12-15-2011, 01:55 PM
Russell نوشته: یک چیز شگفت انگیز در انسان همین توانایی شبیه سازی آینده هست که از تفاوتهای اساسیش با سایر حیوانات هست.مثلاً در مثال اون نوجون 17 ساله یا انسان افسرده این شبیه سازی درست کار نمیکنه و ما فکر میکنیم مثلاً اگر در آینده اتفاق خوبی بیافته ما خوشحال نمیشیم(بخاطر شرایط شیمیایی اون موقع مغز) در حالی که بعداً میفهمیم که اون فکر غلط بوده.یا برعکسش در حال خوشحالی و عاشقی همه چیز در آینده بهتر به نظر میرسه.
نکته جالب در این است که توانایی آدم در پیشبینی آینده بسیار ناکارآمدتر و ضعیفتر از آن است که پیش خودمان احساس میکنیم. پیشبینی آینده با احتمال
حتی نسبتا بالا هم شُدنی نیست و در هر حالتی، پیشبینی ما از آینده یک انگارشی از حال و گذشته است که آن را دنباله دادهایم و در واقعیت همواره چیز دیگری رُخ میدهد.
مغز گویا مکانیسم "خودفریبنده"ای هم برای جلوگیری از آسیب به خودباوری و اعتماد به نفس در این پیشبینیها دارد،
بدینگونه که با فریب خود میانگارد که پیشبینیهای گذشتهاش درست بوده یا دستکم، "نزدیک" به واقعیت بودهاند.
Russell نوشته: این نادانسته بودن پس از مرگ (که احتمال میدهیم خبری نباشد) تصمیم گیری درباره مرگ را غیرقابل تحلیل میکند تا اندازه ای بنظر من.برای یک مسلمان اما مثلاً اینگونه نیست،یک تروریست در افغانستان که زندگی رقت انگیزی دارد مسلم هست که اگر فکر کند در دنیای پس از مرگ در پارک جنگلی با 70 حوری باکره جماع خواهد کرد میرود خود را منفجر میکند.
ایمان و باور کورکورانه خود یکی از مکانیسمهای دیگر مغز برای رویارویی با جهانی است که
توانایی فهم آن را ندارد، از همینرو با باور به یک پدیده یا هستی بزرگتر از خود به آینده قطعیت میدهد.
به نگر من یک انگیزه نامنطقی پشت خودکشی چنین کسی نیز نهفته است. در یک حالت منطقی زمانی که کس چیزی برای از دست دادن
نداشته باشد، در حقیقت به بالاترین آزادی دست یافته و میتواند با سود بردن از آن به همه چیز دست یابد (و البته آزادی خود را دوباره از دست بدهد)
نداشتن هیچگونه وابستگی و انگیزه به زندگی و پوچگراییای که هنگام خودکشی دیده میشود، در حقیقت خود پتانسیل بزرگترین و بهترین انگیزه برای زندگی کردن را دارد.
Russell نوشته: ولی در حقیقت این ندانستن چیستی پس از مرگ تمام تصمیمگیری ها را برای انسان شکاک پیچیده میکند.
من یک گام پیشتر رفته و این ندانستن را به همه رویدادهای آینده بسط میدهم. ما نمیتوانیم تقریبا از رُخ دادن هیچ چیزی سراسر
مطمئن و دلاستوار باشیم، تنها رویکرد منطقی پذیرفتن وضعیت کنونی، و آمادگی برای دگرگونی و تغییر با رویدادهای پیشبینی ناپذیر آینده است.
.Unexpected places give you unexpected returns