shirin نوشته: حسین پس شما معتقدید یه شخص که اعتقادات مذهبیشو رو کنار میذاره تنها به این دلیل هست که میخواد کارهایی انجام بده که خلاف اعتقادات مذهبیش هست و به خاطر همین سعی میکنه خودشو از مذهب خلاص کنه.
نه شیرین خانم .تنها دلیل نیست اما یکی از دلایل شایع است (مشاهدات شخصی )
shirin نوشته: به نظرت یه شخص نمیتونه هر کاری دلش خواست انجام بده به این امید که بعداً بره توبه کنه به جای اینکه گناه بزرگتری مرتکب بشه و به کل منکر خدا بشه؟
.هرکار که اصلا . مثلا توبه کشتن بیگناه فقط حلالیت از اولیای دم هست . از طرفی گناه فقط عمل جسمی نیست بلکه آثار روحی دارد که در اثر تکرار گناه به تدریج ایمان را سست و توبه را کم احتمال میکند . حتما شنیده اید که بسیاری از معتادین به موارد مخدر فقط از روی کنجکاوی خواستند فقط یکبار مصرف کنند !
در این مورد پیشنهاد میکنم اگر حالش را داشتید پستهای من در این
لینک را مطالعه کنید .اگر سئوالی بود در خدمتم
shirin نوشته: طبق گفته شما پس هیچ فرد مذهبی و معتقدی دست به انجام گناه نمیزنه.
بازهم پیشنهاد میکنم پستهای مرا د
ر بیخدایی واخلاق مطالعه کنید
shirin نوشته: در ثانی اون شخصی که من مثال زدم نه برای توجیه گناهاش و برای اینکه بتونه دست به هر کاری بزنه بلکه واقعا میخواد حقیقت رو بفهمه. اتفاقا اون یه مسلمان واقعی هست و مذهبش رو هم دوست داره ولی میخواد به یقین برسه. اون شخص همه منابع مسلمانها و چیزایی رو که قبول دارن رو میخونه و در اخر به این نتیجه می رسه که هیچ کدوم منطقی نیستن و با عقلش و منطقش جور در نمیاد.
مذهبش را دوست داره ؟! اگر دوست داره که چرا بدنبال اشکالات هست . اصلا فرض کن من به قطعیت برسم که خدایی وجود ندارد اما رفتار خداپرستانه را دوست دارم خب پس چرا آن رفتار را ترک کنم ؟ مگر بیخدایی در رفتار چیزی جز "هرطور دوست داشتی " هست ؟!
shirin نوشته: ثالثاً شما هم معتقدی که قرآن شبهات زیادی داره یعنی اگر یه نفر بخواد قرآن بخونه باید تفسیرات یک عالم دینی رو هم باهاش بخونه.
نه من چنین اعتقادی ندارم . فقط میگویم قرآن مانند هر متنی و بسته به هدفی که فرد از خواندن داشته باشد میتواند توجه کنید میتواند سئوال برانگیز باشد . مثلا اگر کسی بخواهد از قرآن در استخراج احکام استفاده کند قطعا باید به علم تفسیر مسلط باشد .
shirin نوشته: یعنی از نظر شما برداشتهای یه شخص معمولی از قرآن درست نیست و یه شخص حوزه رفته باید باشه که بخواد تناقضات قرآن رو براش ماست مالی کنه.
مسلما همینطور هست ! به نظر شما کسی که داستان حسن کچل را هم بخواند و بخواهد به جزییات پی ببرد و نه فقط برای سرگرمی مجبور نیست با ادبیات فلکلور ایران آشنا باشد تا کارکتری مانند چل گیسو یا کچل را درک کند ! یا مفهوم سیب را در ادبیات بداند !
البته بسته به هدف و توان ذهنی هر فرد برداشتها میتواند متفاوت باشد و برخی درست وبرخی نادرست !
shirin نوشته: یعنی خدا ناتوان بوده که یه جوری بگه که برای هم قابل درک و فهم باشه.
قابل درک بودن با قابل استفاده بودن متفاوت است . قرآن برای همه در حد توان ذهنی آنها قابل استفاده است . کودک 5 ساله شما میتواند از مسواک استفاده خودش را ببرد و استاد دندانپزشکی هم میتواند اما درک ایندو از مسواک وخمیردندان متفاوت است .
shirin نوشته: در ثانی چه معلوم که اون عالمان دینی خودشون درست فهمیده باشن؟
کاملا درست گفتید . من تاکنون ندیده ام یک عالم دینی (نه سیاسی ) برداشت خود از قرآن را قطعا درست بداند فقط دیده ام نقاط ضعف نظرات مخالف خود را نشان میدهد (نقد میکند ) و انسان در حد توان خود نزد خدا تکلیف دارد .لایکلف الله نفسا الا وسعها
shirin نوشته: یه شخص که درباره مذهب مطالعه زیادی داره و غیر از کتب دینی کتابهای غیردینی و منابع دیگه رو هم در مورد دین میخونه به نظرت بیشتر از یه عالم دینی به علوم دین وارد نیست؟
چنین شخصی خودش عالم دینی هست البته اگر ادعای پوچ نکند مانند ترجمه غلط همین آیه ای که در پاسخ مهربد آوردم !
shirin نوشته: البته قرآن فقط شبهه نداره پر از تناقضات و نوشته های غیر انسانی و فاشیستی هست.
لطفا شما ابتدا "انسانی " را تعریف کنید و اثبات کنید که تعریف شما درست هست و بعد اتهام غیر انسانی بودن بزنید
shirin نوشته: و در آخر اون معجزات علمی قرآن هم همشون دروغی بیش نیستن. اگه قرآن معجزه ی علمی داشت الان مسلمانان پیشرفته ترین مردمان دنیا بودن. نه عقب مونده ترینشون.
این یکی حاشیه در حاشیه میشود .پس اجازه بدهید اینجا بیشتر ادامه ندهم