دفترچه

نسخه‌ی کامل: ریزه‏‏ کاری های رانندگی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2 3 4 5 6 7 8
آقا من امشب در حال رانندگی در یکی از خیابان های فرعی بودم و چون برف تازه شروع شده بود و شهرداری هنوز شن پاشی نکرده بود در اون کوچه خیلی ها سر میخوردند. اگر ماشین شما دارای سیستم کنترل هرزگردی و پایداری و اینها باشه که کمتر دچار مشکل میشید ولی اگر نباشه در این مواقع نکاتی که در پیک قبلی مطرح کردم خیلی به دردتون میخوره.

اتفاقن خودروی جلویی من یک پراید بود که رانندشم خانم بود. یه چند دقیقه ای ایستاده بود و چون دید خوبی نداشتم فکر میکردم جلوش هم ماشیه که نمیره ولی وقتی پیاده شد فهمیدم سر میخوره و نمیتونه حرکت کنه. اشکالش این بود که خیلی پرگاز میخواست راه بیفته و در نتیجه چرخ ها هرز میگشتند. من پیاده شدم و بهش گفتم کم گاز برو و اصلن اصراری در گاز دادن نداشته باش. با همین تکنیک ساده راه افتاد و رفت. به همین سادگی. ضمنن خودروش دیفرانسیل جلو بود و مطابق قاعده ای که گفتم، خودرو در جهتی که فرمان داده میشه حرکت میکنه. اگر دیفرانسیل عقب بود، چرخ جبو سر میخورد و ماشین در جهت مستقیمِ چرخ های عقب تمایل به حرکت میداشت که کارش سخت تر میشه. اگر در چنین وضعیتی گیر کردید، میتونید زیرپایی های ماشین رو به جلوی چرخ های عقب بندازید تا از منطقه یخ دربیاید.

حالا که اوضاع تهران هم یه کم سیخ شده در راستای پیک قبلی پاسخ به اون پرسشم رو به حول قوه اسپاگتی آغاز میکنم. البته کسی جز راسل پاسخی نداد. نخست طرح دوباره پرسش:
نقل قول:اصلن چرا ماشین ها [در اون ویدئو] سر میخورند؟
نکته در کشش و پایداری نا متوازن چرخ هاست. یکبار دیگه به اون ویدئو نگاه کنید. از خودروی سوم (فورد سفید رنگ) به بعد که در اتوبان و روی پل مشغول عبور هستند موضوع نکته ای هست که میخوام بگم.

اگر خوب دقت کنید میبینید که بیشتر اونها در حالی که چپ و راست خودرو روی دو سطح با اصطکاک متفاوت قرار داره در حال حرکته. این به معنی کشش بیشتر یک طرف نسبت به طرف دیگه است.

[ATTACH=CONFIG]3463[/ATTACH]

شما میتونید این اثر رو به سادگی تست کنید. یک روز که دید خوبی داشتید و مسیر هم خلوت بود، چرخ های یک طرف ماشین رو روی خط ممتد قرار بدید. به سادگی کشیدن فرمان یا تمایل خودرو به تغییر مسیر رو حس میکنید. هرچه سرعت بیشتر باشه این اثر هم بیشتر میشه.

بنابر این در چنین شرایطی حواستون باشه که تا جای ممکنه چرخ ها روی یک سطح قرار بگیرند. معمولن در زمستان وسط جاده برف و یخ کمتری داره ولی از وسط جاده عبور کردن خطرهای خودشو داره. اگر اینو به اضافه نکته ای که در مورد رابطه مستقیم سرعت و انحراف خودرو گفتم جمع کنید به این نتیجه میرسید که برای سر نخوردن بهتره از مسیری یکدست و با سرعت کم حرکت کنید که در اون ویدئو میبینید این اشکال در اون راننده ها وجود داره.

+

در چنین شرایطی یک فرمان دادن بسیار بسیار کم زاویه هم باعث میشه خودرو تمایل به انحراف پیدا بکنه. بنابر این بهتره از فرمان دادن های دفعی و یکباره هم پرهیز کنید.
Philo نوشته: در هر صورت کنار اومدن با اینکه یه نفر با اتومبیلی له شده که شما راننده اش بودید خیلی سخته، و از طرف دیگه جون آدم ها هم از هر چیزی باارزش تره.

اون پست من میتونه یه راهنما و یه هشدار خوب برا عابرین پیاده هم باشه.

بله از نظر روانی روی خود راننده تاثیر میذاره! و من هم منکرش نیستم.
ولی هر طوری به داستان نگاه کنیم مقصر عابر پیاده هستش.
این تصادف اخیر در جاده هراز کارشناسش گفته به علت عدم توجه راننده اتوبوس به جلو بوده. عدم توجه به جلو معمولن به خاطر حواس پرتی هایی هست که همه اونها رو ساده میگیریم، مثل اس ام اس خوندن، تعویض سی دی یا کانال رادیو، برداشتن خیار برای خوردن، نگاه به کنار جاده یا هر چیز دیگه. کافیه یک ثانیه حواستون از روی جاده منحرف بشه، در اونصورت در سرعت 100 شما 28 متر از جاده رو در بی خبری و به صورت کور طی کردید. تصور کنید: 28 متر! طول اتوبوس 2 کابین شهری که در تهران هست حدود 18 متر میباشد!
kourosh_bikhoda نوشته: ین تصادف اخیر در جاده هراز کارشناسش گفته به علت عدم توجه راننده اتوبوس به جلو بوده. عدم توجه به جلو معمولن به خاطر حواس پرتی هایی هست که همه اونها رو ساده میگیریم، مثل اس ام اس خوندن، تعویض سی دی یا کانال رادیو، برداشتن خیار برای خوردن، نگاه به کنار جاده یا هر چیز دیگه. کافیه یک ثانیه حواستون از روی جاده منحرف بشه، در اونصورت در سرعت 100 شما 28 متر از جاده رو در بی خبری و به صورت کور طی کردید. تصور کنید: 28 متر! طول اتوبوس 2 کابین شهری که در تهران هست حدود 18 متر میباشد!
قضیه ی جاده پیچید راننده نپیچیده:)))
یعنی تمام مسئولیت مرگ 18 نفر به دوش رانندست؟ جاده ی باریک بدون گارد ریل!
حداقلش این بود که جلوی این فاجعه به طریقی گرفته بشه.
البته جاده های آلمانم گارد ریل ندارن.پس همه چی رو به راههE412
iranbanoo نوشته: قضیه ی جاده پیچید راننده نپیچیده:)))
یعنی تمام مسئولیت مرگ 18 نفر به دوش رانندست؟ جاده ی باریک بدون گارد ریل!
حداقلش این بود که جلوی این فاجعه به طریقی گرفته بشه.
البته جاده های آلمانم گارد ریل ندارن.پس همه چی رو به راهه
نظر کارشناس این بوده. من که کارشناس نیستم E056 ولی دست کارشناس هم برای مقصر کردن راهداری باز در قانون جدید.

ولی منصفانه اگر بخواهید نگاه کنید باید گفت راننده اون جاده رو میشناخته چون در مسیر جاده هراز کار میکرده. بنابر این میدونه کجا چه خطری در کمینه. ضمن اینکه مسافران گفتند در حال مکالمه با موبایل بوده. نقایص راه درصد کمی از تصادفات رو تشکیل میده در ایران. یکبار گفتند 70 درصد عامل تصادفات خطای انسانی هست.
iranbanoo نوشته: البته جاده های آلمانم گارد ریل ندارن.پس همه چی رو به راهه

آلمان اصولن دره و کوهستان نداره و همه اش صافه ولی برای اینکه دیگه از این دست مهملات که همگی از سر بی اطلاعی هستند تحویل ندهید :

همه ی این جاده ها در آلمان هستند از بیخ :
[ATTACH=CONFIG]3655[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]3656[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]3658[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]3659[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]3660[/ATTACH]
یکی از مفاهیم بسیار کارا و به درد بخور در زمینه رانندگی چیزی است به نام رانندگی تدافعی Defensive driving - WiKi

رانندگی تدافعی عبارتست از نجات جان ها، زمان و پول علیرغم هرگونه شرایط محیطی و شرایط رانندگی سایرین. به زبان ساده رانندگی تدافعی میگه شما به رانندگی خودتون کاملن مطئن بشید ولی به رانندگی دیگران خیر. اصلن تصور کنید دیگران دیوانه یا مست یا ناشی هستند. بنابر این شما با اقداماتی پیشگیرانه تلاش میکنید زندگی خود و دیگران رو نجات بدید. این اقدامات پیشگیرانه مجموعن تشکیل رانندگی تدافعی میدهند.

از جمله این اقدامات بستن کمربند ایمنی، عدم تجاز از سرعت مجاز، رعایت سرعت مطمئن، محکم کردن اشیاء آزاد در خودرو، نشستن صحیح، راه دادن به خودروهایی که میخواهن سبقت بگیرند یا از سرعت تجاوز کنند و این دست مسائل هست.
kourosh_bikhoda نوشته: یکی از مفاهیم بسیار کارا و به درد بخور در زمینه رانندگی چیزی است به نام رانندگی تدافعی Defensive driving - WiKi

رانندگی تدافعی عبارتست از نجات جان ها، زمان و پول علیرغم هرگونه شرایط محیطی و شرایط رانندگی سایرین. به زبان ساده رانندگی تدافعی میگه شما به رانندگی خودتون کاملن مطئن بشید ولی به رانندگی دیگران خیر. اصلن تصور کنید دیگران دیوانه یا مست یا ناشی هستند. بنابر این شما با اقداماتی پیشگیرانه تلاش میکنید زندگی خود و دیگران رو نجات بدید. این اقدامات پیشگیرانه مجموعن تشکیل رانندگی تدافعی میدهند.

از جمله این اقدامات بستن کمربند ایمنی، عدم تجاز از سرعت مجاز، رعایت سرعت مطمئن، محکم کردن اشیاء آزاد در خودرو، نشستن صحیح، راه دادن به خودروهایی که میخواهن سبقت بگیرند یا از سرعت تجاوز کنند و این دست مسائل هست.

یک فامیلی داشتیم مدت زیادی رانندگی می‌کرد در جاده‌های ایران و از اینکار پرخطر سرسالم به در برد و به بازنشستگی رسید، دقیقا همین‌ها رو توصیه می‌کرد، در ایران هم بگمانم این روش اولین و آخرین روش رانندگی‌ست که با آن حفظ امنیت و اعصاب ممکن است.
Russell نوشته: یک فامیلی داشتیم مدت زیادی رانندگی می‌کرد در جاده‌های ایران و از اینکار پرخطر سرسالم به در برد و به بازنشستگی رسید، دقیقا همین‌ها رو توصیه می‌کرد، در ایران هم بگمانم این روش اولین و آخرین روش رانندگی‌ست که با آن حفظ امنیت و اعصاب ممکن است.
من همین دو سه شب پیش نزدیک های نیمه شب بود در حال زانندگی به یک چهار راه نزدیک میشدم که چراغ سبز نزدیک به زرد شدن بود. میدونید که رسم ما ایرانی ها اینه که گازشو بگیریم زود بریم ولی من در کنار ضعیفه مکرمه داشتم حالشو میبردم و دیدم گاز هم بدم به چراغ زرد میرسم و اینکارو نکردم. وضعیت خیابان طوری بود که به خاطر پارک دوبل ها، کسی نمیتونست از سمت راست من سبقت بگیره و منم در لاین سرعت بودم. پست چراغ که ایستادم یک بابایی با اعصاب داغون اومد بغل با پراید گفت یه خورده گاز میدادی الان رد کرده بودیم. من بهش گفتم گاز میدادم میرفتم اون دنیا؟ تو میخوای بمیری به من ارتباطی نداره برو بمیر. گفت حیف که زن کنارت نشسته. منم عصبانی شدم گفتم مثلن چه غلطی میکردی؟ گفت برو دنبال شر نگرد. گفتم فکر کن دنبال شر میگردم، داری تو بساطت؟ چپ چپ نگاه کرد گفت واقعن خیلی حیف که زن کنارته بچه پررو. من گفتم الان بیا اون گوشه چهارراه زنم تو ماشین میشینه پیاده میشم ببینم چکاره ای. رفتم ولی اون نیومد.

در اون لحظه من واقعن عصبانی و ناراحت شدم از رفتار سطح پایین این مردک. جالبه بدونید که سخت ترین کار و عذاب آور ترین کار برای من رانندگی هست. من در طول مدتی که گواهینامه دارم تا به حال دو سه بار جریمه شدم. تصور کنید چقدر حرص میخورم از رفتار رانندگان ایرانی. خلاصه بعد از اینکه دیدم مردک بزدل نیومد به این فکر افتادم که میومد هم میخواستیم یقه همو بگیریم و ده بزن! در حالیکه اگر به اصول رانندگی تدافعی رفتار میکردم، با یک «بله شما درست میگید» نه اعصابم خورد میشد نه اتفاقی میفتاد. اینه که اومدم این پست رو در مورد رانندگی تدافعی نوشتم. در رانندگی تدافعی به هیچ چیز دیگران اعم از اعصاب، روان، مهارت، وضعیت فنی خودرو، لاستیک و غیره نمیشه اعتماد کرد. پس شر رو بخوابونید.
kourosh_bikhoda نوشته: از جمله این اقدامات بستن کمربند ایمنی، عدم تجاز از سرعت مجاز، رعایت سرعت مطمئن، محکم کردن اشیاء آزاد در خودرو، نشستن صحیح، راه دادن به خودروهایی که میخواهن سبقت بگیرند یا از سرعت تجاوز کنند و این دست مسائل هست.
با رعایت کردن تمام موارد باز هم برخی ها هستند که با حماقت خود جان بقیه را به خطر میاندازند
مثلا برخی رانندگان مردی که لطف زیادی به خانمها دارند
صفحات: 1 2 3 4 5 6 7 8