12-07-2014, 09:42 AM
mbk نوشته: همین باد باران آفتاب زمین زمانی که خداوند داد در نبودش زندگی انجام شو نیست برخی گویند مارا پدر مادرمان ساختند آیا هیچ اندیشه ای این را پذیرا است همانند کشاورزی که بگوید من خودم دانه ها را ساختم نمی گوید گل دانه تری زمین آفتاب زمان هم خیلی چیزهای دیگر است که خداوند در دست ماداد که بهره ببریم کنون بگوید پری یا فرشته ای درکار است اما ما نبینیمشان بایستی دروغشان بدانیم همانند کری که نتواند صدایی بشنود بگوید صدایی درکار نیستالبته بنا بر قانون علیت ما میگیم هرچیزی علتی داره و هر علتی هم باز خودش معلول علت بالادست خودش هست و همینطور اگر بخوایم پیش بریم تا بینهایت باید ادامه بدیم، بنابراین میان و خدا رو میذارن اون بالای بالا میگن خب خودش نیازی به علت نداره!
خداوندا مرا از کسانی مگذار که بیهوده انگار این همه نشانه ها هم بخششهایت هستند
اما اگر به این سادگی بود تمام فلاسفه و اندیشمندان و دانشمندان و علم امروز به همین رسیده بود و اینو بعنوان واقعیت منطقی قبول میکردن.
یک مشکلی که وجود داره اینه که علیتش خودش ثابت نشده. یعنی ما میگیم حتما هرچیزی علتی داره، ولی این رو از کجا آوردیم چطوری ثابت کردیم؟ چون تاحالا هرچی دیدیدم در طبیعت و اینها این شکلی بوده در ظاهر، دلیل نمیشه که این اصل بصورت عمومی و مطلق ثابت شده باشه و همیشه و همه جا و همه وقت اینطور باشه. ضمنا همون فرض خدا خودش یک نمونه از نقض این قانونه که ما برای پرهیز از مسئله متناقض سلسلهء علت و معلول بینهایت بهش متوسل میشیم و شاید خود این صرفا توجیهی برای این فرض بی پایه بوده. خب حالا فرض کنیم ما بجای اینکه بگیم یک خدای هوشمند و قادر مطلق و نیک و غیره و بی نیاز از علتی هست که این سلسلهء علت و معلول بهش ختم میشه، خود ماده ازلی بوده! (یا حتی میتونیم بگیم یکهو و بدون علت موجود شده!) این فرقش با خدا فقط در اینه که هوشمند نیست و هویت و شعور و صفات درموردش بی معنیه، ولی همچنان از نظر علمی میتونه وجود تمامی چیزها در جهان مادی و هستی شناخته شده توسط ما رو توجیه کنه. مثلا درمورد بوجود آمدن موجودات زنده تا برسه به انسان، ما نظریهء داروین رو داریم که نشون میده بوجود آمدن حیات و موجودات زنده بدون دخالت هیچ شعور برتری هم میتونسته ممکن باشه. تاحالا هم کسی نتونسته این نظریه رو رد بکنه و براش شواهد عملی زیادی هم پیدا شده.
حالا کسی چطور میتونه خدا رو همینطور باور کنه و مفروض بگیره، ولی به ما بگه که نظریهء ما قابل قبول نیست؟!
اتفاقا نظریهء مادهء ازلی خیلی از مشکلات نظریهء خدا رو هم نداره! مثلا دیگه نیازی نیست مسئلهء شر رو توجیه کنیم.