نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 2 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟
#16

Russell نوشته: بله تاریخ طبری درباره جنگهای ایران و اعراب مطلب دارد.در اینکه جنگهایی صورت گرفته و مهمترین آنها قادسیه بوده و ایرانیان شکست خورده اند شکی نیست،البته نمیدونم چقدر رو تعداد لشگرها و کشته ها میشه مطمئن بود.

من منظورم اونچه هست که از بعد شکست نظامی تا مسلمان شدن ایرانیان و تغییرات بعد از آن شده.یعنی اصل مطلب بیشتر قبل و بعد نبرد است،یالاخره شکی نیست که نبردی بوده.آخوندها دوست دارند بگند که ایرانیها ناراضی بودند و وحشی اعراب که تازه متمدن شده بودند ار برکت اسلام اومدند ایرانیان رو از آزاد کرده اند و ایرانیان هم به اسلام علاقمند شده اند.
در اینجا اینکه در دو قرن اول بعد از حمله چه گذشته از اهمیت زیادی برخورداره،از اونجا که ایرانیها طرف مغلوب بودند منابع تاریخی از طرف اعراب بیشتر موجود است اگر اشتباه نکنم،مثلن تاریخ طبری میگه فلان شورش در ری را در خون فرو نشاندند اعراب،اونچه بنظر من میرسه اینه که از جزعیات اتفاقات در ایران مثل جزعیات سکس جناب محمد با حرمسرایش جزعیات در دست نیست(البته این حدس من است و دوستان اگر اشتباه هست اصلاح کنند).
اینست که اگر بفهمیم چه بلایی سر ایرانیان آمد که اینگونه شدند شاید راهی برای درمان هم بکمک آن بتوان پیدا کرد.

ریشه ها را باید در در درون باورها و سیستم مذهبی حکومتی ساسانیان جست. شاید اسلام برای عامه مردم برتریهای داشته است. در مناظره میان مزدکیان و زردشتیان که منجر به قتل عام مزدکیان شد نکاتی آشکار می شود که نشان از نوعی زوال و انجماد عقیدتی و فکری در دین رسمی ساسانیان دارد که به همین ترتیب حفظ شده بی هیچ ملایمتی نسبت به منتقدین. مسایل اجتماعی ایجاد شده آنقدر عمیق بوده که جنبشهای فراگیری همچون مزدکیان به وجود آید. از طرفی ما اطلاعاتمان از آن دوران را در پی حمله اعراب تا حدود زیادی از دست داده ایم و این راه را برای رسیدن به نتیجه قطعی می بندد.

به این مناظره که با تحلیل رضا مرادی غیاث آبادی است دقت کنید:

نقل قول:در پرسش سوم، شخصی مزدکی (که در همه جای کتاب آنان را «آشموغ» به معنای فریبکار و شرور نامیده‌اند)، می‌پرسد که چرا شما مزداییان، ما را بخاطر آنکه تنها اهورامزدا را ستایش می‌کنیم و نه چیز دیگری را، نکوهش می‌کنید؟ موبد در پاسخ این پرسش و پس از چند توهین و خطاب‌های ناپسند، به بازگویی سخنانی در باره دیو و دروغ و تبه‌خویی و روان آلوده و غیره می‌پردازد و بجای پاسخ منطقی به موضوع پرسش، سؤال‌کننده را از مظاهر روان بد و بیمار می‌داند که می‌باید با او و دیوپرستان مبارزه کرد تا جهان قرین پاکی و آراستگی شود. این روشی در گفتگو و مناظره است که تا به امروز نیز همچنان ادامه دارد. در این روش، شخصی که از پاسخ منطقی و مستدل ناتوان می‌شود به شعاردادن بی‌مورد با واژه‌های زیبا، و نیز توهین و تخریب شخصیت طرف مقابل روی می‌آورد. چنانچه این شخص قدرتی کافی نیز داشته باشد، به کشتن طرفی که از پاسخ پرسش او ناتوان است، روی می‌آورد (بنگرید به پاسخ پرسش ششم).

در پرسش چهارم، به بستن اجباری پوزه‌بند (پدام) در جلوی دهان که برای همه زرتشتیان واجب بوده است، انتقاد می‌شود و اینکار لازم دانسته نمی‌شود. موبد در پاسخ این پرسش و پس از اعتراض بر چنین خرده‌گیری‌های کم ارزش، بدن و بازدم آدمی را نجس و کثیف می‌شمارد که لازم است با بستن جلوی دهان، مانع رسیدن نجاست و کثافت به هوا شد. او کسانی که پوزه‌بند نمی‌بندند را پیرو اندیشه بدِ آشموغی می‌داند.

در پرسش و پاسخ پنجم، به بحثی پیرامون این نکته پرداخته شده است که اگر کسی با مردار آدم یا سگ نجس شده باشد. می‌باید که چند بار با گُمیز (ادرار) و آب شسته شود تا پاک شود.

در پرسش ششم، شخص مزدکی از نهادن خوراک نزد آتش و محروم‌کردن مردم نیازمند به غذا انتقاد می‌کند و موبد در پاسخ، ضمن طفره رفتن از پاسخ منطقی و مرتبط با موضوع، می‌گوید که از بین بردن همه دیوپرستان و کشتن همه دین‌ستیزان، کاری عادلانه و قانونی است. او همچنین می‌افزاید که لاشه مردم پلید و بد‌دین را نمی‌باید در نزد بهدینان گذارد، بلکه می‌باید آنان را در بیابانی دار زنند و بر دار بمانند تا بپوسند.

در پرسش هفتم، مزدکی از موبد زرتشتی می‌پرسد که ما از آموزه‌های کتاب زرتشت دانسته‌ایم که می‌باید ثروت و زن از آن همگان باشد و در انحصار گروهی خاص نباشد، چرا شما ما را نکوهش می‌کنید؟ موبد به شیوه پیشین خود در پاسخ می‌گوید که اینها سخنانی فریبکارانه است و کیهان را به سوی ویرانی می‌برد و موجب درهم شدن نژاد می‌گردد. این کار موجب آسیب به دارایی‌های طبقات خاص می‌شود و جایگاه‌های طبقاتی مردم از میان خواهد رفت. دیو پرستی رواج می‌یابد و دروغ بالنده می‌شود.

از متن کامل این پرسش و پاسخ و نیز از بخش‌های بعدی کتاب دینکرد که ازدواج با محارم و آمیزش پدر و مادر با دختر و پسر و نیز خواهر با برادر را ترویج و توصیه می‌کند و آنرا موجب حفظ دودمان و نژاد، و نیز حفظ دارایی‌ها و ثروت در درون دودمان می‌داند، دانسته می‌شود که منظور مزدکیان از اشتراک بر زن و دارایی که همواره بگونه‌ای تحریف‌شده معنا و بازگو شده است، عبارت بوده از لغو جامعه طبقاتی و ایجاد فرصت‌های برابر در فعالیت‌های اقتصادی، لغو مالکیت دستگاه دینی بر زمین‌های زراعی، اجازه و امکان اینکه هر کس بتواند همسر خود را بدون رعایت محدودیت‌های طبقاتی انتخاب کند و دختران نیز بتوانند همسر کسی غیر از پدر یا برادر خود بشوند. به ویژه که در عصر ساسانی، هر یک از پادشاهان و درباریان و صاحب نفوذان، دارای حرمسراهای بزرگی بوده‌اند که هر دختری را برای خود دست‌چین می‌کرده و عملاً آنان را تنها از آن خود می‌دانسته‌اند و نه انسانی که اجازه و فرصت داشته باشد تا بنا به حقوق انسانی، انتخاب کننده همسر و شغل خود باشد.

در پرسش هشتم، مزدکی از موبد زرتشتی می‌پرسد که چرا برای رواج دین خود پیکار می‌کنید؟ و موبد در پاسخ می‌گوید که نبرد ما با تباه‌خویان و بددینان، به پیروی از دستور دین است. آیین شما آشموغان (که با جنگ‌هایی برای رواج دین مخالفت می‌کنند)، بدترین آیین‌ها است.

در پرسش نهم، مزدکی می‌پرسد که ما تنها گفتارهای شخص زرتشت را «گفت اورمزدی» می‌دانیم و نه دیگر بخش‌ها را. چرا شما بخش‌های دیگری که تحریف هم بدان راه یافته را «گفت اورمزدی» می‌دانید؟ موبد در پاسخ می‌گوید که اینها با دانشی استنباط و تفسیر می‌شود که فهم آن در توان هر کسی نیست و مردم نمی‌توانند به کوچکترین درکی از آن برسند. او در ادامه، پرسش و خوی پرسش‌‌گر را ناشی از منش شهوترانی او می‌داند.

در پرسش دهم و یازدهم، گفتگویی در باره گذاردن هیزم تر و خشک بر آتش، و نیز مباح‌دانستن ‌نوشیدن می نزد زرتشتیان انجام می‌شود که نکته خاصی در بر ندارد.

در پرسش دوازدهم، مزدکی می‌گوید که خواندن روزانه بخش‌هایی از گاتهای زرتشت برای مردم کافی است و نیازی به این‌همه زمزمه‌ها، لب‌خوانی‌ها و ذکرگفتن‌ها نیست، چرا که اینها موجب تلف‌شدن وقت مردم و کارهای روزانه آنان می‌شود. موبد در پاسخ دلایلی می‌آورد که خواندن فراوان ذکرها و دعاهای روزانه، خواست اهورامزدا است و رستگاری روان را در پی دارد. او همچنین می‌گوید که اینکار موجب شکست آشموغان و دوری گزند آنان بر دین و حکومت می‌شود.

همانگونه که گفته شد، این گفتگو در کتابی که از سوی دستگاه روحانیت زرتشتی نوشته شده، آمده است و احتمالاً تنها پرسش‌ و پاسخ‌هایی گلچین‌شده در آن ثبت شده‌اند که از دید موبدان موفقیت‌آمیز بوده است. بی‌تردید اگر منابع مزدکیان نیز از بین نرفته و موجود بودند به آگاهی‌های کاملتری از کوشش آنان برای جلوگیری از تحریف دین، برای ایجاد جامعه‌ای غیرطبقاتی که امکانات و فرصت‌های برابر برای همه مردمان وجود داشته باشد، برای لغو مجازات اعدام در رفتار با کسانی که دین زرتشتی را تأیید نمی‌کرده و نسبت به آن مرتد شناخته می‌شدند (دینکرد، کتاب سوم، فصل یازدهم)، برای دوری از تنگ‌نظری و تعصب‌ها و جنگ‌های بی‌حاصل دینی که دستاوردی جز تضعیف بنیادهای اقتدار ایران را در بر نداشت، و همچنین دیگر نابسامانی‌هایی که در نهایت موجب سقوط کشور شد، پی برده می‌شد.

این روایت دینکرد با همه کوتاهی و گزارش دست‌چین‌شده آن، به اندازه‌ای کامل و صریح هست که بتوان به آسانی به دیدگاه‌های کلی آنان و دلایل اختلاف آنان با زرتشتیان پی برد. خواننده به زودی در می‌یابد که اتفاقاً رفتارهای مزدکیان بیشتر بر پایه آیین‌‌های دیرین و آموزه‌های زرتشت بوده است تا کسانی که دین نوظهور خود را به زرتشت منسوب می‌کرده‌اند.

خواست مزدکیان، آنگونه که از این سخنان دانسته می شود، عبارت است از: اجازه پرستش اهورامزدا به عنوان تنها خدای بزرگ، نبستن پوزه‌بند، خوراک دادن به مردم نیازمند بچای سپردن آن به آتش، صلح‌جویی و خودداری از گسترش دین با زور سلاح و جنگ افروزی، خودداری از تحریف اوستا، خودداری از رواج بی‌رویه عبادت و ذکرگویی، لغو جامعه طبقاتی و امکان استفاده از فرصت‌های برابر شغلی برای همه مردم، امکان ازدواج‌های بیرون از خانواده و خودداری از تصرف زنان و دختران.

همین خواسته‌ها کافی بوده است تا به بازگوکنندگان آن تهمت‌های دشمنی، دروغ‌گویی، بی‌دینی، دیوپرستی، آشموغی، فریب‌کاری، شهوت‌رانی، بیمار روانی، تباه‌خویی و پلیدی داده شود و آنان مستحق اعدام و پوسیده‌شدن بر بالای دار باشند.

با اینکه مزدکیان به خشونت‌بار‌ترین شکل ممکن سرکوب شدند، اما آموزه‌های مزدکیان بیشتر رو به گسترش بوده است تا فرمان‌های موبدان. امروزه نیز همه زرتشتیان مطابق با آموزه‌های مزدکیان که برگرفته از آیین‌ها و فرهنگ ایرانی بوده است، تنها اهورامزدا را ستایش می‌کنند، پوزه‌بند نمی‌بندند، خوراک نثار آتش نمی‌کنند، خود را با گمیز نمی‌شویند، مرتدان را شایسته اعدام نمی‌دانند، با جنگ‌های دینی مخالفت می‌ورزند و از ازدواج با محارم و جامعه طبقاتی دوری می‌جویند. چنانچه از تحریف گاتهای زرتشت نیز دست برداشته شود، این اندازه از خواست مزدکیان که به موجب دینکرد از آن آگاهی داریم، عملی شده است.

آموزه‌های مزدک و مزدکیان همواره در طول تاریخ بدست صاحبان سیاسی و دینیِ قدرت و ثروت که اندیشه‌های آنان را مانع رفتارهای سلطه‌جویانه و تمامیت‌خواهانه و منافع شخصی خود می‌دانسته‌اند، تباه و تحریف شده است.
منبع

در مقایسه دین اسلام برابری در حقوق را برای افراد فراهم می کرد. طبقات دیگر مطرح نبودند و لذا برای توده مردم منظره خوشایند تری ترسیم می کرد.

Qui Tacet Consentire
پاسخ


پیام‌های این موضوع
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط دفترچه - 10-11-2010, 09:32 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Anarchy - 04-27-2012, 08:10 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Theodor Herzl - 04-27-2012, 08:30 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط D@mneD - 04-27-2012, 10:21 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Russell - 04-27-2012, 10:37 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط کافر_مقدس - 04-27-2012, 09:29 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Mehrbod - 04-27-2012, 10:44 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Anarchy - 04-27-2012, 10:57 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Kaveh - 04-27-2012, 11:50 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Kaveh - 04-28-2012, 12:25 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Russell - 04-28-2012, 07:21 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط D@mneD - 04-28-2012, 08:28 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Agnostic - 04-28-2012, 09:39 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط کافر_مقدس - 04-28-2012, 10:18 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Russell - 04-28-2012, 12:16 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Kaveh - 04-28-2012, 08:09 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Kaveh - 04-28-2012, 08:15 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Agnostic - 04-29-2012, 10:23 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Russell - 04-29-2012, 10:44 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Anarchy - 04-29-2012, 10:54 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Mehrbod - 04-29-2012, 10:55 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Russell - 04-29-2012, 11:08 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Anarchy - 04-29-2012, 11:26 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Mehrbod - 04-29-2012, 11:44 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Reactor - 04-29-2012, 07:43 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Anarchy - 04-29-2012, 09:46 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Anarchy - 04-29-2012, 10:14 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Kaveh - 04-30-2012, 01:35 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Kaveh - 04-30-2012, 02:19 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Kaveh - 04-30-2012, 02:26 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Kaveh - 04-30-2012, 02:32 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Kaveh - 04-30-2012, 02:37 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Agnostic - 04-30-2012, 08:37 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Russell - 04-30-2012, 09:55 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Reactor - 04-30-2012, 10:26 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Reactor - 04-30-2012, 10:32 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط sonixax - 04-30-2012, 12:54 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Agnostic - 04-30-2012, 04:27 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Mehrbod - 04-30-2012, 05:33 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Kaveh - 04-30-2012, 05:37 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Kaveh - 04-30-2012, 05:48 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Kaveh - 04-30-2012, 05:56 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط 2567 - 04-30-2012, 07:28 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط sonixax - 04-30-2012, 08:13 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Mehrbod - 04-30-2012, 08:38 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Kaveh - 04-30-2012, 08:46 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط sonixax - 04-30-2012, 08:50 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Kaveh - 04-30-2012, 08:53 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط sonixax - 04-30-2012, 08:59 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Kaveh - 04-30-2012, 09:36 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط sonixax - 04-30-2012, 09:54 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Kaveh - 04-30-2012, 10:22 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط sonixax - 04-30-2012, 10:49 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Mehrbod - 04-30-2012, 11:05 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط sonixax - 05-01-2012, 01:27 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Kaveh - 05-01-2012, 01:28 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط sonixax - 05-01-2012, 02:02 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط sonixax - 05-01-2012, 02:19 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Kaveh - 05-01-2012, 02:28 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط sonixax - 05-01-2012, 02:37 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Agnostic - 05-01-2012, 04:46 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Theodor Herzl - 05-01-2012, 06:35 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط هانی - 05-01-2012, 08:16 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط sonixax - 05-01-2012, 08:18 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Mehrbod - 05-01-2012, 08:21 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط هانی - 05-01-2012, 08:30 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Mehrbod - 05-01-2012, 08:35 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Anarchy - 05-01-2012, 08:38 PM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Theodor Herzl - 05-02-2012, 05:02 AM
واقعیت داستان حمله اعراب به ایران چیست ؟ - توسط Agnostic - 05-02-2012, 09:05 AM

موضوعات مشابه ...
موضوع / نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 5 مهمان