kourosh_bikhoda نوشته: من برام جای تعجبه که چطور عده ای میتونند معتقد به قرآن و رسول باشند و در حالیکه در قرآن مفهوم خاتم النبیین رو دارند، باز هم معتقد به پیامبر تازه ای باشند؟
کوروش جان این هم بر اساس تفاوت قائل شدن بین رسول و نبی هست !!
خاتمیت | سایت آئین بهائی
Theodor Herzl نوشته: بهائیها عقیده دارند که هر ۱۰۰۰ سال یک پیامبر جدید ظهور میکنه . یکبار یک بهائی بهم میگفت محمد آخرین پیام رو آورده و منظور قران اون هست ، نه اینکه دیگه پیامبر جدیدی نخواهد آمد ، یعنی اینها بهائیت رو ادامه راه اسلام و بقیه ادیان میدونند نه اینکه دین جدیدی هست
اون عقیده بهاییان ، دقیق ترش اینه :
منیظهرهالله - WiKi
مَن یُظهِرُهُ الله (به معنی: کسی که خدا ظاهرش میکند) از مفاهیمی است که پیروان کیش بابی به آن باور دارند." سیدعلی محمد باب موعودآیین بیانی را من یظهره الله نامیده و در کتاب بیانفارسی صراحتاً به آنچه به باور او «شرایط و زمان ظهور وی» است اشاره کردهاست. وی در کتاب بیان وقت ظهور من یظهره الله را بین ۱۵۱۱ تا ۲۰۰۱ سال از بیان، نوید داده و مکان ظهور جسد وی را مسجدالحرام اعلام نموده است.[SUP][۱][/SUP] در یکی از این لوحها که معمولا به عنوان وصیت نامه باب از آن یاد میشود، صبح ازل به عنوان رهبر بابیان پس از بنیانگذار جنبش تعیین شدهاست. در همین لوح به وی دستور داده شدهاست که از من یظهرهالله پیروی کند.[SUP][۲][/SUP]
بعد از اعدام باب در سال ۱۸۵۰ تعدادی از بابیان[SUP]
[۳][/SUP]
و تا فاصله ۲۰ سال از مرگ باب بیش از ۲۵ نفر ادعای من یظهرهاللهای کردند. قرن بدیع، شوقی افندی، موسسه معارف بهائی، کانادا ص ۱۹۹۲،۲۶۱</ref>[SUP]
[۴][/SUP]
دنیس مکایون از نام بیست نفر از مدعیان را (که البته همه آنها را مدعی من یظهره اللهی نمیداند) فهرست کردهاست.[SUP]
[۵][/SUP]
دیدگاه سیدعلی محمد باب در خصوص من یظهرالله
پروفسور ادوارد براون چنین نگاشتهاست:[SUP][۶][/SUP]تعالیم باب نیز پیشرفتهای چشمگیری داشت. او اعلام کرد که صرفاً دروازه و راهی که به امام مهدی ختم میشود نیست بلکه خود امام است و اینکه او عملاً موعود و حقیقت آغازین است که بار دیگر برای بشر آشکار شدهاست و اینکه آنچه در ظهورهای قبلی بطور تاریک بیان شده بود و بصورت معما در آمده بود حالا او آنرا بطور باز و بدون تردید بیان و اعلام میکند. در همان زمان او پایانی را برای ظهورش اعلام نمیکند و رسماً و علناً اعلام میکند که بعد از او فردی بزرگ و مهمتر برای تکمیل آنچه او شروع کرده بود ظاهر خواهد شد (کسی که او چنین مینامد: من یظهره الله جلّ و عزّ). در کتابهای نوشته شده توسط باب درک این موضوع شگرف است که او نگران دین خود نیست بلکه نگران درکی است که توسط پیروانش نسبت فردی که خداوند او را ظاهر میکند، باید وجود داشته باشد. بارها و بارها، تقریباً در هر صفحه، باب از مسلمانان استدعا میکند که در ظهور بعدی آنگونه که در این ظهور رفتار کردند، عمل نکنند و به یاد داشته باشند که هیچ ظهوری آخری نیست بلکه فقط میزانی از حقیقت را بیان میکند که وضعیت پیشرفت انسان او را قادر به درک آن کرده باشد
در حقیقت باب در تکاپوی عرضه کردن مذهب خویش به دو طریق بود که تا حد ممکن مستقل از شخصیت خودش بود. اول اینکه، همانطور که در ابتدا دیدید، او اعلام کرد که این مذهب را اصلاً پایانی نیست و ظهور«من یظهره الله»، را پیش بینی کرده بود که او برای کامل کردن مذهبی که باب آنرا بنیان نهاده بود خواهد آمد. ثانیاً او (باب) صلاحیت معنوی را حتی طی دوران زندگی خود به تنهایی روی خودش متمرکز نکرده بود، بلکه روی آنچه او آنرا یگانگی و وحدت میخواند تکیه کرده بود، یعنی نوعی پیشوایی، که شامل خود او «نقطه» و هجده نفر دیگر بنام «حروف حی» بود. جوانی به ناممیرزا یحیی که توسط باب به «صبح ازل» لقب یافته بود بعد از خود باب در آن یگانگی بالاترین مرتبه را گرفته بود.[SUP][۷][/SUP]
مدعیان مقام من یظهره الله
نبیل زرندی یکی از مدعیان مقام من یظهره الله که متعاقباً جزو حواریون میرزا حسینعلی نوری ملقب بهالله گردید.
Daltaban Peyrevi در مقدمه کتاب فراخوان کامل به بهشت بیان چنین نوشتهاست:[SUP][۸][/SUP]سالها بعد از شهادت حضرت نقطه اولی (
سیدعلی محمد باب) در نهم جولای سال ۱۸۵۰، تعدادی از این نا اهلها پیش آمدند و ادعا کردند که نه تنها جانشین
باب هستند، بلکه خود را به عنوان [
من یظهره الله (موعود
کتاب بیان) جلوه دادند. این موضوع قبلا توسط
باب پیش بینی شده بود که در آینده افرادی مدعی جانشینی الهی خواهند شد. علیرغم این واقعیت که حضرت نقطه، کاملاً این موضوع را روشن نموده و صراحتا
میرزا یحیی(کسی که بارها توسط
سید باب،
صبح ازل نامیده شده بود) را جانشین و رهبر معنوی مؤمنین بیان اعلام نموده بود.
در کتاب تنبیه النائمین و هشت بهشت به نام برخی از این افراد که مدعی مقام من یظهره الله بودند اشاره شدهاست. نبیل زرندی قبل از اینکه جزو حواریون بها لله باشد خودش یکبار ادعای من یظهرالهی نموده بود در باره وی در کتاب هشت یهشت[SUP][۹][/SUP] و تنبیه النائمین[SUP][۱۰][/SUP] به دفعات گفته شده است.ابو القاسم افنان در کتاب عهد اعلی آورده:" بعد از شهادت حضرت باب ۲۵ نفر ادعا کردند که مظاهر حق اند یعنی هر یک من یظهره الله موعود میباشند..." سپس نام آنها را به شرح زیر میآورد: ۱- شیخ اسماعیل ۲- سید بصیر هندی ۳- میرزا اسدالله خویی ۴- ملا شیخ علی ملقب به عظیم۵ - سید علّا ۶- میرزا عبدالله متخلص به غوغا ۷- میرزا حسین قطب نیریزی۸- حاجی میرزا موسی قمی ۹- حاجی ملا هاشم کاشی ۱۰- حسین میلانی۱۱- ملا محمد نبیل زرندی و ...[SUP][۱۱][/SUP]
ادعای من یظهره الله بودن توسط میرزا حسینعلی نوری
درطول زمانی که بها و میرزا یحیی نوری هر دو در بغداد بودند بها آشکارا و در نامههایش صبح ازل را به عنوان رهبر جنبش خطاب مینمود.[SUP][۱۲][/SUP]بهاء الله در بغداد معاون و کارگزار میرزا یحیی نوری برادر دیگرش بود که باب به او لقب صبح ازل داده بود میرزا یحیی در بغداد دستگاهی پدید آورد و ۱۰ سال در انجا به ریاست و دعوت پرداخت اما غالب امور را برادرش حسینعلی اداره میکرد.[SUP][۱۳][/SUP]بعدتر در سال۱۸۶۳به طور محدود ادعای من یظهری کرد و بعدترها در سال ۱۸۶۶ ادعایش را عمومی ساخت[SUP][۱۴][/SUP]عباس افندی و پدرش در بسیاری از آثار خود اظهار کردهاند که سیدعلی محمد باب از وجود میرزا حسینعلی که باید دعوی من یظهره اللهی کند در میان خود اطلاع داشته است ولی اگر کسی کتاب بیان را بخواند با کمال صراحت و وضوح در میابد که این مطالب درست نیست زیرا در اغلب ابواب بیان عباراتی هست که معلوم میکند موعود بیان پس ازآنکه دین بیان جهانگیر شود و ثمرات خود را بدهد در میان بابیان ظاهر خواهد شد. :[SUP][۱۵][/SUP]
------------------
برای شناخت دین بهاییت باید به کمی عقب تر برگشت و عقاید فرقه "شیخیه" و همین طور "بابیه" رو بررسی کرد ! در واقع بها الله با ادعای دروغین اینکه همون "من یظهره الله" هست ( چون هنوز زمان ظهور فرا نرسیده بود ) ، یک انحرافی در بابیه ایجاد کرد . عده ای که حرف بها الله رو باور نکردن و همچنان پیرو "صبح ازل" باقی موندن ، امروز به عنوان فرقه "ازلیه" شناخت میشن ...