kourosh_iran نوشته: چون هواپیمای عمود پرواز اساسا/بیشتر یک هواپیماست تا بالگرد و اساسا برای این رل طراحی و ساخته میشه و نه اینکه بتونه جای یک بالگرد هم عمل بکنه.
ولی عملن ازش به عنوان یک هلیکوپتر استفاده میشه و به خاطر اینکه توانایی خیلی سریعی در فرار از منطقه درگیری نسبت به هلیکوپتر داره خیلی کارآمد تره!!!
kourosh_iran نوشته: بخش عمود پرواز کاربرد عمدش فقط برای همون بلند شدن و نشستن هست و بخش اعظم اوقات رو چنین هواپیماهایی باید در حالت پرواز معمولی سپری کنن و نقش و اهداف و قابلیت های جنگی که دارن در حالت هواپیماست و نه بالگرد.
نه این طوری نیست! بخش عمور پرواز کاربردهای جنگی بسیار زیادی داره از جمله توانایی برای حملات سایبری!!! و این توانایی فقط در شرایط عمود پرواز به دردش میخوره!
این رو هم باید مد نظر بگیرید که اغلب هواپیماهای عمودپرواز هوا به زمین هستند! یعنی با اهدافی روی زمین سر و کار دارند و هدف گیری و شلیک به اهداف روی زمین به خصوص اگر ثابت باشند در حالت عمود پرواز دقیق تر و کم هزینه تره.
kourosh_iran نوشته: اصولا هم بخوان یه چیزی درست کنن، اونم هواپیمای جنگنده، که هم بالگرد باشه و هم هواپیما، اونوقت خیلی پیچیده و پرهزینه و چالش فنی بسیار بزرگی هست که بگم بنظرم درواقع در حال حاضر اصلا نشدنی هست بخاطر اینکه وزن و حجم و پیچیدگی این دوتا رو نمیشه با هم ترکیب کرد که هم بالگرد جنگی بهینه ای داشت و هم هواپیمای جنگنده بقدر کافی بهینه ای!
همچین چیزی رو خیلی وقته که درست کردند خیلی هم کاربردی و بهینه هستش اسمش هم هست بل بوئینگ V-22 تاریخ اولین پروازش هم برمیگرده به بیش از 20 سال پیش!!! یعنی چیز تازه ای نیست :
Bell Boeing V-22 Osprey - WiKi
این وسیله همزمان کارکرد هلیکوپتر و هواپیما رو با هم داره هر دو در بهینه ترین حالت ممکن.
kourosh_iran نوشته: شما اگر توی ویدئوها هم دیده باشی متوجه میشی که در حالت بلند شدن و نشستن بصورت عمود، میزان چابکی و قابلیت کنترل و دقت این هواپیماها به هیچ وجه در حد بالگرد نیست.
من درست برعکس این چیزی که شما میگی رو دیدم همیشه!!!! مثلن :
First F-35B Vertical Takeoff Test - YouTube
این هم فیلم آپاچی خفن ترین هلیکوپتر نظامی دنیا :
Apache Helicopter Take Off - YouTube
همون طوری که میبینید F35 خیلی نرم و صاف بلند میشه و میشینه و نسبت به یک هلیکوپتر اون هم آپاچی خیلی پایدار تر و بی حرکت تره!!! تازه مدت زمان کمتری رو هم برای رسیدت به قدرت لازم برای بلند شدن لازم داره بر خلاف هر نوع هلیکوپتر دیگه.
kourosh_iran نوشته: به گمانم مصرف سوختش هم زیاد باشه در این حالت و قدرتی که برای اوج گرفتن و مانور باقی میمونه کمه.
در تکنولوژیهای گذشته بله! ولی در F35 این طوری نیست و مصرف سوختش در حالت عمود حتا به صرفه تر هست از پرواز F/A-18 ! + اینکه این هواپیما رادارگریزه! یعنی اینکه بر خلاف هر هلیکوپتر دیگه ای از چشم دشمن مخفی میمونه پس این رو هم اضافه کنید به توانایی هاش.
kourosh_iran نوشته: و در این حالت هواپیما بسیار آسیب پذیره در برابر انواع حمله ها.
هر وسیله ی عمود پرواز دیگه ای حتا هلیکوپتر در برابر حمله آسیب پذیره!!! قدرت مانور عمودی این هواپیما هم خیلی بیشتر از اون چیزیه که توی یوتیوب میبینید!!! من پرواز هریر رو از نزدیک در این مانورهای تبلیغاتی دیدم. تازه اون تکنولوژی مال 40 سال پیشه!
پیشنهاد میکنم به
Paris Air Show برید اگر تونستید. این جانوران تکنولوژیک رو میتونید از نزدیک ببینید. اون وقت دیگه به چهار تا فیلم روی یوتیوب اعتماد نمیکنید.
kourosh_iran نوشته: فکر نمیکنم هیچ به درد هدفگیری و شلیک کردن واقعی در این حالت هم بخوره و عملی باشه، مگر در موارد و شرایط خاص و محدودی. حتی سرعت تغییر رل و گریزش هم در این حالت فکر نمیکنم به بالگرد برسه (در زمان و مسافت کوتاه). بالگرد در زمان و مسافت کوتاه بنظرم چابکی و قدرت و دقت مانور و ثبات و امنیت بیشتری داشته باشم به گمانم.
چرا نمیتونه ؟! اتفاقن میتونه خوبش هم میتونه چون خیلی پایدار تر از هر هلیکوپتری میتونه موقعیت خودش در آسمان رو حفظ کنه.
خدای ار به حکمت ببندد دری - به کرمک زند قفل محکم تری