نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

برهان شر
#1

به دنبال بحثی که در تاپیک روابطی جالب از قرآن! در مورد "مساله شر" پیش اومد بد ندیدم در این مورد تاپیک جداگونه ای باز کنم و با دوستان در این خصوص صحبت کنیم.

اول با تعریف شر شروع میکنم :

شر - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


نقل قول:شر در برابر خیر، مفهومی قریب به بداهت است. در فلسفه اخلاق خیر به وجود، وجود مطلوب و لذت؛ و شر به عدم، فقدان کمال و درد و رنج تعریف شده است.[SUP][۱][/SUP]در یک تقسیم بندی متداول، شر را از جهت مصداق به دو دسته تقسیم می کنند:شر اخلاقی و شر طبیعی. شر اخلاقی، شری است که مستقیما در نتیجه عمل ناپسند انسانی به وجود می آید؛ مانند قتل، دزدی، غارت و تجاوز. همچنین زلزله، آتشفشان، سیل، طوفان و امراض لاعلاج نیز نمونه هایی از شرور طبیعی هستند.[SUP][۲][/SUP][SUP][۳][/SUP]لایبنیتس شرور را سه دسته می داند:
  • شر اخلاقی یا خطا
  • شر طبیعی یا فیزیکی: رنج‌هایی که بر موجود عاقل و حساس وارد می‌شوند.
  • شر فلسفی یا متافیزیکی: تمام موجودات به جز خدا مصداق این نوع شر هستند، زیرا دارای نقص وجودی می باشند.
در تقسیم بندی دیگری، می توان شرور را در چهار گروه جای داد:
  • شر اخلاقی یا خطا
  • شر طبیعی یا فیزیکی
  • شر فلسفی یا متافیزیکی
  • شر احساسی یا عاطفی: حالات ناخوشایند روانی که بر اثر برخورد با سه قسم دیگر شرور، بر بشر عارض می شوند؛ همچون درد، رنج، غم و ناکامی.[SUP][۴][/SUP]
در ادامه یک بخش از "مساله شر" رو میارم :

مسئله شر - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


نقل قول:تقریر اپیکورس


  1. حالت اول: شر در جهان وجود دارد، چون خدا از وجود شر بی خبر است؛ در این صورت خدا عالم مطلق نیست.
  2. حالت دوم: شر در جهان وجود دارد، زیرا گرچه خدا از وجود شر باخبر است، اما نمی‌تواند آن را نابود کند؛ در این صورت خدا قادر مطلق نیست.
  3. حالت سوم: شر در جهان وجود دارد، در حالی که خدا از وجود شر باخبر و نسبت به دفع آن تواناست؛ در این صورت خدا خیرخواه مطلق نیست.
تقریر هیوم

بیانی استنتاجی از برهان شر براساس کتابی نوشته دیوید هیوم:
  1. خدا وجود دارد. (فرض اولیه)
  2. خدا قادر و عالم مطلق است. (تعریف خدا)
  3. خدا کریم و مهربان مطلق است. (تعریف خدا)
  4. موجودی که مطلقاً کریم و مهربان باشد با هر بدی و شر مطلقاً مخالف است. (تعریف مهربان مطلق)
  5. موجودی که مطلقاً کریم و مهربان باشد در صورت اطلاع از وجود شر و توانایی نابود کردن، آن شر را بلافاصله نابود می‌کند. (نتیجه‌گیری از گزاره ۴)
  6. خدا با هر بدی و شر مخالف است. (نتیجه‌گیری از گزاره ۳ و ۴)
  7. خدا آنی می‌تواند شر را به طور کامل نابود کند. (نتیجه‌گیری از گزاره ۲)
    1. نتیجه شر و بدی هرچه که باشد خدا می‌تواند بدون متوسل شدن به شر به آن دست یابد. (نتیجه‌گیری از گزاره ۲)
    2. خدا دلیلی برای نابود نکردن شر ندارد. (نتیجه‌گیری از گزاره ۷٫۱)
    3. خدا دلیلی برای بلافاصله عمل نکردن ندارد. (نتیجه‌گیری از گزاره ۵)

  8. خدا شر را به طور کامل و آنی نابود می‌کند. (نتیجه‌گیری از گزاره ۶، ۷٫۲ و ۷٫۳)
  9. شر وجود داشته‌است، وجود دارد و وجود خواهد داشت. (فرض اولیه)
  10. گزاره‌های ۸ و ۹ متناقض هستند. بنابراین یکی از فروض اولیه نادرست هستند. به این معنی که یا خدا وجود ندارد. یا شر وجود ندارد.
پاسخ
#2

سنجش هومن بهگرا و بدگرا اگر به و بد نباشد شایا نیست!
یک آموزگار دانش اموزان را می آموزاند. او یک آموزنده است و هرگونه نیاموختن را نمیپسندد.
ولی در روز آزمون هنگامی که دانش آموزان آزمایش میشوند که نمیتواند ایشان را بیاموزاند!
پس نیاموزاندن سر آزمون دست خود آموزگار است و از برای آزمایش شاگردانش!
نون اگر دانش آموزان از نادانی سر آزمون رنج میبرند یا با کمک پاسخ ها را درمیابند
دیگر کاری با آموزگار ندارد!
اگر بیشتر از 10 گرفتید که به بهشت میروید و اگر نه به دوزخ!
آزمون که به پایان رسید نادانی هم به پایان میرسد و آموزگار به پرسش ها پاسخ میدهد
پس نادانی میرود!
امیدوارم دریافته باشید!

پارسیگر

زمانی که مردم نادان برای اُستوانش خدایانشان همدیگر را تکه پاره می کردند من با چهار سیم و یک تکه چوب اوای خدا را روی کاغذ می نگاشتم!
انتونیو ویوالدی
پاسخ
#3

homayoun نوشته: سنجش هومن بهگرا و بدگرا اگر به و بد نباشد شایا نیست!
یک آموزگار دانش اموزان را می آموزاند. او یک آموزنده است و هرگونه نیاموختن را نمیپسندد.
ولی در روز آزمون هنگامی که دانش آموزان آزمایش میشوند که نمیتواند ایشان را بیاموزاند!
پس نیاموزاندن سر آزمون دست خود آموزگار است و از برای آزمایش شاگردانش!
نون اگر دانش آموزان از نادانی سر آزمون رنج میبرند یا با کمک پاسخ ها را درمیابند
دیگر کاری با آموزگار ندارد!
اگر بیشتر از 10 گرفتید که به بهشت میروید و اگر نه به دوزخ!
آزمون که به پایان رسید نادانی هم به پایان میرسد و آموزگار به پرسش ها پاسخ میدهد
پس نادانی میرود!
امیدوارم دریافته باشید!

پارسیگر


اینا تفسیر آخوندی بود. شما بر اساس فرض های برهان باید نقدش کنی نه حرف های پا منبری !!
پاسخ
#4

Anarchy نوشته: اینا تفسیر آخوندی بود. شما بر اساس فرض های برهان باید نقدش کنی نه حرف های پا منبری !!

خواننده پاسخ خودرا میگیرد! من با استوانش هیوم کاری ندارم!
من سخنان و باور های خودم را استواندم! هرچند با خواندن نوشتار من خواننده پاسخ خودرا میابد!

پارسیگر

زمانی که مردم نادان برای اُستوانش خدایانشان همدیگر را تکه پاره می کردند من با چهار سیم و یک تکه چوب اوای خدا را روی کاغذ می نگاشتم!
انتونیو ویوالدی
پاسخ
#5

homayoun نوشته: خواننده پاسخ خودرا میگیرد! من با استوانش هیوم کاری ندارم!
من سخنان و باور های خودم را استواندم! هرچند با خواندن نوشتار من خواننده پاسخ خودرا میابد!

پارسیگر

خواننده ؟ لابد من راننده بودم که در نیافتم E404 ... من تاپیک باز کردم که اصل برهان شر رو با توجه به فروضش بررسی کنیم نه به دلخواه و حرف های آخوندی !!
پاسخ
#6

Anarchy نوشته: من تاپیک باز کردم که اصل برهان شر رو با توجه به فروضش بررسی کنیم نه به دلخواه و حرف های آخوندی !!

کجایش آخوندی بود؟ استوانش از گونه ی آخوندی را بگویید چیست E40b

زمانی که مردم نادان برای اُستوانش خدایانشان همدیگر را تکه پاره می کردند من با چهار سیم و یک تکه چوب اوای خدا را روی کاغذ می نگاشتم!
انتونیو ویوالدی
پاسخ
#7

homayoun نوشته: کجایش آخوندی بود؟ استوانش از گونه ی آخوندی را بگویید چیست E40b

آخوندیش اینجاست که من گفتم در مورد برهان شر و بر اساس این دو تقریری که ارائه کردم و فروضش بحث کنیم ، نه هر چیزی که عشقمون کشید !!
پاسخ
#8

Anarchy نوشته: آخوندیش اینجاست که من گفتم در مورد برهان شر و بر اساس این دو تقریری که ارائه کردم و فروضش بحث کنیم ، نه هر چیزی که عشقمون کشید !!

E10c پس آخوندها هرچه بخواهند میگویند؟
من هم گفتم با خواندن نوشتار من میتوان به آن هم دست یافت....
اگر شما نتوانستید امیدوارم دیگران بتوانند

زمانی که مردم نادان برای اُستوانش خدایانشان همدیگر را تکه پاره می کردند من با چهار سیم و یک تکه چوب اوای خدا را روی کاغذ می نگاشتم!
انتونیو ویوالدی
پاسخ
#9

homayoun نوشته: E10c پس آخوندها هرچه بخواهند میگویند؟
من هم گفتم با خواندن نوشتار من میتوان به آن هم دست یافت....
اگر شما نتوانستید امیدوارم دیگران بتوانند

آخوندها کلا در بی ربط حرف زدن و زدن به جاده خاکی استاد هستند. به هر حال اگر همه توان ذهنی شما پیرامون برهان شر در همین حد هست ، بابت حضورتون در این تاپیک تشکر میکنم و امیدوارم بقیه در راستای اصل برهان صبحت کنن E404 !!
پاسخ
#10

homayoun نوشته: سنجش هومن بهگرا و بدگرا اگر به و بد نباشد شایا نیست!
یک آموزگار دانش اموزان را می آموزاند. او یک آموزنده است و هرگونه نیاموختن را نمیپسندد.
ولی در روز آزمون هنگامی که دانش آموزان آزمایش میشوند که نمیتواند ایشان را بیاموزاند!
پس نیاموزاندن سر آزمون دست خود آموزگار است و از برای آزمایش شاگردانش!
نون اگر دانش آموزان از نادانی سر آزمون رنج میبرند یا با کمک پاسخ ها را درمیابند
دیگر کاری با آموزگار ندارد!
اگر بیشتر از 10 گرفتید که به بهشت میروید و اگر نه به دوزخ!
آزمون که به پایان رسید نادانی هم به پایان میرسد و آموزگار به پرسش ها پاسخ میدهد
پس نادانی میرود!
امیدوارم دریافته باشید!

پارسیگر
بیخود است
آزمایش هایی که خدا میکند نباید با صفاتش تناقض داشته باشند!مثلا هیچ مسلمانی باور ندارد که خدا انهایی را که به وی اعتقاد دارند را به جهنم میبرد و اینکه خدا میگوید به احکام من عمل کنید یک از مایش است و انها را جزا بدهد.
صحبت از یک موجودیست که خداباوران معتقدند کامل است.این خدا کریم و مهربان مطلق است و در عوض شر را هم افریده است.از انجا که شر وجود دارد پس خدایی نمیتواندوجود داشته باشد.حالا اگه شما بگید شر را به خاطر ازمایش انسانها یا هر چیز دیگری افریده بازهم این تناقض حل نمیشود.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 4 مهمان