نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

جوانمردی چیست و جوانمرد کیست؟
#1

نمی خواهم چون سقراط و افلاطون و ارسطو به دنبالِ معنای دقیق "جوانمردی" بروم چرا که شدنی نیست. اما می توان دستکم هر آنچه را که در عالم جوانمردی نمی گنجد را شناسایی کرد! برای نمونه در عالم جوانمردی سزای بدی، بدی نیست! و کسی را تنها به خاطر آنکه عقیده اش متفاوت است دشمن نمی خوانند. و دروغگویی و تحریف در مرام جوانمردان نیست!

جوانمردی از دین بر نمی خیزد همانطور که اخلاق از دین برنمی خیزد. شاید دین بر روی آن تاثیر بگذارد و سمت و سویش را مشخص کند اما ریشه ی جوانمردی در دین نیست! چه بسیار بی دینان ِ جوانمرد و دینمداران نا جوانمرد!
اگر قرار بود که همیشه سزای بدی ، بدی باشد! پس آنگاه انسانها وارد یک چرخه ی پایان ناپذیر انتقام می شدند و نسلشان قرن ها پیش منقرض می گردید. پس آنچه که سبب ثبات و پایداری و دوام آدمیت و انسانیت شده است همین جوانمردی است و بس.

هر چند ایکاش آنها که معتقدند سزای بدی ، بدی است تنها بدی را با بدی پاسخ دهند در حالیکه در بیشتر موراد اینگونه افراد در تشحیص نیکی و بدی درمانده اند و گاه نیکی را با بدی پاسخ می دهند.






پاسخ
#2

سزای بدی بدی‌ست, ولی به این معنی نیست که سزای
بدی همیشه بدی‌ست, بسته به نیاز بخشایش و گذشت هم کاربرد دارند.

آنچه ولی بخوبی روشن است, بدی را بیخود و سر خود با خوبی پاسخ نمیدهند.

.Unexpected places give you unexpected returns
پاسخ
#3

Mehrbod نوشته: [FONT=&quot]سزای بدی بدی‌ست, ولی به این معنی نیست که سزای [/FONT]
[FONT=&quot]بدی همیشه بدی‌ست, بسته به نیاز بخشایش و گذشت هم کاربرد دارند[/FONT].

[FONT=&quot]آنچه ولی بخوبی روشن است, بدی را بیخود و سر خود با خوبی پاسخ نمیدهند[/FONT].
[FONT=&quot]بله برای کسانی که خردِ سرد دارند بدی را سرخود با خوبی پاسخ نمی دهند و باید پیش از آن کلی حساب و کتاب انجام دهند و سود دنیوی و مادیش را بسنجند بعد.. اما برای آنانی که خردشان سرد و خام نیست و به پختگی رسیده قضیه فرق می کند کسی که خردِ پخته ای دارد حساب و کتابش هم گونه ی دیگریست که در فهمِ سردسران نگنجد! و از اینرو هست که حضرت حافظ سرود[/FONT]:
[FONT=&quot]این خردِ خام به میخانه بر[/FONT]
[FONT=&quot]تا می لعل آوردش خون بجوش[/FONT]

[FONT=&quot]خردِ خام و سرد را با عالم جوانمردی سرو کاری نیست! برای نمونه خرد سرد می آید و در جستارها ترول می کند و مدام در موردچیزهای نامربوط به آن جستار و[/FONT].. [FONT=&quot]حرف می زند در حالیکه جستار مربوط به چیز دیگری است!!! اما در مقابل به دیگران انگ و برچسب ترول می زند و پستهایشان را پاک می کند و اخراجشان می کند آنهم بی آنکه از آنها بدی دیده باشد!! یعنی بدی ندیده، بدی می کند[/FONT]!!!
[FONT=&quot]و همینهاست که مرا سخت دلبسته ی آیینم کرده .آیینی که در آن جوانمردی اصل باشد بهترینِ آیینها است! آیین ِ آیینه ها[/FONT]!






پاسخ
#4

سارا نوشته: [FONT="]بله برای کسانی که خردِ سرد دارند بدی را سرخود با خوبی پاسخ نمی دهند و باید پیش از آن کلی حساب و کتاب انجام دهند و سود دنیوی و مادیش را بسنجند بعد.. اما برای آنانی که خردشان سرد و خام نیست و به پختگی رسیده قضیه فرق می کند کسی که خردِ پخته ای دارد حساب و کتابش هم گونه ی دیگریست که در فهمِ سردسران نگنجد! و از اینرو هست که حضرت حافظ سرود[/FONT]:
[FONT="]این خردِ خام به میخانه بر[/FONT]
[FONT="]تا می لعل آوردش خون بجوش[/FONT]
[/FONT]!

برخی با حسابگری به این میرسند که بهتر است حسابگر نباشند, ولی این کار همان اندازه
بیمعنی‌ست که کسی بکوشد که دیگر در زندگی نکوشد, یا کسی بخواهد که دیگر چیزی نخواهد ..!

نیک و بد همه خود از همین حساب ها دارند و چه بهتر که بجای سپردن آن به ناخودآگاه و روش‌های جادوجنبلی و
نمیدانم کسی سیلی زد توی گوشت آن یکی را هم جلو بیاور دو تا بزند (!!), منطقی و ساده ببینیم سزای چه کاری چیست و بس.






.

.Unexpected places give you unexpected returns
پاسخ
#5

Mehrbod نوشته: برخی با حسابگری به این میرسند که بهتر است حسابگر نباشند, ولی این کار همان اندازه
بیمعنی‌ست که کسی بکوشد که دیگر در زندگی نکوشد, یا کسی بخواهد که دیگر چیزی نخواهد ..!

نیک و بد همه خود از همین حساب ها دارند و چه بهتر که بجای سپردن آن به ناخودآگاه و روش‌های جادوجنبلی و
نمیدانم کسی سیلی زد توی گوشت آن یکی را هم جلو بیاور دو تا بزند (!!), منطقی و ساده ببینیم سزای چه کاری چیست و بس.






.

منطق؟!! اصلا منطق چیست؟ منطق ابزاری برای سنجشِ ارتباط بین گزاره هاست و کاری به حقیقتِ خودِ گزاره ها ندارد ! و حال با همان منطق و خرد سرد هم بخواهیم ارزیابی کنیم برای نمونه کسی که می رود در جستاری که مربوط به اخلاق است می زند به صحرای تکنولوژی آیا این مصداق بارز ترول نیست؟ و این شخص ترولر نیست و یا دیگر هم پیاله ای های این کاربر مدام می آیند و در جستار کسانی که مانند آنها نمی اندیشند و یا بهتر است بگویم کوته بین نیستند می آیند و تنها دشنام می نویسند و در آخر آغازگر جستار را ترول می نامند!!!!! آیا این آخر خنده و طنز نیست؟ خود این شخص مصداق بارز یک ترولر آنهم از گونه ی هتاکش را ندارد؟!!!

نیازی به جادو جنبل و یا برنامه نویسی نیست! با همین خرد سرد می توان نامردی و ناجوانمردی بعضی از کاربران اینجا را اندازه گرفت که بی اندازه است! ولی در عین حال ما پیرو آیین درویشی هستیم که :
گفتگو آیینِ درویشی نبود
ورنه با تو ماجراها داشتیم!

می دانم که که فهم این شعر سخت و ناممکن است برای کسانی که اینقدر سطحی نگر هستند که فکر می کنند اگر به جای "نظر" بگویند "نگر"، قله های زبان و ادب پارسی را فتح کرده اند!! و هنوز نمی دانند که :
هزار نکته ی باریکتر ز مو اینجاست
نه هرکه سر بتراشد قلندری داند!







پاسخ
#6

سارا نوشته: منطق؟!! اصلا منطق چیست؟ منطق ابزاری برای سنجشِ ارتباط بین گزاره هاست و کاری به حقیقتِ خودِ گزاره ها ندارد !

منطق دو بازو دارد, یک بازو با حقیقت داشتن گزاره‌ها کار دارد / soundness, یک بازو با رخدادگی آنها / validity.



سارا نوشته: و حال با همان منطق و خرد سرد هم بخواهیم ارزیابی کنیم برای نمونه کسی که می رود در جستاری که مربوط به اخلاق است می زند به صحرای تکنولوژی آیا این مصداق بارز ترول نیست؟ و این شخص ترولر نیست و یا دیگر هم پیاله ای های این کاربر مدام می آیند و در جستار کسانی که مانند آنها نمی اندیشند و یا بهتر است بگویم کوته بین نیستند می آیند و تنها دشنام می نویسند و در آخر آغازگر جستار را ترول می نامند!!!!! آیا این آخر خنده و طنز نیست؟ خود این شخص مصداق بارز یک ترولر آنهم از گونه ی هتاکش را ندارد؟!!!

این "کسی" که بروشنی کسی بجز خود من نبوده, و در آن جُستار هم این دیدگاه شما بوده که ترول رخ داده,
از دید منطقی و در بدترین چهره میتوان گفت که گفتگو به "بیراهه" کشیده شده, ولی آنهم درست نخواهد بود
زیرا منطق سخن من روشن بود و آنهم اینکه, در جاییکه میبینیم مسلمانان نمونه‌وار نمیخواهند به راه و روش
فرهنگ چیره فرمان نهند راهکار سیستم تکنولوژیک در برابر این دسته چه خواهد بود؟ تا به امروز رویکرد این بوده
که آموزش و پرورش همه را به راه "راست" هدایت خواهد فرمود و خب میبینیم این روزها در فرانسه نمونه‌وار
مسلمانان تندرو نخواسته‌اند از راه‌های نرم به راه درست هدایت بشوند, اکنون چه؟ آیا در این چهره نمیتوان
بخوبی دید که سیستم چه اندازه شادمانانه میتواند کنترل کردن و گرفتن هر چه بیشتر آزادی‌ها را توجیه کند
و چه اندازه خوب هم این از دست رفتگی آزادی‌ها آسان و خواستنی به چشم خواهند آمد؟








سارا نوشته: نیازی به جادو جنبل و یا برنامه نویسی نیست! با همین خرد سرد می توان نامردی و ناجوانمردی بعضی از کاربران اینجا را اندازه گرفت که بی اندازه است! ولی در عین حال ما پیرو آیین درویشی هستیم که :
گفتگو آیینِ درویشی نبود
ورنه با تو ماجراها داشتیم!


به داوری خوانندگان وانهید.



سارا نوشته: می دانم که که فهم این شعر سخت و ناممکن است برای کسانی که اینقدر سطحی نگر هستند که فکر می کنند اگر به جای "نظر" بگویند "نگر"، قله های زبان و ادب پارسی را فتح کرده اند!! و هنوز نمی دانند که :
هزار نکته ی باریکتر ز مو اینجاست
نه هرکه سر بتراشد قلندری داند!


پس بکوشید نکته‌های باریکتر را هم ببینید.

.Unexpected places give you unexpected returns
پاسخ
#7

Mehrbod نوشته: منطق دو بازو دارد, یک بازو با حقیقت داشتن گزاره‌ها کار دارد / soundness, یک بازو با رخدادگی آنها / validity.

خیر بیجاست! منطق کاری با محتوای گزاره ها ندارد!



Mehrbod نوشته: این "کسی" که بروشنی کسی بجز خود من نبوده, و در آن جُستار هم این دیدگاه شما بوده که ترول رخ داده,
از دید منطقی و در بدترین چهره میتوان گفت که گفتگو به "بیراهه" کشیده شده, ولی آنهم درست نخواهد بود
زیرا منطق سخن من روشن بود و آنهم اینکه, در جاییکه میبینیم مسلمانان نمونه‌وار نمیخواهند به راه و روش
فرهنگ چیره فرمان نهند راهکار سیستم تکنولوژیک در برابر این دسته چه خواهد بود؟ تا به امروز رویکرد این بوده
که آموزش و پرورش همه را به راه "راست" هدایت خواهد فرمود و خب میبینیم این روزها در فرانسه نمونه‌وار
مسلمانان تندرو نخواسته‌اند از راه‌های نرم به راه درست هدایت بشوند, اکنون چه؟ آیا در این چهره نمیتوان
بخوبی دید که سیستم چه اندازه شادمانانه میتواند کنترل کردن و گرفتن هر چه بیشتر آزادی‌ها را توجیه کند
و چه اندازه خوب هم این از دست رفتگی آزادی‌ها آسان و خواستنی به چشم خواهند آمد؟

بله و این هم سخن خود شماست:
Mehrbod نوشته: برای نمونه
فرهنگ اسلامی همین است که میبینید, میگوید چون ما روزه میگیریم کسی نباید به ما بی‌احترامی کرده و روزه‌خواری نماید.
یعنی از جستار بنده اینقدر فهم شده است؟!!! یعنی اینهمه نوشتم و تکرار کردم که بایدی نیست و... آخرش به این نتیجه ختم شد! عجب منطقی و عجب خردی که از سردیش آدمی یخ می زند!!!
بعد هم فرانسه مسلمانان را در تنگنا قرار داده حتی اجازه ی روزه گرفتن هم به آنها نمی دهد. یک دختر فرانسوی اگر مسلمان شود و بخواهد حجاب داشته باشد از تمام حق و حقوقهایی که حقش هست محروم می گردد چه بسیار دختران تیزهوش و فرهیخته ی فرانسوی که تنها به علت آنکه می خواستند هم حجاب داشته باشند و هم درس بخوانند مجبور به مهاجرت شده اند! یعنی الان فرانسه نرم رفتار کرده است!! که این دختران مسلمان را آواره و یا منزوی کرده است!!!

و البته که شما منطقی هستید بدیهی است که ما مسلمانان بی منطقیم و یک گیری در منطقمان داریم!!


Mehrbod نوشته: به داوری خوانندگان وانهید.
خیلی پیشترها و حتی پیش از انکه عضو اینجا شوم خوانندگان این فروم آن را داوری کرده اند آنهم با عدم عضویتشان!

Mehrbod نوشته: پس بکوشید نکته‌های باریکتر را هم ببینید.
سپاس شما هم بکوشید در افزایش تعداد اکانتهایتان!
هر چند می دانم که منظور ِ شعر اصلا فهم نشد!!! کسی که شعر را نفهمد دیگر چه منطقِ باشعوری خواهد داشت!!!






پاسخ
#8

سارا نوشته: خیر بیجاست! منطق کاری با محتوای گزاره ها ندارد!

بازوی درستی منطق:
Soundness - WiKi

بازوی رخدادگی منطق:
Validity - WiKi



سارا نوشته: بله و این هم سخن خود شماست:

یعنی از جستار بنده اینقدر فهم شده است؟!!! یعنی اینهمه نوشتم و تکرار کردم که بایدی نیست و... آخرش به این نتیجه ختم شد! عجب منطقی و عجب خردی که از سردیش آدمی یخ می زند!!!
بعد هم فرانسه مسلمانان را در تنگنا قرار داده حتی اجازه ی روزه گرفتن هم به آنها نمی دهد. یک دختر فرانسوی اگر مسلمان شود و بخواهد حجاب داشته باشد از تمام حق و حقوقهایی که حقش هست محروم می گردد چه بسیار دختران تیزهوش و فرهیخته ی فرانسوی که تنها به علت آنکه می خواستند هم حجاب داشته باشند و هم درس بخوانند مجبور به مهاجرت شده اند! یعنی الان فرانسه نرم رفتار کرده است!! که این دختران مسلمان را آواره و یا منزوی کرده است!!!

و البته که شما منطقی هستید بدیهی است که ما مسلمانان بی منطقیم و یک گیری در منطقمان داریم!!

اینکه از جُستار شما چه اندازه هوش شده خودش یک جُستار دیگر است و شما میتوانید
در زندگی همیشه نالان باشید و بگویید کسی شما را درک نمیکند و ..., نکته ای که اینجا
ولی روشن میبایستی میشد این بود که نوشته‌‌ی من انگیزه‌های ترولگرانه در خود نداشت.



سارا نوشته: خیلی پیشترها و حتی پیش از انکه عضو اینجا شوم خوانندگان این فروم آن را داوری کرده اند آنهم با عدم عضویتشان!


با نگاه به اینکه بسیاری از هموندان اینجا پس از سالها خواننده بودن چه گفته‌اند, نگاه این بوده که نوشته‌های
این سخنگاه را بیشتریان همیشه سنگین و سخت میببیند و برای همین رنج پرداختن به آنها را به خود نمیدهند.

این داوری ازینرو بیشتر + است تا چیز دیگر.



سارا نوشته: سپاس شما هم بکوشید در افزایش تعداد اکانتهایتان!

؟


سارا نوشته: هر چند می دانم که منظور ِ شعر اصلا فهم نشد!!! کسی که شعر را نفهمد دیگر چه منطقِ باشعوری خواهد داشت!!!

پس بکوشید بهتر و گویاتر سخن بگویید که دیگران هم هوش کنند.

.Unexpected places give you unexpected returns
پاسخ
#9

Mehrbod نوشته: بازوی درستی منطق:
Soundness - WiKi
بله دارد می گوید یک سیستم منطقی زمانی صادق است که گزاره هایش صادق باشند اما نگفته که منطق می آید و محتوای گزاره را از نظر صادق بودن بررسی می کند! سخن بنده این بود که منطق ابزار سنجش محتوای گزاره ها نیست! و همین سنجش محتوای گزاره ها هم دغدغه ی فلاسفه از دیرباز تاکنون بوده است! ما از منطق برای بررسی بین گزاره ها استفاده می کنیم اگر p صادق باشد پس q صادقست اما نمی گوید آیا محتوای خود این گزاره ها صادقند ! و همین است که درک حقیقت را سخت می کند!




Mehrbod نوشته: اینکه از جُستار شما چه اندازه هوش شده خودش یک جُستار دیگر است و شما میتوانید
در زندگی همیشه نالان باشید و بگویید کسی شما را درک نمیکند و ..., نکته ای که اینجا
ولی روشن میبایستی میشد این بود که نوشته‌‌ی من انگیزه‌های ترولگرانه در خود نداشت.
شما نالان بودن بنده را از کجا دریافتید؟ از طریق همان منطقتان؟ عجب!! اتفاقا بسی شادم و از اینکه خطی هستم که قابل خواندن نیست مشعوف ! (اشاره به سخن مشهور شمس تبریزی در مورد خطی که نتوان آن را خواند!)




Mehrbod نوشته: با نگاه به اینکه بسیاری از هموندان اینجا پس از سالها خواننده بودن چه گفته‌اند, نگاه این بوده که نوشته‌های
این سخنگاه را بیشتریان همیشه سنگین و سخت میببیند و برای همین رنج پرداختن به آنها را به خود نمیدهند.

این داوری ازینرو بیشتر + است تا چیز دیگر.
ارباب سخنان از لحاظ منطقی مشکل داردها:))
از یک طرف می گویید :
این سخنگاه را بیشتریان همیشه سنگین و سخت میببیند و برای همین رنج پرداختن به آنها را به خود نمیدهند.

بعد زا آنطرف هم می گویید : داوری را به خوانندگان وانهید!

باشد در اینمورد جدلی نیست پوریای ولی که جهان پهلوان بود به رسم جوانمردی از حریف ضعیف و ناتوان هندیش شکست را پذیرا شد تا دلش نشکند! باشد ما هم به همان رسم و مرام عمل کرده می گوییم بله حق با شماست شما هرگز ترول نمی کنید و این ما هستیم که مشغول ترول هستیم و برای اینکارهم یک هزارتایی اکانت هم داریم! باشد که دلتان ترک برندارد:))



؟



Mehrbod نوشته: پس بکوشید بهتر و گویاتر سخن بگویید که دیگران هم هوش کنند.

خدواندااااااااا! بامنید؟؟!!! گمان نمی کنید آنکه باید گویاتر و بهتر سخن بگوید خود شما باشد؟ بارها بارها چه در اینجا و چه در هم میهن دیده ام که کاربران به نوع نگارش شما ایراد گرفته و آن را قابل درک ندانسته اند !
شعر را اهل شعر می فهمند و نیز کسانی که دل دارند ولی کسانی که تنها دلشان را به این خوش کرده اند که به جای واژه های عربی از پارسی بهره می گیرند در حالی که هیچ از ادبیات و هنر نمی دانند و شعر را نمی فهمند یعنی حقیقتا نمی فهمند هر چند که خود منکر آن باشند! کوشش برا ی درک شدن توسط این افراد مانند آب در هاون کوبیدن است! چون نوشته ها را نمی خوانند و تنها یک حرف را پانصد بار تکرار می کنند!!
از درد سخن گفتن و از درد شنیدن
با مردم بی درد ندانی که چه درد است!






پاسخ
#10

سارا نوشته: بله دارد می گوید یک سیستم منطقی زمانی صادق است که گزاره هایش صادق باشند اما نگفته که منطق می آید و محتوای گزاره را از نظر صادق بودن بررسی می کند! سخن بنده این بود که منطق ابزار سنجش محتوای گزاره ها نیست! و همین سنجش محتوای گزاره ها هم دغدغه ی فلاسفه از دیرباز تاکنون بوده است! ما از منطق برای بررسی بین گزاره ها استفاده می کنیم اگر p صادق باشد پس q صادقست اما نمی گوید آیا محتوای خود این گزاره ها صادقند ! و همین است که درک حقیقت را سخت می کند!

درست نخواندید:

In mathematical logic, a logical system has the soundness property if and only if its inference rules prove only formulas that are valid with respect to its semantics.



پس میبینید محتوا و معنی (= semantics) نیز بایستی درست (true) باشند و تنها ساختار منطق (logical form) کار نمیکند.

.Unexpected places give you unexpected returns
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع / نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 3 مهمان