07-08-2013, 08:07 PM
ahlobit نوشته: شما فکر کردی من می گویم خدا باید این حقوق را تعیین کند در حالی که من چنین نمی گویم اصلا این حرف مشکل اساسی دارد و آن پیش فرض اینکه خدا حق دارد حقوق انسانها را تعیین کند در حالی که دیگر نمی شود این یکی حق را خدا تعیین کند چون مستلزم تسلسل است. من می گویم برای تعیین این حقوق چه ملاکات بدیهی وجود دارد از نظر شما به هر حال امر به این مهمی و سرنوشت سازی باید 4 یا 5 تا ملاک برای تعیین داشته باشد یا نه؟ من اندکی که جستجو و و فکر کردم دیدم همه دعواها سر منشاش همین عدم توافق بر سر حقوق است مثلا مردی که دو زن دارد با زنش دعوایش می شود چون زن اول این حق را به مرد نمی دهد اما مرد این حق را به خود می دهد1. بر من معلوم نشد تسلسل چطور ایجاب می شود. منظور شما حق در اخلاق بود، نه داشتن "صلاحیت" ادعای یک گزاره. // 2. منظورتان از بدیهی چیست؟ فیلسوفان اسلامی تعدادی گزاره مشخص را بدیهی اعلام کرده اند، منظورتان همان هاست؟ یا چیز دیگر؟ آیا این بدیهی بودن سلیقه ای نیست؟ اگر من گزاره ای را به عنوان مبنای اخلاق پیش روی همگان قرار دهم، همه می پذیرند که بدیهی است (یا نیست)؟