11-10-2010, 05:22 AM
Jooyandeh نوشته:
نه، ایشان داستان طرد شدن اسمائیل از خاندان ابراهیم را (که تقصیر خودِ اسمائیل بود)، به قربانی شدنِ اسمائیل تعبیر میکنند.
داستان از این قرار است که:
آنگاه ساره، پسر هاجر مصری را كه از ابراهيم زاييده بود، ديد كه تمسخـر میكند. پس به ابراهيم گفت: «اين كـنيز را با پسـرش بیـرون كـن (~גָּרֵשׁ~)، زيرا كه پسر كنيز با پسر من اسحاق، وارث نخواهد بود.» اما اين امر، به نظر ابراهيم، دربارهیِ پسرش بسيار سخت آمد.البته، آنجایی که آمده «ساره، پسر هاجر مصری را كه از ابراهيم زاييده بود، ديد كه تمسخـر میكند،» معنایِ بدتری از صرفِ تمسخر میتواند داشته باشد. مثلاً، مشابه همین عبارت را در رابطه با اسحاق و زنش مییابیم: «[ابیملک از دریچه نظاره کرد و دید که] اسحاق با زنِ خود، ربکا، مزاح میکند.» (۲۶ : ۸) عبارتِ مورد نظر این است:
خدا به ابراهيم گفت: «دربارهیِ پسر خود و كنيزت، به نظرت سخت نيايد، بلكه هر آنچه ساره به تو گفته است، سخن او را بشنو، زيرا كه ذريت تو از اسحاق خوانده خواهد شد. و از پسر كنيز نيز ملتی بهوجود آورم، زيرا كه او نسل توست.»
بامدادان، ابراهيم برخاسته، نان و مَشکی از آب گرفته، به هاجر داد، و آنها را بر دوش وی نهاد، و او را با پسر روانه كرد. (پیدایش ۲۱ : ۹-۱۴)
יצחק מצחק את רבקה אשתוو چنین قرائت میشود:
itzchq mtzchq ath rbqe ashth·uبرای تمسخر اسمائیل هم همین فعل بهشکل مشابهی بهکار رفته است. ظاهراً، عبرییِ تورات عبرییِ بسیار خالصی هست و در آن، تا جای ممکن از بهکار بردن واژگان صریح برای اینقبیل امور پرهیز شده است. مثلاً برای آلتتناسلی از واژگانی چون "شرمگاه" استفاده شده است. (این را البته، شخصاً بررسی نکردهام؛ در یک منبع مورد اعتمادم خواندم.)
[اسحاق (itzchq) مزاح میکرد (mtzchq) با (ath) ربکا (rbqe) زن خویش (ashth·u).]
در هر صورت، کاری که از اسمائیل دیده شد، در اندازهای بود که موجب طرد او از خاندان ابراهیم شد. آنجا که آمده «این پسر را با کنیزش بیرون کن» فعلی که به «بیرون کردن» برگردان شده، معنای طلاق دادن، اخراج کردن را میدهد (رک. لاویان ۲۱ : ۷). بهویژه که در ادامه آمده است: «زيرا كه پسر كنيز با پسر من اسحاق، وارث نخواهد بود.»
البته، اخراج اسمائیل برای ابراهیم سخت بود؛ چون اسمائیل -- هرچه که بود -- بازهم پسر ابراهیم بود. برای همین، خدا به ابراهیم دلگرمی میدهد که از او محافظت خواهد کرد. ابراهیم با این پشتوانه، هاجر و اسمائیل را از خاندان خود بیرون کرد و روانهیِ بیابان کرد، و به خانهیِ خود بازگشت. هاجر و اسمائیل هم دو-نفری سر از فاران درآوردند (مکانی که چند صدکیلومتر با مکّه فاصله دارد و در نقشههایی که ارائه نمودیم مکانش را مشخص کردیم).
حال، این را برخی مقایسه میکنند با قربانی شدن اسحاق! و آن را یک ذبح دیگر میخوانند!!! ... خودْ دانند.
ابراهیم برای قربانی اسحاق در کوه موریا یک مذبح ساخت. مذبح همانطور که گفته شد، هیچ شباهتی با معبد ندارد و نه اصلاً از متن برمیآید که ابراهیم این مذبح را برای آن ساخت تا آنجا در آینده مکانی برای عبادت و پرستش شود.
همینکه برای دفاع از دین خود ناچار باشیم به چنین تعابیر بعیدی از قربانی کردن فرزند و ساخت معبد متوسل شویم، خود نشان میدهد که در دفاع از دین خود تا چه اندازه درمانده هستیم.
این ادعاها چرندی بیش نیست که از افکار پوسیده و نژاد پرستی چون افکار جناب جوینده بر می خیزد!
یک بچه 14 ساله و مادرش، ظاهرا در یک دعوای خانوادگی بین دو "هوو" که در حدود 4000 سال پیش اتفاق افتاده است، مورد ظلم قرار می گیرند و مجبور می شوند از خانواده خود دور شوند، حال دوست ما با این حدس و گمانهای مبتنی بر کج خردی و نژاد پرستی، می خواهد در میانه این دعوا نرخ تعیین کند!
اولا هم تورات و هم کتاب پنجاهه ها تایید می کنند که اسماعیل بارها پس از این داستان با خانواده اش، ابراهیم و اسحاق ارتباط داشته است، پیش از مرگ بر بالین پدر حاضر می شود، وصیتهای پدرش را می شنود، همراه با برادرانش، پدر را دفن می کند و پس از آنهم دائما با آنها ارتباط داشته است.
کسی که ادعای مطرود بودن اسماعیل را می کند، چیزی از عجایب و دقایق کتاب مقدس نفهمیده است!
[COPY] به شما تذکر داده میشود که از نسبت دادن نسبتهای توهینآمیز (چون افکار نژادپرستانه) به کاربران اکیداً پرهیز کنید. (مدیریتِ تالار) [/COPY]
و ابراهیم در مورد اسماعیل چنین دعا می کند:
نقل قول:Genesis 17: 18و دعای ابراهیم قبول می شود چرا که در ادامه می فرماید:
و ابراهیم به خدا گفت: «کاش که اسماعیل در حضور تو زیست کند.»
نقل قول:پیدایش 21: 20و کتاب مقدس تایید می کند که رحمت و برکت خدا بیش از اسحاق، بر اسماعیل بود:
و خدا با آن پسر میبود.
نقل قول:اشعیا 54: 1و هر دانای به کتاب مقدس می داند که زن بیکس، هاجر است و زن منکوحه، سارا است که هر دو برای بنده محترم و عزیزند و بنده هیچ گاه به بهای حمایت از یکی به دیگری توهین نمی کنم!
زیرا خداوند میگوید: پسران زن بیکس از پسران زن منکوحه زیادهاند
انبیاء الهی از نسل ابراهیم و خاندان آنها، برای من، مثل خاندان و اهل بیت محمد هستند و همگی آنها محترم و پاکیزه اند و خداوند پلیدی ها را از آنها دور کرده است.
اما در عین حال این آیات کتاب اشعیا به خوبی نشان می دهد که برکت خدا بر هاجر و اسماعیل بیش از برکت خدا بر سارا و اسحاق بوده است.
با سپاس
سپهر محمدی
(پی نویس: در مورد لحن جناب جوینده به مدیران تذکر دادم و گفتند این لحن اشکالی ندارد! لذا از این که لحن این پست شبیه لحن جناب جوینده شد، پوزش می طلبم!)
سلام، ܫܠܡܐ، שלום
من، سپهر محمدی، شیعه و مسلمانم، خدایِ واحدِ خالقِ هر چیز، را می پرستم. به تورات، انجیل و قرآن موجود ایمان دارم و عیسی مسیح، محمد بن عبدالله، علی بن ابیطالب و 11 فرزندش را مولای خود می دانم، و همچنین در انتظار ظهور مهدی و عیسی مسیح، دست در دست یکدیگر، هستم!
http://fa.sepehr.mohamadi.name