05-23-2015, 04:50 PM
Ouroboros نوشته: پاسخ به این «چالش» نیازمند ارتکاب یکی دیگر از گناهان کبیرهی مذهب مدرنیته، یعنی پذیرش عینیت زیستشناختی مفهوم نژاد است.
نخست آنکه ما تا پیش از این به تصریح شیخ مطهری گمان میکردیم
که علم به سبب عینیت بخشیدن به ذهنیتهای مذهبی است که
ارزشمند شده و نه بر عکس، چطور شد اینجا ناگهان این گناه هم
به پای مدرنیته نوشته شد؟!
شما مطالب پرشماری را به مفصلترین شکل ممکن مطرح کردهاید
که پرداختن به همهی آنها نه ضرورتی دارد و نه در حوصلهی این بحث و
زمان ما است. بنابراین من به چند مورد از موارد اساسی میپردازم.
اینجا شما بینیازی انسان آسیایی به دین را به شکلی جالب به سایز کیر
و رنگ پوستاش مرتبط کردید؛ با اینکه مسالهی بزرگی چون تمدن کهن
مصر و فنقیه و سومر در سرزمینهای آفریقایی و آسیای میانه، که شکوه و عظمتشان
همچنان پس از هزارهها در نظرها جلوهگری میکند، که اولین مخترعان ِ زبان
و اولین به کارگیرندگان ریاضیات و اولین بهرهگیرندگان از علم پزشکی بودهاند
در این پاسخ ِ شما حل میشوند، از شما میپرسم که نظرتان در مورد جامعهی
کردهای خاورمیانه چیست؟ چه چیزی آنها را اینچنین به هم پیوند زده است که
پس از سدها سال ستیز دولتهای تا دندان مسلح همچنان به حیات فرهنگی
خویش ادامه میدهند؟ آیا آن عنصر دین است؟ اگر پاسختان دین است
پس شناختتان از جامعهی کردها ناقص است. کردها سکولارترین
جامعه در خاورمیانه هستند.
نظر من در این مورد، پیوندهای قومی و خانوادگی است. و ما در کمال ِ
شگفتی دیدیم که همین پیوندهای قومی و خانوادگی که در ظاهر بسیار
ساده مینماید، به بهترین شکل در برابر وحشیهای داعش، که به قول
دوستان شپش به تنبان ِ تکنولوژیهای تسحیلاتی غرب کرده بودند، باعث ایستادگی و
پایداری انها شد، چنان که داعش پس از ماهها مبارزه و محاصره باز نتوانست کوبانی را
تصرف کند که هیچ، به کردستان عراق هم نتوانست نزدیک شود.
این مثالیست از مدلی که من آن را پیشتر مطرح کردم و آن اخلاقیات بر پایهی
طبیعت بشری است. ما برای اخلاقورزی نیازی به فروفرستاده شدن کتاب از آسمانها
نداریم، چنانکه اخلاقیات ِ دینی نیز در واقع صحه گذاشتن بر همین اخلاقیاتی بوده که پیش از
آن به طور طبیعی در بشر بوده است.
من در این مورد جلوتر توضیح خواهم داد...
کسشر هم تعاونی؟!