دفترچه

نسخه‌ی کامل: نقدعلم حدیث
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2 3
از اینکه این تاپیک رو دیر ایجاد کردم از دوستان عذر خواهی میکنم.چون به دوستان قول داده بودم که تاپیکی در نقد علم حدیث ایجاد کنم پس سر قولم هستم و علم حدیث را نقد خواهم کرد.شکی نیست که نظرات دوستان بسیار کارگشا خواهد بود چرا که هیچکسی نمیتواند ادعا کند که نوشته هایش بدون اشتباه است!
اگر علم حدیث را نقد کنیم و چرت بودن و بی منطقی آنرا اثبات کنیم خیلی از حقایق برای مردم آشکار خواهد شد.چرا که وقتی که شما یک حدیث را که برای مسلمین خوشایند نیست را می آورید میگویند این حدیث ضعیف است و فلان است وووو(:
تعریف اصطلاحی حدیث:آنچه به محمد از اقوال،افعال،تاییدات و صفات نسبت داده میشود.
حالا اگر بخواهید طبق نظر شیعه حدیث را تعریف کنید امامان رو هم بهش اضافه کنید!:)

اول از همه علم حدیث را ا نظر شیعه نقد خواهیم کرد و سپس طبق نظر اهل سنت.
شرایط پذیرش راوی طبق نظر تشیع:
1-اسلام:خبر راوی کافر مورد قبول واقع نمیشود
2-عقل:یعنی دیوانه نباشد.
حال بماند که خود محمد طبق قران دیوانه بوده پس نباید خبرش مورد قبول واقع شود.
3-بلوغ:خبر فرد نابالغ مورد قبول واقع نمیشود.
4-ایمان:یعنی راوی باید شیعه 12 امامی باشد.
این گزینه واقعا سوتی بزرگی است که علمای شیعه داده اند.چرا که بر طبق این گزینه تمام یا حداکثر راویان مثلا تاریخ طبری مورد قبول واقع نمیشوند.خب این یعنی اینکه شیعه باید قید تاریخ را بزند و اگر تاریخ نباشد پس محمدی هم وجود نداشته!
5-عدالت:یعنی راوی باید مشهور باشد!
6-ظابط بودن:یعنی حافظه خوبی داشته باشد
این از عجایب مسلمین است که حافظه خوب راوی را یکی از شروط پذیرش راوی میدانند.اگر شما اصول کافی یا صحیح بخاری و یا هر کتب حدیث مشهور از سنی و شیعه را بخوانید متوجه خواهید شد که یک حدیث را فلان راوی به گونه ای دیگر روایت کرده و راوی دیگر همین حدیث را موضوع مشابه به گونه ای دیگر روایت کرده!
یکی دیگر از اصول عجیب پذیرش راوی در مذهب تشیع این است که راوی که از امامان حدیث نقل میکند باید مرد باشد!(مجاهد، محمد بن علی، مفاتیح الاصول، ص ۶۹۱)
حالا ملاک قضاوت اینکه شخص عادل، بالغ، راستگو، شیعه و....بود چیست؟
وقتی می خواهیم در مورد مسائل برون دینی یا بین شیعه و سنی بحث کنیم و روایتی را نقل می کنیم می گویند فلانی که نقل کرده جاعل و دروغگو بوده. بر چه اساسی چنین ادعایی می کنند؟
مهدی جان صبور باش لطفا.هنوز خیلی چیزا برای نوشتن دارم!
زراره یکی از راویان مشهور است که بالغ بر 18 هزار حدیث از جعفر صادق روایت کرده است.بعضی از علمای تشیع او را توثیق کرده اند.(زراره - WiKi)
اما خود جعفر صادق او را لعن میکند(الکشی رجال ص133)
خب تکلیف چیست؟روایات زراره مورد قبول است یا نه؟
خود علم حدیث دچار تناقضات است و معلوم نیست که رد یا قبول یک راوی حرف کدامیک باید مورد قبول باشد.
محمد باقر مجلسی میگوید: (عن سفیان السمط قال قلت لأبی عبد الله علیه السلام :"جعلت فداك إن رجلاً یأتینا من قبلكم یعرف بالكذب فیحدث بالحدیث فنستبشعه فقال أبو عبد الله : یقول لك إنی قلت اللیل أنه نهار أو النهار أنه لیل قال:لا فإن قال لك هذا إنی قلته فلا تكذب به فإنك إنما تكذبنی " (البحار2\211)
(سفیان السمط می گوید به ابی عبدالله گفتم فدایت شوم :مردی قبل از شما نزد آمد و ما می دانیم که شخصی دروغگو است و حدیثی از شما بیان کرد ما قبول نکردیم .ابوعبدالله می گوید که آن مرد به شما گفت که من گفتم شب روز است و روز شب و سپس ادامه می دهد اگر چنین چیزی هم به تو بگوید تکذیب نکن زیرا مانند این است که مرا تکذیب کرده باشی)


خب طبق این حرف مجلسی دیگر علم حدیث در نزد شیعه معنایی ندارد.حالا شیعیان حرف چه کسی را قبول خواهند کرد؟حرف مجلسی را یا حرف علمای جرح و تعدیل را؟
cool نوشته: 4-ایمان:یعنی راوی باید شیعه 12 امامی باشد.
این گزینه واقعا سوتی بزرگی است که علمای شیعه داده اند.چرا که بر طبق این گزینه تمام یا حداکثر راویان مثلا تاریخ طبری مورد قبول واقع نمیشوند.خب این یعنی اینکه شیعه باید قید تاریخ را بزند و اگر تاریخ نباشد پس محمدی هم وجود نداشته!

این رو مطمئنی ؟
Anarchy نوشته: این رو مطمئنی ؟
بله شک نکن!قضیه اینه که راویان کتب تاریخی بیشتر سنی بوده اند پس طبق این گزینه راوایات تاریخی طبق عقاید شیعه درست نیستند!!
cool نوشته: بله شک نکن!قضیه اینه که راویان کتب تاریخی بیشتر سنی بوده اند پس طبق این گزینه راوایات تاریخی طبق عقاید شیعه درست نیستند!!

میشه این رو مستند بگی ؟ یعنی این مورد توافق همه هست ؟ پس چطور شیعه روایات مربوط به غدیر خم رو میپذیره ؟ مگر اون زمان شیعه 12 امامی وجود داشته ؟
Anarchy نوشته: میشه این رو مستند بگی ؟ یعنی این مورد توافق همه هست ؟ پس چطور شیعه روایات مربوط به غدیر خم رو میپذیره ؟ مگر اون زمان شیعه 12 امامی وجود داشته ؟
شیعه میگه اون زمان همه صحابه مرتد نشده بودند به همین دلیل حدیث غدیر رو قبول میکنند.شیعه معتقد است بعد از واقعه غدیر صحابه محمد از دین برگشته اند!
صفحات: 1 2 3