Philo نوشته: کسی میدونه فایده کم کردن سرعت با دنده (به جای ترمز) چیه؟
در آلمان یک وقتهایی که هوا سرد است چند ثانیه بارون میاد و بعد به خاطر سرمای زیاد جاده یخ میزنه که بهش میگند Blitzeis وقتی این طوری میشه اگر شما ترمز بگیری یا فرمون بدی درجا رفتی توی باقالی ها و بهترین راه توقف یا کم کردن سرعت همینه.
این مثلن یکیش بود.
Philo نوشته: چرا فکر میکنی همه مثل خودت مایه دارن؟
نه بابا من کجا مایه دارم! اینجا ماشین ارزونه که تقصیر من نیست
عاقا یه نکته هم که من رو به شخصه خیلی آزار میده اینه که بعضی راننده ها در تونل یا حتا در تاریکی شب و حتا در جاده هم چراغ های جلو رو روشن نمیکنند و مثلن با چراغ کوچک حرکت میکنند. بعضیا هم که چون ماشینشو شهر فرنگ درست کردن و میخوان زیبا به نظر برسه یا چراغ کوچک رنگی گذاشتن این کار نمیکنند. من خودم از یه راننده جاده پرسیدم چرا روشن نمیکنی گفت من چشمام تیزه و تمام این سرواخ های جاده رو میشناسم نیازی ندارم. بهش گفتم ابله ممکنه راننده مقابل اینطور نباشه و تورو نبینه یا چشمام ضعیف باشه یا چمیدونم چیزی پریده تو چشمش و تمرکزش از جاده برگشته اونوقت چی؟ دیگه خفه خوان گرفت.
آقا جان روشن کنید اون دستک ها رو برق ماشین که صرفه جویی نداره.
عاقا تو این برف و سرما یه نکته دیگه یادم اومد:
اگر سطح جاده لغزنده بود و احساس کردید ماشین در حال سر خوردن هست میتونید با کاهش باد لاستیک ها، به خصوص در چرخ ها محرک خطر لغزندگی رو کمتر کنید و البته حرکت با دنده سنگین.
kourosh_bikhoda نوشته: اگر سطح جاده لغزنده بود و احساس کردید ماشین در حال سر خوردن هست میتونید با کاهش باد لاستیک ها، به خصوص در چرخ ها محرک خطر لغزندگی رو کمتر کنید و البته حرکت با دنده سنگین.
خوب لاستیک زمستانی رو برای همین مواقع ساختند دیگه!
sonixax نوشته: خوب لاستیک زمستانی رو برای همین مواقع ساختند دیگه!
لاستیک زمستانی هم ممکنه سر بخوره. ضمنن این یه راه حل آنی و موقت برای رهایی از سرخوردگیه. مثلا ممکنه جاده در زمانی یخ زده باشه.
در کانادا یک چیزی هست به اسم بارون یخ ، یعنی بارون میاد تا به زمین میشینه یخ میزنه و یک لایه یخ ضخیم توی خیابونها ایجاد میشه ، بعدش زمان رانندگی همه ۱۰ کیلومتر در ساعت میروند باید ۲ ساعت زودتر راه افتاد تا سر وقت به محل کار رسید!
kourosh_bikhoda نوشته: لاستیک زمستانی هم ممکنه سر بخوره. ضمنن این یه راه حل آنی و موقت برای رهایی از سرخوردگیه. مثلا ممکنه جاده در زمانی یخ زده باشه.
ولی این کار توی آلمان جریمه داره!
مقدار باد لاستیک کمتر یا بیشتر از چیزی باشه که در راهنمای خودرو نوشته و اگر مشکلی پیش بیاد بیمه پول نمیده که هیچ جریمه هم میشید.
sonixax نوشته: ولی این کار توی آلمان جریمه داره!
مقدار باد لاستیک کمتر یا بیشتر از چیزی باشه که در راهنمای خودرو نوشته و اگر مشکلی پیش بیاد بیمه پول نمیده که هیچ جریمه هم میشید.
در قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی هم دست کارشناس برای بررسی علل تصادف از جمله وضعیت فنی خودرو باز هست. این کار یه کار آنی و برای رهایی از مرگ هست جانم. چند سال قبل من داشتم از آمل میومدم تهران، نزدیکی های پلور یه گردنه ای هست به اسم آب اسک دم دم های غروب بود و جاده یخ زده بود. هیچوقت یادم نمیره که اتوبوس جلویی در ترافیک ایستاده بود و سر خورد به سمت من ! من پیاده شدم و کمی باد لاستیکم رو کم کردم چون زنجیر نداشتم. بعد از آبعلی دوباره باد لاستیکو تنظیم کردم. این کار باعث شد حرکت بهتری بتونم انجام بدم.
[INFO]پیکهایِ نامرتبط به تاپیک
فرهنگ ترافیک و رانندگی در ایران انتقال داده شدند، این تاپیک دربارهیِ مسائل و ریزه کاریهایِ فنی رانندگی و خودروست، لطفا رعایت کنید![/INFO]
من هرگز ماشین با کلاج و دنده دستی رانندگی نکردم ، یکم دوستان میشود در این مورد توضیح بدهند؟ کی باید کلاج رو استفاده کنی و دنده چه زمانی عوض میشه؟ توی ماشینهای اتوماتیک یک گاز و یک ترمز هست فقط!