02-13-2013, 01:07 AM
Alice نوشته: لینک بالا که بدرد نمیخورد ! :)نه دیگر کل نکته در این است که بر پاد متغییر پنهان (یعنی همین ناقص بودن دانش ما) است.این نظریه میگوید مشکل این نیست چیزهایی هست که ما نمیتوانیم بدانیم و ندانستن آنها باعث عدم قطعیت برای ما میشود.مساله اینست که قطعیت گرایی احتمالا غلط است.
(= ویکیپدیا)
پس اینجا کمی سخنم را بازتر میکنم ؛ «آزمایش بل» و «عدم قطعیت هایزنبرگ» پایور میکند که
ما نمیتوانیم رویای لاپلاس را در سر بپرورانیم ! چراکه برای پیشبینی ِ دقیق ِ وضعیت نخستین
همیشه مرز و کرانهای طبیعی برایمان وجود دارد ؛ این مرز بهایست که ما برای پیشبینی باید
بپردازیم ! ( = یا بودگاه یا تکانه؟)
بدینسان شوند (علت) "عدم قطعیت" چیزی نیست جز ناآگاهی به وضعیت نخست ؛ پس یا بودگاه
(مکان) یا تُندا (سرعت) را باید برگزینیم ؛ با ناشاینده بودن دانش به وضعیت نخستین ، «نگرهی
دترمینیستی» خودبخود در عمل پوچ میشود !
لینک هم که چیزی نمیگوید و فقط برای مشخص شدن اینست که از چه سخن میگوییم، وگرنه گمان نمیکنم درباره نظریه مهمی مانند بل حرف و حدیثی باشد.
Alice نوشته: برای همین هم گفتم فرآیندی مانند «اختیار» برای ما پیشبینی ناپذیر است ، چون بهمساله این است که من با تعریف پیش بینی ناپذیری برای اختیار مشکل اساسی دارم.اساسا اینجور تعریف میشود ناسازگار دانستن اختیار و قطعیت.چرا باید اختیار را اینطور تعریف کنیم؟
وضعیت نخستین دانش نداریم ؛ اگر داشتیم که همهچیز مانند آن پیکره (در مثال بالا)
برای ما روشن بود !
بر اینپایه ما در «جهانی کوکی» زندگی میکنم که فاقد هرگونه «اختیار راستین» میباشیم ؛
ولی چون فرآیند اختیار را نمیتوانیم پیشبینی کنیم (چون دانش ما بسنده نیست) ، "گمان"
میکنیم اختیار داریم !
"Democracy is now currently defined in Europe as a 'country run by Jews,'" —Ezra Pound