08-24-2012, 08:45 AM
ص39
پیدایش خوارج
باشروع درگیری بین معاویه و علی در حقیقت خاندان بنی هاشم و بنی امیه 150 سال بود که برسر قدرت با هم رقابت داشتند.
اینک زمانی است که عناصری از بنی حنیفه و عناصری از بنی تمیم به صورت یک دسته بندی نوین عقیدتی پا به عرصه اجتماعی مسلمین نهادند و گرایشی که خوارج نامیده شد را پایه گذاشتند تا در آینده به شکل یک اسلام دوم نوپدید در کنار اسلام حجازی ظهور کند.
بنیادهای اسلام خوارج مایه و ریشه در باورهای دینی پیشین بنی حنیفه و قبایلی از بنی تمیم داشت که پیشترها پیامبر خودشان – مسیلمه و سجاح – را داشتند.
نهضت خوارج از زمان شورش علیه عثمان شروع شد.
ص39
ص39
پیدایش تشیع
قبایل یمنی اینک به درون عراق خزیده بودند و در منطقه کوفه جاگیر شده بودند. آنان از نظر سنتی دارای شاهان و کاهنان قبیله ای بودند که مقامشان موروثی و انتصابی بود و از پدر به پسر یا از برادر به برادر میرسید.
قبایل حمیر با پیشینه نوعی دین یهودی و قبایل مسیحی نجران نیز در کوفه ساکن شدند.
حمیری ها و نجرانی ها نیز از نظر سنتی دارای رهبران موروثی و انتصابی بودند و بنابر باورهای دیرینه آنها تنها کسانی که از تبار مقدسان سنتی بودند حق رهبری دینی و سیاسی داشتند.
قبایل یمنی مذحج و حمیر که در منطقه کوفه ساکن شده بودند در آینده موضوع انتصابی و موروثی بودن مقام رهبری در اسلام را مطرح کردند و در آینده اسلام سومی را ساختند که اهل تشیع نامیده شد و با اسلام خوارج و اسلام حجازی در تقابل و تعارض قرار گرفت.
ص40
اهل سنت
قبایل حجاز (مکه و مدینه و طائف) که اسلام در میان آنها پدید آمده و بر مبنای باورها و سنتهای دیرنه آنها شکل گرفته بود نیز همان اسلامی را داشتند که در قرآن و سنت پیامبر بیان و تعریف شده بود. اینها در آینده اهل سنت نامیده شدند و اسلامشان سوای اسلام خوارج و شیعه بود.
ص41
معتزله
اسلام دیگری از پایان سده نخست هجری به بعد در عراق شکل گرفت که اسلام ایرانیان مولا شده بود.
ایرانیانی که پدرانشان توسط اعراب ربوده و برده (غلام) شده بودند نتوانستند که بسیاری از عقاید و افکار دینی عرب را – حتی بسیاری از قرآن و سنت را- از نظر عقلی هضم کنند ( با عقل در تضاد بود) لذا به تلاش افتادند تا اسلام را بنابر آنچه از دین قومی خودشان به ارث برده بودند تفسیر و تبیین کنند.
در این راه بود که جریان معتزله به عنوان اسلام چهارم پا به عرصه ظهور نهاد که با دیگر اسلامها تفاوت اساسی داشت و با آنها در تضاد افتاد.
پیدایش خوارج
باشروع درگیری بین معاویه و علی در حقیقت خاندان بنی هاشم و بنی امیه 150 سال بود که برسر قدرت با هم رقابت داشتند.
اینک زمانی است که عناصری از بنی حنیفه و عناصری از بنی تمیم به صورت یک دسته بندی نوین عقیدتی پا به عرصه اجتماعی مسلمین نهادند و گرایشی که خوارج نامیده شد را پایه گذاشتند تا در آینده به شکل یک اسلام دوم نوپدید در کنار اسلام حجازی ظهور کند.
بنیادهای اسلام خوارج مایه و ریشه در باورهای دینی پیشین بنی حنیفه و قبایلی از بنی تمیم داشت که پیشترها پیامبر خودشان – مسیلمه و سجاح – را داشتند.
نهضت خوارج از زمان شورش علیه عثمان شروع شد.
ص39
ص39
پیدایش تشیع
قبایل یمنی اینک به درون عراق خزیده بودند و در منطقه کوفه جاگیر شده بودند. آنان از نظر سنتی دارای شاهان و کاهنان قبیله ای بودند که مقامشان موروثی و انتصابی بود و از پدر به پسر یا از برادر به برادر میرسید.
قبایل حمیر با پیشینه نوعی دین یهودی و قبایل مسیحی نجران نیز در کوفه ساکن شدند.
حمیری ها و نجرانی ها نیز از نظر سنتی دارای رهبران موروثی و انتصابی بودند و بنابر باورهای دیرینه آنها تنها کسانی که از تبار مقدسان سنتی بودند حق رهبری دینی و سیاسی داشتند.
قبایل یمنی مذحج و حمیر که در منطقه کوفه ساکن شده بودند در آینده موضوع انتصابی و موروثی بودن مقام رهبری در اسلام را مطرح کردند و در آینده اسلام سومی را ساختند که اهل تشیع نامیده شد و با اسلام خوارج و اسلام حجازی در تقابل و تعارض قرار گرفت.
ص40
اهل سنت
قبایل حجاز (مکه و مدینه و طائف) که اسلام در میان آنها پدید آمده و بر مبنای باورها و سنتهای دیرنه آنها شکل گرفته بود نیز همان اسلامی را داشتند که در قرآن و سنت پیامبر بیان و تعریف شده بود. اینها در آینده اهل سنت نامیده شدند و اسلامشان سوای اسلام خوارج و شیعه بود.
ص41
معتزله
اسلام دیگری از پایان سده نخست هجری به بعد در عراق شکل گرفت که اسلام ایرانیان مولا شده بود.
ایرانیانی که پدرانشان توسط اعراب ربوده و برده (غلام) شده بودند نتوانستند که بسیاری از عقاید و افکار دینی عرب را – حتی بسیاری از قرآن و سنت را- از نظر عقلی هضم کنند ( با عقل در تضاد بود) لذا به تلاش افتادند تا اسلام را بنابر آنچه از دین قومی خودشان به ارث برده بودند تفسیر و تبیین کنند.
در این راه بود که جریان معتزله به عنوان اسلام چهارم پا به عرصه ظهور نهاد که با دیگر اسلامها تفاوت اساسی داشت و با آنها در تضاد افتاد.
عمل به دستورات و قوانین اسلام ترویج فحشا و قباحت و زشتی واقعی است. رقص و آواز و سکس و برهنگی و پورنوگرافی و اختیار زن به تعدد شریک جنسی نه فساد است و نه فحشا بلکه از حقوق مسلم زنان و مردان جامعه میباشد.