نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان
#6

موسیقی در دوران ساسانی

[ATTACH=CONFIG]493[/ATTACH]

در عهد ساسانی رامشگران و خنیاگران در بارگاه شاهان ساسانی مقام بالایی داشتند.

مسعودی نام آلات موسیقی ایرانیان را چنین آورده‌است، عود، نای، طنبور، مزمار و چنگ و گوید مردم خراسان بیشتر آلتی را در موسیقی بکار می بردند که هفت تار داشت و آنرا زنگ (رنج) می خواندند اما مردم ری و طبرستان و دیلم طنبور را دوست‌تر داشتند و این آلت نزد همه فرس مقدم بر سایر آلات بوده‌است.

شکارگاه خسرو پرویز در طاق بستان ظاهراً حاکی از این است که در آن عصر چنگ آلت درجه اول موسیقی ساسانی بوده است. دیگر آلات که مطابق آثار آن عصر مسلماً در عهد پرویز وجود داشته، عبارتند از: شیپور و طنبور و نای، روی بعضی از ظروف نقره تصویر نای زنانی بنظر می‌رسد.

نام عدهٔ کثیری از آلات موسیقی در رسالهٔ پهلوی خسرووغلامش مسطور است، از جمله عود عندی، موسوم به ون و عود متداول موسوم به دار، و بربط (بربوذ) و چنگ و تمبور و سنتور موسوم به کناره و نای و قره نی موسوم به مار و طبل کوچکی به دمبلگ بوده‌است.

معروفترین رامشگران و ترانه سازان در دربار خسرو پرویز سرکش و باربد بوده اند. آنچه از احوال این دو استاد به ما رسیده مأخوذ از خوذای نامگ نیست بلکه از بعضی کتب عامیانه اواخر ساسانی نقل شده است. گویند سرکش در آغاز حائز مقام اول بود و برای حفظ پایگاه خود پیوسته باربد را که رامشگری جوان و بنابر قول ثعالبی از مردم مرو بود از حضور شاهنشاه دور میداشت. باربد حیله کرد و آواز خویش بگوش خسرو رسانید و از آن پس مقرب شد.

روایت موجوده اختراع دستگاههای موسیقی ایران را به باربذ نسبت میدهند. در واقع این مقامات پیش از باربذ هم وجود داشته، ولی محل تردید نیست که این آهنگ ساز بزرگ تأثیر بسزایی در موسیقی ساسانی کرده است و این موسیقی را هم منبع عمده موسیقی عرب و ایران بعد از اسلام باید شمرد. میتوان گفت که در ممالک اسلامی مشرق هنوز آثاری از الحان باربذ باقی است زیرا شرقیان در این رشته از صنعت بسیار محافظه کار هستند.

در برهان قاطع نام سی لحن که باربد برای بزم خسرو پرویز ساخته مسطور است و با مختصر اختلافی نام آنها در خسرو و شیرین نظامی نیز ضبط است. ثعالبی اختراع خسروانیات را به باربذ نسبت داده و گوید «در این زمان هم مطربان در بزم ملوک و سایر مردمان مینوازند.» در واقع کلمه خسروانی بر یک دستان اطلاق نمی شده‌است.

اختراع خسروانی را به نگیسا که یکی از رامشگران عهد خسرو پرویز است و نظامی گنجوی و خواجه سلمان و بعضی نویسندگان دیگر ذکری از او کرده‌اند، هم نسبت داده‌اند.

عوفی از نوای خسروانی نام برده‌است و ظاهراً مرادش همان هفت دستگاه شاهانه است که مسعودی آن را الطرق الملوکیه نامیده‌است.

مطابق روایتی دیگر باربذ برای بزم خسرو ۳۶۰ دستان ساخته بود، چنانکه هر روز دستانی نو می‌نواخت و قول او برای استادان فن قانون مطلق بشمار میرفت و دیگران همه خوشه چین خرمن ذوق او بودند.

بنابر آنچه گذشت، دستگاه‌های موسیقی منسوب به باربذ مرکب از هفت خسروانی و سی لحن و ۳۶۰ دستان بوده که با ایام هفته و سی روز ماه و سیصد و شصت روز سال ساسانیان تناسب داشته است، خمسه مسترقه را بشمار نیاورده‌اند.

در دیوان منوچهری و بسی از نویسندگان ایران اسامی بسیاری از آوازهای موسیقی ر می‌بینیم .

تمدن و فرهنگ این دوره آخرین تجلی تمدن و صنعت و هنر كهن ایران و مكمل تمدن هخامنشی بود . بنابر مدارك موجود جشن های علمی و فرهنگی و هنری عهد ساسانیان به مراتب بیش از ادوار قبل بود ، از جمله جنبش علمی هنری كه از زمان انوشیروان به منتهای درجه خود رسید و هنر موسیقی كه از زمان اردشیر بابكان مورد حمایت و توجه قرار گرفته بود و در زمان بهرام گور و خسروپرویز رو به پیشرفت و ترقی نهاد.
برای اطلاع از چگونگی موسیقی در این دوره باید به ادبیات و ركن اساسی آن یعنی شعر پرداخت كه در قدیم شعر و موسیقی توام بوده است.
ازجمله آثار برجسته ادبی ساسانیان ، سرود ]كركوی[ با مزمون زیر بوده :

شاها ، خدا یگانا – به آفرین شاهی

افــروخـتـــه بادا روشنـــایی

عالمگیر باد هوش گرشاسب

همی پــــر است ازجـــــوش

نـــــوش كـــن ، مـــــی نوش

همیشه نیكی كن نیكوكارباش

كه دیـروز و دیشب گـــذشت

شاها ، خدا یگانا – به آفرین شاهی



از دیگر دلایلی كه می تواند غنای فرهنگ و موسیقی دوره ساسانیان را به اثبات رساند گوشه هایی از دستگاه های موسیقی بوده كه اكنون نیز نواخته می شود از جمله "خسروانی" ، "اورامن" و پهلوی .
و همچنین مانی دانشمند ایرانی را ازموسیقی دانان نوشته اند ؛ اعتبار و اهمیت موسیقی در عهد ساسانی از آئین مزدك نیز نمودار است.
مزدك در اصول دین خود چنین آورده است كه : خداوند آسمان ها مانند پادشاهی بر تخت نشسته و چهار قوه یعنی ( شعور – عقل – حافظه – شادی ) در پیش او ایستاده اند. قراردادن یكی از نیروهای معنوی چهارگانه ، كه قوه شادی و نماینده موسیقی است در ردیف سه قوه دیگر دلیل بر اهمیت موسیقی نزد ایرانیان آن دوره است .
هنر موسیقی در روزگار ساسانی تا آنجا رشد یافت كه علاوه بر آوازها كه دارای اسمی ویژه بودند ؛ ترانه های ضربی كه برای آنها شعر ساخته نشده بود نیز نامی داشتند، مانند پیش درآمد های امروزی.

دوره حکومت ساسانیان بالغ بر چهارصد سال بطول انجامید و این عصر را در میان اعصار تاریخ ایران پیش از اسلام، درخشانترین دوره موسیقی نام نهاده اند. در این دوره قدرت متمرکز به جای قدرتهای پراکنده در ایران حاکمیت یافت و با تمرکز قدرت و جذب تدریجی ارباب هنر به دربار، زمینه رشد، پیشرفت و پرورش هنرمندان، بویژه موسیقیدانان فراهم آمد.

بطوری که در تاریخ ایران آمده است این تنها نام مشاهیر هنری دوره ساسانی است که باقیمانده و از مشاهیر دوره های قبل، حتی نامی هم در بین نیست. تا جایی که عده ای به وجود نوابغ علوم و هنر در ایران تا پیش از این اعتقاد ندارند و ایرانیان قدیم را تنها افرادی که دارای استعداد نظامی و اقتصادی بودند، می شناسند.

با ظهور شخصیت هایی همچون مانی و مزدک، انواع ادبیات هنری (غیر شعری) و هنرهای ظریفه رشد پیدا کرده و طرفدارانی را به خود جلب کرد. در این میان می توان به نقاشی های مکتب مانی، کتابهایی نظیر کارنامه اردشیر بابکان، خداینامه (خواتای نامک) و دهها اثر دیگر که از آن دوره برجای مانده است اشاره کرد.

اردشیر بابکان طبقات مختلف موسیقیدانها را نیک می شناخت و برای هریک قانون مخصوصی وضع کرده بود. انوشیروان در رعایت قانون و حقوق هنرمندان سعی آشکار داشت و بهرام گور خود چکام سرایی چیره دست بود.

با تشویق و حمایت دربار ساسانی از موسیقیدانها، مردم نیز بتدریج علاقمند به موسیقی شدند، بطوریکه در این دوره موسیقیدانان از رفاه و احترام بسیاری برخوردار بودند. نام اولین موسیقیدان بزرگ ایرانی از قبیل باربد، نکیسا، بامشاد و رامتین نیز از همان زمان برای ما به یادگار مانده است. همچنین نام بسیاری از الحان سازنده موسیقی و سازهای آن زمان.


اردشیر بابکان
رواج موسیقی در عصر ساسانی با نام اردشیر بابکان تداعی می شود. اردشیر بابکان طی سلطنت خود که کمتر از بیست سال بود (241-226 میلادی) ، ایران را به مدارج بالایی از نظم و اعتبار جهانی رساند.

تعیین نظام طبقاتی مردم و همچنین موسیقیدانها از ابتکارهای او بود. در این زمان خنیاگران و رامشگران که از دیرباز جزو طبقات متوسط و گاهی حتی پست جامعه بودند، به سطح درباریان ترقی داده شدند. او درباریان را به هفت طبقه تقسیم کرده بود که موسیقیدانان در طبقه پنجم محسوب می شدند.

آرتور کریستین سن مستشرق اروپایی که در باره تمدن ایران در عهدد ساسانی تحقیقات زیادی انجام داده است با تحسین و تعجب می نویسد :

"در زمان حکومت ساسانیان و اردشی، خنیاگران (نوازندگان و سازندگان) در ردیف مامورین عالیربته دولت بودند."

علامه عباس اقبال آشتیانی می نویسد :

"موسیقی در ایران قدیم، رونق بالنسبه کامل داشته است. اردشیر بابکان موسس سلسله ساسانی در موقعی که درباریان و اعیان حضرت خود را به طبقات ممتاز تقسیم می نمود، مطربان و مغنیان را طبقه مخصوصی قرار داد و در میان طبقات ایشان را مقامی متوسط اعطا فرمود."


بهرام گور
بهرام گور پانزدهمین پادشاه ساسانی بود، او در نوجوانی با فرهنگ و ادب و هنر کشورهای دیگر آشنا شد و طبق رسم اشراف زادگان آن زمان، بعد از یادگیری علوم و فنون مختلف، موسیقی آموخت.

بهرام مردی جنگاور بود که بی اندازه به موسیقی علاقه داشت. بطوریکه بعد از نشستن به تخت پادشاهی اولین کاری که کرد رسیدگی به وضع موسیقیدانان و تامین رفاه آنها بود. او موسیقیدانها را از لحاظ مقام و رتبه بالاتر برد و گروهی از آنها را به طبقه اول برنشاند. جانشینان بهرام تا انوشیروان نیز این رسم را برپا داشتند.

علاقه بهرام گور به موسیقی به حدی بود که هنرمندان بزرگ را با مطربان برابر می نشاند و به دلخواه خود تعیین رتبه می کرد. تا جایی که اسباب ناخشنودی عده ای را فراهم می ساخت! او هرکس را که مایه خوشنودی خود می دید برتر می نشاند.

ابو منصور ثعالبی صاحب کتاب "غررالاخبار ملوک الفرس" آورده است که :

"بهرام گور چهارصد نوازنده را از هند به ایران خواند، و این هنرمندان را بر سایر طبقات مقدم شمرد. این هنرمندان به نام لولی یا سوری نامیده می شدند. آنان شوخ و ظریف بودند و در هر کوی و برزن، شهر و روستا برای مردم ساز می نواختند و می خواندند."

حمزه اصفهانی اضافه می کند : "اینان در ایران ماندند و زاد و ولد کردند که طایفه زط همین ها هستند."


رونوشت از http://www.facebook.com/photo.php?fbid=0...=1&theater


فایل‌های پیوست
.jpg 311847_193735627370631_88157136_n.jpg اندازه 44.81 KB  تعداد دانلود: 499

.Unexpected places give you unexpected returns
پاسخ


پیام‌های این موضوع
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Kaveh - 05-15-2012, 12:28 AM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Kaveh - 05-15-2012, 12:38 AM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Mehrbod - 05-15-2012, 02:39 AM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Mehrbod - 05-15-2012, 01:18 PM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Kaveh - 05-18-2012, 07:43 PM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Mehrbod - 06-09-2012, 01:25 PM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Mehrbod - 07-07-2012, 01:00 AM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Mehrbod - 07-29-2012, 12:05 AM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Mehrbod - 07-29-2012, 12:10 AM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Mehrbod - 07-29-2012, 12:14 AM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Mehrbod - 07-29-2012, 12:17 AM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Mehrbod - 07-29-2012, 12:25 AM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Mehrbod - 07-29-2012, 05:04 PM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Mehrbod - 07-29-2012, 05:13 PM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Mehrbod - 07-29-2012, 05:35 PM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Mehrbod - 08-27-2012, 05:09 PM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Ouroboros - 08-28-2012, 03:13 PM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Mehrbod - 09-21-2012, 11:45 PM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Kaveh - 09-23-2012, 01:50 AM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Kaveh - 09-23-2012, 01:51 AM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Kaveh - 09-23-2012, 01:53 AM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Kaveh - 09-23-2012, 01:56 AM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Kaveh - 09-23-2012, 01:56 AM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Mehrbod - 09-27-2012, 03:26 PM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط azadah - 01-27-2013, 10:30 AM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط azadah - 02-25-2013, 06:52 PM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط iranbanoo - 02-25-2013, 06:59 PM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط undead_knight - 02-25-2013, 11:15 PM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط iranbanoo - 02-25-2013, 11:59 PM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط undead_knight - 02-26-2013, 12:09 AM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط undead_knight - 02-26-2013, 12:10 AM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط mohamadreza58 - 02-26-2013, 06:59 AM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط undead_knight - 02-26-2013, 10:02 AM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط mohamadreza58 - 02-26-2013, 10:53 AM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط undead_knight - 02-26-2013, 11:15 AM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط mohamadreza58 - 02-26-2013, 11:33 AM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط undead_knight - 02-26-2013, 11:35 AM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط mohamadreza58 - 02-26-2013, 12:08 PM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Mehrbod - 02-26-2013, 12:15 PM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط Russell - 02-26-2013, 12:37 PM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط sonixax - 08-17-2013, 09:40 PM
فرهنگ و اخلاق نیک ایرانیان - توسط undead_knight - 08-18-2013, 05:09 AM

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان