نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 1 رای - 4 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شناخت «هنر»
#81

Mehrbod نوشته: به گفته دیگر، من میخواهم همانگونه که من و شما میدانیم 4 بزرگتر از 2 است، بتوانیم بگوییم یک کار هنری از دیگری نیز چه اندازه باارزش‌تر است.

اما برای اینکار ما به راستی نیازی به داشتن معیارهای یکسان برای اندازه‌گیری چیزها نداریم مهربد، ما می‌توانیم نتیجه‌ها را با هم مقایسه بکنیم. احساسی که یک انسان از تماشای مثلا «دورانداختنی‌ها» پیدا می‌کند به مراتب سطحی‌تر، کم‌تر و فراموش‌شدنی‌تر از همانی‌ست که هنگام تماشای توام با فهمیدن مثلا «پرسونا». می‌توانید اینرا خودتان بصورت دست اول تجربه بکنید.

زنده باد زندگی!
پاسخ
#82

Ouroboros نوشته: چرا «باید» چنین باشد؟ هنر شخصی‌ترین تجربه‌ی دنیاست، چرا باید آن‌را با دیگران شریک بشویم یا پیرامون آن به تفاهم برسیم؟ شما هرگز نخواهید دانست که احساس من به هنگام تماشای مهر هفتم چه بوده، منهم هرگز حال شما را نخواهم دانست.

"باید" برای اندازه‌گیری درست و دقیق آن بود، اگر نه دماسنج ما هم چیزی بیشتر از جیوه نیست و ما نمیدانم چه
شمار مولکول در هوا هستند و یا چه اندازه دقیقی جنبش آنجا هست، ولی با جیوه یک برآورد خوب میزنیم که کارمان را راه میاندازد.

برای بررسیدن هنر نیز از روی پیچیدگی سازوکار، ما از خودمان که آدم باشیم داریم در جایگاه جیوه سود میبریم و به کارها بر پایه حس هوتادین خود ارزش‌دهی میکنیم
و چون از سازوکار حس خودمان هم چندان سردر نمیاوریم، برای همین سنجه (معیار) ما میشود اینکه هر کدام چه احساسی داریم + دیگر آدمیان چه میگویند.

تا اینجا به خودی خود بد نیست، ولی دیگر هیچکس نمیتواند بداود (ادعا کند) که چه کاری هنری‌تر است یا نه، مگر اینکه تعریف زیر:
هنر والا: هنری که عمق و ماندگاری و شدت احساسی که انتقال می‌دهد چنان است که اثری روان‌ضربه‌ای به مخاطب داشته باشد.

را به این بدگرانیم:
هنر والا: هنری که عمق و ماندگاری و شدت احساسی که از ارزش‌های آدمی انتقال می‌دهد چنان است که اثری روان‌ضربه‌ای به مخاطب داشته باشد.

بر پایه این تعریف نوین - که به نگر Nocturne نزدیکتر است - اگر سد آدم فرهیخته یک کاری را هنری ببینند و هزار آدم هام نه، از آنجاییکه «آدم فرهیخته»
بر پایه تعریف فرهیختگی از «ارزش‌های آدمی» بهتر سر در میاورد، پس فرجامیابی وی در هنری دانستن/ندانستن یک کار نیز درست‌تر خواهد بود.

.Unexpected places give you unexpected returns
پاسخ
#83

در مورد بدیهیات یک اثر هنری : هر اثر هنری بین اجزای تشکیل دهنده ش یه هماهنگی و تناسبی وجود داره. همین تناسب که میتونه مثلا تو نقاشی ابعاد فضا یا ترکیب رنگ یا موضوع نقاشی باشه یا تو فیلم تناسب موسیقی و محتوا و موضوع فیلم و نحوه فیلمبرداری و زاویه دوربین و نحوه هدایت و بازی بازیگران و .. باشه. یا تو هنر عکاسی فوکوس بودن عکس، لحظه ثبت عکس، فریم دوربین و... وقتی همه اجزاء با دقت و متناسب انتخاب شده باشن و به بهترین نحوه اجرا شده باشن یه اثر هنری داریم. ممکنه حس هر کسی در برخورد با هر کدوم از این سوژه ها متفاوت باشه یا خوشش بیاد یا نیاد ولی یه فیلم شناس یا یه نقاش میتونه بفهمه که اون فیلم یا عکس یا نقاشی چقدر استانداردهای اون هنر را داره یا فراتر از اون استانداردها هست یا بسیار پایین تر یا اصلا بی استاندارد و بی ربط به اون هنر.
پاسخ
#84

بالاخره این تجربه ذهنی را میتوان عینی سنجید یا نه؟
مثلا با اسکن مغز و تحلیلهای عصبشناسی میشود سنجش کرد؟
اگر بگوییم نمیشود هیچ دانشی از آن بدست آورد و قضاوتی کرد همان نسبیتی که گفتیم میشود بگمانم.

"Democracy is now currently defined in Europe as a 'country run by Jews,'" Ezra Pound

پاسخ
#85

Ouroboros نوشته: هنر: هر چیزی که با آن بتوان به انتقال احساس و عواطف پرداخت.
هنر والا: هنری که عمق و ماندگاری و شدت احساسی که انتقال می‌دهد چنان است که اثری روان‌ضربه‌ای به مخاطب داشته باشد.
هنر پست: هنری که قصد انتقال عواطف متعالی(از هر نوع آن را)دارد.
غیرهنر: اثری هنری یا شبه‌هنری که هنرمند به هنگام خلق آن چیزی بجز انتقال احساس را هدف می‌گیرد.
جامعه‌ای از موجودات فرازمینی هوشمند را در نظر بگیرید که احساساتی سراسر متفاوت از انسان دارند. با این تعریف از هنر، مجموعه آثار هنری برای این جامعه فرازمینی، سراسر متفاوت است با جامعه انسانی. دوستان آیا موافقند؟

در یک جامعه انسانی نیز همه انسانها یکسان نیستند، و چنان تفاوت‌هایی، البته با واریانسی بسیار کمتر، از شخص به شخص وجود دارد. می‌توان برای هر شخص P[SUB]i[/SUB]، یک مجموعه (A(P[SUB]i[/SUB] در نظر گرفت که مجموعه آثار هنری، به صورت تابعی از آن شخص (احساساتش و...) است. حال چه اثری را می توان، دستکم در جامعه انسانی، مطلقا یک اثر هنری دانست؟ اثری که بیشترین حضور در (A(P[SUB]i ​ها دارد؟

پ.ن. این پست را به قصد مخالفت یا نفی سخن شما امیر گرامی ننوشتم، میخواستم نظرم را با استفاده از تعریف شما بیان کنم.
[/SUB]
پاسخ
#86

shirin نوشته: من فیلمهای یکی مثل دهنمکی رو فیلم هنری یا اثر هنری نمیدونم

مشکل همه ی ما با دهنمکی اول چماق بدست بودنشه و بعد مسخره کردن جنبش سبز.
وگرنه بدون تعصب اگر نگاه کنیم در مقام کارگردان و تهیه کننده و نویسنده ی کمدی های اخراجی ها , فیلم های جالب و خنده داری هستند.
با توجه به اینکه تجربه ی قبلی فیلم سازیش هم خیلی محدود بوده به نظر من استعداد زیادی داره.

انسان پیشرو با جامعه همخوانی ندارد هم آهنگی دارد
پاسخ
#87

shirin نوشته: همون خارجیا هم خیلیاشون ممکنه حالشون از کسایی مثل لیدی گاگا بهم میخوره و اونو بی هنر میدن. و فکر میکنن آهنگاش فاجعه س موسیقی نیست.

اون ها هم چیزی از موسیقی سر در نمیارند. استودیوها و آهنگ سازهایی که لیدی گاگا باهاشون کار میکنه از حرفه ای ترین های موجود در جهان هستند!

Def Jam, Cherrytree, Streamline, Kon Live, Interscope

انسان پیشرو با جامعه همخوانی ندارد هم آهنگی دارد
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان