نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اثبات معاد
#29

بسم الله الرحمن الرحیم
پاسخ آقای آگنوستیک
شما بین درک وجود و حس وجود خلط کرده اید.تمامی فلاسفه بر انتزاعی بودن مفاهیمی مثل وجود یا علت ومعلول متفق القول اند(لا اقل تا آنجائی که من در کتاب هایشان دیدم چه اسلامی چه یونانی چه مسیحی چه غربی).وقتی شما چیزی را در خارج حس میکنید که در خارج مصداق داشته باشد.من این مورد را در نظرم متذکر شدم ولی شما توجه نکردید.شما برای مفهوم انسان مصداق دارید،ولی برای علت و معلول و وجود شما مصداقی ندارید.بلکه این مفاهیم را انتزاع می کنید که به آنها در فلسفه اسلامی معقولات ثانویه گویند.در مورد این که گفتید اگر کسی هیچ حسی نداشته باشد از یک باکتری هم کمتر خواه بود نشانه از عقیم بودن ایدئولوژی های شما دارد.اتفاقاً این بحث را فلاسفه اسلام وارد کرده اند.مثلاً ابن سینا می گوید چنین شخصی معلق است یعنی هیچ حسی ندارد.ولی کسی که هیچ حسی نداشته باشد وجود خود را در می یابد،چرا که وجود خود را درک نکند باید با معدوم یکی باشد حال که اینطور نیست.بنده به شما گفتم افرادی مثل ابن سینا،صدرالمتالهین،حاجی سبزواری و علامه طباطبائی براهینی آوردند بدون توجه به ممکنات.
این که شما گفتید بعضی از علل و معلولات انتزاعی اند و بعضی عینی ناشی از این است که شما اصلاً نفهمیدید موضوع را.اولاً تمامی فلاسفه وحتی تجربه گرایان در اینکه علل و معلولات انتزاعی اند متفق القول اند.ثانیاً گفتم که زمانی شما می توانید بگوئید چیزی عینی است که مصداق عینی داشته باشد(یعنی یا جوهر باشد یا عرض)
اما در مورد محال بودن دور.اول بگویم اینکه من متوجه نشدم که شما رد این موضوع را هم خواسته بودید.رد دور بسیار مشخص است.اثبات آن بدین شکل است که می گوئیم معلولات از نظر ذات نسبت به علت خود در سطح پائین تری هستند چرا که اگر بالاتر باشد باید بگوئیم علت چیزی را که نداشته است به چیزی دیگر داده است که امکان نداشتن آن واضح است.از آنجا که معلولات در سطح پائین تری از علت هستند(تقدم وجودی علت به معلول) مشخص می شود که معلول نمی تواند علتِ علت خود باشد چه این علت، علت بی واسطه آن باشد چه غیر مستقیم چرا که علت غیر مستقیم هم در این سلسله در مرتبه بالاتری خواهد بود.
سوال دومتان اولاً اینکه گفتید چیز واضح و بدیهی است.ثانیاً حرکت خود قانونی است پس برای آن قانون گذاری باید که خود تحت آن قانون نیست،چنین چیزی طبیعتاً متحرک نیست بلکه محرک است.فلذا حتی اگر چیزی متحرکی بالذات باشد باز هم حرکتش ناشی از یک قانون بوده است.ثالثاًاینکه می گوئید چرا هر متحرکی نیاز به محرک خارجی دارد به 2 علت است:اولاً به علت عدم دور که اثبات شد هر متحرکی نمی تواند علت حرکت خودش باشد(یک دلیل دیگر به جز عدم دور دربالاتر در مورد ثانیاً گفته شد).ثانیاً جواب سوال شما از روی تعریف حرکت اثبات می شود.حرکت یعنی فعل یک کمال نخستین برای رسیدن به کمال ثانوی.یعنی هر شیئی دارای یک سری ویژگی هاست(خصوصاً داشتن وجود) که کمال نخستین است و شیئ برای رسیدن به کمال بالاتر فعلی انجام می شود که حرکت گویند.از اینجا مشخص می شود علاوه بر آن قانون که بر تمام اشیاء ناقص حاکم است،خود کمال ثانوی هم عامل کشش کمال نخستین و در نتیجه شکل گیری حرکت است.
اما گقتید از کجا آن همه صفت برای محرک غیر متحرک آمد.با توجه به تعریف حرکت،عامل حرکت کمال نخستین،کمال ثانوی است. پس چیزی که حرکت ندارد کمالی بالاتر از او نیست که کمال نخستین به سمت کمال ثانوی حرکت کند.پس این وجود هیچ نقصی ندارد و تمامی صفات او از همین جا ناشی می شود.
جواب سوال بعدی.بنده در اینجا هنوز حقانیت هیچ دینی را تأیید نکردم.البته اقرار میکنم که شیعه اثنی عشری می باشم و برای تمامی عقائدم دلیل دارم ولی این مطلب برای شما که هنوز نمی دانید کدام حق است یانه،دلیل آوردن از فلان دین حجیت ندارد.بنده به عنوان یک موحد،زرتشتیان و یهودیان و مسیحیان را پیرو دین الهی می دانم ولی این به این معنا نیست که نوشته های فعلی آنها را تأیید کنم. بنده روی تورات تحقیق داشتم،ریگ ودا را خواندم و اینها اصلاً قابل مقایسه با قرآن نیستند ولی این ها برای شما حجت نیست چرا که شما هنوز اصول ما را قبول ندارید پس بحث ادیان باشد به جای خودش.البته تمامی برهان هایی را که برای اثبات معاد آوردم در قرآن مذکور است.
اما سوال ششم را بالاتر توضیح دادم که حرکت،ناشی از وجود کمالی بالاتر(کمال ثانوی) در مقابل کمال نخستین است.شما متأسفانه حرکت را محصور در حرکت در زمان و مکان می دانید.در حالی یک شیئ می تواند در تمامی صفاتش تغییر کند واین حرکت است. اینکه شیء در صفتش تغییر کند یعنی شدتی از آن صفت را نداشته است و آنرا گرفته است یا از داده است که در هر دو صورت نقص آن ثابت می شود.
این که میگوئید استفاده از کلمات عربی و فارسی کردن آنها برای دشوار کردن بحث است(واتفاقاً کور کردن با علم از اقسام مغلطه است) باید بگویم اصلاً حکمت اسلامی از زبان عربی جدا نیست.تمامی فلاسفه اسلامی اکثر کتبشان عربی است.فارابی،ابن سینا،ابن رشد،ملاصدرا،شیخ اشراق،علامه طباطبائی و.... حکمای معروف اسلامی هستند.یک شبهه ای که هست ممکن است بگوئید که تمامی فلاسفه اسلامی چون از اول مسلمان بودند این خط فکری را داشتند.در جواب باید بگویم بر فرض هم که چنین باشد آنها تمامی سخنان خود را با حجت و استدلال آوردند و برای رد این مسئله یکی از فلاسفه هم مثال میزنم تا قضیه خاتمه یابد.یکی از معروفترین حکمای اسلام،بهمنیار شاگرد ابن سینا می باشد که ابتدا زرتشت بود و سپس مسلمان شد و کتاب التحصیل او معروف است.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-23-2014, 03:52 PM
اثبات معاد - توسط Russell - 07-23-2014, 05:41 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-24-2014, 07:29 AM
اثبات معاد - توسط Russell - 07-24-2014, 10:57 AM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-24-2014, 04:28 PM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-24-2014, 06:05 PM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-24-2014, 07:16 PM
اثبات معاد - توسط kourosh_bikhoda - 07-24-2014, 07:21 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-24-2014, 08:59 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-24-2014, 09:20 PM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 07:38 AM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 07:40 AM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 07:55 AM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 08:01 AM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 08:08 AM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 08:14 AM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 08:23 AM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 08:27 AM
اثبات معاد - توسط kourosh_bikhoda - 07-25-2014, 12:23 PM
اثبات معاد - توسط sonixax - 07-25-2014, 12:46 PM
اثبات معاد - توسط kourosh_bikhoda - 07-25-2014, 12:54 PM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 01:59 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-25-2014, 04:26 PM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 04:55 PM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 05:03 PM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 05:13 PM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-25-2014, 05:23 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-25-2014, 05:31 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-25-2014, 09:09 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-25-2014, 09:11 PM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-26-2014, 08:13 AM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-26-2014, 08:18 AM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-26-2014, 11:43 AM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-26-2014, 12:41 PM
اثبات معاد - توسط Agnostic - 07-26-2014, 12:55 PM
اثبات معاد - توسط kourosh_bikhoda - 07-26-2014, 06:04 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-26-2014, 07:02 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-26-2014, 07:28 PM
اثبات معاد - توسط Maziar Bikhoda - 07-26-2014, 08:16 PM
اثبات معاد - توسط kourosh_bikhoda - 07-28-2014, 06:44 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-28-2014, 10:46 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-28-2014, 10:48 PM
اثبات معاد - توسط kourosh_bikhoda - 07-29-2014, 09:10 AM
اثبات معاد - توسط kourosh_bikhoda - 07-29-2014, 09:21 AM
اثبات معاد - توسط Hezbollah_YaHasan - 07-29-2014, 11:58 AM
اثبات معاد - توسط Russell - 07-29-2014, 12:12 PM
اثبات معاد - توسط Hezbollah_YaHasan - 07-29-2014, 12:23 PM
اثبات معاد - توسط Russell - 07-29-2014, 12:31 PM
اثبات معاد - توسط Hezbollah_YaHasan - 07-29-2014, 12:45 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-29-2014, 05:13 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 07-29-2014, 05:16 PM
اثبات معاد - توسط kourosh_bikhoda - 07-29-2014, 09:18 PM
اثبات معاد - توسط kourosh_bikhoda - 07-29-2014, 09:19 PM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 08-19-2014, 11:00 AM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 08-19-2014, 11:06 AM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 08-19-2014, 11:07 AM
اثبات معاد - توسط Parisa - 08-19-2014, 01:57 PM
اثبات معاد - توسط Hezbollah_YaHasan - 08-21-2014, 09:06 AM
اثبات معاد - توسط ابن سینا - 08-21-2014, 02:33 PM

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان