05-11-2013, 10:04 AM
Ouroboros نوشته: گولد البته مارکسیست بود و این در بدبینی او به زیستجامعهشناسی بیتاثیر نبود، اما این اتهام که او منتقد محور گرفتن انتخاب طبیعی به عنوان رانهی اصلی فرگشت بود چون با نگاه ایدئولوژیک او به جهان تطابق نداشت و میخواست راهحل جایگزینی پیدا بکند اتهام سخیفیست که ادوارد ویلسون با بیاخلاقی نفرتانگیزی که ویژگی اصلی شخصیت منحوس اوست به گولد بست. به راستی که تاکنون آدمی از این موجود رذلتر و چندشآورتر در جهان علم وجود نداشته! اما با اینهمه من با وجود نقرتی که از ویلسون دارم و علاقهای که گولد، با نقد او از تعمیم بیولوژی به انسان و برسی جایگاه و کنشگری انسان به عنوان موجودی تحت رانههای فرگشتیک خود هیچ همنگر نیستم.
سپاس امیر جان،البته من هم موافق حمله شخصی به گولد نیستم و همین مقدار هم که دربارهاش خواندهام برایش احترام فراوان قائلم،جدا از ایدههایِ نو داستان ابتلایش به سرطان و نحوه برورد او هم برایم بسیار جالب است،کتابهایش در نوبت هستند برای خوانده شدن.
راستی درباره نگاه الگریتمی به انتخاب طبیعی و همینطور این نگاه دنت و داوکینز در تمثیل ارگانیسمها و ژن ها به کتابخانه مندل و حرکت در آن چیست؟
همینطور در حوزههایِ انسانی مانند اخلاق، معنی،زبان و... نظرت چیست؟
از طرف دیگر بنظرت جهتمندی فرگشت بکدام سمت است و آیا سمتی دارد؟
بالاخره فرگشت به تنوع بسیار بیشتر گونهها انجامیده حتی اگر رانه خاصی بجز شانس برای گسترش نباشد (از آنجا که حرکت به سوی سادگی بیشتر ممکن نیست ناچار باید به سمت پیچیدگی در تولید گونههایِ جدید حرکت شود) باز هم خلق موجودات هوشمندی چون انسان (جدا از تقدیر الهی و ...) بنوعی میتواند دارای توضیح باشد،موتور این تنوع میتواند بدون قطعیت خاص و تنها تنوع بیشتر با کمک شانس باشد ولی آیا نمیشود گفت که هوشمندی بیشتر (وقتی توسط شانس به آن رسیدیم) در فضای طراحی برتری معنا داری دارد؟
"Democracy is now currently defined in Europe as a 'country run by Jews,'" —Ezra Pound