02-24-2011, 12:17 AM
البته تعریف ِ دانشنامهای و استاندارد ِ راسیونالیسم برجسته شمردن ِ «خرد» به عنوان تنها ابزار ِ معتبر برای شناخت است، و در برابر ِ آن امپریسیسم یا «تجربهگرایی»(یا همان احساسگرایی که شما گفتید)قرار میگیرد، که اصالت ِ شناخت را از «تعقل» به «تجربه» میدهد و اقامه میکند که آگاهی محصول ِ تجربه است.
وانگهی کوبندهترین و مهمترین نقد را به «خردگرایی» متفکرین پسامدرن ارائه کردهاند، و این به نحو ِ خندهداری برای ما ایرانیان دردسرساز شده، چراکه کسانی مثل فردید یا رحیم پورازغدی پیدا شدهاند که از این نقد(و کلا اندیشهی انتقادی ِ سنت روشنفکری اروپا به فرهنگ غرب و مدرنیته)برای تغذیهی ِ ایدئولوژی واپسگرای ِ خود سوءاستفاده میکنند(اولی پدر ِ یهودستیزی در ایران و دومی شومَن ِ شبهفیلسوف ِ ج.ا است). به باور ِ من این دامیست که برای ما(خردگرایان)پهن شده: اینکه برای پاسخ به فاشیسم اسلامی در اندیشههای پیچیدهی ِ دریدا یا لیوتار به دنبال ردیه بگردیم یا اینکه خود را برای تشکیک در توهمات ِ ضدیهود/ضدخارجی ِ فردید به هزارتوی ِ هیدگر فرو بیاندازیم اشتباهیست که این اراذل ِ جهلگستر برای ِ آن دانه پاشیدهاند. کافیست به آنها بگوییم نقد پسامدرن اگر چیز ِ مدرن را ملعبه میداند چیز ِ ماقبل ِ مدرن را جزو قاذورات میشمارد و یهودستیزی هیدگر جزئی از اندیشهی فلسفی ِ او نبوده.
[SIZE="1"]پ.ن ِ نامرتبط: فکری هم به حال ِ گاو کردن ِ آن یکی گوسالهای که زاییدیم بکنید. [/SIZE]
زنده باد زندگی!