01-09-2015, 02:00 PM
Rationalist نوشته: در تبیین همین نمونه ای که بیان داشتی، باید گفت که اگر Z برابر گزاره ی "سقوط جبری ما به زمین باشد"، هر نوع قدرت انتخاب و به فعلیت در آوردن اگاهانه ی آن در محدوده ی Z ، اختیار رادشواری اینست که «فعلیت»ی در مثال ذکر شده وجود ندارد. آنچه هست تنها مشاهده و ادراک است. البته این مثالی خاص است که در آن ارادهیِ انسانی و جهان خارج بشیوهای خاص در نادرگیری بسر میبرند و قطعا در اکثر زمانها اینگونه نیست.
معنا می دهد. و این می شود همان اختیار در جبر. حال چه دشواری ای در این دیدگاه وجود دارد؟
------------------------------
(گزاره ی بیان شده درقسمت قرمز رنگ، بحث بسیار مفصل و اساسی خود را دارد!)
از آنجا که بحث جبر و اختیار هم در ذهن و هم در جهان خارج ریشه دارد، سوق دادن تعریف و پایهیِ آن به یک طرف ، در اینجا ذهن، مشکل ایجاد میکند.
"Democracy is now currently defined in Europe as a 'country run by Jews,'" —Ezra Pound