01-01-2011, 03:18 PM
kourosh_bikhoda نوشته: تجربه و استدلالات تجربی در مقایسه با استنتاج ضعیف هستند. من این مساله رو در همون اوایل در پیک 11 تذکر دادم و شما بحث رو کلی دور زدید و تازه بهش رسیدید! وقتی میگید بر اساس تجربه میخواهید نظر بدید، میتونید حکم کنید که به احتمال زیاد چون تا بحال چنین چیزی دیده نشده، پس در آینده هم دیده نخواهد شد ولی این حکم یقینی نیست. ولی اگر میخواهید حکم یقینی صادر کنید، همونطور که بارها گفتم باید این کار رو به شکل پیش تجربی (aperiori) ثابت کنید. اونوقت اینجا شما به من میگید این یک استقرای تجربیست!!!
خیر، شما خودتان را در یک حلقه بسته انداختهاید که گویا زمان بیشتری برای بیرون آمدن نیاز است.
استنتاج (حتی استنتاج ریاضی) هم خود از آروین و تجربه میآید.
اما اکنون که احتمالات و پیوند آن با منطق را پذیرفتید، «منطق» به ما میگوید
که بر پایه احتمالات اینکه چیزی به نام «آفرینش» (از هیچ چیز پدید آمدن) وجود
داشته باشد کمتر از آن است که هریپاتر واقعیت داشته باشد، از همینرو نامنطقی است.
احتمال آن پوچ نیست، ولی آن اندازه پایین است که میگوییم منطقی نیست:
مهربد نوشته: تاکنون که پدید آمدن چیزی از هیچ آروین (تجربه) نشده است، پس منطقی نیست.
دقت کنید، نگفتیم آفرینش محال منطقی است، بلکه گفتیم منطقی نیست!
- اگر این را میپذیرید: پس آفرینش نیز امری نامنطقی خواهد بود.
- اگر این را نمیپذیرید: پس برای ما توضیح دهید که چگونه یک استدلال میتواند بدون هیچگونه وابستگیای به واقعیت ریخت گرفته باشد.
همچنین، شما میگویید که گزاره زیر با آروین سر و کار ندارد؟
- هیچ آدمی نمیتواند هم زنده هم مرده باشد.
روشن است که با آروین مستقیم سر و کار ندارد چرا که نمیتوانیم همچین چیزی
دیده باشیم و یا اگر دیده بودیم این گزاره را نمیآوردیم، ولی به هر روی از آروین میآید: نگریستن و ندیدن.
استدلال پیشآروینی (a priori) نیز روی آروین بناگذاری شده است، تنها دگرش آن با a posteriori در این است
که شما برای فهمیدن درست بودن یا نبودن آن (validity) نیاز به رجوع بیشتر به واقعیت بیرونی ندارید.
برای نمونه:
- همه پارسزبانها پارسی میدانند.
یک استدلال a priori است، چرا که پارسی سخن گفتن در پارسزبان بودن خود به خود هست.
kourosh_bikhoda نوشته: اینهمه ما فک زدیم، اونوقت شما به همین راحتی این رو قبول کردید؟ خب برادر از اول همین رو میگفتی ما هم خسته نمیشدیم! ما که از پیک نخستمون همین رو هی فریاد زدیم.
خوب میخواستید از پیک نخست خودتان به جای تلخک بازی و تیکه انداختن منطقی باشید تا کمتر «فک» بزنید.
پس اکنون اگر با این سخن:
مهربد نوشته: در حقیقت منشا شناخت «همه چیز» در این جهان آروین است. منطق نیز تنها در
جایگاه یک ابزاربرای شتاب دادن به فرآیند بازشناسی چیزها و پیدا کردن روابط میان آنها است.
همنگر هستید، نبایستی با این سخن:
مهربد نوشته: تاکنون که پدید آمدن چیزی از هیچ آروین (تجربه) نشده است، پس منطقی نیست.
مخالف باشید، که گویا بودید؟
kourosh_bikhoda نوشته: البته اینطور هم که می فرمایید نیست. ولی چون خارج از بحث هستیم من پاسخی به این موضوع اجتماع نقیضین نمیدم.
همینگونه بود که فرمودیم، اگر دوست داشتید یک جستار دیگر باز کنید تا گفتگوی آن را آنجا دنبال کنیم.