02-02-2014, 07:23 PM
آقا من امشب در حال رانندگی در یکی از خیابان های فرعی بودم و چون برف تازه شروع شده بود و شهرداری هنوز شن پاشی نکرده بود در اون کوچه خیلی ها سر میخوردند. اگر ماشین شما دارای سیستم کنترل هرزگردی و پایداری و اینها باشه که کمتر دچار مشکل میشید ولی اگر نباشه در این مواقع نکاتی که در پیک قبلی مطرح کردم خیلی به دردتون میخوره.
اتفاقن خودروی جلویی من یک پراید بود که رانندشم خانم بود. یه چند دقیقه ای ایستاده بود و چون دید خوبی نداشتم فکر میکردم جلوش هم ماشیه که نمیره ولی وقتی پیاده شد فهمیدم سر میخوره و نمیتونه حرکت کنه. اشکالش این بود که خیلی پرگاز میخواست راه بیفته و در نتیجه چرخ ها هرز میگشتند. من پیاده شدم و بهش گفتم کم گاز برو و اصلن اصراری در گاز دادن نداشته باش. با همین تکنیک ساده راه افتاد و رفت. به همین سادگی. ضمنن خودروش دیفرانسیل جلو بود و مطابق قاعده ای که گفتم، خودرو در جهتی که فرمان داده میشه حرکت میکنه. اگر دیفرانسیل عقب بود، چرخ جبو سر میخورد و ماشین در جهت مستقیمِ چرخ های عقب تمایل به حرکت میداشت که کارش سخت تر میشه. اگر در چنین وضعیتی گیر کردید، میتونید زیرپایی های ماشین رو به جلوی چرخ های عقب بندازید تا از منطقه یخ دربیاید.
حالا که اوضاع تهران هم یه کم سیخ شده در راستای پیک قبلی پاسخ به اون پرسشم رو به حول قوه اسپاگتی آغاز میکنم. البته کسی جز راسل پاسخی نداد. نخست طرح دوباره پرسش:
اگر خوب دقت کنید میبینید که بیشتر اونها در حالی که چپ و راست خودرو روی دو سطح با اصطکاک متفاوت قرار داره در حال حرکته. این به معنی کشش بیشتر یک طرف نسبت به طرف دیگه است.
شما میتونید این اثر رو به سادگی تست کنید. یک روز که دید خوبی داشتید و مسیر هم خلوت بود، چرخ های یک طرف ماشین رو روی خط ممتد قرار بدید. به سادگی کشیدن فرمان یا تمایل خودرو به تغییر مسیر رو حس میکنید. هرچه سرعت بیشتر باشه این اثر هم بیشتر میشه.
بنابر این در چنین شرایطی حواستون باشه که تا جای ممکنه چرخ ها روی یک سطح قرار بگیرند. معمولن در زمستان وسط جاده برف و یخ کمتری داره ولی از وسط جاده عبور کردن خطرهای خودشو داره. اگر اینو به اضافه نکته ای که در مورد رابطه مستقیم سرعت و انحراف خودرو گفتم جمع کنید به این نتیجه میرسید که برای سر نخوردن بهتره از مسیری یکدست و با سرعت کم حرکت کنید که در اون ویدئو میبینید این اشکال در اون راننده ها وجود داره.
+
در چنین شرایطی یک فرمان دادن بسیار بسیار کم زاویه هم باعث میشه خودرو تمایل به انحراف پیدا بکنه. بنابر این بهتره از فرمان دادن های دفعی و یکباره هم پرهیز کنید.
اتفاقن خودروی جلویی من یک پراید بود که رانندشم خانم بود. یه چند دقیقه ای ایستاده بود و چون دید خوبی نداشتم فکر میکردم جلوش هم ماشیه که نمیره ولی وقتی پیاده شد فهمیدم سر میخوره و نمیتونه حرکت کنه. اشکالش این بود که خیلی پرگاز میخواست راه بیفته و در نتیجه چرخ ها هرز میگشتند. من پیاده شدم و بهش گفتم کم گاز برو و اصلن اصراری در گاز دادن نداشته باش. با همین تکنیک ساده راه افتاد و رفت. به همین سادگی. ضمنن خودروش دیفرانسیل جلو بود و مطابق قاعده ای که گفتم، خودرو در جهتی که فرمان داده میشه حرکت میکنه. اگر دیفرانسیل عقب بود، چرخ جبو سر میخورد و ماشین در جهت مستقیمِ چرخ های عقب تمایل به حرکت میداشت که کارش سخت تر میشه. اگر در چنین وضعیتی گیر کردید، میتونید زیرپایی های ماشین رو به جلوی چرخ های عقب بندازید تا از منطقه یخ دربیاید.
حالا که اوضاع تهران هم یه کم سیخ شده در راستای پیک قبلی پاسخ به اون پرسشم رو به حول قوه اسپاگتی آغاز میکنم. البته کسی جز راسل پاسخی نداد. نخست طرح دوباره پرسش:
نقل قول:اصلن چرا ماشین ها [در اون ویدئو] سر میخورند؟نکته در کشش و پایداری نا متوازن چرخ هاست. یکبار دیگه به اون ویدئو نگاه کنید. از خودروی سوم (فورد سفید رنگ) به بعد که در اتوبان و روی پل مشغول عبور هستند موضوع نکته ای هست که میخوام بگم.
اگر خوب دقت کنید میبینید که بیشتر اونها در حالی که چپ و راست خودرو روی دو سطح با اصطکاک متفاوت قرار داره در حال حرکته. این به معنی کشش بیشتر یک طرف نسبت به طرف دیگه است.
[ATTACH=CONFIG]3463[/ATTACH]
شما میتونید این اثر رو به سادگی تست کنید. یک روز که دید خوبی داشتید و مسیر هم خلوت بود، چرخ های یک طرف ماشین رو روی خط ممتد قرار بدید. به سادگی کشیدن فرمان یا تمایل خودرو به تغییر مسیر رو حس میکنید. هرچه سرعت بیشتر باشه این اثر هم بیشتر میشه.
بنابر این در چنین شرایطی حواستون باشه که تا جای ممکنه چرخ ها روی یک سطح قرار بگیرند. معمولن در زمستان وسط جاده برف و یخ کمتری داره ولی از وسط جاده عبور کردن خطرهای خودشو داره. اگر اینو به اضافه نکته ای که در مورد رابطه مستقیم سرعت و انحراف خودرو گفتم جمع کنید به این نتیجه میرسید که برای سر نخوردن بهتره از مسیری یکدست و با سرعت کم حرکت کنید که در اون ویدئو میبینید این اشکال در اون راننده ها وجود داره.
+
در چنین شرایطی یک فرمان دادن بسیار بسیار کم زاویه هم باعث میشه خودرو تمایل به انحراف پیدا بکنه. بنابر این بهتره از فرمان دادن های دفعی و یکباره هم پرهیز کنید.