نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقدعلم حدیث
#22

به چه وسیله ای عدالت راوی،اثبات میگردد؟
طبق نظر اهل سنت عدالت راوی به یکی از دو امر ذیل شناخته و ثابت میشود:
الف)یا اینکه علمای تعدیل[توثیق کننده ی راوی]، یا یکی از انها بر عدالت راوی،تصریح نمایند.
ب)و یا از روی شهرت و آوازه ی راوی،عدالت وی ثابت شود.
مشکل اینجاست که هر عالم تعدیلی به یک سازی میرقصد و آدمی نمیداند با ساز کدامشان برقصد!این حدیث بالاخره صحیح است یا نه:
[SIZE=2]أصاب الناس قحط فی زمن عمر رضی اللّه عنه، فجاء رجل إلى قبر النبی صلى اللّه علیه وسلّم، فقال: یا رسول اللّه! هلک الناس، استسق لأمّتک، فأتاه رسول اللّه صلّى اللّه [/SIZE][SIZE=2]علیه وسلّم فی المنام[/SIZE]، فقال: إئت عمر فاقرأه منّی[SIZE=2] السلام، [/SIZE]وأخبره أنّهم مسقون[SIZE=2]، وقل [/SIZE]له: علیک الکیس.[SIZE=2]
[/SIZE]قال: فأتى[SIZE=2] الرجل [/SIZE]عمر فأخبره،[SIZE=2] فبکى عمر[/SIZE] رضی اللّه عنه، وقال: یا ربّ ما آلوا إلاّ ما عجزت عنه
در زمان عمر، مردم دچار قحطى و خشکسالى شدند، مردى کنار قبر پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)آمد و گفت: اى رسول خدا مردم نابود شدند، از خداوند براى امّتت طلب باران کن، رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) در عالم خواب به آن مرد فرمود: نزد عمر برو و از جانب من به او سلام برسان و بگو: بزودى باران خواهد آمد و سیرآب خواهید شد، و بگو: کیسه سخاوت را گسترده ساز.
آن مرد ماجراى خوابش را براى عمر نقل کرد، قطرات اشک از چشمان عمر جارى شد و گفت: خداوندا کوشش و جدیّت کردم، ولى همیشه ناتوان و عاجز بودم.
ابن حجر در فتح الباری و ابن کثیر در البدایه و النهایه این حدیث را صحیح دانسته اند.(فتح الباری: ۲/۴۱۲، فی باب سؤال الناس الإمام الاستسقاء إذا قحطوا، والبدایة والنهایة: ۷/۱۰۵٫ فی واقعة سنة ثمانی عشرة.)
اما شیخ آلبانی در کتاب التوسل (ص۱۳۲) در مورد این روایت می گوید: در این حدیث حجتی نیست زیرا مدار حدیث دور یک فرد مجهول می چرخد.و ذکر نام بلال بن حارث در روایت چیزی را عوض نمی کند زیرا سیف بن عمر محدثین در ضعفش اتفاق دارند وابن حبان در موردش میگوید که احادیث موضوع روایت می کرده.
خود علم مصطلح الحدیث به طور کلی سفسطه مصادره به مطلوب است.یعنی فرض کنید همین راویت را همه ی علمای جرح و تعدیل صحیح میدانستند اما اهل سنت انرا قبول نخواهند کرد چرا که میگویند بر خلاف قران است و پذیرفته نیست!یا مثلا یک حکم مضحک در حدیث صحیح وجود داشته باشد میگویند چون خلاف قران است و از محمد چنین کارهایی بعید است یا در شان محمد نیست پس پذیرفته نیست!!
در مورد ظبط و اتقات در پست اول توضیح دادم.عدالت راوی هم نیازی به توضیح ندارد چرا که میدانید کافران طبق گفته قران نجس هستند و نادان هستند وووو پس روایاتشون قابل قبول نیست!!
پاسخ


پیام‌های این موضوع
نقدعلم حدیث - توسط cool - 10-27-2013, 07:52 AM
نقدعلم حدیث - توسط cool - 10-27-2013, 08:00 AM
نقدعلم حدیث - توسط MEHDI - 10-27-2013, 09:00 AM
نقدعلم حدیث - توسط cool - 10-27-2013, 09:26 AM
نقدعلم حدیث - توسط cool - 10-27-2013, 10:18 AM
نقدعلم حدیث - توسط cool - 10-27-2013, 10:22 AM
نقدعلم حدیث - توسط Anarchy - 10-27-2013, 03:40 PM
نقدعلم حدیث - توسط cool - 10-27-2013, 03:44 PM
نقدعلم حدیث - توسط Anarchy - 10-27-2013, 04:06 PM
نقدعلم حدیث - توسط cool - 10-27-2013, 04:17 PM
نقدعلم حدیث - توسط Anarchy - 10-27-2013, 05:39 PM
نقدعلم حدیث - توسط کوشا - 10-27-2013, 08:59 PM
نقدعلم حدیث - توسط cool - 10-28-2013, 06:57 AM
نقدعلم حدیث - توسط Rationalist - 10-28-2013, 07:07 AM
نقدعلم حدیث - توسط cool - 10-28-2013, 08:59 AM
نقدعلم حدیث - توسط Rationalist - 10-28-2013, 03:16 PM
نقدعلم حدیث - توسط cool - 10-28-2013, 04:11 PM
نقدعلم حدیث - توسط cool - 10-28-2013, 04:27 PM
نقدعلم حدیث - توسط کوشا - 10-28-2013, 05:30 PM
نقدعلم حدیث - توسط cool - 10-29-2013, 06:57 AM
نقدعلم حدیث - توسط cool - 10-29-2013, 07:12 AM
نقدعلم حدیث - توسط cool - 10-29-2013, 07:47 AM
نقدعلم حدیث - توسط cool - 10-29-2013, 07:58 AM
نقدعلم حدیث - توسط cool - 10-29-2013, 08:08 AM
نقدعلم حدیث - توسط cool - 10-29-2013, 08:26 AM
نقدعلم حدیث - توسط کوشا - 10-29-2013, 09:06 PM
نقدعلم حدیث - توسط Anarchy - 10-29-2013, 10:20 PM
نقدعلم حدیث - توسط cool - 10-30-2013, 07:35 AM
نقدعلم حدیث - توسط کوشا - 10-30-2013, 08:43 AM
نقدعلم حدیث - توسط cool - 10-30-2013, 09:15 AM

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 3 مهمان