرهنگ یهود است ، حال از این به بعد به تشریح جنبش سیاسی که ” صهیونیسم” نام دارد خواهیم پرداخت و آن را از جنبه تاریخی بررسی خواهیم کرد.
در سال ۱۸۹۶ هرزل کتابی را در اتریش منتشر کرد با عنوان ” کشور یهودی ها” ، این کتاب در واقع سند اولیه جنبش تجدید حیات ملی یهودیان جهان بود که تاثیر زیادی در یهودیان آن زمان گذاشت و آنها را به بازگشت به سرزمین پدری خود تشویق کرد. هرزل در این کتاب آرزوی خود را برای تشکیل یک کشور یهودی در قرن ۲۰ اعلان میکند و تنها راه مقابل با یهود ستیزی در اروپا را تشکیل یک کشور یهودی میداند. هرزل به عنوان یک یهودی کاملأ سکولار و همچنین بیخدا به علت اینکه تماس زیادی با جامعه یهودی نداشت تصور میکرد که تشکیل یک کشور یهودی در مکانی دیگر به غیر از سرزمین پدری امکان پذیر خواهد بود و با استقبال یهودیان مواجه خواهد شد ، به همین خاطر او در این کتاب خود از امکان تشکیل یک کشور یهودی در آرژانتین نیز سخن میگوید.
از ماه آوریل سال ۱۸۹۶ که ترجمه انگلیسی کتاب “کشور یهودی ها” در آمد ، تئودور دیگر رسما به عنوان رهبر و سخنگوی جنبش صهیونیسم شناخته میشد. چند سال بعد ، زمانی که هرزل سفرهای جهانی بسیاری در جهت تبلیغ صهیونیسم انجام داده بود و چهره شناخته شدهای به حساب میآمد ، از طرف امپراطوری بریتانیا پیشنهادی به او داده شد که ۱۳ هزار کیلومتر مربع زمین که بخشی از اوگاندا و کنیا امروزی را شامل میشود را به او بدهند تا کشور یهودی خود را در آنجا تشکیل دهد . هرزل این فکر را به کنگره ششم صهیونیستها در باسل آورد ، صحبتهای فراوانی در این زمینه صورت گرفت ، بسیاری میگفتند تشکیل یک کشور یهودی در اوگاندا ، بازگشت یهودیان به سرزمین پدری را مشکل تر خواهد کرد و اینکه چون هیچ ارتباطی بین فرهنگ یهودی و اوگاندا نیست و در واقع یهودیها مردم بومی آن منطقه نیستند ، آنجا هرگز مثل یک کشور برای آنها نخواهد بود که در نهایت این برنامه ردّ شد و صورت نپذیرفت ، ولی در آن زمان تعدادی یهودی به آن منطقه مهاجرت کردند که تا به امروز نیز نوادگان آنها در آنجا ساکن هستند. البته هرزل ۱ سال قبل از جریان ردّ شدن برنامه اسکان دادن یهودیان در اوگاندا فوت کرد و در وین به خاک سپرده شد ، در سال ۱۹۴۹ بعد از تشکیل اسرائیل بقایای او را به تپّه هرزل در اورشلیم منتقل و در آنجا به خاک سپردند.
---------- ارسال جدید اضافه شده در 02:45 PM ---------- ارسال قبلی در 02:43 PM ----------
شاخههای مختلف صهیونیسم
صهیونیسم کارگری و سوسیالیستی : صهیونیسم سوسیالیستی را میتوان به بزرگترین بخش چپ گرای جنبش صهیونیسم دانست که برای سالها اکثریت صهیونیستها را تشکیل میدادند ، رهبران این شاخه از صهیونیسم بر خلاف شاخه سیاسی که بنیان گزارش هرزل بود به این عقیده داشتند که از طریق بازگشت یهودیان به سرزمین اسرائیل باید آنجا را ساخت و کشور یهودی را ایجاد کرد و گسترش این عقیده در میان تودههای طبقه متوسط یهودیان اروپا را کمک بسیار مهمی در این راه میدانستند (هرزل معتقد بود که باید با کسب حمایت جامعه جهانی و رهبران دنیا به ایجاد کشور یهودی کمک کرد)، از رهبران مشهور صهیونیسم سوسیالیستی میتوان به دیوید بن گورین ، گلدا معیر و اهود باراک نام برد ، همچنین آلبرت انیشتین نیز طرفداری خود را از صهیونیسم کارگری ابراز داشته بود.
بنیان گذار این اندیشه ناحوم سیرکین بود که در کنگره سوم صهیونیسم در سال ۱۸۹۹ این عقیده را مطرح کرد ، او متولد شهر مینسک در بلاروس کنونی بود ، او نویسنده مقالهای با نام مساله یهود و کشور یهودی سوسیالیستی بود که در زمان خود توجه بسیاری را جلب کرد. در طول جنگ جهانی اول او تلاش کرد تا کنگره یهود آمریکا را تشکیل دهد و تلاش بسیاری در تشکیل دوباره کشور یهودی انجام داد ، سیرکین همچنین قبل از بازگشت خودش به سرزمین پدری دچار سکته قبلی شد و متاسفانه در سال ۱۹۲۴ فوت کرد و رؤیای کشور یهودی خود را ندید ، بعد از تشکیل اسرائیل جسد او را به کشور منتقل کردند ، یاد و خاطره او همیشه برای تلاشهایی که انجام داد در خاطر صهیونیستها زنده خواهد ماند.
زیو جابوتینسکی کیست؟
زیو جابوتینسکی در ۱۸ اکتبر سال۱۸۸۰ در شهر اودسا ، اوکراین به دنیا آمد ، او در سنّ ۱۸ سالگی به ایتالیا و سوئیس رفت تا حقوق بخواند و همچنین خبرنگار و نویسنده برای بسیاری از روزنامههای معروف روسی زمان خود بود.زیو در کنگره ششم صهیونیسم به عنوان نماینده انتخاب شد ، آخرین کنگرهای که شخص تئودور هرزل در آن حضور داشت ، در طول این مدت او تلاش بسیاری برای اشاعه زبان عبری در میان یهودیان روسیه کرد و همچنین از بنیان گذاران دانشگاه عبری اورشلیم نیز بود.در طول جنگ جهانی اول او بنیان گذار هنگ یهود در ارتش بریتانیا بود و در کنار آنها بر علیه عثمانیها جنگید ، او همچنین از بنیان گذاران گروههای دفاع از یهودیان در اسرائیل بود ، همچنین نیز در طول سالهای ۱۹۳۹-۱۹۴۰ زیو تلاش بسیاری کرد تا در کنار آمریکا و انگلیس یک ارتش یهودی تشکیل دهد تا با نازیها بجنگند.در ۴ اگوست ۱۹۴۰، در طول سفری در نیویورک دچار یک حمله قلبی شدید شد ، او وصیت کرده بود که جسد او را فقط با دستور یک دولت یهودی در اسرائیل به آنجا ببرند که این وصیت در دولت سوم اسرائیل در سال ۱۹۶۴ اتفاق افتاد ، لوی اشکل سومین نخست وزیر اسرائیل باقیمانده زیو و همسرش را به اسرائیل آورد و در تپّه هرزل در اورشلیم دفن کرد.
الیعازر بن یهودا را پدر زبان عبری مدرن لقب میدهند ، او از اولین مدافعین اندیشه صهیونیسم بود و بر اساس تلاشهای او بود که عبری به عنوان زبانی که صحبت میشود زنده شد. الیعازر ۲ بار با ۲ خواهر ازدواج کرد ، همسر اول او “دوورا” از بیماری سل فوت کرد و او را با ۵ فرزند کوچک تنها گذاشت ، آخرین وصیت همسر او قبل از مرگ این بود که به الیعازر گفت بود تا با خواهر جوان تر او پاولا ازدواج کند ، هنوز چندی از مرگ دوورا نگذشته بود که ۳ نفر از فرزندان او ظرف مدت ۱۰ روز از بیماری دیفتیری مردند ، ۶ ماه بعد الیعازر با پاولا ازدواج کرد و بعدها پاولا اسم عبری همدا را برای خود برگزید.در سال ۱۸۸۱ الیعازر به اسرائیلی که هنوز به وسیلهٔ حکومت عثمانی اداره میشد مهاجرت کرد و به عنوان معلم مشغول به کار شد ، او همچنین تلاش بسیاری کرد تا زبان عبری مدرن را جانشین زبان یدیش برای مکالمه روزمره بین مهاجرین یهودی کند.در طول جنگ جهانی اول ترکها الیعازر را مجبور به ترک اسرائیل کردند ، او به آمریکا رفت و در سال ۱۹۱۹ به کشور بازگشت و در سال ۱۹۲۰ فرمانده انگلیسی اسرائیل را قانع کرد تا زبان عبری را به عنوان یکی از ۳ زبان رسمی اسرائیل بپذیرد.در دسامبر ۱۹۹۲ او دار فانی را وداع گفت و در کوه زیتون در اورشلیم به خاک سپرده شد ، ۳۰ هزار نفر در مراسم تشیع جنازه او شرکت داشتند.
اوراهام استرن بنیان گذار گروه لهی , متولد ۲۳ دسامبر ۱۹۰۷ در لهستان است ، در طول جنگ جهانی اول او به روسیه فرار کرد و در پایان جنگ به لهستان برگشت ، اوراهام در سال ۱۹۱۸ به تنهایی به سرزمین اسرائیل بازگشت ، او وارد دانشگاه عبری اورشلیم شد تا زبانهای کلاسیک(یونانی و لاتین) بخواند و از آنجا با بورس تحصیلی به فلورانس ایتالیا رفت ، بعد از بازگشت او به کشور در سال ۱۹۲۹ به گروه هگاناه پیوست ، مدتی نگذشته بود که او ادامه تحصیل خود را رها کرد و تمامی زندگی خود را وقف مبارزه برای استقلال یهود کرد. در سال ۱۹۳۱ گروهی از اعضای هگاناه به دلیل اینکه خط مشیهای این گروه را معتدل و بسیار خویشتن دار توصیف میکردند استقلال خود را ایجاد کردند و گروه ایرگون را تشکیل دادند ، اوراهام که بعد از شورش سال ۱۹۲۹ عربها افکار شدیدا انقلابی به خود گرفته بود هم به گروه تازه تاسیس پیوست.در سال ۱۹۳۷ بعد از شورش جدید عربها ایرگون تجزیه شد و گروهی به هگاناه بازگشتند ، ولی اوراهام به مخالفت خود با رهبری هگاناه ادامه دادند و تحت رهبری جابوتینسکی در ایرگون باقی ماندند و به فعالیتهای چریکی خود ادامه دادند.
در طول جنگ جهانی دوم وقتی رهبران ایرگون تصمیم گرفتند که به حملات خود بر ضد بریتانیا خاتمه دهند ، اوراهام شدیدا مخالفت خود را ابراز کرد و گروه لهی را تشکیل داد ، با اینکه یهودیان تهدید نازیها را در پیش رو داشتند ، اوراهام هنوز انگلیس را دشمن اصلی استقلال یهود میدانست و حتی او با گروهی از نازیها در آلمان و فاشیستها در ایتالیا ارتباط برقرار کرد ، برای اینکه فکر میکرد ممکن است ملی گرایی افراطی نوع خودش را از این طریق بهتر در اسرائیل گسترش میدهد. افراط گرایی لهی ، مخالفت شدید یهودیان را به دنبال داشت و اکثر مردم مخالف این گروه بودند ، لهی همچنین به چندین فقره سرقت مسلحانه نیز دست زد که این کار هرچه بیشتر اعتبار آنها را در میان یهودیان نابود کرد ، از سال ۱۹۴۲ دولت بریتانیا برای دستگیری اوراهام استرن جایزه تعیین کرده بود و در ۱۲ فوریه همان سال پناهگاه او را در تلاویو پیدا کردند و او را به قتل رساندند ، امروز آن ساختمان در تلاویو موزهای برای جنبش لهی است.
از دیگر رهبران صهیونیسم انقلابی که همیشه دارای محبوبیت خاصی در بین یهودیان بود مناخم بگین بود، او متولد سال ۱۹۱۳ در لهستان بود و در کودکی به علت درگیریهای بین روسیه و آلمان در طول جنگ جهانی اول مجبور شد فرار کند.مناخم به علت عشق و علاقهای که به جنبش صهیونیسم داشت ، از سنین جوانی به زیو جابوتینسکی پیوست و خیلی زود به درجههای مدیریت و رهبری رسید.بعد از اینکه گروهی از هگاناه جدا شدند و ایرگون را تشکیل دادند و مناخم بگین رهبری آن را پذیرفت و در طول سالها نقش اساسی در مقاومت یهود بر ضد ارتش بریتانیا و همچنین دفاع از شهرهای یهودی در مقابل اعراب در اسرائیل داشت.مناخم بگین بعد از سال ۱۹۴۸ حزب هروت را به عنوان نماینده دست راستیهای اسرائیل تشکیل داد و تقریبا ۳۰ سال در مقام رهبر اپوزیسیون دولت سوسیالیستی اسرائیل بود ، البته در مدتی نیز در دولت وحدت ملی که در زمان جنگ ۶ روز تشکیل شد حضور داشت ، برنده شدن حزب او در ۱۹۷۷ و انتخاب او به عنوان نخست وزیر به ۳۰ سال حاکمیت حزب کارگر در کشور پایان داد.در طول نخست وزیری مناخم بگین ۳ اتفاق مهم در تاریخ خاورمیانه افتاد ، صلح بین اسرائیل و مصر ، عملیات اپرا(نابودی رآکتور اتمی عراق) و اشغال جنوب لبنان به جهت نابودی تروریستهای فلسطینی و همچنین حمایت از مسیحیهای ساکن آن منطقه که هر ۳ با موفقیت به انجام رسید.مناخم بگین در سال ۱۹۹۲ در شهر تلاویو فوت کرد و در کوه زیتون به خاک سپرده شد.
بنیان گذار اصلی این شاخه رابی اسحاق یاکو رینس است ، او از اولین رابیهایی بود که دست یاری به هرزل داد و از اعضای کنگره اول صهیونیسم در سوییس بود. امروز تقریبا اکثریت %۹۹ یهودیان ارتدکس و رابیها هوادار صهیونیسم هستند و تنها گروهی که کلّ آنها تقریبا ۵۰۰۰ نفر است معتقد هستند که کشور اسرائیل باید بعد از آمدن ماشیخ یهود تشکیل شود و از این رو با کشور اسرائیل کنونی مخالف هستند
---------- ارسال جدید اضافه شده در 02:46 PM ---------- ارسال قبلی در 02:45 PM ----------
پاسخ به تهمت ها
هیچ کس نباید برای وجود داشتنش از کسی معذرت خواهی کند و یا برای اینکه چرا هست به کسی توضیح دهد ، جنبش صهیونیسم جنبش حیات ملت یهود و دلیل هنوز وجود داشتن این مردم در جهان امروز است ، تصور کنید اگر امروز اسرائیلی نبود ، باید چند هلوکاست دیگر را نیز تجربه میکردیم؟ البته که تشکیل اسرائیل یهود ستیزی را متوقف نکرد ، ولی این قدرت را به یهودیها داد تا از خود دفاع کنند ، ادامه این مقاله را به پاسخ دادن به بعضی از تهمتهای اشخاصی که یهود ستیزی خود را در پشت انتقاد از اسرائیل پنهان میکنند اختصاص میدهیم.
با درود خدمت دوستان.
چند وقت پیش یک مقاله در وبسایت خود با عنوان " صهیونیسم و پاسخ به تهمت ها" نوشتم که مورد توجه قرار گرفت ، اینجا نیز آن مقاله را میگذارم تا نظر دوستان را بدونم و اگر بحثی بود در موردش تبادل اندیشه کنیم.
به علت طولانی بودن مقاله ، در ۳ بخش آن را پست میکنم.
آدرس وبسایت من این هست http://www.oorshalimnews.com میتوانید در آنجا نیز این را بخوانید.
---------- ارسال جدید اضافه شده در 02:43 PM ---------- ارسال قبلی در 02:42 PM ----------
- ریشه کلمه صهیونیسم از کجاست؟
مزامیر ۱:۱۳۷
על נהרות בבל שם ישבנו גם בכינו בזכרנו את ציון
نزد نهرهای بابل آنجا نشستیم و گریه نیز كردیم، چون صهیون را به یاد آوردیم.
مزامیر ۱۳۷: ۳-۸
וניללותו ריש-ירבד וניבוש ונולאש םש יכןויצ רישמ ונל וריש החמש:רכנ תמדא לע הוהי-ריש-תא רישנ ךיאינימי חכשת םלשורי ךחכשא-םאהלעא אל-םא יכרכזא אל-םא יכחל ינושל-קבדתיתחמש שאר לע םלשורי-תאםירמאה םלשורי םוי תא םודא ינבל הוהי רכזהב דוסיה דע ורע ורעךלומג-תא ךל-םלשיש ירשא הדודשה לבב-תבונל תלמגש
زیرا آنانی كه ما را به اسیری برده بودند، در آنجا از ما سرود خواستند؛ و آنانی كه ما را تاراج كرده بودند، شادمانی (خواستند) كه یكی از سرودهای صهیون را برای ما بسرایید. چگونه سرودخداوند را، در زمین بیگانه بخوانیم؟اگر تو را ای اورشلیم فراموش كنم، آنگاه دست راست من فراموش كند. اگر تو را به یاد نیاورم، آنگاه زبانم به كامم بچسبد، اگر اورشلیم را بر همه شادمانی خود ترجیح ندهم. ای خداوند ، روز اورشلیم را برای بنیادوم به یاد آور، كه گفتند: منهدم سازید، تا بنیادش منهدم سازید! ای دختر بابل كه خراب خواهی شد، خوشابحال آنكه به تو جزا دهد چنانكه تو به ما جزا دادی!
پس تا اینجا متوجه شدیم که کلمه صهیون اشاره به چه مکانی دارد و ریشه آن در مذهب و فرهنگ یهود است ، حال از این به بعد به تشریح جنبش سیاسی که ” صهیونیسم” نام دارد خواهیم پرداخت و آن را از جنبه تاریخی بررسی خواهیم کرد.
- · تئودور هرزل که بود؟
در سال ۱۸۹۶ هرزل کتابی را در اتریش منتشر کرد با عنوان ” کشور یهودی ها” ، این کتاب در واقع سند اولیه جنبش تجدید حیات ملی یهودیان جهان بود که تاثیر زیادی در یهودیان آن زمان گذاشت و آنها را به بازگشت به سرزمین پدری خود تشویق کرد. هرزل در این کتاب آرزوی خود را برای تشکیل یک کشور یهودی در قرن ۲۰ اعلان میکند و تنها راه مقابل با یهود ستیزی در اروپا را تشکیل یک کشور یهودی میداند. هرزل به عنوان یک یهودی کاملأ سکولار و همچنین بیخدا به علت اینکه تماس زیادی با جامعه یهودی نداشت تصور میکرد که تشکیل یک کشور یهودی در مکانی دیگر به غیر از سرزمین پدری امکان پذیر خواهد بود و با استقبال یهودیان مواجه خواهد شد ، به همین خاطر او در این کتاب خود از امکان تشکیل یک کشور یهودی در آرژانتین نیز سخن میگوید.
از ماه آوریل سال ۱۸۹۶ که ترجمه انگلیسی کتاب “کشور یهودی ها” در آمد ، تئودور دیگر رسما به عنوان رهبر و سخنگوی جنبش صهیونیسم شناخته میشد. چند سال بعد ، زمانی که هرزل سفرهای جهانی بسیاری در جهت تبلیغ صهیونیسم انجام داده بود و چهره شناخته شدهای به حساب میآمد ، از طرف امپراطوری بریتانیا پیشنهادی به او داده شد که ۱۳ هزار کیلومتر مربع زمین که بخشی از اوگاندا و کنیا امروزی را شامل میشود را به او بدهند تا کشور یهودی خود را در آنجا تشکیل دهد . هرزل این فکر را به کنگره ششم صهیونیستها در باسل آورد ، صحبتهای فراوانی در این زمینه صورت گرفت ، بسیاری میگفتند تشکیل یک کشور یهودی در اوگاندا ، بازگشت یهودیان به سرزمین پدری را مشکل تر خواهد کرد و اینکه چون هیچ ارتباطی بین فرهنگ یهودی و اوگاندا نیست و در واقع یهودیها مردم بومی آن منطقه نیستند ، آنجا هرگز مثل یک کشور برای آنها نخواهد بود که در نهایت این برنامه ردّ شد و صورت نپذیرفت ، ولی در آن زمان تعدادی یهودی به آن منطقه مهاجرت کردند که تا به امروز نیز نوادگان آنها در آنجا ساکن هستند. البته هرزل ۱ سال قبل از جریان ردّ شدن برنامه اسکان دادن یهودیان در اوگاندا فوت کرد و در وین به خاک سپرده شد ، در سال ۱۹۴۹ بعد از تشکیل اسرائیل بقایای او را به تپّه هرزل در اورشلیم منتقل و در آنجا به خاک سپردند.
---------- ارسال جدید اضافه شده در 02:45 PM ---------- ارسال قبلی در 02:43 PM ----------
شاخههای مختلف صهیونیسم
- · صهیونیسم سوسیالیستی
صهیونیسم کارگری و سوسیالیستی : صهیونیسم سوسیالیستی را میتوان به بزرگترین بخش چپ گرای جنبش صهیونیسم دانست که برای سالها اکثریت صهیونیستها را تشکیل میدادند ، رهبران این شاخه از صهیونیسم بر خلاف شاخه سیاسی که بنیان گزارش هرزل بود به این عقیده داشتند که از طریق بازگشت یهودیان به سرزمین اسرائیل باید آنجا را ساخت و کشور یهودی را ایجاد کرد و گسترش این عقیده در میان تودههای طبقه متوسط یهودیان اروپا را کمک بسیار مهمی در این راه میدانستند (هرزل معتقد بود که باید با کسب حمایت جامعه جهانی و رهبران دنیا به ایجاد کشور یهودی کمک کرد)، از رهبران مشهور صهیونیسم سوسیالیستی میتوان به دیوید بن گورین ، گلدا معیر و اهود باراک نام برد ، همچنین آلبرت انیشتین نیز طرفداری خود را از صهیونیسم کارگری ابراز داشته بود.
بنیان گذار این اندیشه ناحوم سیرکین بود که در کنگره سوم صهیونیسم در سال ۱۸۹۹ این عقیده را مطرح کرد ، او متولد شهر مینسک در بلاروس کنونی بود ، او نویسنده مقالهای با نام مساله یهود و کشور یهودی سوسیالیستی بود که در زمان خود توجه بسیاری را جلب کرد. در طول جنگ جهانی اول او تلاش کرد تا کنگره یهود آمریکا را تشکیل دهد و تلاش بسیاری در تشکیل دوباره کشور یهودی انجام داد ، سیرکین همچنین قبل از بازگشت خودش به سرزمین پدری دچار سکته قبلی شد و متاسفانه در سال ۱۹۲۴ فوت کرد و رؤیای کشور یهودی خود را ندید ، بعد از تشکیل اسرائیل جسد او را به کشور منتقل کردند ، یاد و خاطره او همیشه برای تلاشهایی که انجام داد در خاطر صهیونیستها زنده خواهد ماند.
- · صهیونیسم ملی گرا
زیو جابوتینسکی کیست؟
زیو جابوتینسکی در ۱۸ اکتبر سال۱۸۸۰ در شهر اودسا ، اوکراین به دنیا آمد ، او در سنّ ۱۸ سالگی به ایتالیا و سوئیس رفت تا حقوق بخواند و همچنین خبرنگار و نویسنده برای بسیاری از روزنامههای معروف روسی زمان خود بود.زیو در کنگره ششم صهیونیسم به عنوان نماینده انتخاب شد ، آخرین کنگرهای که شخص تئودور هرزل در آن حضور داشت ، در طول این مدت او تلاش بسیاری برای اشاعه زبان عبری در میان یهودیان روسیه کرد و همچنین از بنیان گذاران دانشگاه عبری اورشلیم نیز بود.در طول جنگ جهانی اول او بنیان گذار هنگ یهود در ارتش بریتانیا بود و در کنار آنها بر علیه عثمانیها جنگید ، او همچنین از بنیان گذاران گروههای دفاع از یهودیان در اسرائیل بود ، همچنین نیز در طول سالهای ۱۹۳۹-۱۹۴۰ زیو تلاش بسیاری کرد تا در کنار آمریکا و انگلیس یک ارتش یهودی تشکیل دهد تا با نازیها بجنگند.در ۴ اگوست ۱۹۴۰، در طول سفری در نیویورک دچار یک حمله قلبی شدید شد ، او وصیت کرده بود که جسد او را فقط با دستور یک دولت یهودی در اسرائیل به آنجا ببرند که این وصیت در دولت سوم اسرائیل در سال ۱۹۶۴ اتفاق افتاد ، لوی اشکل سومین نخست وزیر اسرائیل باقیمانده زیو و همسرش را به اسرائیل آورد و در تپّه هرزل در اورشلیم دفن کرد.
- · صهیونیسم فرهنگی
الیعازر بن یهودا را پدر زبان عبری مدرن لقب میدهند ، او از اولین مدافعین اندیشه صهیونیسم بود و بر اساس تلاشهای او بود که عبری به عنوان زبانی که صحبت میشود زنده شد. الیعازر ۲ بار با ۲ خواهر ازدواج کرد ، همسر اول او “دوورا” از بیماری سل فوت کرد و او را با ۵ فرزند کوچک تنها گذاشت ، آخرین وصیت همسر او قبل از مرگ این بود که به الیعازر گفت بود تا با خواهر جوان تر او پاولا ازدواج کند ، هنوز چندی از مرگ دوورا نگذشته بود که ۳ نفر از فرزندان او ظرف مدت ۱۰ روز از بیماری دیفتیری مردند ، ۶ ماه بعد الیعازر با پاولا ازدواج کرد و بعدها پاولا اسم عبری همدا را برای خود برگزید.در سال ۱۸۸۱ الیعازر به اسرائیلی که هنوز به وسیلهٔ حکومت عثمانی اداره میشد مهاجرت کرد و به عنوان معلم مشغول به کار شد ، او همچنین تلاش بسیاری کرد تا زبان عبری مدرن را جانشین زبان یدیش برای مکالمه روزمره بین مهاجرین یهودی کند.در طول جنگ جهانی اول ترکها الیعازر را مجبور به ترک اسرائیل کردند ، او به آمریکا رفت و در سال ۱۹۱۹ به کشور بازگشت و در سال ۱۹۲۰ فرمانده انگلیسی اسرائیل را قانع کرد تا زبان عبری را به عنوان یکی از ۳ زبان رسمی اسرائیل بپذیرد.در دسامبر ۱۹۹۲ او دار فانی را وداع گفت و در کوه زیتون در اورشلیم به خاک سپرده شد ، ۳۰ هزار نفر در مراسم تشیع جنازه او شرکت داشتند.
- · صهیونیسم انقلابی
اوراهام استرن بنیان گذار گروه لهی , متولد ۲۳ دسامبر ۱۹۰۷ در لهستان است ، در طول جنگ جهانی اول او به روسیه فرار کرد و در پایان جنگ به لهستان برگشت ، اوراهام در سال ۱۹۱۸ به تنهایی به سرزمین اسرائیل بازگشت ، او وارد دانشگاه عبری اورشلیم شد تا زبانهای کلاسیک(یونانی و لاتین) بخواند و از آنجا با بورس تحصیلی به فلورانس ایتالیا رفت ، بعد از بازگشت او به کشور در سال ۱۹۲۹ به گروه هگاناه پیوست ، مدتی نگذشته بود که او ادامه تحصیل خود را رها کرد و تمامی زندگی خود را وقف مبارزه برای استقلال یهود کرد. در سال ۱۹۳۱ گروهی از اعضای هگاناه به دلیل اینکه خط مشیهای این گروه را معتدل و بسیار خویشتن دار توصیف میکردند استقلال خود را ایجاد کردند و گروه ایرگون را تشکیل دادند ، اوراهام که بعد از شورش سال ۱۹۲۹ عربها افکار شدیدا انقلابی به خود گرفته بود هم به گروه تازه تاسیس پیوست.در سال ۱۹۳۷ بعد از شورش جدید عربها ایرگون تجزیه شد و گروهی به هگاناه بازگشتند ، ولی اوراهام به مخالفت خود با رهبری هگاناه ادامه دادند و تحت رهبری جابوتینسکی در ایرگون باقی ماندند و به فعالیتهای چریکی خود ادامه دادند.
در طول جنگ جهانی دوم وقتی رهبران ایرگون تصمیم گرفتند که به حملات خود بر ضد بریتانیا خاتمه دهند ، اوراهام شدیدا مخالفت خود را ابراز کرد و گروه لهی را تشکیل داد ، با اینکه یهودیان تهدید نازیها را در پیش رو داشتند ، اوراهام هنوز انگلیس را دشمن اصلی استقلال یهود میدانست و حتی او با گروهی از نازیها در آلمان و فاشیستها در ایتالیا ارتباط برقرار کرد ، برای اینکه فکر میکرد ممکن است ملی گرایی افراطی نوع خودش را از این طریق بهتر در اسرائیل گسترش میدهد. افراط گرایی لهی ، مخالفت شدید یهودیان را به دنبال داشت و اکثر مردم مخالف این گروه بودند ، لهی همچنین به چندین فقره سرقت مسلحانه نیز دست زد که این کار هرچه بیشتر اعتبار آنها را در میان یهودیان نابود کرد ، از سال ۱۹۴۲ دولت بریتانیا برای دستگیری اوراهام استرن جایزه تعیین کرده بود و در ۱۲ فوریه همان سال پناهگاه او را در تلاویو پیدا کردند و او را به قتل رساندند ، امروز آن ساختمان در تلاویو موزهای برای جنبش لهی است.
از دیگر رهبران صهیونیسم انقلابی که همیشه دارای محبوبیت خاصی در بین یهودیان بود مناخم بگین بود، او متولد سال ۱۹۱۳ در لهستان بود و در کودکی به علت درگیریهای بین روسیه و آلمان در طول جنگ جهانی اول مجبور شد فرار کند.مناخم به علت عشق و علاقهای که به جنبش صهیونیسم داشت ، از سنین جوانی به زیو جابوتینسکی پیوست و خیلی زود به درجههای مدیریت و رهبری رسید.بعد از اینکه گروهی از هگاناه جدا شدند و ایرگون را تشکیل دادند و مناخم بگین رهبری آن را پذیرفت و در طول سالها نقش اساسی در مقاومت یهود بر ضد ارتش بریتانیا و همچنین دفاع از شهرهای یهودی در مقابل اعراب در اسرائیل داشت.مناخم بگین بعد از سال ۱۹۴۸ حزب هروت را به عنوان نماینده دست راستیهای اسرائیل تشکیل داد و تقریبا ۳۰ سال در مقام رهبر اپوزیسیون دولت سوسیالیستی اسرائیل بود ، البته در مدتی نیز در دولت وحدت ملی که در زمان جنگ ۶ روز تشکیل شد حضور داشت ، برنده شدن حزب او در ۱۹۷۷ و انتخاب او به عنوان نخست وزیر به ۳۰ سال حاکمیت حزب کارگر در کشور پایان داد.در طول نخست وزیری مناخم بگین ۳ اتفاق مهم در تاریخ خاورمیانه افتاد ، صلح بین اسرائیل و مصر ، عملیات اپرا(نابودی رآکتور اتمی عراق) و اشغال جنوب لبنان به جهت نابودی تروریستهای فلسطینی و همچنین حمایت از مسیحیهای ساکن آن منطقه که هر ۳ با موفقیت به انجام رسید.مناخم بگین در سال ۱۹۹۲ در شهر تلاویو فوت کرد و در کوه زیتون به خاک سپرده شد.
- · صهیونیسم مذهبی
بنیان گذار اصلی این شاخه رابی اسحاق یاکو رینس است ، او از اولین رابیهایی بود که دست یاری به هرزل داد و از اعضای کنگره اول صهیونیسم در سوییس بود. امروز تقریبا اکثریت %۹۹ یهودیان ارتدکس و رابیها هوادار صهیونیسم هستند و تنها گروهی که کلّ آنها تقریبا ۵۰۰۰ نفر است معتقد هستند که کشور اسرائیل باید بعد از آمدن ماشیخ یهود تشکیل شود و از این رو با کشور اسرائیل کنونی مخالف هستند
---------- ارسال جدید اضافه شده در 02:46 PM ---------- ارسال قبلی در 02:45 PM ----------
پاسخ به تهمت ها
هیچ کس نباید برای وجود داشتنش از کسی معذرت خواهی کند و یا برای اینکه چرا هست به کسی توضیح دهد ، جنبش صهیونیسم جنبش حیات ملت یهود و دلیل هنوز وجود داشتن این مردم در جهان امروز است ، تصور کنید اگر امروز اسرائیلی نبود ، باید چند هلوکاست دیگر را نیز تجربه میکردیم؟ البته که تشکیل اسرائیل یهود ستیزی را متوقف نکرد ، ولی این قدرت را به یهودیها داد تا از خود دفاع کنند ، ادامه این مقاله را به پاسخ دادن به بعضی از تهمتهای اشخاصی که یهود ستیزی خود را در پشت انتقاد از اسرائیل پنهان میکنند اختصاص میدهیم.
- · آیا اخراج و رفتن فلسطینیها نشانی از نژادپرستی صهیونیستها نیست؟
- · اگر صهیونیستها نژادپرست نیستند ، چرا با حق قانونی بازگشت پناهندگان فلسطینی مخالفت میکنند؟
- · آیا قانون بازگشت یهودیان به اسرائیل ، نژاد پرستانه است؟
- · آیا صهیونیستها عربهای فلسطینی را بی خانمان کردند؟
- · آیا اسرائیل بخاطر هلوکاست تشکیل شد؟
- · آیا اسرائیل یک کشور مذهبی است؟
- · آیا اسرائیلیها همان بلایی که آلمانیها بر سر یهودیان آوردند را بر سر فلسطینیها نمیآورند و هلوکاست دیگری را به وجود نمیآورند؟