05-27-2013, 01:47 PM
بسیار خُب، دیشب در نخستین بازی من موفق شدم با فدا کردن وزیر، در یک حرکت ترکیبی استراتژیک بسیار موفق راسل را شکست بدهم. از اصطلاحا «دیدن» موقعیت تا بهرهبرداری کامل از آن ۹ خرکت فاصله بود و از حرکت ترکیبی چهارم به بعد راسل میتوانست دست مرا بخواند. اشتباهات اصلی او عبارت بودند از ۱. ایمنسازی نکردن بلادرنگ شاه خود پس از گرفتن وزیر من، ۲. بازی نگرفتن بلادرنگ از وزیر، که اصل اول شترنگ است وقتی وزیر حریف از دست رفته و ۳. حریص بودن زیاد و تلاش بیش از حد برای حمله و غافل شدن از نیاز بنیادین به دفاع، وقتی در بازی با حریفی قویتر به برتری موقتی رسیدهاید اولین اولویت شما باید دریافتن نقشهی پنهان او و خنثیسازی آن باشد، نه تلاش برای بیشتر کردن صدمه به رنکهای او.
سفید: Russell
سیاه: Ouroboros
گشایش: نیمزو-هندی
1 d4 Nf6
2 c4 e6
3 Nc3 Bb4
4 a3 Bxc3
5 bxc3
اینجا وارد ویرایش سمیش میشویم و صفحهی بازی شبیه اینست:
[ATTACH=CONFIG]1971[/ATTACH]
در این ویرایش سیاه موقعیتهای تاکتیکی بسیار خوبی پیدا میکند و سفید توانایی مانور بالاتری خواهد داشت.
5 ... c5
6 g3 Nc6
7 Bg2 O-O
8 Bg5 d5
9 cxd5 exd5
10 Nh3 ?! Qa5
11 Bd2 Bxh3
12 !! c4 ? Bxg2
این حرکت بسیار خوبیست که در آن وزیر را با یک اسب و قلعه عوض میکنم، و فیل خود را هم در شرایط بسیار بدی قرار میدهم. واکنش درست سفید 12 . Bxh3 بود که بازی را در موازنهای کمابیش برابر ادامه میداد.
13 Bxa5 Bxh1
14 ? Bc3
اینهم حرکت اضافه و بیخودی به نظر میرسد، سفید باید بجای تلاش برای دفاع از خانهی از دست رفتهی d4 برای امن کردن شاه و گرفتن فیل خانهی h1 تلاش بکند. اینجا ما شاهد حرکت بسیار بدموقع از حمله به دفاع هستیم که یعنی سفید برای حفظ برتری نسبی خود در متریال افسرده شده و هرکاری میکند، بنابراین من در حرکت بعد علاوه بر عنایت به این موضوع، تلاش میکنم نقشهی خود را هم پیش ببرم و حمله را در جناح دیگری پیش ببرم:
14. ... Ne4
15 Rc1 Nxc3
16 Rxc3 cxd4
17 Rb3 dxc4
18 ! Rxb7 Rfe8
مرحلهی پایانی نقشه هم به اجرا درآمده، و سفید موقعیت بسیار بد شاه خود را و نقشی که فیل روی خانهی h ایفا خواهد کرد را بالاخره میبیند، اما بجای دفاع از این تهدید، تصمیم میگیرد که روی اشتباه کردن من ریسک بکند و به آن حمله بکند، آنهم با شاه خود!
19 Kf1 Ne5
20 Rb4 d3
21 Kg1 dxe2
اینجا دیگر عملا بازی تمام شده است، و سفید از این به بعد بهترین بازی ممکن را ارائه میکند چون کُل تصویر بر او هویدا شده:
22 Qa1 Nd3
23 Rb1 e1=Q
24 Rxe1 Rxe1
25 Qxe1 Nxe1
26 Kxh1 c3
سفید تسلیم میشود چراکه راهی برای دفاع در برابر متریال برتر سیاه را نخواهد داشت.
سفید: Russell
سیاه: Ouroboros
گشایش: نیمزو-هندی
1 d4 Nf6
2 c4 e6
3 Nc3 Bb4
4 a3 Bxc3
5 bxc3
اینجا وارد ویرایش سمیش میشویم و صفحهی بازی شبیه اینست:
[ATTACH=CONFIG]1971[/ATTACH]
در این ویرایش سیاه موقعیتهای تاکتیکی بسیار خوبی پیدا میکند و سفید توانایی مانور بالاتری خواهد داشت.
5 ... c5
6 g3 Nc6
7 Bg2 O-O
8 Bg5 d5
9 cxd5 exd5
10 Nh3 ?! Qa5
11 Bd2 Bxh3
12 !! c4 ? Bxg2
این حرکت بسیار خوبیست که در آن وزیر را با یک اسب و قلعه عوض میکنم، و فیل خود را هم در شرایط بسیار بدی قرار میدهم. واکنش درست سفید 12 . Bxh3 بود که بازی را در موازنهای کمابیش برابر ادامه میداد.
13 Bxa5 Bxh1
14 ? Bc3
اینهم حرکت اضافه و بیخودی به نظر میرسد، سفید باید بجای تلاش برای دفاع از خانهی از دست رفتهی d4 برای امن کردن شاه و گرفتن فیل خانهی h1 تلاش بکند. اینجا ما شاهد حرکت بسیار بدموقع از حمله به دفاع هستیم که یعنی سفید برای حفظ برتری نسبی خود در متریال افسرده شده و هرکاری میکند، بنابراین من در حرکت بعد علاوه بر عنایت به این موضوع، تلاش میکنم نقشهی خود را هم پیش ببرم و حمله را در جناح دیگری پیش ببرم:
14. ... Ne4
15 Rc1 Nxc3
16 Rxc3 cxd4
17 Rb3 dxc4
18 ! Rxb7 Rfe8
مرحلهی پایانی نقشه هم به اجرا درآمده، و سفید موقعیت بسیار بد شاه خود را و نقشی که فیل روی خانهی h ایفا خواهد کرد را بالاخره میبیند، اما بجای دفاع از این تهدید، تصمیم میگیرد که روی اشتباه کردن من ریسک بکند و به آن حمله بکند، آنهم با شاه خود!
19 Kf1 Ne5
20 Rb4 d3
21 Kg1 dxe2
اینجا دیگر عملا بازی تمام شده است، و سفید از این به بعد بهترین بازی ممکن را ارائه میکند چون کُل تصویر بر او هویدا شده:
22 Qa1 Nd3
23 Rb1 e1=Q
24 Rxe1 Rxe1
25 Qxe1 Nxe1
26 Kxh1 c3
سفید تسلیم میشود چراکه راهی برای دفاع در برابر متریال برتر سیاه را نخواهد داشت.
زنده باد زندگی!