08-31-2013, 05:07 PM
درود
هویت فرهنگی واژه ای است كه به یك قوم شخصیت می دهد و تمایز می بخشد از دیگر اقوام . و مشتمل است بر عوامل متعددی . نظیر سرزمین . قوم وقبیله و نژاد . خط و زبان . تاریخ و ادبیات . باورهای بومی و اعتقادی . آداب و رسوم محلی و ملی . و خیلی عوامل دیگر كه طی فرآیندی طولانی و پیچیده در طی قرون و اعصار بوجود آمده . و از نسلی به نسل دیگر منتقل گردیده . درعین حال كه مبین توانائی های ذهنی و فیزیكی نیز می باشد .و فقدان آن معادل است با گمنامی .
هویت فرهنگی یك جامعه مانند درختی است كه ریشه در تاریخ و تمدن وخلقیات مردم هر سرزمین دارد . سرمایه قوام و دوام یك ملت است . و عامل هم بستگی و انسجام ملی به شمار می آید . عامل موثری است برای ارتباط بین نسلهای گذشته و آینده . و اگر به دنبال حفظ و تقویت این حوزه نباشیم . توسط فرهنگهای مهاجم متروك و مضمحل خواهد شد .
هویت فرهنگی یك فرد می تواند مایه افتخار یا سرشكستگی او باشد . اگر از هریك از ما بپرسند تو كیستی ؟ و از ما بخواهند هویت خود را توضیح دهیم . پاسخی در باره اصالت . ذهنیت . تربیت . و بافت فرهنگی مان را بیان می داریم . شما وقتی می گوئید من ایرانی هستم یا افغانی یا آلمانی . كارگر یا كارمند . یا مدیركارخانه . با چه لحنی بیان می دارید ؟ احساس افتخار می كنید . یا سرخوردگی ؟
از حسین هیكل نویسنده و خبرنگاری مصری پرسیدند . شما كه دارای فرهنگ و تمدنی بزرگ و اهرام ثلاثه و ..... هستید . چرا پس از یورش اعراب و آمدن اسلام به مصر زبان و فرهنگتان كاملا از میان رفت و تبدیل به یك كشور عربی شدید . آقای هیكل در پاسخ گفت . چون كه ما فردوسی نداشتیم .
تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی در سرزمینی عمل می كند . كه خلا فرهنگی باشد . یا در انزوای سیاسی فرهنگ ملی مجال رشد و پویائی نیافته . سست و كم مایه باشد . در این شرایط است كه فرهنگ ملی می شكند و تحت تاثیر فرهنگ بیگانه . ارزش و اعتبارش زیر سئوال می رود .
مردم به تقلید كوركورانه دیگر فرهنگها روی می آورند و بحران فرهنگی پدید می آید. كه نتیجه كار نوعی خودباختگی و بی تفاوتی به ارزشهای ملی خواهد بود . و الا اگر هویت فرهنگ ملتی قوی و از غنای كافی برخوردار باشد در مقابل توفان تهاجمات فرهنگی می ایستد ومقاومت می كند .
تهاجم فرهنگی با تبادل فرهنگی تفاوت دارد . كه اولی بنیان كن است و دومی مغتنم . تبادل فرهنگی به منزله رویاروئی بین دو ورزشكار است . كه تبادل فن و شگرد بین آنها سبب زور آزمائی . تجربه آموزی . و فراگیری فنون بین آنها می شود . وفرهنگها می توانند از طریق تبادل به غنای بیشتری دست یابد .
هرملت به سرمایه های فرهنگی خود می بالد . آئین ها . سنت ها و رسم و رسومات كهن . تمدن و فرهنگ باستان . چهره های ادبی . سرداران ملی . قصه های بومی . حكایت رشادتها و جوانمردی ها . مجموعه آثار علمی هنری و معماری و آنچه از پیشینیان به جا مانده یا در باورهای ما شكل گرفته ساختار هویتی ملی ما را تشكیل می دهند . كه باید عزیز و گرامی بداریم . و برای این منظور قدری به عرق ملی نیازمندیم .
مثلا تهاجم تازیان بر تاریخ و زبان و ادبیات و نامهای ایرانیان تاثیری مخرب داشته چنانكه خیلی از دانشمندان ایرانی مانند بوعلی سینا و ابوریحان . به خاطر نام عربی كه برخود داشتند و موضوعات علمی كه به خط عرب نوشتند . هویت ملی خود را باختند و توسط اعراب مصادره شدند . و امروزه دنیا آنان را به عنوان دانشمند عرب می شناسند .
هویت فرهنگی واژه ای است كه به یك قوم شخصیت می دهد و تمایز می بخشد از دیگر اقوام . و مشتمل است بر عوامل متعددی . نظیر سرزمین . قوم وقبیله و نژاد . خط و زبان . تاریخ و ادبیات . باورهای بومی و اعتقادی . آداب و رسوم محلی و ملی . و خیلی عوامل دیگر كه طی فرآیندی طولانی و پیچیده در طی قرون و اعصار بوجود آمده . و از نسلی به نسل دیگر منتقل گردیده . درعین حال كه مبین توانائی های ذهنی و فیزیكی نیز می باشد .و فقدان آن معادل است با گمنامی .
هویت فرهنگی یك جامعه مانند درختی است كه ریشه در تاریخ و تمدن وخلقیات مردم هر سرزمین دارد . سرمایه قوام و دوام یك ملت است . و عامل هم بستگی و انسجام ملی به شمار می آید . عامل موثری است برای ارتباط بین نسلهای گذشته و آینده . و اگر به دنبال حفظ و تقویت این حوزه نباشیم . توسط فرهنگهای مهاجم متروك و مضمحل خواهد شد .
هویت فرهنگی یك فرد می تواند مایه افتخار یا سرشكستگی او باشد . اگر از هریك از ما بپرسند تو كیستی ؟ و از ما بخواهند هویت خود را توضیح دهیم . پاسخی در باره اصالت . ذهنیت . تربیت . و بافت فرهنگی مان را بیان می داریم . شما وقتی می گوئید من ایرانی هستم یا افغانی یا آلمانی . كارگر یا كارمند . یا مدیركارخانه . با چه لحنی بیان می دارید ؟ احساس افتخار می كنید . یا سرخوردگی ؟
از حسین هیكل نویسنده و خبرنگاری مصری پرسیدند . شما كه دارای فرهنگ و تمدنی بزرگ و اهرام ثلاثه و ..... هستید . چرا پس از یورش اعراب و آمدن اسلام به مصر زبان و فرهنگتان كاملا از میان رفت و تبدیل به یك كشور عربی شدید . آقای هیكل در پاسخ گفت . چون كه ما فردوسی نداشتیم .
تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی در سرزمینی عمل می كند . كه خلا فرهنگی باشد . یا در انزوای سیاسی فرهنگ ملی مجال رشد و پویائی نیافته . سست و كم مایه باشد . در این شرایط است كه فرهنگ ملی می شكند و تحت تاثیر فرهنگ بیگانه . ارزش و اعتبارش زیر سئوال می رود .
مردم به تقلید كوركورانه دیگر فرهنگها روی می آورند و بحران فرهنگی پدید می آید. كه نتیجه كار نوعی خودباختگی و بی تفاوتی به ارزشهای ملی خواهد بود . و الا اگر هویت فرهنگ ملتی قوی و از غنای كافی برخوردار باشد در مقابل توفان تهاجمات فرهنگی می ایستد ومقاومت می كند .
تهاجم فرهنگی با تبادل فرهنگی تفاوت دارد . كه اولی بنیان كن است و دومی مغتنم . تبادل فرهنگی به منزله رویاروئی بین دو ورزشكار است . كه تبادل فن و شگرد بین آنها سبب زور آزمائی . تجربه آموزی . و فراگیری فنون بین آنها می شود . وفرهنگها می توانند از طریق تبادل به غنای بیشتری دست یابد .
هرملت به سرمایه های فرهنگی خود می بالد . آئین ها . سنت ها و رسم و رسومات كهن . تمدن و فرهنگ باستان . چهره های ادبی . سرداران ملی . قصه های بومی . حكایت رشادتها و جوانمردی ها . مجموعه آثار علمی هنری و معماری و آنچه از پیشینیان به جا مانده یا در باورهای ما شكل گرفته ساختار هویتی ملی ما را تشكیل می دهند . كه باید عزیز و گرامی بداریم . و برای این منظور قدری به عرق ملی نیازمندیم .
مثلا تهاجم تازیان بر تاریخ و زبان و ادبیات و نامهای ایرانیان تاثیری مخرب داشته چنانكه خیلی از دانشمندان ایرانی مانند بوعلی سینا و ابوریحان . به خاطر نام عربی كه برخود داشتند و موضوعات علمی كه به خط عرب نوشتند . هویت ملی خود را باختند و توسط اعراب مصادره شدند . و امروزه دنیا آنان را به عنوان دانشمند عرب می شناسند .