دفترچه

نسخه‌ی کامل: جستار آزاد گفتگو در مورد بیگانگان، فضایی ها، Alliens
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2 3 4 5 6
kourosh_iran نوشته: ...
و اما نکتهء ابهام آمیز و قابل توجه اون متن فقط آخرش هست که میگه دانشمندان UFO رو شبه علم میدونن. باید بگم که بله اگر ما ادعا کنیم که UFO ها (قطعا) ناشی از موجودات هوشمند فرازمینی هستن، طبق تعریف این میشه شبه علم، چون هنوز بصورت علمی این مسئله اثبات پذیر نیست، اما در اینکه UFO ها وجود دارن شکی نیست و بارها چه توسط افراد عادی و چه توسط افراد نظامی، دانشمندان، محققان، سازمانها و دولت ها و غیره مشاهده و درموردشون تحقیق حتی از نوع دولتی و رسمی هم شده و در همون مقاله ذکر شده که در چند مورد از این تحقیقات به این نتیجه رسیدن که UFO ها میتونن یا به احتمال زیاد منشاء فرازمینی دارن. پس اینکه ما ادعا کنیم ممکنه UFO ها منشاء فرازمینی داشته باشن یا احتمال این امر زیاده، فکر نمیکنم شبه علم باشه. همونطور که یکسری تحقیقات رسمی که طبیعتا درش دانشمندان هم حضور و دخالت داشتن این نتایج رو اعلام کردن و بعیده که اونا تعریف تحقیق و نتیجه گیری علمی رو ندانسته باشند!
...
لازم دیدم یه نکته ای رو اضافه کنم.
طبق تعریفی که مقالهء ویکیپدیا از شبه علم داده، پدیده هایی هم که به شکل قابل اتکایی قابل آزمایش نیستن جزو شبه علم قرار میگیرن.
یعنی میخوام بگم احتمالا دلیل اینکه در اون مقالهء ویکیپدیا، گفته دانشمندان UFO ها رو جزو شبه علم طبقه بندی میکنن، عدم امکان آزمایش درمورد اونا بوده.
این نکتهء ظریفی است البته و نشون میده که هرچیزی که جزو شبه علم گذاشته میشه لزوما غیرواقعی و دروغ و جعلی و بی اهمیت نیست، بلکه ممکنه امکان تحقیق و آزمایش علمی درمورد اون وجود نداره، و بنظرم این دلیل نمیشه که بگیم چنین پدیده هایی رو به صرف اینکه شبه علمی هستن باید به کل نادیده بگیریم و اهمیتی بهشون ندیم و نمیشه به هیچ وجه گمانه زنی و نظر و رویکردی در قبال اونا داشت. هرچند خب این عدم آزمایش پذیری یک امتیاز منفی بزرگ برای اختصاص وقت و انرژی به این پدیده ها محسوب میشه در دید هر آدم عاقلی! چون ما روشی که بقدر روش علمی قوی و کارا و بهینه باشه برای پرداختن به پدیده ها سراغ نداریم.
ضمنا از این توضیحات افزوده میخواستم بر دقت و کیفیت بالای مقالات ویکیپدیا که قبلا عرض کرده صحه بذارم. یعنی بگم اگر گفته UFO جزو شبه علمه، احتمالا دلیلش این بوده و هینطور روی هوا و اشتباه نبوده لزوما.
بهرحال این نکتهء مهم رو باید مد نظر داشته باشیم که یک چیزی رو به این دلیل جزو شبه علم میذارن به این معنا نیست که اصل وجودش ثابت نشده، همونطور که فکر نمیکنم کسی در اصل وجود این پدیده ها (UFO) شکی داشته باشه، بلکه بدین معناست که تاکنون امکان بررسی و آزمایش علمی بقدر کافی مستقیم و دقیق و گسترده روی اون پدیده ممکن نشده و بنابراین از نظر علمی نمیشه ازش اطلاعات بیشتری استخراج کرد و از قدرت علم در این زمینه بهره برداری کرد؛ یعنی میشه گفت از نظر خود علم در حال حاضر بعلت عدم دسترسی، ارزش عملی چندانی نداره و یک دانشمند یا موسسه تحقیقاتی به خودی خودش دلیل و انگیزهء کافی برای اختصاص وقت و انرژی و منابع مالی بیشتر بهش رو نداره احتمالا (چون به احتمال زیاد نمیشه ازش برای کشف حقایق بیشتر و پیشرفت علم و بهره برداری های عملی احتمالی استفاده کرد)؛ ولی در عین حال لزوما این شرایط همیشگی و مطلق نیست و بدین معنا هم نیست که وجود و عدم وجود اونا با هم فرقی نداره و هیچکس دیگه هیچ دلیلی نداره که به اونها بپردازه و نگرانشون باشه؛ کما اینکه پاره ای از تحقیقات رسمی و دولتی هم که در این مورد شده توصیه های امنیتی برای حکومت در این مورد داشتن (و طبیعتا این امر در عمل آثاری خواهد داشت و به احتمال زیاد بودجه ها و فعالیت هایی بهش اختصاص داده خواهد شد). یعنی مثلا ممکنه سیستمهای آشکارسازی و دفاعی خاصی رو برای احتیاط درقبال این پدیده طراحی و پیاده سازی کنن تا یک وقت درصورت خطر و خصومت و تهدید از این جانب، تاحد ممکن آماده باشن و غافلگیر نشن. این دیگه صرف بحث علم و شبه علمی بودن یا نبودن نیست، بلکه بحث عقل و خرد و احتیاط معقول است که میگه یه چیز مشکوک ناشناخته ای بهرحال وجود داره و ممکنه برای ما در آینده خطرناک باشه و بنابراین بهتره تاحد ممکن و تاجاییکه صرف میکنه درموردش و احتمالاتی که براش هست آماده باشیم.
مشکل دانش نمایانه بودن یک چیز این نیست که "غیر علمی" هست بلکه این هست ادعا میکنه علمی هست یا خودش رو علمی نشون میده در صورتی که علمی نیست.یک چیز برای درست بودن نیازی به علمی بودن نداره ولی چیزهای دانش نمایانه از اعتبار علم"دزدی" میکنند و به این خاطر مشکل دار هستند.
UFO اصولا اسمش که یعنی شیء پرنده ناشناخته!
ادعا نمیکنه که علمیه یا غیرعملی.
ادعا نمیکنه که از طریق علمی وجودش ثابت شده.
دربارهء ماهیتش اظهار نظر نمیکنه.
پس دیگه شبه علمی بودنش در کجاست؟

اینکه میگن وجود داره خب بعلت سندها و شاهدان زیادی هست که برای وجودش هست. درسته بصورت علمی قابل بررسی مستقیم نبوده، ولی بهرحال یه چیز ناشناخته ای است که بارها توسط افراد و رادارها و غیره دیده شده. یعنی شما میگید باوجود تمام اینها، باید حتی در وجودشون هم شک کرد؟
kourosh_iran نوشته: UFO اصولا اسمش که یعنی شیء پرنده ناشناخته!
ادعا نمیکنه که علمیه یا غیرعملی.
ادعا نمیکنه که از طریق علمی وجودش ثابت شده.
دربارهء ماهیتش اظهار نظر نمیکنه.
پس دیگه شبه علمی بودنش در کجاست؟

کف بینی اصولا اسمش که یعنی پیشگویی با مشاهده کف دست!
ادعا نمیکنه که علمیه یا غیرعملی.
ادعا نمیکنه که از طریق علمی وجودش ثابت شده.
دربارهء ماهیتش اظهار نظر نمیکنه.
پس دیگه شبه علمی بودنش در کجاست؟
احتمال حضور موجودات هوشمند فضایی در زمین صفر نیست چون برخی شواهد هست که احتمال آن را خیلی بالاتر از صفر می کند.
kourosh_bikhoda نوشته: کف بینی اصولا اسمش که یعنی پیشگویی با مشاهده کف دست!
ادعا نمیکنه که علمیه یا غیرعملی.
ادعا نمیکنه که از طریق علمی وجودش ثابت شده.
دربارهء ماهیتش اظهار نظر نمیکنه.
پس دیگه شبه علمی بودنش در کجاست؟
خب کف بینی شبه علمی نیست دیگه!
ولی این به این معنی نیست که حقیقت داره!
این دوتا فرق فکولن!!
موجودات فضایی ! به زمین آمدند
[ATTACH=CONFIG]4433[/ATTACH]
undead_knight نوشته: من میگم احتمال "غیر زمین بودن" یا "ناشی شدن از غیر زمین ها" وجود داره ولی این احتمالات "ضعیف و غیر علمی" هستند،چون خود موجودات فضایی وجودشون اثبات نشدست.
من در مورد اینکه یو اف او وجود داره یا موجودات فضایی از زمین بازدید کردند چیزی نمیدونم، ولی میدونم احتمال وجود موجودات فضایی ضعیف و مهمتر از اون غیر علمی نیست، موضوع یافتن موجودات هوشمند فرازمینی در جامعه علمی نه تنها رد نمیشه بلکه خیلی هم جدی گرفته میشه، همین کافی هست که بدونید در این ضمینه موسسه های علمی وجود دارند که این موضوع رو خیلی جدی دنبال میکنند و ملیون دلار پول خرج این موضوع میکنند، مانند موسسه ستی (SETI)، و فرمولی برای محاسبه اینکه چند تمدن هوشمند در کهکشان راه شیری وجود داره هم هست به نام معادله دریک، علاوه بر این نظرتون رو به این پروژه جلب میکنم برای کسانی که این موضوعات علاقه دارند، در این پروژه بخشی از سی پی یو کامپیوترتون رو در اختیار این موسسه قرار میدید برای کارهای تحقیقاتی در این ضمینه.
Nocturne نوشته: من در مورد اینکه یو اف او وجود داره یا موجودات فضایی از زمین بازدید کردند چیزی نمیدونم، ولی میدونم احتمال وجود موجودات فضایی ضعیف و مهمتر از اون غیر علمی نیست، موضوع یافتن موجودات هوشمند فرازمینی در جامعه علمی نه تنها رد نمیشه بلکه خیلی هم جدی گرفته میشه، همین کافی هست که بدونید در این ضمینه موسسه های علمی وجود دارند که این موضوع رو خیلی جدی دنبال میکنند و ملیون دلار پول خرج این موضوع میکنند، مانند موسسه ستی (SETI)، و فرمولی برای محاسبه اینکه چند تمدن هوشمند در کهکشان راه شیری وجود داره هم هست به نام معادله دریک، علاوه بر این نظرتون رو به این پروژه جلب میکنم برای کسانی که این موضوعات علاقه دارند، در این پروژه بخشی از سی پی یو کامپیوترتون رو در اختیار این موسسه قرار میدید برای کارهای تحقیقاتی در این ضمینه.

ولی احتمال هوشمند بودنشون به میزانی که دسترسی به تکنولوژیهایی داشته باشند که بتونند چندین سال نوری مسافت رو طی کنند و بیاند توی مزرعه های ما شکلهای عجیب و غریب درست کنند زیر صفر هست!
در حال حاضر ما تا چندین سال نوری اونور تر خودمون رو کاوش کردیم و دور و بر خودمون تا حالا نشانه ای از زندگی پیدا نکردیم! با فرض اینکه در نقاط نا شناخته ای که ما هنوز نتونستیم ببینیمشون حیات هوشمند وجود داشته باشه شانس دسترسیشون به تکنولوژیهایی برای مسافرت در چنین ابعادی خیلی ضعیف و نزدیک به صفر هستش.
sonixax نوشته: ولی احتمال هوشمند بودنشون به میزانی که دسترسی به تکنولوژیهایی داشته باشند که بتونند چندین سال نوری مسافت رو طی کنند و بیاند توی مزرعه های ما شکلهای عجیب و غریب درست کنند زیر صفر هست!
در حال حاضر ما تا چندین سال نوری اونور تر خودمون رو کاوش کردیم و دور و بر خودمون تا حالا نشانه ای از زندگی پیدا نکردیم! با فرض اینکه در نقاط نا شناخته ای که ما هنوز نتونستیم ببینیمشون حیات هوشمند وجود داشته باشه شانس دسترسیشون به تکنولوژیهایی برای مسافرت در چنین ابعادی خیلی ضعیف و نزدیک به صفر هستش.
چیزی که درباره‌یِ ناشناخته هست، اینه که ناشناخته هست. ما نمیدونیم چقدر فاصله داریم با تکنولوژیش همونطور که 100 پیش کسی فکر نمیکرد چقدر با بمب اتم و رفتن به ماه فاصله هست.
ولی خب این‌ها که این حرف‌ها رو میزنند اکثرا به استدلال کاری ندارند و فقط دنبال ماوراء و اینجور چیزها هستند. حالا مثلا فضایی‌ها خیلی کارشان درست است و میتوانند بیایند برای خنده وسط مزرعه شکلک بکشند. شما که دربرابر چنین تکنولوژی کاری نمیتوانید بکنید، این‌ها هم که بنظر میرسد انسان‌ها به تخمشان هم نیستند که کمکی نمیکنند و فقط با ما قایمباشک بازی می‌کنند. پس فایده ندارد حرف زدن درباره‌یِ آن‌ها بچسبید به احتمالات دیگر (برگرفته از قمار پاسکال !!) !!
صفحات: 1 2 3 4 5 6