07-24-2014, 10:57 AM
ابن سینا نوشته: السلام علی من اتبع الهدی.نمی دونم با اینکارتون مسخرم کردید یا تأیید ولی اگر میخواهید در مورد علت غائی بگم موردی نیست.علل اربعه ارسطوئی شامل علت فاعلی،غائی،صوری و مادی است البته اینجا این شبهه به ذهن وارد می شود که آیا وجود دهنده هر چارتای این علل هستند که چنین نیست بلکه وجود دهنده همان علت فاعلی است ولی هر معلولی شکلی و ماده ای وغایتی دارد و متناسب با فاعلش(فرضاً در این نوشته اثبات معاد که حکیم است و غایت مطابق خودش نامحدود است)می باشدالبته متناسب با فاعلش نه عین آن.البته از اسم شما برمی آید اصلاً با منطق ارسطوئی مخالف باشید و از اهالی دیالکتیک و نظریات ایده آلیستی و سوفسطائی-شکاکی باشید.انشاءالله در آینده به آن موارد هم خواهم پرداخت
من بیش از هر چیز برای گشایش بحث بود که مغالطهیِ جالب در آن خط را بعنوان نمونه مطرح کردم. البته استدلال کردن از نظر ارسطو دربارهیِ علیت بسیار جالب است و نشانگر اینست که گویندگان این سخنان به معنای تحت الفظی کلمه در قرون وسطی ماندهاند و همچنان ارجاع به سخن ارسطو را یکنوع استدلال به حساب میآورند. همچنین برایم جالب است که چگونه مخالفت با این استدلال نشان میدهد که من باید منکر منطق ارسطویی باشم.
در هر صورت خوشآمد منرا پذیرا باشید و از سخن من چیزی بدل نگیرید :e303:
"Democracy is now currently defined in Europe as a 'country run by Jews,'" —Ezra Pound