12-03-2013, 09:49 PM
Anarchy نوشته: به دنبال بحثی که در تاپیک روابطی جالب از قرآن! در مورد "مساله شر" پیش اومد بد ندیدم در این مورد تاپیک جداگونه ای باز کنم و با دوستان در این خصوص صحبت کنیم.
اول با تعریف شر شروع میکنم :
شر - ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
در ادامه یک بخش از "مساله شر" رو میارم :
مسئله شر - ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
نکته گیرا این که خدا میتوانسته جهانی بی بدی هم بیافریند و آن همان است که
در ان جهان نوید میدهد = بهشت.
ولی روشن نیست به چه انگیزه، بدی را هم آفریده و از ان تا روز رستاخیز
و پس از آنهم هتّا، پشتیبانی و نگهداری میکند، با این دگرسانی که دیگر
در آن جهان، بدی و خوبی مانند این جهان با هم آمیخته نیستند، بساکه جدا
از هم، یکی در فردوس برین و دیگری در دوزخ زیرین جایگاه ابدی یافته اند.
از همه گیرا تر که در این جهان-بینی، زمان به سه بازه ی بخش شده است:
١- بازه ی نخستین، که از ازل تا زمان پیدایش بدی(این جهان) بوده
٢- بازه میانی که از زمان پیدایش بدی/آدم/ جهان ( چرا که این سه باهم
پدید امده اند(!) ) تا روز رستاخیز است
۳- بازه ی پایانی که از زمان رستاخیز تا جاودان است
نکته ی گیرا و درخور اندیشه اینکه، دو بازه ی نخستین و واپسین،
هردو بیکران هستند، یکی ازلی و دیگری ابدی است و تنها بازه ی
میانی است که از هر دو سو مرزمند و دارای آغاز و پایان است و
پرش در اینجاست که اگر بازه ی نخستین، ایستار فرزام خداوندی
بوده، تا جاودان بجای نمانده و اگر بازه ی پایانی، ایستار فرزام
است، چرا از از ازل چنین نبوده و چرا این گره ( بازه ی میانی)
در اینجا نیاز و بایستگی یافته است؟
[ATTACH=CONFIG]3059[/ATTACH]
•
پارسیگر
خرد، زنـده ی جــاودانی شنـــاس
خرد، مايــه ی زنــدگانی شنـــاس
چنان دان، هر آنكـس كه دارد خرد
بــه دانــش روان را هــمی پــرورد