Philo نوشته: کسی میدونه فایده کم کردن سرعت با دنده (به جای ترمز) چیه؟
البته این کار همیشه فایده نداره. در برخی موارد خوبه از این روش استفاده بشه از جمله وقتی که دفعات ترمز کردن زیاد هست. به این دلیل که لنت و دیسک (اگر ترمز کاسه ای باشه کفشک ها) داغ میشن و به دلیل اینکه ترکیبات آزبستی و یا کربنتی این ها یا حتی سرامیکی برخی از این قطعات در دماهای بالا عملکرد اصطکاکی خودشون رو از دست میدن پس بهتره به جای ترمز های مکرر از روش دنده معکوس استفاده بشه. مثالش در سرازیری ها هست.
یک مورد دیگه اینه که خودرو سنگین باشه. وقتی ماشین سنگین هست نمیتونید با فشار همیشکی خودرو رو متوقف کنید و لازمش فشار بیشتر بر پدال ترمزه. در این حالت باید دنده معکوس بدید. به همین دلیل هم هست که در خودروهای سنگین از ترمز موتور یا ریتاردر استفاده میشه.
یک نکته هم اینه که در خودروهای اتوماتیک به دلیل (معمولن) هزینه بالای تعویض لنت ها، راننده های حرفه ای کمتر از ترمز استفاده میکنند. راه مناسب اینه که دنده رو زیاد چاق نکنید و معکوس بدید (در تیپ ترونیک ها).
[COLOR="royalblue"]
چو بخت عرب بر عجم چیره گشت --- هـمـه روز ایـرانیـان تـیـره گـشـت
جهـان را دگـرگونه شـد رسم و راه --- تـو گـویـی نتـابـد دگـر مـهر و مـاه
ز مـی نشئه و نغمه از چـنگ رفـت --- ز گل عطر و معنی ز فرهنگ رفت
ادب خــوار شــد، هـنـر شـد وبــال --- بـه بستـنـد انـدیشـه را پـر و بــال
«توصیف فردوسی بزرگ از تازش اسلام به ایران»
[/COLOR]
خردگرایی و ایمان ستیزی