نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی

sonixax نوشته: جالبه که باز هم نفهمیدی چی گفتم :))
من متوجه کس شعر نمیشم. احتمالا منظورت بر کس شعر مبتنی بوده E105

نقل قول:حالا قضیه اش چی هست ؟! سوای این بحث از بازیهای خوب خوشم میاد E00e

قضیه چی چی هست؟!
خب بازیه دیگه. ولی یه بازی خاص که بنظر من در تاریخ جزو پدیده های شگفت انگیز بوده. این بازی رو هرکسی دوست نداره هرکسی بازی نمیکنه ولی اگر بفهمی چیه خوب یاد بگیری درکش کنی اونوقت مشتری میشی سالها میتونی بازی کنی. من بازیکن های دیگه هم بین خارجی ها دیدم همینطور بودن اکثرا و همین حرفا رو زده بودن. این بازی قدیمیه ولی تا همین چند وقت پیش بازیکن های فعال قابل توجهی داشت یادش بخیر چقدر اینترنتی با خارجی ها بازی کردم، ولی آخراش دیگه خراب شده بود بخصوص که پر از Cheater هم شده بود میریدن به بازی.
من در این بازی تخصص و تجربه و اطلاعات خوبی دارم. سالها تقریبا تنها بازی ای بود که بازی میکردم.
این بازی رو چک ها درست کردن و در زمان خودش بنظر من شاهکاری بود و حتی تا سالها بعد هم از بعضی جهات میشه گفت یک پدیده و بازی بی همتا موند. سیستم VBS1 که شبیه ساز نظامی ارتش آمریکاست بر اساس انجین این بازی درست شد. بعدیش VBS2 هم فکر کنم بر پایه نسل های بعدی همین باشه.
نسل های بعدی OFP سری بازیهای ARMA است، ولی طبیعتا برای اجرا نیاز به سیستم خیلی قوی تری دارن.
یه حال و هوایی داشت که من از همون اول که دیدمش خوشم اومد فهمیدم بازی استثناییه و خوراک منه، ولی اوایل بلد نبودم نمیتونستم خوب بازی کنم چون نیاز به یکسری یادگیری مثلا نحوهء فرمان دادن به سربازها و این حرفا داشت، و باید خوب تاکتیک یاد بگیری و زبان انگلیسیت کافی باشه. واقع گرایی این بازی بالاست و مثل بازیهای دیگه مثلا FPS نیست که فقط سرعت و اینها باشه و زرت و زرت فقط شلیک کنی بزنی بکشی. گاهی با تنها یک گلوله کشته میشی! فضای بازی هم به نسبت اکثر بازیهای زمان خودش و تا سالها بعد و حتی همین الان، واقع گرا و بسیار بزرگه و براحتی ممکنه توش گم بشی یا یجا دور افتاده بدون وسیلهء نقلیه بیفتی اونوقت مدتها باید بدوی تا به جایی برسی! (منکه در این شرایط اکثرا بازی رو ریستارت یا از آخرین سیو لود میکردم). اینکه به یک مسیر و یک روش بازی که طراح طراحی کرده محدود نیستی و میتونی عین دنیای واقعی درش به هر روش و مسیر شدنی عمل کنی؛ حتی گاهی به شکلی که طراحان بازی پیشبینی نکردن!

یکی از ویژگیهای برجستهء این بازی ادیتور مرحله سازی کامل اونه که توی خود بازی میتونی به سرعت مرحله هایی به هر شکلی رو که میخوای بسازی و همون آن بازی کنی. یا میشه مرحله های خود بازی رو دیکد کرد و تغییر داد. مرحله سازی پیشرفته نیاز به یادگیری پیشرفته و اسکریپت نویسی داره که منم مقداری یاد گرفتم و تست کردم.

نقل قول:خیلی تخیلی فکر میکنید :))) شما فقط خودت رو رسوا میکنی و زیر سوال میبری وقتی میگی حرف استالمن رو قبول داری! متن قانون رو قبول نداری!!!!
من نگفتم متن قانون رو قبول ندارم. بحث این بود که بسیاری شواهد و منابع دیگر که در طول سالها مطالعه و تحقیق در این زمینه دیدم خلاف تفسیر و نظر شما بودن و بنابراین به اون دو خط متن خلاصه که توی سایت رسمی هم گذاشته باشن طبیعتا باید کمی شک برد و برای مطمئن شدن باید از متن کاملتر و دقیقتر و تفسیر روشن و مطمئنی استفاده کرد و احتمالا نیاز به پرسشهایی از منابع معتبر و دیدن جوابها هست و اینکه چند مثال و نمونهء واقعی رو بررسی کنیم. منکه الان اصلا یادم هم نیست که اون متن دقیقا چی بود، ولی فکر کنم تاحدی درش جای ابهام و شک وجود داشت و امکان تفسیرهای کم و بیش متفاوتی ازش هست. چون همونطور که گفتم اون یک متن میشه گفت به نسبت متن اصلی و کامل و دقیق خود قانون، غیررسمی و بصورت خلاصه و توضیح مفهوم کلی برای عموم در سایت گذاشته شده، نمیشه درباب میزان دقت و کامل بودن و اعتبارش خیلی مطمئن بود. وقتی شما کلی شواهد و منابع دیگه داری که باهاش جور درنمیان، پس جای شک و تحقیق بیشتری داره. نمیدونم شما که اینقدر ادعات میشه چرا اینقدر مصر هستی که به این راحتی از یک متن خلاصه و توضیح کلی مفهوم زود یه نتیجه ای رو بگیری و روشن و مطمئن و مطلق فرض کنی! منکه بارها خیلی مسائل که ظاهرا بدیهی و روشن بنظر میامدن دیدم که اینقدر سریع و راحت نمیشه اینقدر مطمئن بود و بعضا پیش آمده که حتی با بررسی و تحقیق بیشتر مشخص شده یه جایی به یه علتی مشکل اساسی وجود داشته. منتها این کار چون دیگه وقت و انرژی میبره و سخته من دیگه وقت و اولویتش رو نداشتم و دنبال نکردم. تخصص و حوزهء فعالیت و اهداف من دیگه تا این حد وارد این شاخه های فرعی و مباحث حقوقی نمیشه و از این بابت سود چندانی برام نداره. چون چیزی هم هست که نمیشه به این راحتی منبع کامل و روشن و دقیق و افراد مطلع پاسخگو براش پیدا کرد. ولی مثلا توی کامپیوتر بود برنامه نویسی بود راجع به تاریخچهء نرم افزار آزاد و بازمتن بود خب فرق میکرد و خیلی راحتتر بود و من بهشون تسلط بسیار بیشتری هم دارم.

نقل قول:استالمن یک متوهمه که خودش هم نمیدونه بلاخره افکارش کمونیستی هست یا نیست :)) (که هست) حرفهای یک ترول تکنولوژیک برای شما سنده ولی خود قانون نیست! بعد که بهت میگم ترول میگی ترول عمته :)))
ترول چو ترول بیند خوشش آید جانم :)))
تو هم که گیر کردی همش مردم رو حتما بذاری توی یکی از این دو طبقهء کمونیست یا کاپیتالیست و انگار حتما هرکس جزو یکی از اینهاست! یا سیاه یا سفید، یا اینوری یا اونوری. بقول جرج بوش، هرکس با ما نیست علیه ماست!
استالمن خودش میگه من کمونیست نیستم و دلیلش هم بطور مثال میگه که من مخالف تجارت خصوصی نیستم. ایشون فقط تجارت رو ماهیاتا خطرناک و فاسدکننده و جنایتکار میدونه، یعنی میگه این پتانسیل رو داره و اگر قدرت سیاسی و تسلط و اولویت بی چون و چرا در جامعه پیدا کنه انسانیت و اخلاق رو براحتی زیرپا میذاره. ولی اگر تجارت اولویت و حقوق بی چون و چرا نداشته باشه و به قیمت نابود کردن معیارهای اخلاقی و پیوندهای اجتماعی تموم نشه، ایشون باهاش مخالفتی نداره بلکه خوب و مفید هم میدونه کما اینکه میگه تجارت با استفاده از نرم افزار آزاد چیز مطلوبی هست که ما میخوایم و ازش پشتیبانی میکنیم. یعنی به شرطی که همکاری و دوستی و کمک آزادانه بین انسانها صدمه نخوره و پایمال نشه، تجارت هم باشه و ازش پول هم دربیاد بد نیست که خوب هم هست. میدونی که نرم افزار آزاد و بازمتن هم دارای مدل های تجارت و قابلیت تولید ثروت هستن، اما خب از نظر شکل و شدت و میزان با نرم افزارهای انحصاری تفاوت میکنن.

بهرحال من کارها و تغییراتی که ایشون منشاء ایجاد اونها در جهان شد و دستاوردهایی که از جنبش نرم افزار آزاد شروع و ناشی شد رو در کل بسیار مثبت ارزیابی میکنم چون باعث شد انحصار در این علم و فناوری تاحد زیادی کاهش پیدا کنه و کنترل بشه و عدالت و بهره مندی عمومی افزایش پیدا کنه. امروز خوره هایی مثل من، آدمهایی که ثروت ندارن امکانات زیادی ندارن توی یک کشور پیشرفته و ثروتمند هم نیستن ولی بخش عمده ای از علم و فناوریها و امکانات حاضر و آمادهء مدرن به همین سبب برای یادگیری و استفاده در دسترسشونه. خب این چه اشکالی داره؟ چیز بدیه؟ سرمایه داری این کار رو میکرد؟ حالا اسمش میخواد کمونیسم باشه هرچی باشه یا نباشه، اسم چه اهمیتی داره؟ مگه همه چیز باید در چهارچوب مطلق سرمایه داری باشه؟ من فکر میکنم اینقدر مطمئن و مقید بودن و محدود شدن در هر کدام از این چهارچوب ها، چه کمونیستم و چه سرمایه داری، بی پایه و احمقانه و خطرناکه. هیچکدام از اینها بدون نقص و ایراد و خطر نیستن. میتونیم ویژگیهایی از هرکدام رو با هم بصورت همزمان و ترکیبی تاحدممکن داشته باشیم (اگر شدنی باشه که در این مورد خاص شدنی بودنش ثابت شده). یا اصلا بگی یه ایده ای رو خودت بسازی، مثل استالمن که خودش ساخت خودش به این نتیجه رسید، که البته شاید از کمونیسم هم الهام گرفته باشه و شاید هم نه، بهرحال چیزی که درست و عاقلانه و انسانی است رو آدم باید حمایت کنه و نباید از اسم ها و برچسب ها بترسه چون این اسم ها و برچسب ها مثل بقیهء چیزهای بشر ناقص و گمراه کننده هستن و مطلق نیستن.


نقل قول:من گفتم این توانایی رو داره ! حضرت عالی پرسیدید چه طوری! من برداشت خودم رو توضیح دادم!!!!
به هر حال باز طبق سنت حسنه! گفتید : این مبهمه! کلیه! من نفهمم پس غلطه و خلاصه از این مدل حرفهای کمیک به درد نخور زدید!!! خیالی نیست دستتان خیلی وقت است که رو شده ترول جان.
کلی و مبهم که هست. بقول کاربر دیگر اصلا معلوم هم نیست و بهش اعتباری نیست سایبری یعنی چی شاید طرف خبرنگاره کم سواد بوده و اینطور نوشته! احتمالا منظور همون مختل کردن تجهیزات و ارتباطات وسایل نظامی دشمن بوده (بخصوص هواپیماها) و دفاع در برابر اینطور حملات. وگرنه اینکه F35 بیاد مثلا نزدیک تاسیسات مخابراتی دشمن معلق بشه و بخواد حملهء سایبری بکنه قبول کنید که یکم زیادی تخمی تخیلی بنظر میرسه و بنده هم تاحالا همچین چیزی جایی نشنیده و ندیده بودم! جز همون چند خط و خبر مبهم منبع و سند و دلیل دیگری دارید که این قضیه رو روشن بکنه؟

نقل قول:اگر آشغال نیست بفرمایید روی کامپیوتر مبارک از پردازنده 260 مگاهرتزی استفاده کنید!!!!
فکر کنم سیستم عامل DOS هنوز هم کاربرد داشته باشه :))
ببین میگم اغراق میکنی همینه دیگه!
خب یه چیزی که اولین بار شروع کردن و توش سابقه و تجربهء زیادی ندارن همینش هم برای اول کار طبیعی هست و من شکست و ناامیدی درش نمیبینم! سالها تلاش میخواد سرمایه گذاری و شرایط میخواد تا بتونن کم و بیش همون راهی رو که شرکتهای آمریکایی طی کردن طی کنن. مگر شرکتهای آمریکایی در طول زمان به این پیشرفت و کیفیت و قیمت نرسیدن؟ یک شبه و به این راحتی که نیست! حالا هرچی هم زور بزنی سرمایه گذاری کنی ولی نمیشه ره صد ساله رو یک شبه رفت، البته در خیلی موارد میشه تا حد زیادی راحتتر و سریعتر کرد ولی بازم زمان و کار میخواد. الان بخصوص چون قبلا دیگران این راه رو طی کردن و اطلاعات و منابع و تجربه های زیادی در اختیار هست، نیازی نیست دیگران از صفر مطلق شروع کنن.

بنظر منکه درست کردن همین پردازنده هم خودش گام بزرگ و امیدبخشی هست و البته میتونه کاربردهای خودش رو داشته باشه. همهء دستگاهها و کاربردها که PC و اینها نیست که نیاز به قوی ترین پردازنده های روز داشته باشه.

ضمنا این چینی ها قبلا استعداد و توان خودشون رو در مسائل دیگری نشون دادن که بنده شخصا دیدم. مثلا در زمینهء علم رمزنگاری چون بنده زیاد تحقیق و مطالعه کردم و یادگیری داشتم بنا به تخصص و علاقه ام، چند مورد دیدم که کارهای برجسته ای کردن. مثلا درمورد کرک کردن الگوریتم MD5 این چینی ها بودن که یکی از بیشترین و مهمترین پیشرفت ها رو در این زمینه ایجاد کردن که کار الگوریتم MD5 رو یک سره کرد. یک تحقیق و بررسی علمی و کار عملی بسیار خوبی در این زمینه انجام دادن که بنده شخصا اون Paper و این حرفاش رو دیدم و بررسی و تست هم کردم.
اینها استعداد خوبی دارن، هرچند کپی کاری هم بکنن ولی کپی کردن هم درمورد چیزهای پیشرفته به این سادگی نیست و کلی سواد و توان میخواد و برای خودش هنره. و در خیلی موارد نشون دادن که میتونن بر پایهء این کپی ها خیلی هم پیشرفت بکنن و حتی از مبدعان اولیه پیشتر برن و در این زمینه باعث پیشرفت و کمک های بزرگی باشن.
شکی نیست که خیلی چیزها هم اونا ابداع کردن. تاریخ هم نشون میده که چینی ها خیلی از چیزهای مهم و پایه ای فناوری پیشرفتهء امروزه رو اختراع کردن یا بهش کمک های اساسی کردن. مثلا باروت، موشک، و یکسری سلاحها و ابزارهای خاصی که توی فیلم های مستند هم بارها نشون داده و بهشون اشاره شده.

نقل قول:مطمئن باش اولویتش از تولید ناو هواپیمابر هم برای چین بیشتره! چون یکی از پایه های اصلی تمام تکنولوژی مدرن هستش.
خب دارن روش کار میکنن دیگه. مشکل کجاست الان؟ همین ناو هواپیمابر هم خب آمریکا بیشترین تعدادش رو داره چون دیگران اینقدر سرمایه ندارن که زیاد از این چیزهای خیلی پرهزینه درست کنن. حتی چین و روسیه اینقدر توان اقتصادی ندارن که آزادانه روی مسائل نظامی هزینه های هنگفتی بکنن.

نقل قول:هنوز یک سیستم عامل غیر آمریکایی/اروپایی درست و حسابی وجود نداره! کسی نتونسته درست کنه! همون اروپاییه هم بر پایه سیستم عاملهای آمریکایی بوده!
خب لینوکس وقتی هست، BSD هست، و چندتای دیگه، و بازمتن و آزاد و رایگان هستن، چرا کسی بیاد مال خودش رو درست کنه؟ همونا رو میشه استفاده کرد، گسترش داد، کاستومایز کرد، بر اساسش ساخت.
و همین کار که شما بتونی سر از کار این سیستم عاملها دربیاری بهشون احاطه پیدا کنی خودش کلی سواد و توان میخواد. منکه دیگه رشتم هست میدونم اینا رو!

نقل قول:جای کاری شما عمو جان ؟! لابد اینکه از سیستم عامل و سخت افزار بومی استفاده کنیم برای مسایل مهم و ضروری مملکت تا ساختار هر دو (سخت افزار و نرم افزار) برای دشمن و جاسوسانش ناشناخته باشه ضرورتی نداره! ولی کپی کردن بنز آلمانی و چپوندنش به کشورهایی مثل ایران خیلی ضرورت داره :)))
البته در این زمینه نباید اغراق کرد. اهمیت داره ولی درحال حاضر به سخت افزار و نرم افزار خارجی هم میشه تاحدی اتکا کرد و هنوز وضع در این زمینه خیلی بحرانی نیست. اگر مشکلی چیزی جایی باشه معمولا خود خارجیها و خود آمریکایی ها راحتتر و زودتر از ما کشف و افشاش میکنن. البته این پتانسیل و خطر از مدتها قبل وجود داشته و داره کم و بیش و شاید نمونه های معدودی هم داشته، ولی بهرحال در کل میشه گفت اونقدر گسترده و وخیم نبود که شاید این سیاست عمدی و مجبور بودن اون شرکتهای تولید کننده هم باشه چون طبیعتا اگر زیاد خبیث بازی دربیارن به ضرر خودشون و بیداری و تلاش کشورهای دیگر منجر میشه و هم ضرر اقتصادی میخورن هم سیاسی و غیره و دستشون رو میشه. درست کردن سخت افزار بومی کار راحتی نیست کلی سرمایه گذاری و تجربه و زمان میخواد و سواد و نیروی انسانی و امکانات، و نرم افزار هم خب اونم باز چندان راحت و کم هزینه نیست و از طرف دیگر نرم افزارهای بازمتن که به وفور در دسترس هستن چرا راه سخت و دورتر رو بریم؟
حساب کن سخت افزار و نرم افزار بومی هم درست کنن طبیعتا ساختار و ضعف هاش و خطاهای انسانی درش نمیتونه برای مدت زیادی پنهان و دور از دسترس خارجی ها و هکرها و دشمن و سازمانهای اطلاعاتی باقی بمونه و دوباره خیلی مسائل و ضعف ها و نفوذها پیش میان. پس این همه هزینه و ریسک روی این زمینه زیاد هم توجیه نداره در کوتاه مدت و میان مدت.
البته سخت افزار و نرم افزار اگر برای کاربردهای محدود و غیرعمومی و محرمانه تر مثل کاربردهای نظامی باشه باز اولویت و امکان کنترلش بیشتره، ولی اونم بهرحال از این مسائل و واقعیت های ذاتی در امان نیست.


نقل قول:هرچه یک سیستم پیچیده تر باشه! نرخ خرابی و شکستش هم بیشتر میشه!!
پیکان شاید در طول عمرش یک بار هم خرابی جدی پیدا نکنه! به جاش BMW سری 7 ولی بیشتر خراب میشه اون هم طوری که هر بار دست کم اندازه یک پیکان صفر خرج رو دستت میذاره :)))
پس این استدلالتون هم = کشک.
بیشتر وسایل فناوری که آدم میبینه هرچی جدیدتر شده از نظر پایداری و کم خراب شدن و هزینهء استفاده و نگهداری کمتر پیشرفت قابل توجهی کردن، مگر مواردی که امکانات اونا هم به همون نسبت بیشتر و برتر شده. حالا این شاتل مگه چه قابلیت ها چه امکاناتی داره که با این 100 سال جلوتر بودن هماهنگ باشه و این نرخ خرابی و ناپایداری و شکست رو توجیه بکنه؟
مثلا شما درنظر بگیر لامپ کم مصرف الان کلی عمر میکنه و تازه در کنارش کلی مزیت هم داره نسبت به لامپ های رشته ای قدیمی. یا مثلا قدیما رادیو و بخصوص تلویزیون ها خیلی بیشتر خراب میشدن و نیاز به تعمیر و هزینه داشتن، ولی الان با اینکه امکانات و کیفیت بیشتری دارن اونقدر خراب نمیشن و اذیت نمیکنن.
اینکه شما میگی 100 سال فناوری فضایی و اینهای آمریکا جلوتر از کشورهای دیگس، ما که به همین تناسب افزایش امکانات و قابلیت و کیفیت درش نمیبینیم و کاهش خرابی و حوادث و هزینه هاش هم با این عددی که شما میفرمایید تناسبی نداره.
100 سال تکامل و جلوتر بودن باید خیلی بهتر از اینها باشه! در این مدت تلویزیون، یخچال، رادیو، اتومبیل، به اوج تکامل خودشون رسیدن! حالا ما ماشین سوپراسپرت هم نخواستیم که بعد بخوایم هزینه ها و خرابی های بیشترش رو توجیه کنیم، ولی همون معمولی هاشون که هستن پیشرفت خوبی داشتن از این نظرها و از اون طرف نگاه کنی از نظر کیفیت و قابلیت ها و امکانات و مصرف و آلودگی کمتر و امنیت بیشتر نسبت به اتومبیل های قدیمی پیشرفت زیادی داشتن. ولی شاتلی که شما میفرمایید، صنایع فضایی آمریکا که میفرمایید، واقعا چقدر امکانات چقدر برتری چقدر افزایش کیفیت و امنیت و قابلیت داره نسبت به صنایع فضایی کشورهای دیگر؟ چیزی که هست درسته در کل بهتره احتمالا ولی تاحد زیادی این از نظر حجمی و بخاطر پول و سرمایهء زیادی هست که داشتن و روی اینها خرج کردن، وگرنه از نظر علم و فناوریش اگر روسیه یا اروپا و غیره هم اینقدر پول داشتن همین الان میتونستن کارهایی در همین حد یا حداقل نزدیک بهش بکنن.

نقل قول:تکنولوژی بمب اتمی مال 60 سال پیش و بیشتره! شما هم فقط به شکل تئوری میری 4 تا مطلب میخونی! عملن با بودجه های ملیاردی یک کشوری مثل ایران زیر تولیدش وا مونده!!! یعنی به عقل آخوندها نمیرسه برند توی ویکی پدیا بخونند چه طوری میشه بمب اتمی درست کرد ؟! :))
به فرض هم که اصلن شما ریز به ریزشو دونستی! نکنه توی آشپزخونه عمه من میخوای اورانیوم غنی کنی ؟!
چرا به عقلشون میرسه و قبلا این کار رو کردن. این بسیجی ها میرن اینا رو میخونن کلی هم ذوق میکنن فکر میکنن خیلی باهوشن و شاهکار کردن! ولی اینا در دسترس همه هست.
درست کردن بمب اتمی کار سختی نیست. اصلش همون اورانیوم هست بقول شما که باید داشته باشی. البته درست کردن بمب اتمی از نوع gun type که بنظرم فقط با اورانیوم کار میکنه (نه پلوتونیوم) کار ساده ایه! این نوع بمب اونقدر ساختار ساده و تئوری واضح و مطمئنی داره که آمریکایی ها اون رو آزمایش نکردن و اولیش رو مستقیم انداختن روی سر ژاپنی ها! اونی که اول یکیش رو آزمایش کردن از نوع پلوتونیم بود. درست کردن انواع دیگر بمب اتمی البته به نسبت سخت تره و علم و فناوری پیشرفته تر و دقیقتری داره به مراتب. ولی نوع شکافت هسته ای با اورانیوم و از نوع تفنگی ساده ترین و اولیه ترین نوعشه که هرکس مقدار کافی از ایزوتوپ اورانیوم (فکر کنم 235 اگر درست یادم باشه) با خلوص کافی داشته باشه میتونه درستش کنه. ممکنه میزان بازدهی اون به میزان بازدهی مال کشورهای پیشرفته نباشه و آلودگی جانبی بیشتری داشته باشه، اما بالاخره کار میکنه و قدرت یک انفجار اتمی رو خواهد داشت. ضمنا اینطور بمب ها از نظر امنیت خطرناک هستن چون انفجار اونا در اثر اشتباه و حوادث خیلی راحت و محتمله، و بخاطر همین آمریکا دیگه از این نوع ساختار بمب اتمی استفاده نکرد (مگر شاید در موارد خاص و معدودی).
شاید اینکه کشورهای غربی اینقدر میترسن از این قضیه بخاطر همینه که میدونن برخلاف چیزی که شاید عمدتا تبلیغ و القا کردن که مردم فکر کنن درست کردن بمب اتمی غیر از داشتن اورانیوم و پلوتونیوم غنی شدهء کافی کار خیلی سخت و پیچیده ای است و نیاز به دانش و فناوریهای فوق پیچیده و محرمانه هم داره، اما درواقع درست کردن بمب اتمی از نوع ساده و بدوی اون، علم و فناوری آنچنانی هم نمیخواد و کشورهای دیگر هم میتونن بهش دست پیدا کنن! ظاهرا دست یافتن به اورانیوم غنی شدهء کافی هم که آنچنان کار سختی نیست و ایران هم به این توان دست پیدا کرده.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 11-26-2013, 06:39 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 11-27-2013, 02:42 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 12-01-2013, 07:53 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 12-05-2013, 06:54 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 12-06-2013, 05:12 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 01-02-2014, 01:43 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 02-07-2014, 10:50 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 02-08-2014, 12:57 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 02-08-2014, 06:34 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 02-13-2014, 10:25 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 02-24-2014, 04:43 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 02-24-2014, 08:41 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 02-24-2014, 08:53 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 02-24-2014, 09:30 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 02-24-2014, 11:10 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 02-25-2014, 12:03 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 02-25-2014, 08:52 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 02-25-2014, 09:12 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 02-26-2014, 01:17 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 02-26-2014, 07:42 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 02-26-2014, 01:31 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 02-26-2014, 01:35 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 02-26-2014, 01:49 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 02-26-2014, 01:53 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 02-26-2014, 01:55 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 02-26-2014, 05:06 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 02-26-2014, 08:48 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 02-26-2014, 08:57 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 02-27-2014, 01:51 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 02-27-2014, 02:47 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 02-27-2014, 02:57 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 02-27-2014, 04:23 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Anarchy - 02-27-2014, 08:35 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 02-27-2014, 09:50 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 02-27-2014, 09:58 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Anarchy - 02-27-2014, 10:02 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 02-28-2014, 12:11 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 02-28-2014, 12:51 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 02-28-2014, 08:40 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 02-28-2014, 08:42 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 02-28-2014, 08:50 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 02-28-2014, 08:55 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 02-28-2014, 09:10 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 02-28-2014, 09:28 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 02-28-2014, 09:38 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 02-28-2014, 09:39 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 02-28-2014, 09:41 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 02-28-2014, 01:38 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Anarchy - 02-28-2014, 02:09 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 02-28-2014, 02:13 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 02-28-2014, 03:23 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 03-01-2014, 02:14 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 03-01-2014, 03:22 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 03-01-2014, 03:25 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Anarchy - 03-01-2014, 03:32 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 03-01-2014, 03:39 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 03-01-2014, 03:44 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 03-20-2014, 04:11 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 03-23-2014, 11:55 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 04-24-2014, 12:49 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 05-01-2014, 07:20 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 05-11-2014, 03:01 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 05-27-2014, 11:19 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط یه نفر - 05-27-2014, 12:46 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 05-27-2014, 07:44 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 08-16-2014, 02:36 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 08-16-2014, 02:45 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط bilche - 10-04-2014, 10:57 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 10-04-2014, 02:32 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط bilche - 10-04-2014, 04:14 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Russell - 10-04-2014, 10:58 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط bilche - 10-05-2014, 10:10 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Agnostic - 10-05-2014, 06:50 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 10-08-2014, 11:04 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 10-08-2014, 11:19 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 10-10-2014, 07:14 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 10-10-2014, 07:22 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 10-10-2014, 07:28 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Russell - 10-10-2014, 07:50 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط bilche - 10-11-2014, 10:05 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 10-12-2014, 01:52 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 10-12-2014, 01:53 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط bilche - 10-12-2014, 08:10 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 10-12-2014, 11:41 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Hezbollah_YaHasan - 11-13-2014, 10:19 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط مزدك بامداد - 11-13-2014, 01:12 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Hezbollah_YaHasan - 11-13-2014, 02:14 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط مزدك بامداد - 11-13-2014, 05:04 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 11-13-2014, 07:31 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 11-13-2014, 08:54 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 11-17-2014, 07:00 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط مزدك بامداد - 11-17-2014, 12:37 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 11-18-2014, 02:16 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط مزدك بامداد - 11-18-2014, 02:24 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 11-18-2014, 02:35 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 11-19-2014, 09:49 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط مزدك بامداد - 11-20-2014, 09:28 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط مزدك بامداد - 11-20-2014, 09:36 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط مزدك بامداد - 11-20-2014, 09:39 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 11-20-2014, 09:51 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 11-20-2014, 10:06 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Agnostic - 11-28-2014, 02:18 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط mbk - 12-02-2014, 04:01 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط مزدك بامداد - 12-03-2014, 04:28 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط مزدك بامداد - 12-08-2014, 10:41 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 12-10-2014, 02:19 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Agnostic - 12-11-2014, 06:31 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 12-12-2014, 12:19 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 12-12-2014, 12:03 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 12-12-2014, 04:59 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 12-12-2014, 05:51 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 12-12-2014, 05:52 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 12-12-2014, 06:53 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 12-12-2014, 09:39 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 12-12-2014, 10:07 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 12-12-2014, 10:57 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 12-13-2014, 08:09 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 12-13-2014, 11:30 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 12-13-2014, 08:17 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 12-13-2014, 08:29 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 12-14-2014, 10:46 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 12-14-2014, 11:05 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 12-14-2014, 05:13 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 12-14-2014, 05:23 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 12-17-2014, 07:52 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Agnostic - 02-12-2015, 06:11 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 02-13-2015, 03:13 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 04-20-2015, 01:16 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط mbk - 04-20-2015, 05:39 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 04-20-2015, 08:07 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 04-21-2015, 12:50 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Moshref - 04-21-2015, 05:40 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Moshref - 04-21-2015, 01:32 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Reactor - 04-21-2015, 03:37 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 04-22-2015, 01:40 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 04-22-2015, 06:02 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Reactor - 04-22-2015, 09:01 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 04-22-2015, 09:53 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 04-25-2015, 04:00 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 04-28-2015, 01:45 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط mbk - 04-28-2015, 02:41 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Reactor - 04-28-2015, 03:05 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Reactor - 04-28-2015, 03:09 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Agnostic - 04-28-2015, 04:40 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Agnostic - 04-28-2015, 04:42 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 04-28-2015, 05:40 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 04-28-2015, 05:42 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 04-28-2015, 05:44 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 04-28-2015, 06:05 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 04-29-2015, 01:42 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 04-29-2015, 01:54 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 04-29-2015, 02:21 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 04-29-2015, 02:22 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Reactor - 04-29-2015, 10:42 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Reactor - 04-29-2015, 10:45 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Reactor - 04-29-2015, 10:58 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط undead_knight - 04-29-2015, 01:17 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Agnostic - 04-29-2015, 07:51 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 04-29-2015, 08:01 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط m@hdi - 04-29-2015, 08:39 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 04-30-2015, 12:29 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 05-19-2015, 01:53 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 05-19-2015, 02:02 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 05-19-2015, 05:27 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 05-19-2015, 09:44 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 05-23-2015, 01:29 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 05-24-2015, 10:21 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Reactor - 05-24-2015, 12:37 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 05-24-2015, 01:18 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 05-24-2015, 01:19 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 05-24-2015, 01:24 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 05-24-2015, 01:40 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 05-24-2015, 01:46 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 05-24-2015, 01:48 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 05-24-2015, 01:50 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 05-24-2015, 01:53 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 05-24-2015, 02:01 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Reactor - 05-24-2015, 06:31 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Reactor - 05-24-2015, 06:36 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 05-25-2015, 08:05 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Anarchy - 05-25-2015, 08:19 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 05-25-2015, 05:09 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 05-26-2015, 01:04 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 05-28-2015, 06:33 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 05-28-2015, 09:03 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 05-29-2015, 01:15 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 05-30-2015, 07:56 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 05-31-2015, 02:43 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 05-31-2015, 10:55 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 05-31-2015, 11:07 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Reactor - 06-05-2015, 11:04 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-05-2015, 05:13 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-05-2015, 05:51 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-05-2015, 05:58 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 06-06-2015, 02:27 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Anarchy - 06-06-2015, 05:37 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Nilftrondheim - 06-06-2015, 06:35 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 06-06-2015, 11:05 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-07-2015, 06:39 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Nilftrondheim - 06-07-2015, 07:42 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-07-2015, 07:54 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Nilftrondheim - 06-07-2015, 11:30 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 06-07-2015, 01:54 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 06-07-2015, 11:22 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 06-08-2015, 12:02 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Nilftrondheim - 06-08-2015, 03:41 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 06-10-2015, 08:21 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Reactor - 06-11-2015, 01:07 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Nilftrondheim - 06-12-2015, 09:16 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Nilftrondheim - 06-12-2015, 10:09 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 06-13-2015, 03:12 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-13-2015, 08:03 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-13-2015, 08:33 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 06-13-2015, 09:38 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 06-13-2015, 10:42 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-14-2015, 07:03 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 06-16-2015, 03:09 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-16-2015, 10:06 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 06-17-2015, 03:28 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-17-2015, 07:55 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 06-18-2015, 02:36 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 06-18-2015, 03:02 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-18-2015, 07:50 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 06-19-2015, 02:01 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-20-2015, 11:17 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-20-2015, 12:15 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-20-2015, 12:35 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-20-2015, 01:03 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 06-21-2015, 01:25 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-22-2015, 08:14 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-22-2015, 09:50 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 06-23-2015, 12:51 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 06-23-2015, 12:54 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-23-2015, 08:42 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-23-2015, 09:35 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-23-2015, 10:10 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-23-2015, 11:25 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Nilftrondheim - 06-23-2015, 07:22 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 06-24-2015, 01:57 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 06-24-2015, 02:00 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-25-2015, 06:48 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 06-26-2015, 01:38 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-26-2015, 09:24 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-26-2015, 10:00 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-26-2015, 10:31 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 06-27-2015, 01:30 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-27-2015, 07:56 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-27-2015, 08:27 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-27-2015, 11:23 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 06-27-2015, 08:34 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 06-28-2015, 06:48 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 06-29-2015, 11:59 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 07-04-2015, 01:54 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 07-06-2015, 02:34 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط sonixax - 07-10-2015, 02:15 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_iran - 07-10-2015, 08:29 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Theodor Herzl - 07-11-2015, 04:45 AM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط سارا - 07-11-2015, 01:35 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط kourosh_bikhoda - 07-18-2015, 08:34 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Agnostic - 08-11-2015, 06:32 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط mbk - 08-12-2015, 02:51 PM
گفتمان‌ها، تازه‌ها و بررسی‌ها پیرامون فناوری‌های نظامی و جنگی - توسط Agnostic - 08-28-2015, 04:46 PM

موضوعات مشابه ...
موضوع / نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
آخرین ارسال توسط Agnostic
08-18-2012, 03:02 PM

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 86 مهمان