دفترچه

نسخه‌ی کامل: چیستان
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
در این معما من اصلا حواسم به اینکه حداقل یک نفر باید خال داشته باشد نبود و برای همین دیشب اصلا دوزاریم نمی‌افتاد. الان گرفتن و با مهدی موافقم.
MEHDI نوشته: داریوش گرامی شما وقتی ایکس برابر 2 باشد را استدلال کردید. حالا برای 3 نفر در نظر می گیریم. افراد را الف، ب و پ می نامیم. افراد داخل اتاق می دانند که دستکم یک نفر خال دارد. شخص پ با خود فکر می کند که اگر من خال نداشته باشم آنوقت الف و ب می بینند که من خال ندارم و می توانند بین خود استدلال x=2 را انجام دهند و در نتیجه شب دوم هر دو از اتاق بیرون می روند. بنابراین اگر شب دوم الف و ب بیرون نروند آنوقت پ می فهمد که خودش خال دارد و شب سوم از اتاق بیرون می رود. همین روند فکری را الف و ب دنبال می کنند و آن ها هم شب سوم از اتاق بیرون می روند پس الگوی کلی مسئله روشن می شود و این استدلال را برای x=n نفر ادامه می دهیم.
آفرین، درست است. البته وقتی که من راهِ حل را برای دو نفر ارائه کردم، تقریبا چیستان حل شده بود.


Russell نوشته: در این معما من اصلا حواسم به اینکه حداقل یک نفر باید خال داشته باشد نبود و برای همین دیشب اصلا دوزاریم نمی‌افتاد. الان گرفتن و با مهدی موافقم.
معما چو حل گشت..... ...؟!E105
جالبیِ این معما این است که همه‌ی افراد دقیقا در شبِ آخرِ مهلتِ مقرر بیرون می‌روند. من خیلی روی این معما فکر کردم آن موقع اما نتوانستم حل‌اش کنم. یک راهکارهای عجیب و غریبی به ذهنم می‌رسید که نگوE404.
MEHDI نوشته: حالا یک چیستان ساده تر!
چطور یک ساعت دیواری رو به 3 قسمت تقسیم کنیم که جمع اعداد هر 3 قسمت با هم مساوی بشه؟

MEHDI نوشته: [ATTACH=CONFIG]4320[/ATTACH]
هشت کارت که بر روی هر یک عددی نوشته شده در دو ستون مطابق شکل قرار گرفته اند. مجموع اعداد ستون های راست و چپ به ترتیب 19 و 20 هستند. چطور این کارت ها را با
کم ترین حرکت ممکن مرتب کنیم تا مجموع دو ستون با هم برابر شود؟


برای حل این چیستان ها هم کوشا باشید!
MEHDI نوشته: برای حل این چیستان ها هم کوشا باشید!
جای 3و 2 را عوض می‌کنیم؟!
Russell نوشته: جای 3و 2 را عوض می‌کنیم؟!

به همین سادگی؟! خودت بعد از این تعویض کارت، اعداد را می توانی جمع بزنی تا ببینی جمع دو ستون برابر شده یا نه که جواب منفی است.
MEHDI نوشته: به همین سادگی؟! خودت بعد از این تعویض کارت، اعداد را می توانی جمع بزنی تا ببینی جمع دو ستون برابر شده یا نه که جواب منفی است.
تعداد کارت‌های هر ستون باید 4 بماند؟
Russell نوشته: تعداد کارت‌های هر ستون باید 4 بماند؟

صد البته. حواست باشد با کمترین حرکت ممکن کارت ها باید به پاسخ برسی.
MEHDI نوشته: به همین سادگی؟! خودت بعد از این تعویض کارت، اعداد را می توانی جمع بزنی تا ببینی جمع دو ستون برابر شده یا نه که جواب منفی است.
نمی‌شود آقا جان، سرکاری‌ست !!
جمع اعداد 39 است، 39 هم که تقسیم بر دو نمی‌شود که !!!
Russell نوشته: جمع اعداد 39 است، 39 هم که تقسیم بر دو نمی‌شود که !!!

نکته همینجاست! من گفتم به چه صورت این کارت ها را با کم ترین حرکت ممکن مرتب کنیم تا مجموع دو ستون با هم برابر شود. در ضمن نیازی نیست دو ستون لزوما چهار کارت داشته باشند یعنی می توانی یک کارت از یک ستون برداری و در ستون دیگر بگذاری.
MEHDI نوشته: نکته همینجاست! من گفتم به چه صورت این کارت ها را با کم ترین حرکت ممکن مرتب کنیم تا مجموع دو ستون با هم برابر شود. در ضمن نیازی نیست دو ستون لزوما چهار کارت داشته باشند یعنی می توانی یک کارت از یک ستون برداری و در ستون دیگر بگذاری.
خب من پرسیدم که باید تعداد کارت هر ستون 4 بماند گفتی باید بماند که؟!
و فرقی نمی‌کند تا وقتی که مجموع تمام کارت‌هایِ دو ستون 39 می‌ماند تعداد کارت‌هایِ آنها هم تفاوتی در این حقیقت که 39 بر 2 بخشپذیر نیست ایجاد نمی‌کند.
صفحات: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25