07-23-2013, 03:25 AM
طبق نظر علمای شیعه, سخن خود مجلسی و شواهدی که از کتاب بحار الانوار بدست می آید,مجلسی معتقد به صحت تمام احادیث کتاب بحار الانور بوده به جز تعداد بسیار اندکی که خودش در همین کتاب به ضعف آن اشاره کرده !
"در فصل دوم مقدمهاش (1/36- 48) به بیان وثوق و اختلاف نسخ منابع مىپردازد و به صراحت بیان مىكند كه آنچه را به نظر خودش وثاقت داشته، و از لحاظ متن و سند بىاشكال بوده، در كتابش آورده است. شاگردان او نیز این نظر را تأیید مىكنند. چنین نظری با دیدگاه رایج كه هدف مجلسى را صرفاً گردآوردن مجموعهای حدیثى بدون اعتبار صحت اسناد و متن مىداند (مثلاً نك: دوانى، 61)، در تضاد است. گفتنى است كه مؤلف در مواردی نیز برخى احادیث را به عنوان حدیث ضعیف یا غیرقابل اعتماد معرفى مىكند (1/10، 12/356، 14/447، 15/357، 414، 18/77، جم). "
معرفی تحلیلی كتاب بحار الانوار
"از مقدمه مجلسى بر بحارالانوار چنین برمی آید كه وى معتقد به نادرستى و بی اعتبارى برخى روایات موجود در كتابهایى كه به آنها اعتماد داشته، نبوده است. بنابراین نقل و پذیرش آنها را در بحارالانوار بی اشكال میداند و از این كار خود پشیمان نیست. او اگر كتابى را نامعتبر میدانسته از آغاز موضع خود را در برابر آن روشن ساخته و تنها مواردى را از آن نقل كرده است كه از دیدگاه او مورد تأیید عقل و آیات و نیز روایات دیگرند.
آنچه درباره مجلسى گفته میشود كه قصد وى گردآوردى اخبار درست و نادرست بوده است تا عالمان بعدى سره آن را از ناسره جداكنند، نه تنها مأخذى در گفتارهاى او ندارد بلكه با ادعاهاى او درباره نقل از كتب معتبر، نامگذارى او بر بحارالانوار (دریاهاى نور، دربرگیرنده گوهرهاى اخبار ائمه اطهار)، مقدمه وى بر این كتاب، كوششهایش براى رفع تناقض احادیث و توجیه هاى او درباره نكات غریب روایات، نقل همان روایات در برخى از كتب فارسى، و عدم نقل بی پشتوانه او از كتابهایى كه معتبرشان نمیدانسته است، سازگارى ندارد."
حسین درگاهى، علی اكبر تلافى داریانى، كتابشناسى مجلسى، صص 237ـ 238.
www.ghadeer.org
"علامه مجلسی در نقل احادیث دقت بسیاری به خرج می داد و اگر نسخه معتبر و خطی نداشت آن را تذكر می داد و هر حدیثی را صحیح می دانست می آورد. امّا بعضی ها قایل هستند كه علامه احادیث درست و نادرست را جمع آوری كرده تا از تلف شدن در امان باشند، و انتخاب را به آیندگان سپرده است."
[URL="http://www.hadith.net/n685-e6269.html"]آیا كتاب بحار الانوار از كتب معتبر شیعه است؟
[/URL]
در ضمن مجلسی خودش را اخباری معتدل می داند نه یک اصولی ! و مسلک اخباری گری در نوشته های مجلسی آشکار است !
"چنانكه وی در جواب سؤالى كه از او دربارهی حكما، فلاسفه، مجتهدین و اخباریون و فقها و صوفیه شده است، استفادهی عقل را برای فهم احادیث، آن هم به شیوهی حكما جایز نمىداند و خود را اخباری دور از افراط و تفریط در تقلید محض به عنوان درایت، یا اجتهاد آزاد بر اساس گرایشهای عقلى معرفى مىكند (نك: زین العابدین شیروانى، 618 -621).
[URL="http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=22675"]معرفی تحلیلی كتاب بحار الانوار
[/URL]
1- مجلسی خود را اخباری معتدل می داند!
2- خود مجلسی می گوید تمام روایات بحار الانور از نظر سند و محتوا بی اشکال هستند
3- نام کتاب خود را گذاشته بحار الأنوار الجامعة لدُرر اخبار الائمة الاطهار (دریاهاى نور، جامع مرواریدهاى اخبار ائمه اطهار) و می گوید که این کتاب مرجع و مصدری است برای محققان آینده ی شیعه !
4- سعی می کند تناقض بین احادیث را رفع کند و نکته های عجیب و غریب روایات را توجیه کند
خلاصه این که:
مجلسی میگه تمام احادیث کتاب از نظر من صحیح و معتبره ولی شیعه ها میگن نه اینطور نیست مجلسی جان شما اشتباه می کنی قصد شما فقط گردآوری بوده و اصلا اعتقادی به صحت کل کتاب نداری!:e405:
"در فصل دوم مقدمهاش (1/36- 48) به بیان وثوق و اختلاف نسخ منابع مىپردازد و به صراحت بیان مىكند كه آنچه را به نظر خودش وثاقت داشته، و از لحاظ متن و سند بىاشكال بوده، در كتابش آورده است. شاگردان او نیز این نظر را تأیید مىكنند. چنین نظری با دیدگاه رایج كه هدف مجلسى را صرفاً گردآوردن مجموعهای حدیثى بدون اعتبار صحت اسناد و متن مىداند (مثلاً نك: دوانى، 61)، در تضاد است. گفتنى است كه مؤلف در مواردی نیز برخى احادیث را به عنوان حدیث ضعیف یا غیرقابل اعتماد معرفى مىكند (1/10، 12/356، 14/447، 15/357، 414، 18/77، جم). "
معرفی تحلیلی كتاب بحار الانوار
"از مقدمه مجلسى بر بحارالانوار چنین برمی آید كه وى معتقد به نادرستى و بی اعتبارى برخى روایات موجود در كتابهایى كه به آنها اعتماد داشته، نبوده است. بنابراین نقل و پذیرش آنها را در بحارالانوار بی اشكال میداند و از این كار خود پشیمان نیست. او اگر كتابى را نامعتبر میدانسته از آغاز موضع خود را در برابر آن روشن ساخته و تنها مواردى را از آن نقل كرده است كه از دیدگاه او مورد تأیید عقل و آیات و نیز روایات دیگرند.
آنچه درباره مجلسى گفته میشود كه قصد وى گردآوردى اخبار درست و نادرست بوده است تا عالمان بعدى سره آن را از ناسره جداكنند، نه تنها مأخذى در گفتارهاى او ندارد بلكه با ادعاهاى او درباره نقل از كتب معتبر، نامگذارى او بر بحارالانوار (دریاهاى نور، دربرگیرنده گوهرهاى اخبار ائمه اطهار)، مقدمه وى بر این كتاب، كوششهایش براى رفع تناقض احادیث و توجیه هاى او درباره نكات غریب روایات، نقل همان روایات در برخى از كتب فارسى، و عدم نقل بی پشتوانه او از كتابهایى كه معتبرشان نمیدانسته است، سازگارى ندارد."
حسین درگاهى، علی اكبر تلافى داریانى، كتابشناسى مجلسى، صص 237ـ 238.
www.ghadeer.org
"علامه مجلسی در نقل احادیث دقت بسیاری به خرج می داد و اگر نسخه معتبر و خطی نداشت آن را تذكر می داد و هر حدیثی را صحیح می دانست می آورد. امّا بعضی ها قایل هستند كه علامه احادیث درست و نادرست را جمع آوری كرده تا از تلف شدن در امان باشند، و انتخاب را به آیندگان سپرده است."
[URL="http://www.hadith.net/n685-e6269.html"]آیا كتاب بحار الانوار از كتب معتبر شیعه است؟
[/URL]
در ضمن مجلسی خودش را اخباری معتدل می داند نه یک اصولی ! و مسلک اخباری گری در نوشته های مجلسی آشکار است !
"چنانكه وی در جواب سؤالى كه از او دربارهی حكما، فلاسفه، مجتهدین و اخباریون و فقها و صوفیه شده است، استفادهی عقل را برای فهم احادیث، آن هم به شیوهی حكما جایز نمىداند و خود را اخباری دور از افراط و تفریط در تقلید محض به عنوان درایت، یا اجتهاد آزاد بر اساس گرایشهای عقلى معرفى مىكند (نك: زین العابدین شیروانى، 618 -621).
[URL="http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=22675"]معرفی تحلیلی كتاب بحار الانوار
[/URL]
1- مجلسی خود را اخباری معتدل می داند!
2- خود مجلسی می گوید تمام روایات بحار الانور از نظر سند و محتوا بی اشکال هستند
3- نام کتاب خود را گذاشته بحار الأنوار الجامعة لدُرر اخبار الائمة الاطهار (دریاهاى نور، جامع مرواریدهاى اخبار ائمه اطهار) و می گوید که این کتاب مرجع و مصدری است برای محققان آینده ی شیعه !
4- سعی می کند تناقض بین احادیث را رفع کند و نکته های عجیب و غریب روایات را توجیه کند
خلاصه این که:
مجلسی میگه تمام احادیث کتاب از نظر من صحیح و معتبره ولی شیعه ها میگن نه اینطور نیست مجلسی جان شما اشتباه می کنی قصد شما فقط گردآوری بوده و اصلا اعتقادی به صحت کل کتاب نداری!:e405:
"Philosophy is questions that may never be answered. Religion is answers that may never be questioned"