01-20-2014, 12:41 AM
Mehrbod نوشته: این را میشود بمهر باز تر کنید؟ در همان نمونهیِ شیر یا شمار سکه, آیاما باید بهوشیم که قانون ماده خواهان آن است که آمار همه ی
میتوانیم بگوییم پس از ١٠٠٠ بار شیر, بار ١٠٠١ اُم اندکی گرایندیِ شُمار بالامیرود؟
از دید کلان به نگر من این درست میسَهد و جهان یکجور "ویر" آنجا دارد که میگوید بار ١٠٠١ اُم گرایندیِ
شُمار بالا میرود, ولی در جایِ دیگر میخوانیم که این گونهای کژفرنود است: Gambler's fallacy - WiKi
کدام درست است؟
پارسیگر
پرتاب های سکه ها در همه ی کهکشان ها و در همه ی زمانها
۵۰-۵۰ باشد. اگر شما با یک سکه ی درست، ١۰۰۰بار شیر
انداختید، برای این است که در جای دیگری و زمان دیگری
در جهان ١۰۰۰ بار خط آمده/خواهد آمد.
هرچه شمار پرتاب ها افزایش یابد، شما میتوانید چشمداشت
بیشتری داشته باشید که این الگو را ببینید و اگرنه، به سکه
و درستی ساختمان ان بدگمان میشوید ولی نکته در اینجاست
که اینبار هزارو یکم، نباید بیگمان در همان " نشست" شما
انجام شود و شاید در اتاق کناری که برای طبیعت ، بار هزار
و یکم یا ایکس ، به شمار میرود، خط آمده باشد ! یااینکه
این هزار تا خط "افزوده" و کژ کننده ی آمار، در سالهای
گذشته روی داده و اکنون این شیر امدن ها، آن کژی را راست
میکند. این است که سرانجام به این برآورد میرسیم که گرایندی
این یک پرتاب هزار و یکم ( ولی هزار و یکم در در نشست ما =
in our session) بازهم ۵۰-۵۰ است و "ناوابسته" به آنچه
که در گذشته و آینده، در این یا ان اتاق بغلی، میگذرد میباشد،
چرا که باید یک قانون کلان و همه زمانی/همه جایی را سیراب کند.
درست مانند گرایندی زایش پسر و دختر که یکی میتواند هفت
پسر داشته باشد برای اینکه یکی دیگر هفت دختر دارد/داشت.
مهند این است که در همفزود همه ی زایش ها در همه ی زمانها
و همه جایها، آمار ۵۰-۵۰ ( یابهتر بگوییم ۴۹-۵١) بدست آید.
---
در کژفرنود قمارباز هم این درست است که اگر گرایندی برنده
شدن یک در میلیون هم باشد، سرانجام در همه ی زمانها و پرتابها،
یک قمارباز برنده خواهد شد، ولی بایسته نیست که این قمارباز
ویژه آن برنده باشد. یکی شاید چارسد بار دسته ی "دزد یکدست"
یا همان دستگاه های قمار لاسوگاس را کشیده و باخته باشد و
آنگاه که نا امیدانه از جایش برخاست، قمارباز دیگری تنها با
انداختن یک سکه، جک پات گردآوری شده را برنده شود.
[ATTACH=CONFIG]3355[/ATTACH]
•
پارسیگر
خرد، زنـده ی جــاودانی شنـــاس
خرد، مايــه ی زنــدگانی شنـــاس
چنان دان، هر آنكـس كه دارد خرد
بــه دانــش روان را هــمی پــرورد