دفترچه

نسخه‌ی کامل: اخبار روز ایران و جهان
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35
زمین لرزه‌های زنجیره ای در آذربایجان های شرقی، غربی و اردبیل

[عکس: 75.jpg]

[copy]
زلزله های شدید و نسبتاً شدید ، شمال غرب ایران را لرزاند و مردم را وحشت زده کرد.

به گزارش خبرنگار عصرایران ، شدیدترین زلزله در اهر و با قدرت 6.2 ریشتر رخ داده است.حركت گسل كوههای تالش"علت اصلی زمین لرزه عنوان شده است.

شمار کشتگان به 300 و آسیبدیدگان به 1400 نفر میرسد!
[/copy]

بیشتر:

تعداد کشته شدگان زلزله به 180 و مصدومان به بیش از 1500 نفر رسید/ بازگشت آرامش نسبی به مناطق حادثه‌دیده
زلزله های زنجیره ای در آذربایجان های شرقی، غربی و اردبیل
بالاترین - موضوع داغ: دو زمین‌لرزه نسبتا شدید شمال غرب ایران را لرزاند
کشیش ندرخانی از زندان آزاد شدE056


[عکس: 47.jpg]

صدور حکم اعدام آقای ندرخانی اعتراض‌هایی بین‌المللی را به دنبال داشت


براساس گزارش‌ها، یوسف ندرخانی، کشیش ایرانی که پیش از این گفته می‌شد به اعدام محکوم شده، امروز، شنبه، ۱۸ شهریور (هشتم سپتامبر) از زندان آزاد شده است.کوروش لاهوتی، سخنگوی رسمی "کلیسای ایرانیان" به بی‌بی‌سی فارسی گفت که آقای ندرخانی طبق حکم دادگاهی که امروز تشکیل شد، از اتهام ارتداد مبرا و آزاد شده است.
او گفت: دادگاه امروز، آقای ندرخانی را به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" به سه سال زندان محکوم کرد و چون او برای نزدیک به سه سال بدون حکم دادگاه در زندان بود، دستور آزادی او را صادر کرد.آقای ندرخانی که یک کشیش پروتستان ایرانی است، در اکتبر سال ۲۰۰۹ میلادی بازداشت شده بود.گزارش شده است که او در ۱۹ سالگی آیین خود را از اسلام به مسیحیت تغییر داد و در زمان بازداشت، رهبری یک گروه کوچک از مسیحیان به نام "کلیسای ایرانیان" را در شهر رشت به عهده داشت.براساس گزارش‌ها، او در دادگاهی در گیلان براساس قوانین شریعت اسلامی به اتهام ارتداد به اعدام محکوم شده بود.گفته شد که به دنبال تایید حکم اعدام آقای ندرخانی در دادگاه تجدیدنظر در استان گیلان، او از دیوان عالی ایران خواهان رسیدگی دوباره به پرونده‌اش شده بود.
دیوان عالی ایران هم مهر سال گذشته اعلام کرد که حکم اعدام آقای ندرخانی به دلیل "نقص تحقیقات" نقض شده، ولی پرونده او مختومه نشده است.کوروش لاهوتی درباره روند رسیدگی به این پرونده توضیح داد: "دیوان عالی ایران حکم ارتداد آقای ندرخانی را تایید کرده و عدم اجرای آن را به توبه کردن و بازگشت او به اسلام مشروط کرده بود، ولی آقای ندرخانی این شرط را نپذیرفت."او گفت: به دنبال فعالیت‌ها و اعتراضات شدید جامعه بین‌الملل به صدور این حکم، اجرای آن به اعلام نظر رهبر جمهوری اسلامی منوط شد و سرانجام چند ماه پیش، رهبر ایران اعلام کرد که بهتر است یکبار دیگر دادگاه برای بررسی ارتداد او برگزار شود که زمینه‌ساز جلسه امروز دادگاه شد."آقای لاهوتی گفت: در حکمی که برای آزادی آقای ندرخانی صادر شد، به شرط توبه از آیین مسیحیت اشاره‌ای نشده است و هم‌اکنون او یک شهروند آزاد مسیحی در ایران است.
او یادآور شد: "هنوز زندانیان دیگری همچون کشیش بهنام ایرانی، علیرضا سیدیان و فرشید فتحی به جرم (گرویدن به آیین) مسیحیت در زندان هستند و امیدواریم آزادی آقای ندرخانی زمینه‌ساز آزادی این زندانیان شود."
سخنگوی رسمی کلیسای ایرانیان اضافه کرد: در گذشته افرادی همچون کشیش دیباج به اتهام مشابهی بازداشت شده و بعد از آزادی، توسط افرادی که از سوی مقامات ایران "افرادی غیرتمند به اسلام" معرفی شدند، ربوده شده و به قتل رسیده‌اند.
او گفت: امیدواریم تاریخ تکرار نشود و در عین حال، اعلام می‌کنیم که تامین امنیت جانی یوسف ندرخانی و خانواده‌اش به عهده حکومت ایران خواهد بود.صدور حکم اعدام آقای ندرخانی اعتراض‌هایی بین‌المللی را به دنبال داشت و از موارد نقض حقوق بشر و بی توجهی به "آزادی مذهبی" در ایران خوانده شد.مقامات رسمی آمریکا، بریتانیا، آلمان و لهستان هم نسبت به اجرایی شدن این حکم ابراز نگرانی کرده بودند و دزموند توتو، اسقف اعظم آفریقای جنوبی و برنده جایزه صلح نوبل از دولت ایران خواسته بود تا آقای ندرخانی را آزاد کند.
این واقعیت داره دوستانE40d؟

یک پنجم جوانان اروپا بیسوادند | euronews, اروپا

اینکه همه شهروندان اروپا باسوادند، خالی از حقیقت است. روز بین المللی سوادآموزی شاهد بر این است که از هرپنج جوان پانزده ساله در اروپا، یکی قادر به خواندن و نوشتن نیست. چندی پیش، اتحادیه اروپا، هیئتی را مامور رسیدگی به این معضل و راه حل آن کرد که پیشنهاد کرده اند در میان سایر اقدامات، کمک بیشتری به آموزشگاهها داده شده و نیز در مناطق و محله های غیر معمول کتابخانه هایی هر قدر کوچک ایجاد شود. انجمن بلژیکی ُخواندن و نوشتن ُ که کلاسهای سواد آموزی دائر کرده است می گوید مشکلات تازه ای برای بیسوادان بوجود آمده است:
“نیاز جوامع گسترش یافته است، و آن بیسوادی کلمات و زبان تکنولوژی است. برای مثال، ما بیش از پیش باید برای امور بانکی و خریدن بلیط قطار و دیگر اقلام، از ماشینهای خودکار استفاده کنیم. بنابراین باید خواندن و نوشتن را به نواحی جدیدی بسط دهیم.”
یکی از شهروندان شهر لیژ در بلژیک، نقاشی است که تا قبل از تصادفی که او را از ادامه تخصصش باز داشت، با اندک سوادش امورش را می گذراند. با رویارویی با مسئله کم سوادی، تصمیم گرفت به انجمن سواد آموزی مراجعه کند. او به یورونیوز گفت:
“[برای پنهان کردن بیسوادیم] تظاهر می کردم. می گفتم عینکم را نیاورده ام، کاغذم یادم رفته، یا حتی دستم را باند پیچی می کردم. حالا حس می کنم دوباره مثل پروانه متولد شده ام. مثل بقیه شده ام.”
واکنش سلمان رشدی به افزایش جایزه قتل خود؛ «یک آخوند ایرانی به دنبال شهرت است»


سلمان رشدی، نویسنده کتاب جنجالی «آیه های شیطانی»، تهدیدهای جدید علیه خود را بی اهمیت دانسته و آن را نتیجه حرف های «یک نفر آخوند به دنبال شهرت در ایران» توصیف کرده است. به گزارش روزنامه آمریکایی «بوستون هرالد»، نویسنده «آیه های شیطانی»، روز سه شنبه ۲۸ شهریور، در سخنانی در یکی از شعبه های کتابفروشی معروف «بارنز اند نوبل» در برابر جمعیتی حدود ۴۰۰ نفره، در حالی از بی اهمیت بودن تهدیدهای جانی تازه علیه خود صحبت می کرد که سال ها از زمان فتوای آیت الله خمینی در ۱۹۸۹مبنی بر ارتداد وی و برخی تلاش ها برای قتل این نویسنده می گذرد.

پس از بالا گرفتن اعتراض های خونین مسلمانان در خاورمیانه به ساخت فیلمی که بسیاری آن را توهین آمیز نسبت به پیامبر اسلام تلقی می کنند، یکی از بنیادهای نیمه رسمی در ایران (بنیاد ۱۵ خرداد) که تحت مدیریت آیت الله حسن صانعی قرار دارد، جایزه قتل رشدی را از ۲/۸ میلیون دلار به ۳/۳ میلیون دلار افزایش داد.

در واکنش به این اقدام، سلمان رشدی که فیلم یاد شده را «بدترین فیلم سایت یوتیوب» توصیف کرده، می گوید مدتی طولانی است که صانعی برای قتل او جایزه تعیین کرده اما افراد زیادی او را جدی نگرفته اند.


این نویسنده جنجالی تهدید جدید را صرفاً محصول تازه ای از «کارخانه خشم» دانسته و افزوده است که «هیچ سندی» وجود ندارد که نشان دهنده آن باشد افرادی به جایزه تعیین شده علاقه نشان داده باشند.

سلمان رشدی می گوید نگرانی او از بابت جوخه های مرگ دولتی و «قاتلان حرفه ای» است. نویسنده کتاب «بچه های نیمه شب» همچنین تصریح می کند که روزهای اختفا برای او به پایان رسیده و اکنون دیگر به آزادی در خیابان ها پیاده روی می کند، در صف سوپرمارکت می ایستد و مانند دیگر نویسندگان در جلسات کتابخوانی شرکت می کند.

دولت ایران مدتهاست که از حکم و فتوای خمینی فاصله گرفته اما احساسات ضد سلمان رشدی همچنان در این کشور وجود دارد.
اما اصل موضوع سخنرانی نویسنده ۶۵ ساله بریتانیایی هندی تبار درباره کتاب جدیدش بود با عنوان «جوزف آنتون» که شرح حال او از ماجرای فتوا و زندگی پرماجرایش را روایت می کند، کتابی که با فروش دلگرم کننده و نقدهای خوبی مواجه شده است.

رشدی می گوید آخر داستانش خوش است اما به هیچ وجه مایل نیست به جز بر روی کاغذ دوباره آن روزها را زندگی و تجربه کند.

زمانی که فتوای آیت الله خمینی زندگی سلمان رشدی را دستخوش تغییر کرد، وی به ناچار تحت نظر ۲۴ ساعته نیروهای امنیتی و پلیس درآمد. در آن زمان مأموران تیم امنیتی از نویسنده خواستند برای خود نامی مستعار انتخاب کند که در ارتباطات برای اشاره به او مورد استفاده قرار گیرد و سلمان رشدی نیز از ترکیب نام کوچک دو نویسنده محبوب خود، «جوزف کُنراد» و «آنتون چخوف»، نام «جوزف آنتون» را برای خود انتخاب کرد که امروز به عنوان نام کتاب جدید این نویسنده مورد استفاده قرار گرفته است.

رشدی می گوید یک نقل قول از «جوزف کُنراد» را سرلوحه زندگی خود قرار داده است: «باید تا زمانی که بمیرم زندگی کنم.»

سلمان رشدی جان به در بُرد، اما همه دست اندرکاران انتشار کتاب او به اندازه نویسنده خوش شانس نبودند. نویسنده کتاب «آیه های شیطانی» می گوید ناشر نروژی کتابش را به یاد می آورد که هدف سه گلوله از پشت سر قرار گرفت و به شدت مجروح شد و در مقابل «نه تنها کوتاه نیامد که نسخه های بیشتری از کتاب را سفارش داد.»

علاوه بر ناشر نروژی رشدی از دوستان وفادار دیگری مانند «کریستوفر هیچنز» و بسیاری از کتابفروشی های ایالات متحده قدردانی کرد که در بحبوحه تهدیدها به بمب گذاری، کتاب او را خریداری کردند.

سلمان رشدی در کتاب «جوزف آنتون» می نویسد: تجربه فتوای قتل باعث شد نیکی و بدی را در انسان ها مشاهده کند. او به یاد می آورد که چطور زمانی آماج انتقادهای محافظه کاران و حتی بعضی لیبرال ها قرار گرفته بود و چگونه ده سال زندگی مخفیانه منجر به شکست دو ازدواجش شد. اما توصیه سلمان رشدی به حاضران هم جالب بود، «از محکوم به مرگ شدن توسط رهبر یک کشور استبدادی اجتناب کنید!»

رشدی می گوید آن فتوا زندگی اش را به یک رمان تبدیل کرد. نویسنده «جوزف آنتون» می گوید دیگر برایش عادی شده بود که افسران مسلح پلیس، که «حکم تیر داشتند» در آشپزخانه اش این ور و آور بروند، یا خیابانی را در پاریس به طور کامل قرق کنند که خودروی حامل او رد شود و ادامه می دهد: روزی در حالی که از پنجره یک کافه بیرون را تماشا می کردم، آرزو داشتم می توانستم قاطی مردمی شوم که آن بیرون با هم می نوشیدند و سیگار می کشیدند و تلاش می کردند ببینند این همه برو و بیا مربوط به چه کسی است
.
سلمان رشدی می گوید: به کتاب خود و نبردی که برای این ارزشمندترین نوع آزادی انجام داده، افتخار می کند؛ آزادی بیان.

وی تاکید می کند که «تروریسم در واقع هنر کاشت وحشت است و تنها راهی که می توان با آن مبارزه کرد، ترس به خود راه ندادن است.»

رادیو و وبسایت کردانه
New York Post, published in New York, New York USA

[ATTACH=CONFIG]843[/ATTACH]
روزنامه «شرق» بار دیگر توقیف شد!

روزنامه شرق در پی درج کاریکاتوری که واکنش مسئولان کشور، نمایندگان مجلس و تشکلهای دانشجویی را بر انگیخته است، با رای هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شد.

به گزارش جهان، این روزنامه در شماره روز گذشته خود و در صفحه آخر این جریده، کاریکاتوری را به چاپ رساند که بطور غیرمستقیم موجب وهن ارزش های دفاع مقدس شده است.


این کاریکاتور رزمنده های جبهه را در حال بستن سربند بر روی چشم همدیگر نشان می دهد؛ کنایه از اینکه تصمیم و ایثارگری رزمندگان کورکورانه صورت گرفته است.:

[عکس: 296.jpg]
کشف یک سند تازه: آیا مسیح همسر داشته است؟


یک سند پاپیروس متعلق به قرن چهارم میلادی نشان می‌دهد که عیسی مسیح احتمالا دارای همسر بوده است. این سند که به‌وسیله "کارن کینگ" مورخ آمریکایی بازخوانی شده، نخستین سند تاریخی است که مجرد بودن مسیح را رد می‌کند.

قطعه پاپیروسی را که از همسر داشتن پیامبر مسیحیان جهان حکایت می‌کند، کارن کینگ برای اولین بار در ماه دسامبر سال پیش کشف کرد. او به رسانه‌های آمریکایی گفته است که در آغاز نسبت به اصالت این قطعه پاپیروس تردید داشتم و فکر می‌کردم جعلی است، اما متخصصان پاپیروس پس از بررسی‌های دقیق اصالت آن را تایید کردند.

مسیح گفت‌: همسر من....

قطعه پاپیروس مورد نظر مورخ آمریکایی اندازه یک کارت ویزیت معمولی است. پاپیروس‌شناسان گفته‌اند که این سند احتمالا متعلق به قرن چهارم میلادی است. نوشته‌های روی این قطعه ۸ سطر و نوشته‌های پشت آن ۶ سطر هستند و با حروف قبطیان مصر نوشته شده‌اند. در این نوشته آمده است:«مسیح به آنان گفت: همسر من...» در اینجا پاپیروس پاره شده و دنباله جمله قابل ردیابی نیست.

خوانش این سند، در میان مسیحیان هیجان فوق‌العاده‌ای ایجاد کرده است، زیرا آنچه بیان می‌کند بی‌سابقه است. اسناد کلیسای کاتولیک همواره از مجرد بودن مسیح حکایت داشته‌اند. در گذشته بسیاری از منابع تاریخی حدس می‌زدند که مسیح با ماریا ماگدالنا رابطه داشته است. ماریا، زنی فوق‌العاده زیبا و جذاب بود که در زمان حیات مسیح افراد متعصب او را به فحشا متهم کرده و می‌خواستند بکشند، اما مسیح او را نجات داد.

یک‌زن در میان همه مردان مسیح؟

عیسی مسیح حواریون خود را «پسران من» خطاب می‌کرد. در اسناد کلیسای کاتولیک همه حواریون مسیح مرد بوده‌اند. اکنون در سند تازه کشف شده یک جمله دیگر هست که این فرضیه را نیز با تردید روبرو می‌کند. در این سند، از قول مسیح آمده است:«او، حواری زن من خواهد بود.»

به‌گزارش رسانه‌های آلمانی، درباره قطعه پاپیروسی که از متاهل بودن مسیح حکایت دارد، تحقیقات گسترده‌ای آغاز خواهد شد. اما کسانی هم هستند که چون محل نوشته شدن این سند روشن نیست، آن را رد می‌کنند. کسی که این سند را در اختیار دارد، مایل نیست شناخته شود. او تنها گفته است که قطعه پاپیروس را در سال ۱۹۹۷ همراه با دست‌نوشته‌های دیگری از یک آلمانی خریده است.

یک دست‌نوشته آلمانی نیز در میان این اسناد بوده است. در این دست نوشته آمده است که قطعه پاپیروس نظریه متاهل بودن مسیح را مطرح می‌کند.

بحث متاهل یا مجرد بودن مسیح، از قدیم بسیاری از محققان و مورخان را به خود مشغول کرده، اما این نخستین‌باری است که یک سند مکتوب درباره آن منتشر می‌شود.

برای آخرین بار دن براون نویسنده آمریکایی در کتاب پرفروشی به‌نام "زاکریلگ" درباره همسر و بازماندگان مسیح نوشت. اما کارن کینگ از این نویسنده جنجالی فاصله می‌گیرد. او به خبرنگاران آمریکایی گفته است:«لطفا فقط ننویسید که دن براون حق داشت.»
Germany to reinstate bestiality laws | The Sun |News
نقل قول:
GERMANY is poised to reinstate an old law banning sex with animals after a sharp rise in incidents of bestiality — and even the pimping of farm animals.

E415E01a
[h=5]آمریکا به‌خاطر اسرائیل در حال تغییر نقشه خاورمیانه است ( گفتگوی حسنی مبارک با روزنامه الفجر در زندان )
[/h]
۱۵ - آذر - 1391
[ATTACH=CONFIG]1067[/ATTACH] حسنی مبارک که اکنون در زندان طره مصر دوره ی محکومیت حبس ابد خود را سپری می‌کند، اسرار بسیاری را در رابطه با طرح آمریکایی- صهیونیستی با مشارکت برخی کشورهای همپیمان برای تقسیم و تجزیه منطقه خاورمیانه از جمله تبدیل اردن به کشور فلسطینیان و یکپارچه ساختن سرزمین‌های اشغالی برای رژیم صهیونیستی، فاش کرد.
مبارک در گفت‌وگو با روزنامه مصری« الفجر » گفت: آنچه در مصر رخ داد ، یک طرح آمریکایی – اسرائیلی با کمک تعدادی از کشورهای همپیمان ،با هدف تقسیم منطقه خاورمیانه و تجزیه مصر و سرنگون کردن همه رژیم‌های عربی و ایجاد هرج و مرج گسترده در منطقه بود تا به این ترتیب اعراب توانایی خود برای مقابله با اسرائیل را از دست بدهند.
مبارک همچنین به دفاع از خود پرداخت و از انقلاب مصر به‌عنوان « شورش » یاد کرد و گفت طنطاوی که به وی پیشنهاد منصب معاون رئیس‌جمهور را کرده بود، به وی خیانت کرده است و به قدرت رسیدن اخوان‌المسلمین با موافقت کامل آمریکا و اسرائیل صورت گرفته است.
مبارک همچنین اذعان کرد ، « شورش » دارای بعد اجتماعی و سیاسی است و افزود : « من قبول دارم که مردم از شدت فقر و گرسنگی شورش کردند و این حق آنهاست ؛ اما من از اقداماتی که انجام دادم راضی هستم. من عمر خود را برای خدمت به مردم صرف کردم . »
در بعد سیاسی نیز مبارک تأکید کرد : « آنچه در مصر رخ داد یک طرح بین‌المللی آمریکایی – اسرائیلی است و عمر این طرح بیش از ۶۰ سال و هدف از آن نیز تقسیم منطقه خاورمیانه، تجزیه مصر و تقسیم آن به سه دولت کوچک است . آنها اکنون سوریه، لیبی و سودان را تخریب می‌کنند و سپس به اردن روی خواهند آورد تا به‌عنوان مرحله آخر ، اردن را به وطن کامل برای فلسطینیان تبدیل کنند و فلسطین به عنوان یک وطن یکپارچه برای یهودیان باقی بماند.
مبارک تصریح کرد : « این طرح آمریکایی- اسرائیلی که قدرت‌های همپیمان منطقه‌ای پشت آن قرار دارند، سعی دارد همه رژیم‌های عربی را ساقط کرده و هرج و مرج گسترده‌ای ایجاد کند تا به این ترتیب ، اعراب توانایی خود برای مقابله با رژیم صهیونیستی را از دست بدهند. » طنطاوی از من خواست کناره‌گیری کنم
مبارک در این مصاحبه همچنین گفت به اطرافیانش اعتماد کرده ،اما آنها افراد بامسئولیتی نبوده‌اند . وی افزود: « گزارش‌هایی از منابع مختلف از جمله سازمان اطلاعات مصر به دست من می‌رسید که هشداری در رابطه با انفجار عمومی در کشور بود. من این گزارش‌ها را با گروه جدید حزب ملی متشکل از جمال مبارک و دیگر اعضا بررسی کردم ؛ اما آنها گفتند که در این گزارش‌ها مبالغه شده است من قصد داشتم دست به تغییرات و اصلاحاتی در کشور بزنم ؛ اما سرعت شورش از ما بیشتر بود . »
مبارک اشاره کرد ، از شخصیت‌های بسیاری اعم از فرماندهان ارتش، استادان دانشگاه، پزشکان و بازرگانان کمک خواسته است ، اما آنها وی را تحقیر و به وی خیانت کرده‌اند . وی از روابط خود با طنطاوی ، فرمانده کل سابق نیروهای مسلح مصر گفت و افزود : « من از سخنان طنطاوی احساس کرده بودم وی هرگز در کنار من نخواهد ماند و به من خیانت خواهد کرد. من به طنطاوی پیشنهاد کردم معاون من باشد ؛ اما او این پیشنهاد را رد کرد . سپس از وی خواستم دولت تشکیل دهد . اما او این پیشنهاد را نیز رد کرد . در برابر پیشنهادهای من او گفت ، ارتش هرگز حتی یک گلوله هم به سوی تظاهر‌کنندگان شلیک نمی‌کند و ثبات کشور را حفظ خواهد کرد . »
مبارک همچنین گفت : « طنطاوی از من خواست از قدرت کناره‌گیری کرده و قاهره را ترک کنم تا به این ترتیب کشور وارد جنگ خیابانی نشود . » آمریکا و اسرائیل به‌ دلیل ترس از ایران به اخوان‌المسلمین روی آوردند رئیس‌جمهور مخلوع مصر درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری مصر نیز گفت : « به قدرت رسیدن اخوان‌المسلمین در مصر با موافقت کامل آمریکا و اسرائیل صورت گرفت ؛ پیش از آنکه نوبت سوریه برسد ، این اتفاق در مصر رخ داد. زیرا آمریکا و اسرائیل سعی دارند سوریه را ساقط کنند و اخوان‌المسلمین را روی کار بیاورند تا به این ترتیب سلطه آنها بر منطقه کامل شود . و تقویت این جریان‌ نیز به ترس آمریکا و اسرائیل از ایران برمی‌گردد.
مبارک همچنین اعتراف کرد که مصر در زمان جنگ عراق علیه ایران، از عراق حمایت می‌کرد و برای نخستین بار اذعان کرد که آمریکا در زمان تهاجم عراق ، مصر را برای ایجاد پایگاه نظامی در دریای سرخ تحت فشار قرار داد ؛ اما مبارک مخالفت و شرط کرده است که این پایگاه تنها به مدت ۵ سال وجود داشته باشد و پس از این دوره این هواپیماها به مصر تحویل داده شود و خلبانان مصری نیز آموزش ببینند.
به گفته ی مبارک، همین اتفاق نیز افتاد و هواپیماها به مصرداده شد و آمریکایی‌ها نیز از مصر خارج شدند.
برگرفته از : روزنامه ایران ، شماره ی ۵۲۲۴ ، ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۱ ، صفحه ۲۷
صفحات: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35