دفترچه

نسخه‌ی کامل: اخبار روز ایران و جهان
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35
طی دستور به معاون اول رییس جمهور صورت گرفت
حذف پیشنهاد قوه قضاییه درباره «کانون وکلا» توسط احمدی نژاد
رییس جمهور اسلامی ایران طی دستوری خطاب به محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور خواستار حذف پیشنهاد قوه قضاییه درباره کانون وکلا از دستور دولت و کمیسیون‌های مربوطه شد.

[عکس: 40.jpg]


به گزارش خبرگزاری فارس، محمود احمدی نژاد رییس جمهور اسلامی ایران طی دستوری خطاب به محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور، خواستار حذف پیشنهاد قوه قضاییه درباره کانون وکلا از دستور دولت و کمیسیون های انتخابات شد.در دستور احمدی نژاد خطاب به محمد رضا رحیمی در پاسخ به نامه رییس کانون وکلای دادگستری آمده است:بسم الله الرحمن الرحیمجناب آقای رحیمیهمانگونه که قبلا تاکید کرده‌ام در دادرسی عادلانه حداقل باید سه رکن مستقل وجود داشته باشد، قاضی، دادستان و وکیل مدافع باید از سه موضع مستقل رفتار کنند تا این امر امکان دفاع از حق و احقاق حقوق مردم را بیشتر نماید.متاسفانه امروز قاضی و دادستان از یک موضع برخورد می‌کنند و از یک مرجع منصوب می‌شوند که شرایط تحقق عدالت و حقوق مردم را تضعیف می‌نماید.اگر وکیل مدافع هم تحت امر همان مرجع قرار گیرد و یا به نوعی مدیریت شود زمینه احقاق حق تقریبا از بین خواهد رفت و خدا می‌داند چه بر سر ملت خواهد آمد.لازم است پیشنهاد ارائه شده توسط قوه قضاییه برای دخالت قوه قضاییه در امور وکالت و کانون وکلا را از دستور دولت و کمیسیون‌های مربوطه خارج نمائید. ما سوگند خورده‌ایم که مدافع حقوق مردم و حافظ قانون اساسی باشیم و این پیشنهاد با هر دو مغایرت اساسی دارد.
Anarchy نوشته: به گزارش خبرگزاری فارس، محمود احمدی نژاد .... ما سوگند خورده‌ایم که مدافع حقوق مردم و حافظ قانون اساسی باشیم و این پیشنهاد با هر دو مغایرت اساسی دارد.
دم آخری هم برای من فیلم هندی بازی میکند؟!!
Russell نوشته: دم آخری هم برای من فیلم هندی بازی میکند؟!!

مموتی میخواد این دم آخری که دیگه هم تیر هاش به سنگ خورده ، نشون بده با حاکمیت مخالف هست... انصافا که خیلی دلم براش تنگ میشه، موجود تنفربرانگیز ولی دوست داشتنی ای بود E404 !!
[h=1]ازدواج هم‌جنس‌گرایان در کالیفرنیا بار دیگر آزاد شد[/h]
[عکس: 77.jpg]
دیوان عالی آمریکا، بالاترین مرجع رسیدگی به شکایات در این کشور با ازدواج هم‌جنس‌گرایان در این ایالت موافقت کرد. کمی پس از اعلام رای دادگاه تقاضاهای متعدد ازدواج هم‌جنس‌گرایان به نهادهای ایالتی تحویل داده شد.

دیوان عالی ایالات متحده آمریکا Supreme Court of the United States)) غیرقانونی خواندن ازدواج هم‌جنس‌گرایان در این ایالت را نادرست دانست و با ازدواج آنها موافقت کرد.

بالاترین مرجع رسیدگی به شکایات در ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه (۲۶ ژوئن / ۵ تیر) در سان‌فرانسیسکو ازدواج هم‌جنس‌گرایان را تایید کرد و مقامات ایالت کالیفرنیای آمریکا وظیفه دارند با تقاضای ازدواج از طرف آنها موافقت کنند.

دو روز پس از تصویب حکم دیوان عالی ایالات متحده آمریکا، ایالت کالیفرنیای آمریکا نیز موافقت خود را با ازدواج هم‌جنس‌گرایان اعلام کرد و مشخص شد که آنها نیز می‌توانند از قانون ارث و همچنین تسهیلات مالیاتی موجود برای خانواده‌ها برخوردار شوند.

آزادی ازدواج هم‌جنس‌گرایان در کالیفرنیا در سال ۲۰۰۸

هم‌جنس‌گرایان کالیفرنیا از ماه مه تا نوامبر سال ۲۰۰۸ حق ازدواج قانونی را به دست آوردند. حدود ۱۴ هزار زوج از این فرصت استفاده کرده و ازدواج کردند.

اما مخالفان چنین ازدواج‌هایی موفق شدند با برگزاری یک همه‌پرسی، قانون اساسی این ایالت را تغییر دهند و با اکثریتی ناچیز این گونه ازدواج‌ها را در کالیفرنیا ممنوع کنند.

هم‌جنس‌گرایان از تغییرات بوجود آمده در قانون اساسی ایالتی به دادگاه شکایت کردند. یک دادگاه تجدید نظر فدرال در سان‌فرانسیسکو در ماه فوریه ۲۰۱۲ به نفع آنها حکم صادر کرد.

مخالفان ازدواج همجنس‌گرایان اما باز به تکاپو افتادند و به رای دادگاه تجدیدنظر به عالی‌ترین نهاد قضایی آمریکا، یعنی دیوان عالی این کشور شکایت کردند. این نهاد نیز روز چهارشنبه (۲۶ ژوئن / ۵ تیر) با نظر آنها مخالفت کرد و به آزاد بودن ازدواج هم‌جنس‌گرایان در این ایالت رای داد.

شادی هم‌جنس‌گرایان

کمی پس از اعلام رای دیوان عالی آمریکا تقاضاهای متعدد هم‌جنس‌گرایان برای ازدواج به نهادهای ایالت کالیفرنیا تحویل داده شد. به این ترتیب زنان و مردان هم‌جنس‌گرا پس از سال‌ها مبارزه اکنون دیگر مانعی قانونی برای ازدواج در کالیفرنیا نخواهند داشت.

۱۳ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا تاکنون موافقت خود را با ازدواج هم‌جنس‌گرایان اعلام کرده‌اند. اما هنوز در بیش از ۳۰ ایالت این کشور مخالفت قانونی با چنین ازدواج‌هایی ادامه دارد.

سازمان مخالفان ازدواج هم‌جنس‌گرایان در ایالت کالیفرنیا رای دیوان عالی آمریکا را یک رسوایی بزرگ خوانده‌ است.

دیوان عالی آمریکا عالی‌ترین نهاد قضایی این کشور است و ۹ قاضی در آن عضو هستند. این دیوان درحقیقت مرحله پایانی رسیدگی‌های حقوقی و فصل مشترک دو سازمان قضایی ایالتی و فدرال محسوب می‌شود. به همین دلیل احکام آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند
[h=1]جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از اتحادیه اروپا[/h]
[عکس: 78.jpg]
به نوشته پایگاه اینترنتی "اشپیگل"، آژانس امنیت ملی آمریکا به صورت هدفمند از اتحادیه اروپا جاسوسی کرده است؛ در دفتر این اتحادیه در واشنگتن شنود کار گذاشته شده و مواردی از جاسوسی در بروکسل و نیویورک انجام شده است.

آژانس امنیت ملی ایالات متحده (NSA) از قرار معلوم تنها ارتباطات شهروندان اتحادیه اروپا را زیر نظر ندارد، بلکه از ساختمان‌های این اتحادیه نیز جاسوسی می‌کند. پایگاه اینترنتی اشپیگل آلمان این خبر را بر پایه اسنادی منتشر کرده که توسط ادوارد اسنودن برملا شده‌اند و "اشپیگل" به آنها دسترسی داشته است. اسنودن پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا بوده که افشاگری‌های او از اقدامات این آژانس در هفته‌های اخیر به خبر داغ رسانه‌ها تبدیل شده است.

به نوشته اشپیگل، در یکی از اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا به تاریخ سپتامبر ۲۰۱۰ که به‌عنوان "خیلی محرمانه" طبقه‌بندی شده، تشریح شده که این آژانس چگونه از دفتر اتحادیه اروپا در واشنگتن جاسوسی می‌کرده است.
[عکس: 79.jpg]
ادوارد اسنودن، پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا و افشاگر فعالیت‌های این آژانس

بر این اساس، نه تنها در ساختمان اتحادیه در پایتخت آمریکا شنود کار گذاشته شده، بلکه از شبکه کامپیوتری داخلی ساختمان نیز خبرچینی شده است. آژانش امنیت ملی آمریکا با این حساب هم به گفت‌وگوهای انجام‌شده در اتاق‌های ساختمان و هم به مکاتبات دیجیتال و اسناد موجود بر روی کامپیوترها دسترسی داشته است.

پایگاه اینترنتی اشپیگل بر اساس اسنادی که موفق به دیدن آنها شده می‌نویسد که از دفتر اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد نیز به روش‌های مشابه جاسوسی شده است. به نوشته اشپیگل، در سند مورد اشاره از سپتامبر ۲۰۱۰ از اروپایی‌ها به طور مشخص به عنوان هدف حمله نام برده شده است.

شنود اتحادیه اروپا در بروکسل

آژانس امنیت ملی آمریکا همچنین به جاسوسی از ساختمان شورای اتحادیه اروپا در بروکسل متهم شده است. بیش از ۵ سال پیش تعداد زیادی تماس‌های تلفنی ناموفق توجه کارشناسان امنیتی اتحادیه اروپا را به خود جلب کردند. ظاهرا یکی از مراکز کنترل مخابراتی ساختمان شورای اتحادیه اروپا هدف این تماس‌ها بوده است.

کارشناسان امنیتی رد تماس‌های تلفنی را تا مقر ناتو در اِوِر (حومه بروکسل) پیگیری کردند. بررسی‌های بیشتر نشان داد که حمله به مرکز یادشده از یکی از دوایر ویژه ساختمان ناتو انجام شده که در اختیار آژانس امنیت ملی ایالات متحده قرار دارد.

تجزیه و تحلیل داده‌های این مرکز مخابراتی هم نشان داد که از ساختمان ناتو به این مرکز چندین بار نیز تماس موفق برقرار شده است. همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شورای این اتحادیه در بروکسل دفتر دارند. وزیران اتحادیه در این دفاتر فعالیت می‌کنند. در این دفاتر خط تلفن و اینترنت هم وجود دارد.

جاسوسی از اتحادیه اروپا فصل دیگری از اقدامات نهادهای امنیتی آمریکا را به تصویر می‌کشد. ادوارد اسنودن در هفته‌های اخیر جزئیات فراوانی از این اقدامات، از جمله گوشه‌هایی از فعالیت برنامه جاسوسی "پریسم" (Prism) را منتشر کرده است.

"مرکز کنترل ارتباطات مخابراتی" دولت بریتانیا (GCHQ) نیز در برنامه‌ای مشابه به نام "تمپورا" (Tempora) ارتباطات مخابراتی و اینترنتی در نقاط مختلف جهان را شنود می‌کند. روزنامه گاردین چندی پیش از جاسوسی این نهاد از نشست وزیران گروه ۲۰ در سال ۲۰۰۹ خبر داد؛ نشستی که در لندن انجام شده بود.
‮جهان‬ - ‭BBC ‮فارسی‬ - ‮رییس پارلمان اروپا از دولت آمریکا در خصوص گزارش جاسوسی توضیح خواست‬

نقل قول:مارتین شولتز، رییس پارلمان اروپا از دولت آمریکا خواسته است که در خصوص گزارش جاسوسی آن کشور از دفاتر نمایندگی اتحادیه اروپا در واشنگتن و نیو یورک توضیح دهد.

او گفته است اگر خبر تجسس در دفاتر نمایندگی اتحادیه اروپا صحت داشته باشد، اثر جدی بر روابط اتحادیه اروپا و آمریکا خواهد گذاشت.


مجله اشپیگل آلمان با اشاره به یک سند سری آمریکایی مربوط به سال ٢٠١٠ نوشته است که آژانس امنیت ملی آمریکا شبکه های کامپیوتری داخلی اتحادیه اروپا در واشنگتن و دفتر نمایندگی اتحادیه در مقر سازمان ملل متحد در نیو یورک را مورد تجسس قرار داده است.
این سند از اتحادیه اروپا به عنوان یک "هدف" دستگاههای اطلاعاتی آمریکا نام برده بود.
هنوز مشخص نیست که آژانس امنیت ملی آمریکا به چه اطلاعاتی از اتحادیه اروپا دست یافته است اما دانستن جزییات مربوط به مواضع اتحادیه اروپا در خصوص مسائل نظامی و تجاری به مقامات آمریکایی طرف مذاکره با اروپایی ها کمک خواهد کرد.
علاوه بر آقای شولتز، وزیر امور خارجه لوکسامبورگ نیز گفته است آمریکا بهتر است بر آژانسهای اطلاعاتی خودش نظارت داشته باشد تا بر متحدان خود.
دولت ایالات متحده آمریکا تا کنون در این خصوص سکوت اختیار کرده است.
سند جاسوسی آمریکا از اتحادیه اروپا را را ادوارد سنودن، یک پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، در اختیار مجله اشپیگل گذاشت.
دولت آمریکا آقای سنودن را به جاسوسی و سرقت اموال دولتی متهم کرده و خواهان استرداد او به آمریکا است.
گفته می شود آقای سنودن که پس از ترک هنگ کنگ در فرودگاهی در مسکو به سر می برد، از اکوادور درخواست پناهندگی کرده است.
جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا دیروز (شنبه) با رافائل کورئا، رئیس جمهور اکوادور تماس گرفت تا درباره این موضوع گفت و گو کند.
به گفته آقای کورئا، آقای بایدن در این تماس درخواست کرد که اکوادور درخواست پناهندگی آقای سنودن را نپذیرد.
«سقوط دولت مرسی و تعلیق قانون اساسی مصر» Radio Koocheh

نقل قول:شام‌گاه چهارشنبه سوم جولای، پس از پایان ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته نظامیان مصری به سیاست‌مداران این کشور برای ایجاد توافق و پایان دادن به ناآرامی‌ها و سر باز زدن «محمد مرسی» از تمکین به این اولتیماتوم، سرانجام سقوط دولت مرسی توسط فرمانده کل ارتش مصر اعلام شد.

[عکس: 2.jpg]
به گزارش «شبکه الجزیره»، ژنرال السیسی پس از جلسه‌ای چند ساعته با سران اپوزیسیون دولت مرسی، چهره‌های مذهبی مسلمان و قبطی و گروه‌های سیاسی مختلف، بیانیه‌ای را در تلویزیون قرائت کرد که بر طبق آن، پایان کار دولت محمد مرسی و تعلیق قانون اساسی جنجال بر انگیز این کشور اعلام شد.
قرار است دولت موقت تحت حمایت نظامی‌ها، تا زمان انتخاباتی زودهنگام، قدرت را به دست بگیرد.
نقشه‌ راه سیاسی که شامل انتخابات زودهنگام پارلمانی و ریاست جمهوری، و بازنویسی قانون اساسی جدید است، مورد تایید رهبران سیاسی و مذهبی از جمله شیخ الازهر، پاپ تاوادروس دوم رهبر قبطی‌ها و محمد البرادعی یکی از رهبران مخالف‌ها قرار گرفته است.
«عدلی منصور» مقام عالی قضایی و رییس دیوان عالی مصر به عنوان رییس دولت موقت معرفی شده است.
[عکس: 3.jpg]
لحظه‌ای پس از پایان قرائت بیانیه توسط ژنرال السیسی، جمعیت حاضر در میدان التحریر غریو شادی سر داده و به پایکوبی پرداختند.
شهر نصر که هواداران اخوان المسلمین در آن اکثریت دارند، تحت محاصره نیروهای ارتش است.
جهاد الحداد سخن‌گوی اخوان المسلمین در توییتر خود گفته است که مصر وارد «یک دوره دیگر سیکل کودتای نظامی» شده است.
هنوز خبری از وضعیت محمد مرسی منتشر نشده است.
سرنوشتِ تاسف‌بارِ کوهنوردانِ ایرانی به نقلِ از صفحه‌ی «ستاد مبارزه با چرندیات» در فیسبوک:
نقل قول:[h=5]فاجعه گم شدن سه کوهنورد کشورمان هفته گذشته همه مارا آزرد. آنچه حادثه را تا زمان مفقود شدن رقم زد بحثی طولانی را می‌طلبد که از حوصله یک پست فیسبوکی خارج است. اما پس از اعلام مفقود شدن این عزیزان تنها شاهد درگیری مسئولین بوده ایم، در این چند روز چنان شاهد اتفاقات آماتوری بوده ایم که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت. وقتی مدیریت بحران برای چنین شرایطی برنامه‌ریزی نداشته باشد وقوع چنین حوادثی می‌تواند اینچنین فاجعه‌بار باشد.

در این میان مسئولین کشورمان طبق معمول گناه را به گردن دیگران انداخته‌اند؛

فدراسیون کوهنوردی این صعود را به علت عدم تجربه کافی تیم تلویجاً اشتباه و مسئولین باشگاه آرش را بی‌تجربه خوانده و اعلام کرده که آنها مجوز لازم را نداشته‌اند:

بازخوانی یک مصاحبه/ هشدارهای فدراسیون در خصوص صعودهای برون مرزی

آیدین بزرگی در نامه‌ای که برای انتشار پس از فتح قله نوشته بوده از عدم همکاری جدی مسئولین فدراسیون کوهنوردی گله کرده، دعوایی همیشگی میان تیم‌های مستقل کوهنوردی و تیم‌های وابسته به فدراسیون که بارها منجر به فاجعه شده:

رنج نامه أيدين بزرگي يكي از سه نفر كوهنورد مفقود شده - Tabnak.IR | تابناك

مسئولین مخابرات کشور اعلام کرده‌اند که تعلل شرکت ماهواره‌ای ثریا به علت تحریم، دلیل دیر رسیدن مختصات جغرافیایی و عدم امکان کمک به کوهنوردان شده است:

http://bit.ly/1bOyU7q

سپس مسئولین ایران اعلام کرده اند که از شرکت ثریا به دلیل عدم همکاری شکایت خواهند کرد:

http://on.fb.me/17VWk50

اما کسری محقق مدیر دفتر شرکت ثریا این مسئله را تکذیب می‌کند. او اعلام کرده که شرکت ثریا یک شرکت خصوصی با مسئولیت محدود است و شامل هیچ تحریمی نمی‌شود، اما نمی‌تواند بدون دستور قضایی کشور متبوع اقدام به ردیابی موبایل کند. طبق کنوانسیون های بین‌المللی برای احترام به حریم خصوصی افراد، دفاتر این شرکت فقط با مجوز قضایی قادر به ردیابی خط مزبور در حیطه کشور متبوع هستند. لذا با توجه به اینکه خط مزبور در کشور دیگری بوده نیازمند مکاتبات بین‌المللی میان کنسولگری‌ها و اخذ مجوز قانونی از کشوری دیگر بوده که به دلیل عدم شناخت مسئولین ایران این اتفاق خیلی دیر و حتی اشتباه افتاده. او اعلام داشته که آخرین تماس آیدین بزرگی عصر پنج شنبه بوده و روز شنبه خانواده او درخواست پیگیری کرده‌اند که اولین بار هم شرکت ثریا با مسئولین ذیربط برای اخذ مجوز تماس گرفته تا عاقبت روز بعد توانسته مسئولین را قانع کند که مسئولین دفتر چین برای ردیابی نیازمند مجوزهای لازمه هستند و پس از پیگیری از طریق وزارت خارجه عصر روز دوم موفق به اعلام موقعیت شده‌اند. جای تعجب است که کوهنوردان روز چهارشنبه مفقود شده اند و روز شنبه ساعت 3 عصر از جانب مسئولین پیگیری شده‌اند؛ آن هم به روش و در مسیری اشتباه، غیرقانونی و ناممکن و عاقبت هم گناه به گردن دیگری افتاده:

پایگاه خبری تحلیلی قدر - مصاحبه اختصاصی خبرنگار قدر نیوز با مدیرعامل نماینده ثریا در ایران / مقصر مرگ کوهنوردان کیست؟

سوال این است که این اتفاق و امثالهم کی قرار است درس عبرتی برای مسئولین باشد تا روال قانونی لازم را بدانند؟ و یا با مدیریت بحران به شکلی صحیح و منظم با آن برخورد کنند تا کمتر شاهد فجایع اینچنینی باشیم؟ تا کی قرار است همه گناه را به گردن دیگری بیندازند و هیچکدام از مسئولین بابت بی‌مبالاتی و بی‌لیاقتی محکوم و مجازات نشوند؟
[/h]
‮‭BBC ‮فارسی‬ - ‮محمد البرادعی، معاون رئیس جمهوری مصر استعفا داد‬

نیروهای امنیتی مصر از صبح چهارشنبه عملیات خشونت‌آمیز متفرق کردن هواداران محمد مرسی، رئیس جمهور برکنارشده مصر را در قاهره آغاز کرده‌اند. دولت مصر آمار رسمی تلفات را 149 نفر اعلام کرده اما اخوان المسلمین می‌گوید تعداد کشته‌ها بسیار بیشتر است. محمد البرادعی، معاون رئیس جمهوری موقت مصر استعفا داده است.

آقای البرادعی در نامه استعفایش نوشته "راه‌های مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به بحران سیاسی وجود داشت."

البرادعی در نامه استعفایش: ادامه به دوش کشیدن مسئولیت تصمیم‌هایی که من با آنها موافق نبودم و پیامدهای آن باعث هراس من می‌شود، برای من دشوار شده است. من نمی‌توانم مسئولیت ریختن حتی یک قطره خون را به گردن بگیرم.
صفحات: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35