نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

افسانه ای بنام موسی
#1

[عکس: 32.jpg]


داستان موسی، شاه فصل تورا ت و یکی از شاه فصل های قرآن همانند داستان ابراهیم با همه آب و رنگ تقدسی که در طول قرون بر آن زده شده است و با آنکه منبع الهام آثار فراوان هنری و ادبی قرار گرفته است، از نظر شمار بسیار از پژوهشگران و کارشناسان تاریخ مذاهب و نیز باستان شناسان عصر حاضر اسطوره ای بیش نیست که نه تنها اصالت تاریخی ندارد، بلکه درست بالعکس شواهد و قرائن تاریخی بر این حکم می کنند که این اسطوره مدت ها بعد از دوران فرضی که تورات برای آن قائل شده، توسط کاهنان یهودی با هدف بنیانگذاری موازین و ضوابط مذهبی و حقوقی معینی برای آئین یهود ساخته و پرداخته شده است. این نظریه عمدتا بر این واقعیت تکیه دارد که بر خلاف کلیه شخصیت های تاریخی بزرگ و کوچک دیگری که در جهان کهن نقش هائی در درجات مختلفی از اهمیت ایفا کرده اند، از شخصیتی به نام موسی درهیچیک از نوشته ها و لوحه ها و کتیبه ها و آثار هنری یا مذهبی تمدن های باستانی شرق و غرب، بجز در خود تورات نشانی وجود ندارد.


قرائت نوشته های هیروگلیف مصر باستانی توسط شامپولیون باستان شناس فرانسوی در اوایل قرن نوزدهم، و ترجمه هزاران سنگ نوشته و لوحه و پاپیروسی که از آن هنگام تا به امروز در کاوش های فراوان باستان شناسی در سرتاسر مصر بدست آمده است، امروز تمام وقایع تاریخی مربوط به فراعنه ٢٠٧ گانه تاریخ مصر را از زمان منس نخستین فرعون مصری در ۵١۵٠ سال پیش تا آخرین آنها در ٢٣٣٧ سال پیش با توجه به جزئیات روزمره زندگی بسیاری از آنها مشخص کرده است، مثلا اینکه اولین فرعون در حدود ۵١٠٠ سال پیش در موقع شکار توسط یک گراز وحشی کشته شده است. یا اینکه سیپ تح و مینپ تح دو فرعون سلسله بعدی از یک پا می لنگیده اند، یا اینکه رامسس پنجم از بیماری آبله درگذشته و آمنوفیس سوم که قد کوتاهی دراندازه یک متر و پنجاه و شش سانتیمتر داشته و غالبا به درد دندان گرفتار بوده، در عرض ده سال ١٠٢ شیر را شکار و بدست خود کشته است. و با همه اینها، در این مجموعه هزاران لوحه و سند، کوچکترین اشاره ای در ارتباط با وقایعی در حد اعلا خارق العاده،مثلا اینکه آب رود نیل در عرض یک روز تبدیل به خون شده باشد، یا اینکه تمام چهار پایان مصر بصورتی ناگهانی و یکجا مرده باشند، یا اینکه در یک نیمه شب معین تمامی فرزندان ارشد میلیون ها خانواده مصری منجمله ولیعهد خود فرعون و حتی نوزادگان گاوها و گوسفند های مصری سر بریده شده باشند، یا اینکه یک فرعون با سواران و سپاهان و ساز و برگ خود در دریای سرخ غرق شده باشد، نمی توان یافت. و نه تنها چنین اشاره هائی را در هیچ مدرک مصری نمی توان یافت، در هیچ مدرک بابلی، آشوری، فنیقی، یونانی و لاتینی نیز نمی توان یافت.


بهتر است یکی از نخستین و در عین حال از جالبترین ارزیابی هائی را که در این زمینه صورت گرفته، از زبان ولتردر دیکسیونر فلسفی او عیناً برایتان نقل کنم:


آیا می توان قبول کرد که مردی بنام موسی وجود خارجی داشته باشد، ولی از چنین مردی که می توانسته است دستگاه طبیعت را به میل خود تغییر دهد و آنرا بارها و بارها از مسیر خود منحرف سازد و از معجزات خارق العاده او، حتی یک کلمه در تاریخ مصریان سخنی گفته نشده باشد، و مورخان کنجکاو یونانی چون هرودوت و سانخونیاتون و مانتون ومگاستن نیز مطلقاً بدو اشاره ای نکرده باشند؟ یوسف فلاویوس، مورخ معروف یهودی، که هر چرا که به سود قوم یهود بوده در کتاب تاریخ خود جمع آوری کرده است، نتوانسته است حتی یک کلمه از هیچیک از مورخان متعددی که به مناسبت های مختلف به آنان استناد می کنند نقل کند که ارتباط با موسی و معجزات او داشته باشد، و شاید تنها معجزه واقعی همین باشد که آب رودخانه نیل تبدیل به خون شده باشد، و تمام پسران ارشد خانواده های مصری یکشبه گردن زده شده باشند، و دریا به دو نیمه شکافته شده و آب های آن چو دیوار بر دو طرف چپ و راست آن معلق مانده باشد، و با همه اینها هیچ نویسنده ای چه در خود مصر چه در هیچ جای دیگر روی زمین از چنین رویدادهائی حرف نزده باشد و ملت های مختلف نیز این رویدادها را بکلی از یاد برده باشند، در انتظار آنکه تنها یک قوم کوچک ذره بینی، چند هزار سال بعد از همه این وقایع، آنها را برای ما حکایت کند؟


این موسی که همه جهان متمدن باستانی از وجود او بی خبر بود تا روزی که ظاهرا یک پادشاه خاندان سلطنتی مصری پتولومه (بطلیموس) هوس کرد نوشته های یهودیان را به یونانی ترجمه کند، واقعا که می توانست باشد؟


وقتی که این نوشته ها ترجمه شد قرن ها بود که افسانه های شرقی همهِ آنچه را که در آنها به مردی بنام موسی نسبت داده شده بود درباره خدای یونانی باکوس حکایت کرده بودند، یعنی گفته بودند که باکوس از دریائی که در پیش پایش خشک شده بود گذشته بود و آب رودخانه را تبدیل به خون کرده بود، و عصای خود را به صورت اژدها درآورده بود. همه این قصه ها در قالب ترانه های مستانه در می گساری هائی که به افتخار باکوس، خدای شراب، ترتیب می یافت تکرار می شد بی آنکه کسی کمترین خبری از وجود قوم کوچک تازه رسیده و بیابان نشین و فقیری بنام قوم عبری در سرزمینی بنام فلسطین داشته باشد. آنچه می توان با واقع بینی بیشتری گفت این است که این صحرا گردان تازه وارد پس از آشنائی با فنقیانی که در این سرزمین مستقر بودند با افسانه های ملی و مذهبی آنان آشنا شدند و از آنها بصورتی ناشیانه و بی آنکه ظرافتی در نقل آنها بکار برده باشند رونوشت برداشتند.


زبان شناسان ما بطور روشن نشان دادند که حتی کلماتی چون ادونائی، الیاهو، الوهی و الوها که در نزد قوم یهودمعنی خدا را دارد همه ریشه فنیقی دارند.


به نوشته فولتر محقق سر شناس تاریخ یهود:


واقعیت این است که علیرغم همه روایات سنتی، ما هیچ مدرک قابل قبولی نه تنها درباره شخصیت موسی بلکه اصولا درباره وجود چنین کسی در دست نداریم، نه نوشته ای از آن دوران، نه لوحه ای، نه اشاره ای که بر اسالت تاریخی او صحه بگذارد و یا دسته کم نام ساده ای از او ببرد، و الزاما باید این فریضه باور نکردنی را بپذیریم که بزرگترین شخصیت تاریخ یهود فقط در عالم تخیل قوم خودش وجود خارجی داشته است.


و به نوشته محقق دیگر، چارلز بوکور:


همه عناصر تاریخی و تحقیقی در مورد عدم وجود واقعی پیامبری بنام موسی چنان اتفاق نظر دارند که تقریبا با قاطعیت کامل می توان نتیجه گرفت که شخصیت محوری تاریخ یهود و بنیان گذار آئین یهود هرگز وجود خارجی نداشته و همه تاریخ زندگانی او، از سبدی که در درون آن به امواج رود نیل سپرده شده تا آئین تدفین او در دره بیت فعور در عربات موآب، داستانی ساختگی بیش نیست.


در مورد مرگ او نیز، به قول مارتین بوبر در کتاب معروف او بنام موسی:


احتمالا خود یهوه وظیفه گور کنی و دفن موسی را بعهده داشته است، زیرا نه هیچ کسی از حضور خود در این مراسم سخنی گفته، نه هیچ کسی ادعای شناسائی قبری را برای او کرده است...


واندنبرگ مورخ و استاد هلندی تاریخ مصر در همین راستا تذکر می دهد که مردی بنام موسی، در مقام رهبر آزادی بخش قوم یهود و قانون گذار آن و بنیان گذار مذهب آن حقاً باید یکی از شخصیت های برجسته تاریخ جهان باشد، و با این همه عجیب است که نسل هائی پیاپی از باستان شناسان علیرغم کوشش های فراوان و پی گیر خویش به کمترین نشان قانع کننده ای بر وجود واقعی این شخصیت پر آوازه دست نیافتند، و همه آنچه ما درباره این ناشناخته سرشناس می دانیم منحصراً از تورات می آید، یعنی از کتابی که اصالت خودش مدت ها است به اندازه اصالت موسی مورد تردید قرار گرفته است...


باز هم محقق دیگر، روش تریو، استاد کانادائی تاریخ مذاهب، یادآور می شود که:


اگر تا به هنگام انحلال دیوان های تفتیش عقاید (انکیزیسیون) مسئله وجود یا عدم وجود تاریخی موسی نمی توانست اصولا مطرح شود، این واقعیت که امروز نیز علیرغم از میان رفتن هر مانع و مشکلی در این باره همچنان برای این معما راه حلی پیدا نشده است-منتها این بار بدین جهت پیدا نشده است که هیچ مورخ و هیچ پژوهشگری برای تأیید افسانه توراتی مردی بنام موسی به مدرک قابل توجهی دست نیافته است- می تواند خود دلیل قابل قبولی بر این فرضیه باشد که در اصالت تاریخی این قهرمان افسانه ای جای تردید بسیار وجود دارد.


تذکر معروف زیگموند فروید در این مورد بارها مورد نقل قرار گرفته است که:


سلب مالکیت یک ملت از شخصیتی که این ملت او را بزرگترین شخصیت تاریخی خود می شناسد بیگمان برای هیچ محقق یا مورخی کاری دلپذیر نیست، هر چند که گاه بحکم وظیفه خود راهی جز این نداشته باشد.


دو شخصیت بزرگ دیگر قرن گذشته، فویر باخ در آلمان و رنان در فرانسه اظهار نظرهائی مشابه دارند. ارنست رنان این واقعیت را نیز یادآوری می کند که نه تنها در هیچ قسمت از کتاب داوران تورات و دیگر نوشته های مربوط بدین دورانِ داوران و دورانِ پادشاهان اسرائیل از مقام استثنائی موسی در تاریخ یهود سخنی بمیان نمی آید، بلکه حتی نام ساده او را ولو یکبار، در هیچیک از این نوشته ها نمی توان یافت...


قسمتهایی از کتاب تولدی دیگر نوشته دکتر شجاع الدین شفا

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=...834&type=1
پاسخ
#2

یعنی موسا هم وجود نداشته ؟! [عکس: 30.gif]

نمی دونم والا ! به قول شاهین نجفی همه چی دروغه ! مگه اینکه خلافش ثابت بشه [عکس: 12.gif]

اون از حضرت آدم و 124 هزار پیامبر که افسانه از آب دراومدند .. بعدشم لابد نوبت موسا و عیسا و محمده ! البته این آخری رو یقین دارم که وجود داشته ! راهزنی ها و جنایت هایی که کرده در تاریخ ثبت شده و دیگه دشمنانش هم نمی تونند وجودش رو منکر بشن !

یک روزی ملت ما آزاد می شود و این روز زیاد دور نیست. فرهنگ همیشه غالب می شود بر زور و ستم و قلدری!

"فریدون فرخزاد"
پاسخ
#3

کافر نوشته: راهزنی ها و جنایت هایی که کرده در تاریخ ثبت شده و دیگه دشمنانش هم نمی تونند وجودش رو منکر بشن !

دقیقن همینه . موسا و عیسا در هیچ یک از کتب تاریخی معتبر نامی ازشون نیست ولی محمد هست .
یعنی به عبارتی تا اینجا در بین ادیان سامی محمد تنها پیامبری است که حداقل وجود خارجی داشته .
شما در تمام تاریخ مصر نامی از موسا پیدا نمیکنید مگر در کتب دینی .

خدای ار به حکمت ببندد دری - به کرمک زند قفل محکم تری  
پاسخ
#4

چند سال پیش در مجموعه کانال های polsat در ساینس یا دیسکاوری بود نشون میداد راجع به این قضیه و میگفت ما در هیچ کتیبه ای اسمی از موسی یا هارون یا اسمی شبیه به این ها پیدا نکردیم و هیچ پادشاه مصری نبوده که در در نیل به طریقی غرق شده باشه!
یعنی موسی صرفا داستان و اسطوره بوده...

البته جدا از این ها من کودک که بودم علاقه ی زیادی داشتم که برام داستان موسی یا نوح رو تعریف کنن تا بخوابمE105
یحتمل به این خاطر بوده که موسی اینا از special effect در فیلمشون زیاد استفاده کردنE409E404

انسان پیشرو با جامعه همخوانی ندارد هم آهنگی دارد
پاسخ
#5

ای الهی اسپاگتی لعنتشون کنه که از کودکی چنین اراجیفی رو توی مغز ما کردند .. توی این سن و سال شاید بتونم باور کنم که برخلاف چیزی که تبلیغات میشد این ها انسان های چندان خوبی نبوده اند ولی اینکه به خودم بقبولونم که این ها به کل وجود خارجی نداشتند یه خرده دشوار هست !

آخه من اینا رو به ترتیب نوح ابراهیم موسا عیسا و محمد از حفظ کردم اینجوری گیج میشم و ترتیبش به هم می خوره ! [عکس: 12.gif]

یک روزی ملت ما آزاد می شود و این روز زیاد دور نیست. فرهنگ همیشه غالب می شود بر زور و ستم و قلدری!

"فریدون فرخزاد"
پاسخ
#6

البته هیچیک از «پیامبران الهی» چنانکه ادیان ایشان را توصیف می‌کنند وجود نداشته‌اند، و بعدها در هاله‌ای از اسطور‌ه‌ها اهمییت پیدا کرده‌اند(یعنی نقش تاریخی برجسته یا مهمی نداشته‌اند که مورخی بخواهد آنان را ثبت بکند). برای وجود زرتشت، بودا و عیسی هم هیچ سند تاریخی وجود ندارد.

زنده باد زندگی!
پاسخ
#7

گویا باستان شناسان اسرائیلی هم منطقه رو حفاری کردند بدنبال نشانه ای از داستان موسی و اینها ولی هیچی به هیچی.باز حداقل از عیسی نوشته های دسته دوم وجود داره،البته خود عیسی هم احتمال افسانه بودنش کم نیست.
دیدم لین کریگ حتی از تاریخی بودن زنده شدن عیسی بعد از مرگ هم دفاع میکرد،البته اینها دروغ و سفسطه زیاد میکنند.در کل تاریخ تمدن بشر بنظر میرسه بخاطر مشکل دسترسی به شواهد جولانگاه دروغ و کلاشی هست

"Democracy is now currently defined in Europe as a 'country run by Jews,'" Ezra Pound

پاسخ
#8

کافر نوشته: ای الهی اسپاگتی لعنتشون کنه که از کودکی چنین اراجیفی رو توی مغز ما کردند ..

البته گرامی بیان این داستان ها از نظر سرگرمی اونقدرها هم بد نبود و فکر نمیکنم انسان عاقل در یک محیط آزاد هنگامی که بعدها رشد کرد و بالغ شد شنیدن این داستان ها در دوران کودکی در خردگرایی اش مشکلی ایجاد کنه. من خاطرات شیرینی از این داستان سرایی ها به یاد دارم:e405:

انسان پیشرو با جامعه همخوانی ندارد هم آهنگی دارد
پاسخ
#9

Russell نوشته: گویا باستان شناسان اسرائیلی هم منطقه رو حفاری کردند بدنبال نشانه ای از داستان موسی و اینها ولی هیچی به هیچی.باز حداقل از عیسی نوشته های دسته دوم وجود داره،البته خود عیسی هم احتمال افسانه بودنش کم نیست.
دیدم لین کریگ حتی از تاریخی بودن زنده شدن عیسی بعد از مرگ هم دفاع میکرد،البته اینها دروغ و سفسطه زیاد میکنند.در کل تاریخ تمدن بشر بنظر میرسه بخاطر مشکل دسترسی به شواهد جولانگاه دروغ و کلاشی هست

اخیرا هم تکه‌ای از یک انجیل جدید متعلق به قرن چهارم میلادی پیدا شده که در آن از «زن عیسی» سخن رفته. کلا مذاهب جهان بجز اسلام و ادیان پس از آن پیشینه‌ی تاریخی درستی ندارند(و البته همین اسلام هم با آنکه تاریخ آن مشخص است هم سنی و هم شیعه دست به انکار حقایق تاریخی می‌زنند و روزی صد بار آرزو می‌کنند ای کاش یکسری اسناد و مدارک وجود نمی‌داشت!)

زنده باد زندگی!
پاسخ
#10

Ouroboros نوشته: اخیرا هم تکه‌ای از یک انجیل جدید متعلق به قرن چهارم میلادی پیدا شده که در آن از «زن عیسی» سخن رفته. کلا مذاهب جهان بجز اسلام و ادیان پس از آن پیشینه‌ی تاریخی درستی ندارند(و البته همین اسلام هم با آنکه تاریخ آن مشخص است هم سنی و هم شیعه دست به انکار حقایق تاریخی می‌زنند و روزی صد بار آرزو می‌کنند ای کاش یکسری اسناد و مدارک وجود نمی‌داشت!)

داستان یوسف و زلیخا؟ 4

.Unexpected places give you unexpected returns
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان