02-12-2014, 03:19 PM
Russell نوشته: جدا از اینها بنظر من خوب شد آندد اینرا پیش کشید. حالا اینجا نخواستی جای دیگر پاسخ بده امیر جان، تو مکانیسم چنین پروسههایی را چطور میبینی یا حدس میزنی؟ در روانشناسیفرگشتیک (حداقل متفکران مهمی از آن) بحث ماژولار بودن ذهن مطرح است، تو چه میزان این فرض را لازم میبینی، در مطالعهیِ انسان با در نظر گرفتن فرگشت او (حالا اسمش هر چه بخواهد باشد) آیا اینرا ضروری میدانی؟
اگر منظورتان را درست فهمیده باشم، کارکردی قطعا ضروریست، برای زمانی که خط مقدم گزینش کارایی خود را از دست میدهد. حداقل در رابطه با انتخاب جنسی. من شخصا اینرا در مردان دیده ام که عاشق «بهترین» گزینهای که گیرشان میآید میشوند، یعنی شما اگر مردی با ارزش پائین در بازار جنسی/جنسیتی هستید، همان زن کمارزش مثلا چاق و چرب و پشمالویی که پیدا کردهاید را صادقانه دوست میدارید و به قولی، «زیبا» میبینید. ولی خب این به تلنگری از هم میپاشد، من رفیق داشتهام که با دنبهی چرب ازدواج کرده و عاشق او بوده و ... اما زیر کمی فشار اعتراف کرده که سکس با او برایش شکنجه روانیست و ترجیح میداد همسرش کمی لاغرتر میبود و ...
Russell نوشته: همچنین ما یک بحث هم پیشتر دربارهیِ برخی نرمهایِ اخلاقی جهانشمول داشتیم و البته باز هم میشود موارد مشابه پیدا کرد. آنرا آیا مشابه همین بحث میبینی؟ من البته از نظر Normative نظرم از آن زمان دگرگون شده ولی از نظر روانشناسی برایم جالب است نظرت را دراینباره بدانم.
نظر منهم احتمالا دگرگون شده باشد، ولی در این بحث خاص من گمان میکنم که این مفاهیم به اصطلاح نسبی را ما میتوانیم با سنجههایی بسیار دقیق پیشبینی بکنیم، یعنی میتوانیم یک چهرهی زیبا را با درنظر گرفتن عوامل بسیار محدودی، از همین آندروژنی گرفته تا تناسب و اندازه و شکل و ... یک چهرهی زیبا طراحی بکنیم که همه آنرا زیبا میبینند. کلا به نظر میرسد ما خیلی، خیلی بیشتر از آنچه می پسندیم تحت سلطهی بیرحم رانههای زیست شناختی خود قرار داریم.
undead_knight نوشته: فکر کنم منظور اصلی من رو هنوز متوجه نمیشی،تو داری یک حکم برای همه میدی و کسایی که دیدگاه متفاوتی رو دارند رو دچار"عدم صداقت فکری" میدونی،یعنی حاضر نیستی تفاوت رو بپذیری.
هرچند تصویر اول برای من "عادی و کمی خنده دار" هست، ولی دومی رو "چندش آور و حال به هم زن" میبینم.
تو حتی نمیگی این دیدگاه "طبیعی" نیست،میگی "مشکل" داره :))7
نه چون شما نمیتوانید «دلیلی» برای «تفاوت» ارائه بدهید، شما میگویید دومی حال بهم زن است « به نظر من » و گمان میکنید این به نظرتان خودبخود باید معتبر شناخته بشود، اگر ما راهی داشتیم که میزان حقیقی بودن نظر شما را بسنجیم آنوقت این ادعا درست میبود، اما تا آن زمان ادعای صرف شما ارزشی ندارد، شما ممکن است سرمایهگذاری شخصی داشته باشید، مثل اینکه از یک زن چاق و پیر و چروک و آویزان بپرسیم آیا مرلین مونرو زیباتر است یا یکی شبیه خودت، خب بدیهیست که او در اینجا حقیقت عریان پیش چشمانش را نمیپذیرد چراکه میخواهد ذهنیت خود را حفظ بکند. «نظر شخصی شما» هم اینجا همانقدر معتبر است، ما تحقیق علمی داریم برپاد آن، و استدلال بسیار محکم منطقی.
زنده باد زندگی!