نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

#21

mamad1 نوشته: یکی بیاد به این لینک
ممد من امدم ولی بعنوان تماشاچی زده !

"Democracy is now currently defined in Europe as a 'country run by Jews,'" Ezra Pound

پاسخ
#22

Russell نوشته: امیر حرکت 13 نمیشود؟

13. Rd1 Rxe5+

چرا درست می‌گویید، من گمان کردم که ایشان پیشتر فیل خانه‌ی سفید را در برابر شاه قرار داده. E403
با این وضع هیچ راه فراری از این تهدید نیست، و بهترین حرکت می‌شود این:
13.Qxe5 Re8
14. Qxe8+ Qxe8+
15. Be2 -+
که با برتری سه به یک به سود ِ سیاه تمام می‌شود، اما دستکم از مات شدن بلادرنگ پیشگیری می‌کند.
باید در حرکات قبل‌تر به دنبال اشتباه ایشان بود، شاید 10.d4 ؟

زنده باد زندگی!
پاسخ
#23

Ouroboros نوشته: چرا درست می‌گویید، من گمان کردم که ایشان پیشتر فیل خانه‌ی سفید را در برابر شاه قرار داده.
با این وضع هیچ راه فراری از این تهدید نیست، و بهترین حرکت می‌شود این:
13.Qxe5 Re8
14. Qxe8+ Qxe8+
15. Be2 -+
که با برتری سه به یک به سود ِ سیاه تمام می‌شود، اما دستکم از مات شدن بلادرنگ پیشگیری می‌کند.
باید در حرکات قبل‌تر به دنبال اشتباه ایشان بود، شاید 10.d4 ؟
منظور از وضعیت 3 به یک چیست امیر؟
البته وضع سفید ناجور هست ولی با این حرکت حداقل از تظر مهره وضع آنقدر هم خراب نیست،علاوه بر اینکه هنوز شانس قلعه هم دارد.
من در کل ایده عوض کردن وزیر با زخ+فیل یا رخ+اسب بنظر بد نیست و میشود با آن حسابی وزیر حریف را اذیت کرد.

"Democracy is now currently defined in Europe as a 'country run by Jews,'" Ezra Pound

پاسخ
#24

برتری سه به یک می‌شود اینکه انگار من دو سرباز بیشتر دارم. عنایت داشته باشید که من پس از 15. Be2 با Bxc3 جواب خواهم داد، و سفید راهی ندارد بجز 16. gxb3. اینجا افزون بر آنکه سفید دو سرباز بهم چسبیده دارد، توانایی قلعه رفتن را هم ندارد(چراکه فیلش به روی شاه سوزن شده). پس می‌شود برتری سه به یک. من گمان می‌کنم بیرون راندن وزیر بدون وزیر بسیار دشوار است، خصوصا اگر حریف بازی گرفتن از آن‌را بداند، یا صفحه به نسبه خلوت شده باشد.

زنده باد زندگی!
پاسخ
#25

هم‌اکنون در یک بازی سنگین و نفس‌گیر به سختی توانستم راسل را شکست بدهم. خیلی قوی‌تر از دیروز بود، و نشان داد که اگر دقت بکند و کمی بیشتر بکوشد، او باید به ما آموزش بدهد. E056 آنالیز کامپیوتری این بازی جذاب را داشته باشید تا بعدتر، که شاید بیشتر درباره‌ی آن صحبت بکنیم..(من سیاه بودم، راسل گرامی سفید):


1.e4 e6
2.d4 d5
3.f3 c6
4.Be3 Bb4
5.c3 Be7
6.Bd3 dxe4
7.fxe4 Bg5?!
8.Bxg5 Qxg5
9.Nf3? Qxg2
10.Rf1 Qxb2
11.Ne5? Nf6
12.Nc4 Qxa1
13.Qb3? O-O
14.Nd6?? b5
15.e5?! Nd5
16.Ke2 Nd7
17.Qc2?! f5
18.exf6?! Nd7xf6
19.Bxh7?? Nxh7
20.Rxf8 Kxf8?
21.Qxh7 Qb2??
22.Nd2 Nf4?
23.Kf3? Qxc3
24.Kxf4? Qxd4??
25.Nd2e4 e5
26.Kg5 Qg1
27.Ng3 Qe3
28.Kg6 Qh6
29.Qxh6 gxh6
30.Kxh6? Ke7
31.Nde4?! Be6
32.h4? Rh8
33.Kg5 Rg8
34.Kh6 Bxa2?
35.h5?? Bd5?
36.Kh7?? b4??
37.Nf5 Kd8?
38.Nf6?? Rg1
39.Nxd5?? cxd5
40.Ne3 d4
41.Nc4 b3?
42.h6 d3??
43.Kh8 e4
44.h7?? a5
45.Nb2 d2
46.Nd1 a4?!
47.Nc3 a3?!
48.Nxe4 d1=Q
49.Nf6 b2?!
50.Ne8 Qd4
51.Ng7 Qxg7#

شمار حرکات نه چندان دقیق سفید: 4
شمار حرکات مشکوک به خطای سفید: 7
شمار حرکات اشتباه سفید : 6


شمار حرکات نه چندان دقیق سیاه: 1
شمار حرکات مشکوک به خطای سیاه: 6
شمار حرکات اشتباه سیاه: 4

گشایش: دفاع فرانسوی

زنده باد زندگی!
پاسخ
#26

Ouroboros نوشته: چرا شرمنده؟! من اگر می‌باختم بیشتر خشمگین و مشتاق به تلافی می‌شدم تا شرمنده!
شرم ساری من در برابر شما بود که به سادگی مغلوب شدم و نتوانستم همتراز شما بازی کنم.:e303:
ولی برای خودم همچون دیگر شکست های زندگی؛ انگیزه و شور فراوانی ایجاد کرد تا برای جبران و موفقیت تلاشی فراوان داشته باشم!E402 زیرا برای شترنگ ارزش فراوانی قایلم!



Ouroboros نوشته: باید بیشتر بازی بکنید تا ایرادها و مشکلاتی که دارید به مرور برطرف بشوند. بدون بازی کردن با حریفان قدرتمند هم که چنین چیزی میسر نیست.
درست می فرمایید؛ من از دیرباز علاقه فراوانی به شترنگ داشته و دارم؛ ولی شوربختانه شرایط دشوار و طاقت فرسای زندگی امان نمی دهد که بیشتر بتوانم بازی کنم و در آن پیشرفت نمایم.E403




Ouroboros نوشته: 1. بکوشید با سفید دفاع نکنید، مگر آنکه حریف در سطحی بسیار بالاتر از شما باشد. درست است که پدافند در شترنگ آسان‌تر از آفند است، اما آنچه در حمله وجود دارد و مایه‌ی ارزیدن زحمت می‌شود «ابتکار عمل» است. آموختن چند روش بنیادین جهت حمله باعث می‌شود شما همواره با سفید ابتکار عمل را حفظ بکنید، و با یک بازی منفعل این برتری ِ به زعم من مهم را از دست ندهید.
به گمانم خودتان هم دریافتید که من می خواستم بازی پدافندی و بسته ای را ارایه دهم تا موجب فرسایشی شدن مسابقه و خستگی شما، و سود بردن از افزایش گرایند خطایتان در تهاجم باشم.
این روش را در برابر بسیاری از شترنگ بازان که براستی مهارت خوبی هم داشتند؛ به کار گرفته بودم و در عمل هم خوب نتیجه داده بود؛ ولی گویا در برابر شما جوابگو نبود!:e405:
حال به نگر شما این شیوه را باید دگرگون نمایم؟ چون گمان نمی کنم در برابر شترنگ بازان برجسته؛ بتوانم با حملات دایمی، آن طور که شایسته است نبض بازی را به دست بگیرم.



Ouroboros نوشته: 3. وزیر را رها بکنید! درست است که این مهره جلوه‌ای خیره‌کننده دارد و نمی‌توان به آسانی از او گذشت، اما نگاه داشتن وزیر حتی به قیمت تضعیف ناچیز پوزیشن هم بهایی‌ست سنگین. ما در این بازی دیدیم که شما برای باقی نگاه داشتن وزیرتان عملا دست به خودکشی زدید، و با آنکه می‌توانستید یکبار با فدا کردن آن بازی را برابر(و شاید حتی به سود خودتان)بکنید، و یکبار هم از شر مات شدن بگریزید، نگه داشتن آن‌را در اولویت قرار دادید. بیرون رفتن وزیرها باعث می‌شود بازی از آن تب و تاب جنون‌آمیز و تاکتیکی بیرون برود و فرصت کافی برای برنامه‌ریزی‌های استراتژیک‌تر به دست بیاید.
آری؛ اساس باخت من هم در اینجا بود! شوربختانه بیش از حد روی وزیر خود حساسیت به خرج دادم و بدتر از آن موقعیت استراتژیک آن بود(جلوی شاه)؛ که شما به خوبی از این موقعیت سود بردید!




Ouroboros نوشته: اگر او مایل به بازی ِ آرام و دفاعی‌ست، دیوانه‌وار حمله‌های سهمگین ترتیب بدهید
به گمانتان در برابر حریف های برجسته هم می توان اینچنین بازی کرد؟ آیا ریسک و خطر بیش از حد نیست؟



Ouroboros نوشته: اگر اهل حمله است، قبل از هرچیز فیل‌ها و وزیر را تبادل بکنید
صحیح است که با این کار نبض بازی را از دستان حریف خارج می نمایم؛ ولی اگر در برابر حملاتش بازی به شدت دفاعی رایه دهم، موجب خستگی و سپس خطای محتمل او در حملات
پی در پی نمی شوم؟



Ouroboros نوشته: از حداکثر وقتی که روی ساعت دارید بهره بگیرید و حرکات را دستکم دو بار تکرار بکنید، اگر او قصد انجام کار مشابهی دارد، با شدت بیشتری مقابله به مثل بکنید ...
اینجا را خوب درنیافتم؟! می شود بیشتر توضیح دهید؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
من نتوانستم در آن تارنما آرشیو و بازی خودمان را پیدا کنم! آیا آنجا چنین امکانی ندارد؟ شما چگونه موقعیت های بازیمان را بازسازی نموده و حرکات را تحلیل می نمایید؟:e303:

همین بود زندگی؟! پس تحقیر بیشتر، شکست بیشتر، رنج بیشتر...
پاسخ
#27

Rationalism Ideology نوشته: شما چگونه موقعیت های بازیمان را بازسازی نموده و حرکات را تحلیل می نمایید؟
این را من میشناسم بد نیست:
Scid - Downloads

"Democracy is now currently defined in Europe as a 'country run by Jews,'" Ezra Pound

پاسخ
#28

Rationalism Ideology نوشته: به گمانم خودتان هم دریافتید که من می خواستم بازی پدافندی و بسته ای را ارایه دهم تا موجب فرسایشی شدن مسابقه و خستگی شما، و سود بردن از افزایش گرایند خطایتان در تهاجم باشم.
این روش را در برابر بسیاری از شترنگ بازان که براستی مهارت خوبی هم داشتند؛ به کار گرفته بودم و در عمل هم خوب نتیجه داده بود؛ ولی گویا در برابر شما جوابگو نبود!
حال به نگر شما این شیوه را باید دگرگون نمایم؟ چون گمان نمی کنم در برابر شترنگ بازان برجسته؛ بتوانم با حملات دایمی، آن طور که شایسته است نبض بازی را به دست بگیرم.
این موضوع گفتگویی‌ست دیرینه و بسیار پر تب و تاب میان من و استادم، من همواره باور داشته‌ام که دفاع خوب، بسیار سخت‌تر از حمله‌ی خوب است. بازیکنی که در دفاع مانده تنها یک اشتباه با نابودی کامل فاصله دارد، حال آنکه در حمله اغلب فرصت‌های زیادی به شما می‌رسد، زیرا حریف به شدت سرگرم گمانه‌زنی پیرامون ترکیب‌های سه‌تایی و پنج‌تایی‌ست و فرصتی برای اندیشیدن به آنچه پیش چشمانش قرار گرفته پیدا نمی‌کند.. پیش آمده که من پیش روی بازیکنان برجسته دو یا سه اشتباه آشکار مرتکب شده‌ام اما از آنجاکه در حال ترتیب دادن آفندی گسترده(و طبعیتا او در حال پدافندی همه جانبه)بوده‌ام، او نتوانسته چنانکه باید از آن بهره بجوید، زیرا درگیر این بوده که آیا «اگر اول اینرا ایمن بکنم بهتر نیست؟» یا «بگذار نخست این اسب را برای دفاع از سمت وزیر اینجا بگذارم، بهتر کردن پوزیشن مهمتر از گسترش است» و ...

Rationalism Ideology نوشته: به گمانتان در برابر حریف های برجسته هم می توان اینچنین بازی کرد؟ آیا ریسک و خطر بیش از حد نیست؟
بهتر از دفاع در برابر دفاع است، بیشتر کسانی که به قرار گرفتن در یک موقعیت یا اتخاذ یک سبک از بازی عادت کرده‌اند به هنگام روبرو شدن با چیزی مطلقا در ضدیت با آن دستپاچه می‌شوند و احتمال اشتباهشان خیلی بالا می‌رود. تنها کاری که در بازی با یک حریف بسیار قدرتمندتر می‌توان کرد، امید برای بردن او بیرون از صفحه‌ی شترنگ است.

Rationalism Ideology نوشته: صحیح است که با این کار نبض بازی را از دستان حریف خارج می نمایم؛ ولی اگر در برابر حملاتش بازی به شدت دفاعی رایه دهم، موجب خستگی و سپس خطای محتمل او در حملات
پی در پی نمی شوم؟

چنانکه پیشتر گفتم دفاع خوب خیلی سخت‌ است، اگر بازیکن تهاجمی در سطح شما باشد، شاید بتوانید با دفاع خوب و پایاپای او را خسته بکنید، اما اگر فقط کمی از شما قوی‌تر باشد، آنوقت دچار دردسر خواهید شد. حال آنکه در تعارض قرار گرفتن مداوم با آنچه او سال‌ها می‌پسندیده و مورد علاقه‌اش بوده احتمال بالاتری برای جواب دادن دارد، خاصه آنکه در این روش شما توانایی انعطاف پذیری و دینامیک بودن هم دارید. اصولا شترنگ بازان در این رابطه به دو گروه تقسیم می‌شوند:
نخست آنانکه با حریف بازی می‌کنند
دیگر آنانکه با خودشان بازی می‌کنند

گروه دوم علاقه دارند گشایش‌هایی را انتخاب بکنند که حریف تا میان‌بازی نمی‌تواند دست به تبادل یا آسان‌سازی بزند، احتمال اشتباه در آنها کم است و پس از پایان گشایش، موضعی قدرتمند، تمپوی برابر، پوزیشن نسبتا ضعیف و متریالی یکسان دارند. برای مثال این بازی را بنگرید:

نقل قول:1. e4 e6 2. d4 d6 3. Nc3 a6 4. Nf3 h6 5. Bc4 Bd7 6. O-O Be7 7. Bf4 b6 8. Re1 Qc8 $6 9. Bd3 b5 10. a3 Qd8 11. Qe2 c6 12. Rac1 Qc7 13. Rcd1 Qd8 14. Bd2 Nf6

سیاه دارد برای خودش بازی می‌کند، و عملا کاری به بازی سفید ندارد. بدی ِ این متد اینست که پیشرفت شما بسیار کند می‌شود، اگر با ایرادی روبرو بشوید هیچ راهی برای مقابله با آن ندارید، زیرا مدت‌ها قبل ابتکار عمل را به سود امنیت خاطر رها کرده‌اید و تغییر برایتان بسیار سخت خواهد شد.

Rationalism Ideology نوشته: اینجا را خوب درنیافتم؟! می شود بیشتر توضیح دهید؟
یعنی اگر او تلاش کرد با اتلاف وقت الکی و تکرار چندباره‌ی حرکات شما را از کوره بدر بکند، شما هم تلافی بکنید و دو برابر طول بدهید و تا آنجاکه می‌توانید فرسایشی بازی بکنید! E402

Rationalism Ideology نوشته: من نتوانستم در آن تارنما آرشیو و بازی خودمان را پیدا کنم! آیا آنجا چنین امکانی ندارد؟ شما چگونه موقعیت های بازیمان را بازسازی نموده و حرکات را تحلیل می نمایید؟
افزون بر برنامه‌ای که راسل گرامی معرفی کرد، به این سایت جدیدی که آدرس دادم بیایید، در آنجا هم می‌توانید بازی‌ها را ذخیره بکنید، هم آنکه یک ماشین مجانی برای برسی بازی در اختیار شما می‌گذارد. من از همان ماشین استفاده کردم: lichess | Free Online Chess

زنده باد زندگی!
پاسخ
#29

دفاع ِ پتروف :
1.e4 e5,
2. Nf3 Nf6


پاسخی‌ست به شدت دفاعی‌ به گشایش 1.e4 از طرف سیاه که در همه‌ی رده‌های شترنگ طرفدار دارد. این گشایش به خصوص وقتی بیشتر دیده می‌شود که طرف ضعیف‌تر مهره‌ی سیاه را دارد، چراکه شانس مساوی گرفتن بسیار افزایش می‌یابد. اگر با مهره‌ی سیاه در برابر حریفی قدرتمند قرار گرفته‌اید و نیز از دشواری‌های پوزیسیون در پاسخ‌های معمول به 1.e4 همچون جوکو پیانو، بازی ایتالیایی یا روی لوپز خوشتان نمی‌آید اما همچنان مایل به باز نگاه داشتن غنای تاکتیکی هستید، و البته از کمی ریسک هم نمی‌ترسید دفاع پتروف گزینه‌ی خوبی به شمار می‌رود. برسی شماری از موقعیت‌های معمول :
1. e4 e5
2. Nf3 Nf6
3.Nxe5

نخست آنکه سیاه باید اشتباه مبتدیانه جهت Nxe4 را مرتکب نشود، زیرا به از دست رفتن وزیر خواهد انجامید:
3. ... Nxe4
4. Qe2 Nf6
5. Nc6+

پس به خاطر داشته باشید که این اشتباه را مرتکب نشوید، زیرا دست کم به قیمت یک پیاده برایتان تمام خواهد شد(که با سیاه عملا در مرحله‌ی گشایش فاجعه آمیز خواهد بود). بنابراین بعد از 3. Nxe5 بهترین جواب سیاه d6 خواهد بود، که اسب حریف را به عقب می‌راند، و امکان گرفتن پیاده‌ی e4 را فراهم می‌کند:
3. .. d6
4. Nf3 Nxe4
در این مرحله سفید اغلب دو حرکت را انجام می‌دهد: 5. d4 که برای تسخیر مرکز و باز کردن فیل خانه‌ی سیاه انجام می‌شود، و بهترین پاسخ به آن d5 است که هم از پیشروی بیشتر سفید جلوگیری می‌کند و هم از اسب روی خانه‌ی e4 مراقبت می‌کند. حرکت دیگری که سفید در این مرحله از بازی زیاد انجام می‌دهد عبارت است از 5. Nc3، اگر اهل بازی ِ گشوده و پرهیاهو هستید، می‌توانید اسب حریف را با Nxc3 بزنید، که به تضعیف نسبی ِ طرف ِ وزیر ِ حریف می‌انجامد(بدلیل پیاده‌ی دوبل روی خانه‌ی c پس از exc3). در این مدل اتفاقی که زیاد می‌افتد اینست که سفید در طرف ِ وزیر قلعه می‌رود، و سیاه در طرف ِ شاه، که این به خودی ِ خود بازی ِ بسیار دینامیک و از منظر تاکتیکی پیچیده‌ای را نوید می‌دهد.

پاسخ دیگر که در برابر دفاع پتروف توسط سفید ارائه می‌شود، عبارت است از :
1. e4 e5
2. Nf3 Nf6
3. d4

هدف از این پاسخ نادیده گرفتن تلاش سیاه برای آرام نگه‌ داشتن بازی و تهاجمی‌تر کردن آنست. سیاه در این مرحله دو پاسخ ِ به یک اندازه معتبر دارد، Nxe4 و exd4، پیرامون آنکه کدامیک بهتر هستند بحث زیاد است، من شخصا Nxe4 را ترجیح می‌دهم زیرا در راستای دنبال کردن هدف بنیادین دفاع پتروف است و برای آرام نگاه داشتن بازی مناسب‌تر، exd4 به دشواری‌های استراتژیکی می‌انجامد که طرفدار دفاع پتروف خیلی ساده آمادگی یا علاقه‌ی لازم برای روبرویی با آنها را ندارد. پس از 3. .. Nxe4 حرکت بعدی سفید اغلب 4.Bd3 خواهد بود، که بهترین پاسخ سیاه به آن d5 است:
3. d4 Nxe4
4. Bd3 d5
5. Nxe5 Bd6


که آینه‌ی بازی حریف است، برخی به این دلیل دفاع پتروف را تحقیر می‌کنند که نوعی تقلید کارهای حریف است، اما اگر چیزی برای سفید درست است، بطور پیشفرض دلیلی ندارد برای سیاه هم درست نباشد!


شاخه‌ی دیگری که ممکن است به آن برخورد بکنید عبارت است از :
1. e4 e5
2. Nf3 Nf6
3. Nc3

هدف بیرون آمدن از زمین ناشناخته است، و اغلب پاسخ مورد علاقه‌ی بازیکنان قدرتمندی‌ست که دفاع پتروف را مورد برسی قرار نداده‌اند. سیاه در این مرحله دو گزینه در اختیار دارد: 3. .. Bb4 که با هدف گسترش + سوزن کردن اسب به روی وزیر در صورت حرکت دادن پیاده‌ی خانه‌ی d2 (و عملا کند کردن گسترش سفید) انجام می‌شود. گزینه‌ی دیگر رفتن به دفاع چهار است است با 3.. Nc6 که به کلی بازی دیگری‌ست و بحث جداگانه‌ای می‌طلبد.

E414

زنده باد زندگی!
پاسخ
#30

روش بازی دختربچه‌ای که در رقابت‌های کانادا قهرمان شده چنان بدیع و خلاقیت‌آمیز است که آدمی شگفت‌زده می‌شود. خصوصا دور نهایی این رقابت، که او با نابغه‌ی شترنگ کانادایی «هارمونی زو» بازی کرد، و با حرکاتی غیراصولی و مشکوک توانست به آسانی او را شکست بدهد.


یکی از بردهای او در این رقابت:

1.d4Nf6
2.e3e6
3.Nd2d5
4.Bd3Nbd7
5.c3g6
6.f4Bg7
7.Qf3O-O
8.Ne2c5
9.O-OQc7
10.g4b6
11.Ng3Bb7
12.Kg2Rac8
13.Rh1c4
14.Bc2b5
15.h 4a5
16.g5Ne8
17.h5b4
18.Qg4bxc3
19.bxc3f5
20.gxf6Rxf6
21 .hxg6h6
22.Nh5Rf8
23.Qxe6+Kh8
24.Nxg7Kxg7
25.Qe7+Kg8
26 .Qh7#

زنده باد زندگی!
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 2 مهمان