11-09-2012, 04:25 PM
دفاع ِ پتروف :
1.e4 e5,
2. Nf3 Nf6
پاسخیست به شدت دفاعی به گشایش 1.e4 از طرف سیاه که در همهی ردههای شترنگ طرفدار دارد. این گشایش به خصوص وقتی بیشتر دیده میشود که طرف ضعیفتر مهرهی سیاه را دارد، چراکه شانس مساوی گرفتن بسیار افزایش مییابد. اگر با مهرهی سیاه در برابر حریفی قدرتمند قرار گرفتهاید و نیز از دشواریهای پوزیسیون در پاسخهای معمول به 1.e4 همچون جوکو پیانو، بازی ایتالیایی یا روی لوپز خوشتان نمیآید اما همچنان مایل به باز نگاه داشتن غنای تاکتیکی هستید، و البته از کمی ریسک هم نمیترسید دفاع پتروف گزینهی خوبی به شمار میرود. برسی شماری از موقعیتهای معمول :
1. e4 e5
2. Nf3 Nf6
3.Nxe5
نخست آنکه سیاه باید اشتباه مبتدیانه جهت Nxe4 را مرتکب نشود، زیرا به از دست رفتن وزیر خواهد انجامید:
3. ... Nxe4
4. Qe2 Nf6
5. Nc6+
پس به خاطر داشته باشید که این اشتباه را مرتکب نشوید، زیرا دست کم به قیمت یک پیاده برایتان تمام خواهد شد(که با سیاه عملا در مرحلهی گشایش فاجعه آمیز خواهد بود). بنابراین بعد از 3. Nxe5 بهترین جواب سیاه d6 خواهد بود، که اسب حریف را به عقب میراند، و امکان گرفتن پیادهی e4 را فراهم میکند:
3. .. d6
4. Nf3 Nxe4
در این مرحله سفید اغلب دو حرکت را انجام میدهد: 5. d4 که برای تسخیر مرکز و باز کردن فیل خانهی سیاه انجام میشود، و بهترین پاسخ به آن d5 است که هم از پیشروی بیشتر سفید جلوگیری میکند و هم از اسب روی خانهی e4 مراقبت میکند. حرکت دیگری که سفید در این مرحله از بازی زیاد انجام میدهد عبارت است از 5. Nc3، اگر اهل بازی ِ گشوده و پرهیاهو هستید، میتوانید اسب حریف را با Nxc3 بزنید، که به تضعیف نسبی ِ طرف ِ وزیر ِ حریف میانجامد(بدلیل پیادهی دوبل روی خانهی c پس از exc3). در این مدل اتفاقی که زیاد میافتد اینست که سفید در طرف ِ وزیر قلعه میرود، و سیاه در طرف ِ شاه، که این به خودی ِ خود بازی ِ بسیار دینامیک و از منظر تاکتیکی پیچیدهای را نوید میدهد.
پاسخ دیگر که در برابر دفاع پتروف توسط سفید ارائه میشود، عبارت است از :
1. e4 e5
2. Nf3 Nf6
3. d4
هدف از این پاسخ نادیده گرفتن تلاش سیاه برای آرام نگه داشتن بازی و تهاجمیتر کردن آنست. سیاه در این مرحله دو پاسخ ِ به یک اندازه معتبر دارد، Nxe4 و exd4، پیرامون آنکه کدامیک بهتر هستند بحث زیاد است، من شخصا Nxe4 را ترجیح میدهم زیرا در راستای دنبال کردن هدف بنیادین دفاع پتروف است و برای آرام نگاه داشتن بازی مناسبتر، exd4 به دشواریهای استراتژیکی میانجامد که طرفدار دفاع پتروف خیلی ساده آمادگی یا علاقهی لازم برای روبرویی با آنها را ندارد. پس از 3. .. Nxe4 حرکت بعدی سفید اغلب 4.Bd3 خواهد بود، که بهترین پاسخ سیاه به آن d5 است:
3. d4 Nxe4
4. Bd3 d5
5. Nxe5 Bd6
که آینهی بازی حریف است، برخی به این دلیل دفاع پتروف را تحقیر میکنند که نوعی تقلید کارهای حریف است، اما اگر چیزی برای سفید درست است، بطور پیشفرض دلیلی ندارد برای سیاه هم درست نباشد!
شاخهی دیگری که ممکن است به آن برخورد بکنید عبارت است از :
1. e4 e5
2. Nf3 Nf6
3. Nc3
هدف بیرون آمدن از زمین ناشناخته است، و اغلب پاسخ مورد علاقهی بازیکنان قدرتمندیست که دفاع پتروف را مورد برسی قرار ندادهاند. سیاه در این مرحله دو گزینه در اختیار دارد: 3. .. Bb4 که با هدف گسترش + سوزن کردن اسب به روی وزیر در صورت حرکت دادن پیادهی خانهی d2 (و عملا کند کردن گسترش سفید) انجام میشود. گزینهی دیگر رفتن به دفاع چهار است است با 3.. Nc6 که به کلی بازی دیگریست و بحث جداگانهای میطلبد.
1.e4 e5,
2. Nf3 Nf6
پاسخیست به شدت دفاعی به گشایش 1.e4 از طرف سیاه که در همهی ردههای شترنگ طرفدار دارد. این گشایش به خصوص وقتی بیشتر دیده میشود که طرف ضعیفتر مهرهی سیاه را دارد، چراکه شانس مساوی گرفتن بسیار افزایش مییابد. اگر با مهرهی سیاه در برابر حریفی قدرتمند قرار گرفتهاید و نیز از دشواریهای پوزیسیون در پاسخهای معمول به 1.e4 همچون جوکو پیانو، بازی ایتالیایی یا روی لوپز خوشتان نمیآید اما همچنان مایل به باز نگاه داشتن غنای تاکتیکی هستید، و البته از کمی ریسک هم نمیترسید دفاع پتروف گزینهی خوبی به شمار میرود. برسی شماری از موقعیتهای معمول :
1. e4 e5
2. Nf3 Nf6
3.Nxe5
نخست آنکه سیاه باید اشتباه مبتدیانه جهت Nxe4 را مرتکب نشود، زیرا به از دست رفتن وزیر خواهد انجامید:
3. ... Nxe4
4. Qe2 Nf6
5. Nc6+
پس به خاطر داشته باشید که این اشتباه را مرتکب نشوید، زیرا دست کم به قیمت یک پیاده برایتان تمام خواهد شد(که با سیاه عملا در مرحلهی گشایش فاجعه آمیز خواهد بود). بنابراین بعد از 3. Nxe5 بهترین جواب سیاه d6 خواهد بود، که اسب حریف را به عقب میراند، و امکان گرفتن پیادهی e4 را فراهم میکند:
3. .. d6
4. Nf3 Nxe4
در این مرحله سفید اغلب دو حرکت را انجام میدهد: 5. d4 که برای تسخیر مرکز و باز کردن فیل خانهی سیاه انجام میشود، و بهترین پاسخ به آن d5 است که هم از پیشروی بیشتر سفید جلوگیری میکند و هم از اسب روی خانهی e4 مراقبت میکند. حرکت دیگری که سفید در این مرحله از بازی زیاد انجام میدهد عبارت است از 5. Nc3، اگر اهل بازی ِ گشوده و پرهیاهو هستید، میتوانید اسب حریف را با Nxc3 بزنید، که به تضعیف نسبی ِ طرف ِ وزیر ِ حریف میانجامد(بدلیل پیادهی دوبل روی خانهی c پس از exc3). در این مدل اتفاقی که زیاد میافتد اینست که سفید در طرف ِ وزیر قلعه میرود، و سیاه در طرف ِ شاه، که این به خودی ِ خود بازی ِ بسیار دینامیک و از منظر تاکتیکی پیچیدهای را نوید میدهد.
پاسخ دیگر که در برابر دفاع پتروف توسط سفید ارائه میشود، عبارت است از :
1. e4 e5
2. Nf3 Nf6
3. d4
هدف از این پاسخ نادیده گرفتن تلاش سیاه برای آرام نگه داشتن بازی و تهاجمیتر کردن آنست. سیاه در این مرحله دو پاسخ ِ به یک اندازه معتبر دارد، Nxe4 و exd4، پیرامون آنکه کدامیک بهتر هستند بحث زیاد است، من شخصا Nxe4 را ترجیح میدهم زیرا در راستای دنبال کردن هدف بنیادین دفاع پتروف است و برای آرام نگاه داشتن بازی مناسبتر، exd4 به دشواریهای استراتژیکی میانجامد که طرفدار دفاع پتروف خیلی ساده آمادگی یا علاقهی لازم برای روبرویی با آنها را ندارد. پس از 3. .. Nxe4 حرکت بعدی سفید اغلب 4.Bd3 خواهد بود، که بهترین پاسخ سیاه به آن d5 است:
3. d4 Nxe4
4. Bd3 d5
5. Nxe5 Bd6
که آینهی بازی حریف است، برخی به این دلیل دفاع پتروف را تحقیر میکنند که نوعی تقلید کارهای حریف است، اما اگر چیزی برای سفید درست است، بطور پیشفرض دلیلی ندارد برای سیاه هم درست نباشد!
شاخهی دیگری که ممکن است به آن برخورد بکنید عبارت است از :
1. e4 e5
2. Nf3 Nf6
3. Nc3
هدف بیرون آمدن از زمین ناشناخته است، و اغلب پاسخ مورد علاقهی بازیکنان قدرتمندیست که دفاع پتروف را مورد برسی قرار ندادهاند. سیاه در این مرحله دو گزینه در اختیار دارد: 3. .. Bb4 که با هدف گسترش + سوزن کردن اسب به روی وزیر در صورت حرکت دادن پیادهی خانهی d2 (و عملا کند کردن گسترش سفید) انجام میشود. گزینهی دیگر رفتن به دفاع چهار است است با 3.. Nc6 که به کلی بازی دیگریست و بحث جداگانهای میطلبد.
زنده باد زندگی!