01-01-2011, 09:09 PM
kourosh_bikhoda نوشته: بالاخره شما تفاوتی بین استنتاج و استقراء قرار میدید یا نه؟! حتا هیوم که شاید سردمدار فلسفه تجربه گرایان هست، در این مورد قول موافق من داره!
تفاوت وجود دارد، ولی آن اندازه نیست که فکر کنیم با استنتاج به
یقیین میرسیم و با استقرا در شک و گمان به سر میبریم!
kourosh_bikhoda نوشته: ببین آقا! ما داریم در مورد یک حکم عقلی نظر میدیم، نه یک حکم علمی! پس اگر چه حکم شما مادامیکه در بین دانشمندان داریم حرف میزنیم صحیح هست، ولی وقتی داریم از یک حکم عقلی و در واقع «فلسفی» سخن میگیم دیگه اینجور حرف زدن یکم بچه گانه و زننده میشه.
خوب شما هنوز نمیگیرید که همین حکم عقلی (خرد) و فلسفه نیز از جهان واقعی و پیرامونمان
گرفته شدهاند و برای فکر کردن به آنها نیز بایستی از ماده واقعی که مغزتان باشد سود ببرید.
kourosh_bikhoda نوشته: ببینم! اون زمانیکه بشر بر اساس یافته های تجربی خودش گمان می کرد که نور در واسطه ای به نام «اتر» سیر میکنه، منطقی نبود که نور بی واسطه طی بشه ولی الان منطقی شد؟ زمانی هم گرد بودن زمین منطقی نبوده حتمن بعد یهو منطقی شده!
دقیقا همینگونه است. منطق با گذر زمان پیش میرود؛ زمانیکه
دادههای دانشیک نمیتوانستند گرد بودن زمین را نشان دهند زمین
منطقا تخت بوده است که خود استدلال دیگری در وابستگی منطق به جهان بیرونی است.
هر آینه، از آنجاییکه منطق تنها یک ریخت (حالت) درست نیز دارد، امروز میتوانیم بدانیم که منطق
پیشینیان نادرست بوده و این امر گردن بودن زمین تقریبا یکبار و برای همیشه بسته شده است. (زمین دیگر تخت نمیشود).
kourosh_bikhoda نوشته: این چیزایی که شما میگید ربطی به منطق نداره جانم. برای بار هزارم، اینها رو میتونید بگید «بعید» هست یا همونطور که جلوتر گفتید میتونید بگید «محال مطلق» نیست. ولی نمیتونید بگید منطقی نیست. چرا که همین منطق داره به شما فرمان میده که بگید محال نیست!!!
خوب شما دارید به همان پیک نخست من در این جستار نزدیک میشوید که
گفتیم که «آفرینش امری منطقی نیست»، مگر دادههای بیشتری در دست باشد.
این دیگر مشکل خود شما است که فکر کردید ما گفتیم آفرینش «محال منطقی» است.
kourosh_bikhoda نوشته: کسی نگفت وابستگی به واقعیت نداره. این حرف رو در دهن من نگذارید. برای بار آخر: معرفت و دانسته بشر به دو دسته تصورات و تاثرات تقسیم میشند. تاثر چیزیه که با دریافت مستقیم حاصل میشه ولی تصور چیزیه که بدون دریافت مستقیم از خارج و تنها در سپهر ذهن فرد شکل میگیره. مثل درخت طلا که فرد با دیدن درخت و طلا بطور جداگانه، اینها رو در تصور خودش تلفیق میکنه.
سپاس از روشنگری. پس زمانی که روشن شد همه چیز با واقعیت وابستگی دارد، در اینکه
«گزارههای منطقی» نیز با واقعیت وابستگی دارند نیز نبایستی دشواریای داشته باشید, که گویا داشتید؟
kourosh_bikhoda نوشته: مرسی که تعریف پیشینی و پسینی رو برام نوشتید! اونی که من داد میزدم و میخواستم به شما بگم، این بود که قضایای پیشینی یا به قول کانت تحلیلی، طوری هستند که انکار اونها مستلزم تناقض هست ولی پسینی ها اینطور نیستند. و شما اگر میخواهید یقینن به کسی بفرمایید که خلقت پذیرفته نیست، باید این کار رو به روش پیشینی (تحلیلی) انجام بدید نه پسینی (چون دیده نشده است پس درست نیست!)
سپاس از برابرهای خوبی که نام بردید.
اما دشواری شما در اینجاست که فکر میکنید من در جایی گفتهام که
«آفرینش محال منطقی است»، هنگامیکه آنچه من گفتم این بود که
«آفرینش منطقی نیست»، که برای آن استدلال پسینی بسنده میکند.
در این جستار هم دیدیم که خود شما هم به «منطقی نبودن آفرینش» باور دارید و تنها میگویید که اگر بخواهیم
بیانگاریم و فرض کنیم که آفرینش رخ داده بود چه میشد و چه و چه .. که البته کسی مخالف انگاشتن شما نیست.
kourosh_bikhoda نوشته: نخیر. من شخصن از بحث با شما لذت نمیبرم. همینکه همینجا «فرمودید» خیلی به ما لطف کردید.
بایستگی در لذت بخش کردن بحث با شما نمیبینم، هر زمان هم که
احساس کردید چیز بیشتری در این زمینه برای گفتن داشتید جستار را آغاز کنید.
kourosh_bikhoda نوشته: در کل اگر هنوز هم دوزاری کج است، من دیگه نمیتونم صافش کنم. این کاربر Ouroboros یک مقدار زحمت کشید ولی انگار مثل من خسته شد. اگر کس دیگری سوادش رو داره ازش دعوت میکنم به شما توضیح بده تا در جهل مرکب باقی نمونید. انشاء الاسپاگتی
اینها هم که سفسته پرداختن به سخنگو به جای سخن بود و ارزشی نداشت.