دفترچه

نسخه‌ی کامل: خلاصه کتاب + دانلود : اسلامهای متعارض نوشته امیرحسین خنجی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2 3 4 5
ص134
اسلام معتزله 3

قدریه خیلی زود در میان ایرانیان موالی طرفدار پیدا کرد و خیلی زود قدریه به معتزله تکامل پیدا کرد.
بنیانگزاران مکتب اعتزالی دو موالی ایرانی بصره به نامهای واصل بن عطا و عمرو بن عبید بودند.

ریشه ها و مایه های مکتب فکری که این دو بنیان نهادند از تعالیم دین ایرانی (زرتشت و مزدک) گرفته شده بود و شاخ و بالش را باورهای اسلامی تشکیل میداد.


اساس این مکتب بر آزادی ارده انسان به آنگونه که در دین مزدایسنا زرتشت توضیح داده شده بود و با قرآن و اسلام عرب همخوانی نداشت ولی رهبرانش می کوشیدند آن را با قرآن سازگاری دهند.

معتزله جریان فکری اشان را توحید و عدل و خودشان را اهل التوحید و اهل العدل می نامیدند ولی مخالفانشان آنان را معتزله می نامیدند و این نام بر نام اصلی جریان غالب شد.

اهل سنت در مخالفت با معتزله احادیثی از قول پیامبر بر ضد معتزله جعل کردند که می گفت مسلمانانی با عقاید زرتشتی خواهند آمد که گمراه کننده مردم هستند.

همچنین شیعیان نیز از دشمنان معتزله بودند.

ص137
ص138
اسلام معتزله 4

مطالب بسیاری درباره باورهایشان و اختلاف عقاید معتزله با دیگر مذاهب اسلامی هست که دعوت میکنم حتما کل کتاب را مطالعه فرمایید.

چند نمونه:

1) داستانهای معجزات را باور نداشتند مثلا دو نیم شدن ماه را باور نداشتند.

2) در رابطه با علم مطلق یا نسبی خدا با شیعه و سنی اختلاف داشتند

3) بدی و شر را آفریده خدا نمی دانستند ولی شیعه و سنی بدی و شر را آفریده خدا می دانند.

4) توحید و عدل نزد معتزله از سنن دین زرتشت آمده است.

5) معتزله می گفتند حسن و قبح را عقل بشر بطور فطری درک می کند.لذا مثلا برده داری را که اسلام حلال میشمرد از لحاظ اخلاقی عملی زشت می دانستند.

در حالیکه شیعه و سنی می گفتند هر عملی حتی اگر وجدان انسان آن را زشت بداند ولی خدا حلال بداند جایز است لذا شیعه و سنی به برده داری و شکنجه و غارتگری و تبعیض می پرداختند و می پردازند.


6) معتزلیان قرآن را مخلوق می دانستند ولی شیعیان و سنی ها آن را قدیم (ازلی و ابدی) میدانستند.
آنان می گفتند قرآن حادث است و قدیم نیست. یعنی قرآن به تدریج نازل شده و آیاتی از قرآن درباره مسائل و سوالات پیش آمده نازل شده است.
حتی برخی از دانشمندان معتزله قرآن را سخن پیامبر میدانستند (امروز اکبر گنجی و دکتر سروش نیز بر این باورند.)


7) برخی از معتزلیان متوجه ضد و نقیض در قرآن شده بودند.

8) جن و جادوگری را قبول نداشتند.

9) زمین را کروی می دانستند ولی شیعه و سنی زمین را مسطح می دانستند [قرآن هم زمین را مسطح می داند].

10) معتزله ماده را ابدی میدانستند ومی گفتند از شکلی به شکل دیگری در می آید [ این را علم فیزیک امروزی ثابت کرده] ولی شیعیان و سنی ها خلاف این عقیده را دارند.

11) رهبری مسلمین را انتخابی از هر قوم و نژاد می دانستند ولی شیعه و سنی آن را خاص قبیله قریش می دانستند.

12) مخالف برده داری بودند ولی شیعه و سنی برده دار بودند.

13) نکیر و منکر را باور نداشتند.

14) بسیاری از کتب معتزله توسط سلجوقیان و غزنویان بطور سیستماتیک نابود شده است.

15) نخستین کسان در اسلام بودند که ضرورت فهم هرمنوتیک از متن را مطرح کردند.

16) معتزله مسلمان بودند ولی باورهای برخاسته از سنن قبیله گی عرب را که زیربنای دیگر مذاهب اسلامی بود را خرد پذیر نمی دانستند وباور نمی کردند.

17) شیعیان و سنی ها دشمن سر سخت معتزله بودند.


ص166
ص167
سخن آخر

دعوت می کنم سخن آخر را که 20 صفحه است در کتاب دنبال کنید.

برخی مطالب این فصل:

1) رقابت شیعه و سنی برای کوبیدن و تبلیغ کردن علیه مخالفانشان با جعل حدیث های فراوان.

2) جاعلان سنی سعی میکردند احادیث را بگونه ای جعل کنند که با قرآن در تضاد نباشد ولی شیعیانی که حدیث جعل می کردند احادیث در تعارض با قرآن نیز می گفتند.

3) مذاهب گوناگون حاصل پیش باورهای متعارض و برداشتها و تفسیرهای متعارض از قرآن است.

4) از سده دوم زندیق ها از میان ایرانیها شکل گرفتند. که جنبش فکری تندروانه در نقد اسلام بود.
ابن راوندی (احمد بن یحیا) و محمد بن زکریا رازی دو فیلسوف بزرگ زندیق بودند.

5) اکنون در جهان دوقدرت مسلمان علیه هم هستند:
شیعیان امامی (ساخته لبنانیها و صفوی ها) و در طرف دیگر سنیان حنبلی (وهابی) ساخته ابن تیمیه شامی و عبدالوهاب نجدی.

6) شاید قرائت رحمانی از اسلام که اکنون توسط نواندیشان دینی مطرح میشود را بتوان دنباله معتزلی ها دانست.

7) وهابی ها می گویند شیعیان امام زمان را جای خدا نشانده اند و مشرک هستند.(شیعیان صفات خدا را به امام زمان داده اند مثلا می گویند: هو علی کل شی قدیر)

8) شیعیان سنی ها را کافر میدانند چون سنی ها واسطه و شفیع بین انسان و خدا را قبول ندارند و می گویند انسان مستقیم با خدا می تواند راز و نیاز کند.
سنی ها می گویند شیعه ها امامان مرده را بت خود کرده اند.

9) مسلمانان چنان در طول تاریخ همدیگر را بر اساس باورهای مذهبی قتل عام کرده اند که هرکه بشنود باور نکند!

10) زکریای رازی دین را باعث تفرقه و درد و رنج مردم جهان می دانست.

11) باطنی ها در اواخر قرن 4 هجری درخراسان و گرگان و سپس در کل ایران گسترش یافتند. آنان خردگرایانی بی مذهب و علم گرا و عدالت گرا و عمدتا بورژوا بودند. آنان خود را اخوان الصفا مینامیدند. سنی ها به اینان ملحد می گفتند.


پایان
ص186
PDF خلاصه کتاب: (پیوست/اتچمنت)

خواهشمندم مدیران گرامی پی دی اف خلاصه کتاب را به پست اول انتقال دهند

توجه فایل پیوست قبلی اصلاح شده و دوباره آپلود شده است.
صفحات: 1 2 3 4 5