11-10-2010, 02:09 PM
Havadar_e_Democracy نوشته: بله ادیان تو جزئیات که بریم خیلیییییییییییییی تفاوت دارن اما در کلیت و انتها همه به یه جا ختم میشن!!!! چیزی که از اساس مشکل داره یعنی پرستیدن موهومی به نام خدا حالا در هر قالبی که باشه در نهایت به ضرر انسان خواهد بود!! مساله اینجاست که به طور مرتب از این سلاح یعنی مقایسه تورات و انجیل با قرآن استفاده میکنید جوری که کم کم این مطلب به ذهن خواننده میاد که اون دوتای دیگه بر حقن و همه مشکل اینجاست که اسلام اسم خدا رو خراب کرده!!!
یعنی خارج شدن از یک دین و رفتن به دین دیگه حالا میخواد برتر باشه یا نباشه خودش مصداق از چاله به چاه افتادن هست!!!
من در پاسخ پیشینم عرض کردم، قصدم از اینکه قرآن را با «تورات و انجیل» مقایسه میکنم، اصلاً این نیست که شما برداشت کردهاید. جالب اینجاست که من بارها تأکید کردهام که «تورات و انجیل» یک ابزاریست برای سنجش قرآن، چون خودِ قرآن آنان را چنین دانسته است.
تا جایی که من میدانم، قرآن دو سنجش را بهطور اخص برای حقانیت خود پیشنهاد کرده است: (۱) تحدّی هست؛ (۲) اینکه قرآن گفته من مصدِّق و همخوان با کتابِ آسمانییی هستم که نزد اهلکتاب موجود است.
تحدّی که به نظرم روشن است که سنجش بیخودی است. این تصدیق کتابِمقدس امّا ابزار خوبی است (برای هر قرآنستیزی) که مشتِ قرآن را رو کند. یک شیوه برای یک قرآنباور هم راه فراری باقی نمیگذارد.
حال، اینکه شما این را بهشکل دیگری برداشت نمودهاید، من شخصاً موافق نیستم.
Havadar_e_Democracy نوشته: اسلام هم مدافعین سرسختی داره که خیلی از موارد رو در مسیحیت و یهودیت به چالش میکشه!!! وقتی بحث به این مرحله برسه که جنگ بین ادیان باشه کاملا بی ارزش خواهد بود...
برای من شخصاً واضح است که هر باوری مدافعین و مخالفین سرسختِ خودش را دارد. بحث کردن و حتّی جنگ کردن سر اینکه کدام باور یا دین توان مقاومت بیشتری در مقابل انتقادات و حملهها دارد، کاری اساساً عقلانی است؛ به شرطی که قوائد بازی رعایت شوند.
اگرهم که قوائد بازی رعایت نشوند که چه جنگ شود و چه نشود، نتیجه یکسان است؛ بیهودگی و درجا زدن.
Havadar_e_Democracy نوشته: چه کسی گفته که مسیحیت و یهودیت بر حق و الهی هستن که حالا اگه اسلام به فرض تناقضی در حرف هاش با اونا داشت یعنی الهی نیست؟! چطور این اسلامی که بر حق نیست مصدق بودن قبلی هاش بر حق هست که بشه با همین زمینش زد؟!
نیازی به برحق بودن مسیحیت یا یهودیت نیست.
قرآن، تورات و انجیلی را که پیشاروی خود و نزد اهلکتاب موجودست، تصدیق کرده است و خود را همخوان با آنها خوانده است. حال، اگر ما مواردی از تناقاضاتِ بنیادین بین این دو منبع را یافتیم، قرآن قطعاً زیرسؤال خواهد رفت.
چرا؟ چون در اینصورت، قرآن کتابی را که با آن اختلافات و تناقاضاتِ بنیادین دارد، مصدِّق خود دانسته است. امیدوارم تصدیق بفرمایید که در اینصورت، حقانیتِ قرآن قطعاً به زیرسؤال خواهد رفت -- چه تورات و انجیل برحق باشند و چه نباشند.
[INDENT]آنچه مقدّس است، به سگان مدهید و مرواریدهای خود را پیش خوکان میندازید، مبادا آنها را پایمال کنند و برگردند و شما را بِدَرند. (متی ۷ : ۶)
فرزندان این عصر در مناسبات خود با همعصران خویش از فرزندان نور عاقلترند. (لوقا ۱۶ : ۹)
(ترجمهیِ هزارهیِ نو)
[/INDENT]وبلاگِ من: پژوهشهای شاهپور برنابا جوینده
فرزندان این عصر در مناسبات خود با همعصران خویش از فرزندان نور عاقلترند. (لوقا ۱۶ : ۹)
(ترجمهیِ هزارهیِ نو)