نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اثبات معاد
#23

بسم الله الرحمن الرحیم
ابتدا جواب آقای
Agnostic
اولآ که گفتید معرفت ارسطوئی به تجربه توجه نداشته است از دو جهت قابل بررسی است.اول اینکه ایشان در استدلالات گفته اند که باید شیوه استدلال صرفاً عقلی باشد(البته دقت کنید شیوه آن نه ماده آن) چرا که یک عمل عقلی صرف قابل تجربه نیست دوم اینکه ایشان و نه هیچ کس دیگر چه به عنوان حکمای مشاء و چه اشراقی و چه حکمای متعالیه بی توجه به تجربیات نبودند بلکه گفته اند گاهی اوقات در استدلالات فرد از اطلاعات تجربی استفاده می کند،این کار اشتباه نیست ولی گفته اند اشتباهات فرد هم از همین جا شروع می شود چرا که تجربیات ممکن است نقض شوند.این که نظریات آنها در مسائلی مثل مرکز بودن زمین مشکل داشت در همین جا بود که آنها در استدلالات خود از مواد تجربی اشتباه استفاده می کردند.(جالب است در این مورد به حرکت وضعی زمین و مخالفت نظر قطب الدین شیرازی و خواجه نصیر الدین طوسی(ره) رجوع کنید)
ثانیاً اینکه گفتید علت و معلول هم تجربه می شود.بنده گفتم بعضی مفاهیم مثل«وجود» یا علت و معلول قابل تجربه نیستند و به شما برای مفهوم وجود هم لینکی دادم.اما هر کسی می داند وقتی می گویند چیزی قابل تجربه است که مفهوم متذکر دارای مصداق باشد مثلاً مفهوم انسان در خارج دارای مصداق است ولی شما در خارج چیزی ندارید که آنرا علت بنامید و چیزی دیگر که آنرا معلول مثل انسان و سگ و.... بلکه علت و معلول از رابطه بین دو شیء عینی انتزاع می شود.شما در این مورد می توانید به نظریات فلاسفه تجربه گرا توجه کنید.فرضاً کانت می گوید که علت و معلولی قالب در ذهن هستند که شما اشیاء خارجی را در آن می گذارید تا علت و معلول نتیجه بگیرید ولی این فرض اشتباه است به این دلیل که اگر کانت منظورش این باشد که علت و معلول در خارج عارض نمی شود علت وجود خودش و علت استدلال و علت کارهای هر روزش را رد کرده است و اگر منظورش این باشد که علت ومعلول در خارج عارض می شود بر اشیاء همان حرف ما را زده است به زبانی دیگر.این را گفتم که بدانید لااقل فلاسفه غرب هم به خاطر تجربه گرائی رد اصل علیت کرده اند و به جفنگ گوئی روی آوردند.
اما این که گفتید که« علت اصلی متحرک نیست پس خداست!» دو چیز را باید متذکر شوم.یک اینکه گوئی شما با اصلاً نمی دانید در خداشناسی دنبال چی هستیم.در براهین وجودی اثبات خدا به دنبال موجودی عاری از هر نقص و دارای هر کمالی هستیم که وجودش قائم به خود هست.ما می خواهیم بدانیم همچین چیزی هستیم یا نه؟چون هر متحرکی نیاز به محرک دارد و از آنجا که تسلسل محال است به موجودی می رسیم که حرکت ندارد.چون حرکت ریشه در نقص دارد اگر کسی حرکت ندارد یعنی ماهیت ندارد یا به بیان دیگر ذاتش با وجودش یکی است و این همان چیزی است که به دنبال آن هستیم.و دوم این که در پاسخ سوال دیگرتان گفتید چرا تسلسل محال است؟یکی از براهین رد تسلسل برهان خواجه نصیر الدین طوسی (ره) است.ایشان اثبات کردند از آن جهت که علت وجوب دهنده و وجود دهنده به معلول است (یعنی ماهیت در مقام امکان است و به وسیله علت واجب می شود.دقت کنید شاید بگوئی این ممکن هم در امکان خود وجود دارد.این شبهه باطل است چرا که ماهیت در ذات خود که بلا شرط است دارای عدم است یعنی وجود ندارد ولی فرقش با ماهیتی مثل اجتماع نقیضین این است که این ماهیت معدوم است وهیچگاه امکان وجود نخواهد یافت ولی ماهیت ممکن اگر معدوم باشد با فرض وجود علتش به وجود می آید.)از اینجا دو فرض پیش می آید که یک واجب بالذات باشد و یا نباشد.اگر واجب بالذات نباشد امکان وجود چنین عالمی نخواهد بود چرا که اگر واجب بالذات نباشد امکان عدم بر این سلسله علل باقی است و امکان این هست که ماهیت معدوم باشد و احتمال عدم با وجود یکی است.این همان امکان است در حالی که ما وقتی به اشیاء اطراف خود می نگریم می یابیم که همه چی واقعاً هستند نه اینکه نسبت به وجود و عدم یکسان باشند.این مسئله را با یک مثال توضیح می دهم.فرض کنید من پولی دارم و آنرا از فرد الف گرفته ام و فرد الف از ب گرفته است وهمین طور تا آخر.به نظر شما آیا این افراد تا بی نهایت پیش می رود یا به جائی می رسد که به فردی می رسیم که پول از آن خودش بوده است و به کسی قرض داده است؟اگر تا بی نهایت برود پولی به این سلسله نیامده است پس یعنی افراد امکان نداشتن پول برایشان باقی است در حالی که ما می بینیم در دست ما پول است پس حتماً شخصی بوده است که خودش پول داشته باشد و از کسی پول نگرفته باشد.این هم یک برهان هم در رد تسلسل وهم در اثبات خدا.
سوال دیگر تان که گفتید چرا ذات بی نهایت باید باشد؟ذات بی نهایت همان ذات جلت می باشد که بی نیاز همه چیز می باشد و به دنبال اثبات همین ذات هستیم.
بعد یک چیز که پاسخ چند سوالتان هست این که حرکت به معنای فیزیکی زیرمجموعه حرکت به معنای فلسفی است.جامع ترین نظر در این باره نظر حرکت جوهری ملاصدرا است که اثبات می کند حرف ما را.دوباره تکرار می کنم که فلاسفه اسلامی وارسطو،افلاطون،سقراط،فلوطین و... همگی در استدلالات خود گاهی از تجربیات استفاده می کنند ولی در مسائل صرف عقلی از تجربه استفاده نمی کنند.قابل توجه شما که افرادی مثل ابن سینا،ملاصدرا،ملا هادی سبزواری و علامه طباطبائی براهینی برای اثبات خدا آوردند که بدون نیاز برای توجه به ممکنات است که به شما توصیه می کنم پس از اثبات خدا و آگاهی بر دیگر مقدمات به سخنان رجوع کنید
جواب شبهه آخر که وارد کردید.تمامی آخرت آنطور که شما گفتید نیست.اولاً در بهشت علاوه بر مسائلی مثل جنات و حوری و... بالاترین مقام،مقام رضا است که عرفا به دنبال آن هستند.چیز دیگری که ابن سینا در رساله تحفه و ملاصدرا به کرات متذکر آن شده اند این است این مفاهیم برای نزدیک کردن مفاهیم آخرت به عقل مردمان عامی است البته نه آنکه دروغ باشد ولی برای نزدیک کردن مفاهیم به قرآن.چیزی دیگر این که همه مردم عرفا بالله نیستند که فقط خواهان رضای خدا باشند،بلکه پاداش هائی از این قبیل برای تشویق آنهاست.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-23-2014, 03:52 PM
اثبات معاد - توسط Russell - 07-23-2014, 05:41 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-24-2014, 07:29 AM
اثبات معاد - توسط Russell - 07-24-2014, 10:57 AM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-24-2014, 04:28 PM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-24-2014, 06:05 PM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-24-2014, 07:16 PM
اثبات معاد - توسط kourosh_bikhoda - 07-24-2014, 07:21 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-24-2014, 08:59 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-24-2014, 09:20 PM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 07:38 AM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 07:40 AM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 07:55 AM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 08:01 AM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 08:08 AM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 08:14 AM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 08:23 AM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 08:27 AM
اثبات معاد - توسط kourosh_bikhoda - 07-25-2014, 12:23 PM
اثبات معاد - توسط sonixax - 07-25-2014, 12:46 PM
اثبات معاد - توسط kourosh_bikhoda - 07-25-2014, 12:54 PM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 01:59 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-25-2014, 04:26 PM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 04:55 PM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 05:03 PM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 05:13 PM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 05:23 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-25-2014, 05:31 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-25-2014, 09:09 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-25-2014, 09:11 PM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-26-2014, 08:13 AM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-26-2014, 08:18 AM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-26-2014, 11:43 AM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-26-2014, 12:41 PM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-26-2014, 12:55 PM
اثبات معاد - توسط kourosh_bikhoda - 07-26-2014, 06:04 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-26-2014, 07:02 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-26-2014, 07:28 PM
اثبات معاد - توسط Maziar Bikhoda - 07-26-2014, 08:16 PM
اثبات معاد - توسط kourosh_bikhoda - 07-28-2014, 06:44 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-28-2014, 10:46 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-28-2014, 10:48 PM
اثبات معاد - توسط kourosh_bikhoda - 07-29-2014, 09:10 AM
اثبات معاد - توسط kourosh_bikhoda - 07-29-2014, 09:21 AM
اثبات معاد - توسط Hezbollah_YaHasan - 07-29-2014, 11:58 AM
اثبات معاد - توسط Russell - 07-29-2014, 12:12 PM
اثبات معاد - توسط Hezbollah_YaHasan - 07-29-2014, 12:23 PM
اثبات معاد - توسط Russell - 07-29-2014, 12:31 PM
اثبات معاد - توسط Hezbollah_YaHasan - 07-29-2014, 12:45 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-29-2014, 05:13 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-29-2014, 05:16 PM
اثبات معاد - توسط kourosh_bikhoda - 07-29-2014, 09:18 PM
اثبات معاد - توسط kourosh_bikhoda - 07-29-2014, 09:19 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 08-19-2014, 11:00 AM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 08-19-2014, 11:06 AM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 08-19-2014, 11:07 AM
اثبات معاد - توسط Parisa - 08-19-2014, 01:57 PM
اثبات معاد - توسط Hezbollah_YaHasan - 08-21-2014, 09:06 AM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 08-21-2014, 02:33 PM

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 5 مهمان