دفترچه

نسخه‌ی کامل: ریزه‏‏ کاری های رانندگی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2 3 4 5 6 7 8
در ضمن سگ دست ، شغال دست و کله گاوی کجای ماشین محسوب می‌شه؟E404
Theodor Herzl نوشته: من هرگز ماشین با کلاج و دنده دستی‌ رانندگی‌ نکردم ، یکم دوستان میشود در این مورد توضیح بدهند؟ کی‌ باید کلاج رو استفاده کنی‌ و دنده چه زمانی‌ عوض می‌شه؟ توی ماشین‌های اتوماتیک یک گاز و یک ترمز هست فقط!
مگه با ماشین دنده اتوماتیک آزمون رانندگی گرفتن از شما؟
Philo نوشته: مگه با ماشین دنده اتوماتیک آزمون رانندگی گرفتن از شما؟
در کانادا آری
Theodor Herzl نوشته: در ضمن سگ دست ، شغال دست و کله گاوی کجای ماشین محسوب می‌شه؟
میخواستم پرسش اولو توضیح بدم دیدم این یکی راحت تره. اونو دوستان جواب میدن من فعلن کاری برام پیش آمده یهو.

سگ دست و شغال دست زائده های روی توپی چرخ هستند که محل اتصال میل فرمان و سیبک و غیره به توپی هستند. Steering Knuckle

[ATTACH=CONFIG]3335[/ATTACH]

اون زائده جلویی که یک سوراخ داره شغالدست هست که چرخ رو به چپ و راست منحرف میکنه. سگدست هم اون لولایی هست که بالای توپی قرار داره و به مجموعه کمک فنر متصل میشه.

کله گاوی به پوسته ی دیفرانسیل در خودروهای ریفرانسیل عقب میگن. قدیم یادمه پیکان دار ها میرفتن کله گاویشونو رنگ میزدند E415

[ATTACH=CONFIG]3336[/ATTACH]
Philo نوشته: مگه با ماشین دنده اتوماتیک آزمون رانندگی گرفتن از شما؟

کانادا رو نمیدونم ولی در اینجا در مورد کلاس B (یعنی ماشینهای سواری بدون یدک*) دو نوع امتحان داریم

1- دنده ای
2 - اتومات

اگر برای اتومات امتحان داده باشی و گواهینامه گرفته باشی حق نداری پشت دنده ای بشینی ولی برعکس اگر برای دنده ای امتحان داده باشی و گواهینامه گرفته باشی میتونی دنده ای هم برونی.
سوای اینها در آمریکا و کانادا مردم به عکس اروپا بیشتر به اتومات علاقه دارند و برای همین اونجا بیشتر ماشینها اتومات هستند که اتفاقن به نظر من خیلی فرهنگ خوبیه و یک سری عملیات بیخود رو از رانندگی حذف میکنه. حالا ممکنه یک عده Old fashion باشند و با دنده حال کنند یا اعتقاد داشته باشند اتومات مال پیرها یا کسانیه که خیلی زیاد سابقه رانندگی دارند ولی به نظر من اتومات خیلی خیلی بهتر از manual هستش البته 700-800 یورو هم گرون تره.

اما در مورد سوال کسرا :
دنده رو بسته به صدا/دور موتور و سرعتی که داری باید عوض کنی . طبق قوانین اروپا باید در سریعترین زمان ممکن به بالاترین دنده برسی (یعنی درست برعکس ایران) به خاطر اینکه این کار باعث کاهش در آلودگی محیط زیست میشه.
کلاچ رو هم درست قبل از دنده عوض کردن و در حالی که گاز نمیدی میگیری بعد دنده رو عوض میکنی و همزمان که داری پات رو از روی کلاچ بر میداری گاز رو هم به آرومی فشار میدی البته زمانی که ماشین در حال حرکته میتونی پات رو از روی کلاچ سریع تر برداری و اون آهسته گاز دادن و برداشتن بیشتر برای دنده 1 هست و زمانی که ماشین یک جا ثابت ایستاده. یا مثلن پشت چراغ قرمزی و نزدیک ترین نفر به خطر عابر همزمان که پات روی ترمزه باید روی کلاچ هم باشه که اگر کسی از پشت زد بهت در نتیجه اش پات از روی هر دوتا ول میشه و ماشین خاموش میشه این طوری ماشینت نمیپره روی خط عابر. این چیزی بود که توی آموزش اینجا به ما یاد دادند و خیلی از کسانی که در ایران قبل از این رانندگی میکردند با بعضی از اینها مشکل داشتند اساسی به خاطر اینکه همه فکرشون توی خراب شدن صفحه کلاچ و ماشین بود در صورتی که اینجا بهشون میگند مهم نیست که استهلاک ماشین بره بالا مهم اینه که برای کسی خطری ایجاد نکنی.


* برای اینکه اجازه داشته باشید یه چیزی با ماشینتون یدک بکشید (مثل کاروان یا گاری یا ...) باید کلاس BA امتحان بدید.
این ویدئو رو ببینید:
YouTube - HD Extreme Icy Road Crash Footage, highest quality - accidents, wrecks, spinouts

به نکاتی که میگم توجه کنید و براتون عبرت بشه.

اگر خوب دقت کنید میبینید که تمام راننده ها وقتی سُر میخورند ترمز میکنند. این نخستین واکنش راننده ها در اون شرایط ترس و دستپاچگی هست. واقعن آدم دستپاچه میشه و تنها چیزی که به ذهنش میرسه اینه که ماشینو متوقف کنه و طبق حافظه ذهنی ما، متوقف کردن ماشین با عمل ترمز گیری انجام میشه. در حالیکه همین ترمزگیری عامل انحرافشون هست.

اگر این راننده ها به جای ترمز گرفتن، پاشون رو از روی گاز برمیداشتند احتمالن خودروشون بیشتر در کنترل میبود. همین. کافیه گاز ندید. ترمز هم البته نباید بکنید. حالا چرا ترمز نکنید؟ روشنه، چون در اونصورت خودرو با چرخ هاش تبدیل به یک جسم صُلب میشه. انگار که یک جعبه چوبی رو هل بدید روی یخ و به همون اندازه که میتونید روی این جعبه کنترل داشته باشید روی خودرو هم میتونید، یعنی هیچ!

ولی چرا نباید گاز بدید؟ به این خاطر که اگر چرخ ها قفل نکنند ماشین در مسیر چرخ ها تمایل به حرکت کردن داره. اینجا یه نکته دیگه هم هست اون اینکه چنانچه ماشین منحرف شد باید سعی کنید چرخ های جلو رو در مسیر جاده بگیرید. یعنی مرتب فرمون بدید. مثل فرتور زیر:

[ATTACH=CONFIG]3359[/ATTACH]

حالا یه کم فنی تر میشه. باید یواش یواش گاز بدید و سعی کنید هی با گاز بازی کنید. یعنی یه لحظه گاز بدید و یه لحظه ندید تا این عمل باعث بشه با توجه به فرمون دهی مناسبتون دوباره در مسیر جاده قرار بگیرید. نکته مهمی که هست اینه که اگر خودرو دیفرانسیل عقب باشه، گاز دادن شما باعث میشه خودرو در مسیر مستقیم چرخ های عقب حرکت کنه. و با توجه به اینکه فرمون ماشین در مسیر جاده هست این کار باعث میشه به تدریج به مسیر برگردید. ولی اگر دیفرانسیل جلو باشد کار راحت تره چون ماشین در همون مسیری تمایل به حرکت داره که چرخ های جلو فرمون داده شدند.

در فرتور زیر اگر خودرو دیفرانسیل عقب باشه و راننده در جهت مسیر فرمون بده، با یه نیمچه گاز به مسیر برمیگرده:

[ATTACH=CONFIG]3360[/ATTACH]

حالا یه سوال در مورد اون ویدئو هست که نکته مهمی در رانندگی زمستانیه و همه باید بدونند. اصلن چرا ماشین ها سر میخورند؟
kourosh_bikhoda نوشته: حالا یه سوال در مورد اون ویدئو هست که نکته مهمی در رانندگی زمستانیه و همه باید بدونند. اصلن چرا ماشین ها سر میخورند؟
نبود کشش سطحی کافی.
یک ایرادی که همین ترمزی که گفتی هم داره اینه که باعث قفل کردن چرخ‌ها میشه. چرخ‌ها هم که قفل بشوند هم به علت ضریب اصطکاک کمتر در حال حرکت نسبت به ایستا باعث میشوند خودرو دیرتر بایستد، و هم با قطع شدن امکان انتفال نیرو به چرخ‌ها باعث میشوند هیج کنترلی بر حرکت خودرو نباشد.
[ATTACH=CONFIG]3458[/ATTACH]
در تصویر فوق که من با نهایت ذوق و استعداد خود رسم کرده ام، اتومبیل 2 مال شماست و شما قصد سبقت گرفتن از اتومبیل 3 را دارید.
آن خط کوتاه یک آدم است (و اوج ذوق و استعداد من در طراحی و نقاشی است) که قصد دارد از خیابان رد شود و منتظر عبور اتومبیل 1 هست.
نکته اساسی اینجاست که شما این آدم را نمیبینید چون اتومبیل 1 جلوی دیدتان را گرفته است، شما می خواهید از 3 سبقت بگیرید و این کار را بعد از عبور 1 حتما با افزایش سرعت انجام می دهید، ولی اگر ناگهانی سرعتتان را زیاد کنید قطعا عابر پیاده را، که چند لحظه بعد از عبور 1 به وسط های لاین سمت چپ رسیده زیر خواهید گرفت.

نتیجه: کلا میخواستم بگم اینجور موقع ها خیلی مواظب باشید، مخصوصا تو ایران که مردم همینجوری از هر جا دلشون خواست از خیابون رد میشن.
Philo نوشته: در تصویر فوق که من با نهایت ذوق و استعداد خود رسم کرده ام، اتومبیل 2 مال شماست و شما قصد سبقت گرفتن از اتومبیل 3 را دارید.
آن خط کوتاه یک آدم است (و اوج ذوق و استعداد من در طراحی و نقاشی است) که قصد دارد از خیابان رد شود و منتظر عبور اتومبیل 1 هست.
نکته اساسی اینجاست که شما این آدم را نمیبینید چون اتومبیل 1 جلوی دیدتان را گرفته است، شما می خواهید از 2 سبقت بگیرید و این کار را بعد از عبور 1 حتما با افزایش سرعت انجام می دهید، ولی اگر ناگهانی سرعتتان را زیاد کنید قطعا عابر پیاده را، که چند لحظه بعد از عبور 1 به وسط های لاین سمت چپ رسیده زیر خواهید گرفت.

نتیجه: کلا میخواستم بگم اینجور موقع ها خیلی مواظب باشید، مخصوصا تو ایران که مردم همینجوری از هر جا دلشون خواست از خیابون رد میشن.

اگر بزنید طرف رو بترکونید مقصر نیستید! مگر اینکه اون خطه خط ممتد باشه تازه در اون صورت هم به خاطر ترکوندن طرف مقصر نمیشید به خاطر عبور از خط مقصر میشید!!
چندی پیش یک نوجوان 19 ساله در شهر ما ساعت 1 شب در حالی که لباسهای کاملن سیاه بر تن داشته یک دفعه ای میاد از وسط خیابون رد بشه. سرعت راننده هم حدود 40 تا بوده ولی چون این یک دفعه ای پریده وسط خیابان و زمان کافی برای عکس العمل نبوده با همون 40 تا کوبیده به پسره و پسره شوت شده روی هوا و با مخ خورده زمین و جا در جا مرده!!!!
طرف مقصر نشد!

چون :

1- 10 کیلومتر هم کمتر از سرعتی که حد اکثر سرعت مجاز بوده سرعت داشته.
2 - پسره زرتی پریده وسط خیابون اون هم با لباسهای سراسر تیره ساعت 1 شب جایی که نور چندان مناسبی نداشته.
3 - پسره کلن گفته کون لق قوانین ساعت 1 شب که ماشین نمیاد! و انقدری شعور نداشته که قبل از پریدن یک نگاهی به خیابون بندازه.

آخر سر هم مرد فدای سر ننش شد.
sonixax نوشته: اگر بزنید طرف رو بترکونید مقصر نیستید! مگر اینکه اون خطه خط ممتد باشه تازه در اون صورت هم به خاطر ترکوندن طرف مقصر نمیشید به خاطر عبور از خط مقصر میشید!!
چندی پیش یک نوجوان 19 ساله در شهر ما ساعت 1 شب در حالی که لباسهای کاملن سیاه بر تن داشته یک دفعه ای میاد از وسط خیابون رد بشه. سرعت راننده هم حدود 40 تا بوده ولی چون این یک دفعه ای پریده وسط خیابان و زمان کافی برای عکس العمل نبوده با همون 40 تا کوبیده به پسره و پسره شوت شده روی هوا و با مخ خورده زمین و جا در جا مرده!!!!
طرف مقصر نشد!

چون :

1- 10 کیلومتر هم کمتر از سرعتی که حد اکثر سرعت مجاز بوده سرعت داشته.
2 - پسره زرتی پریده وسط خیابون اون هم با لباسهای سراسر تیره ساعت 1 شب جایی که نور چندان مناسبی نداشته.
3 - پسره کلن گفته کون لق قوانین ساعت 1 شب که ماشین نمیاد! و انقدری شعور نداشته که قبل از پریدن یک نگاهی به خیابون بندازه.

آخر سر هم مرد فدای سر ننش شد.
در هر صورت کنار اومدن با اینکه یه نفر با اتومبیلی له شده که شما راننده اش بودید خیلی سخته، و از طرف دیگه جون آدم ها هم از هر چیزی باارزش تره.

اون پست من میتونه یه راهنما و یه هشدار خوب برا عابرین پیاده هم باشه.
صفحات: 1 2 3 4 5 6 7 8