نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کارکرد دشنام
#1

مساله ای که مدتیه بهش فکر میکنم اینه که خیلی از فحشهای رکیکی که استفاده میکنیم در واقع از نظر بنده نکته منفی ای ندارند. بنظر من با استفاده از این اصطلاحات به عنوان دشنام، مسایلی چون سرکوبِ آزادی جنسی و زن ستیزی را به رسمیت میشناسیم. همچنین برخی از آنها مستقیما تاییدی بر احکام مسخره اسلام است. فحشهایی مثل *س کش، جنده، مادر جنده، خواهرتو *اییدم(و فحشهای مشابه که فرو رفتن آلت مرد در زن نکته اصلیشان استE40d)، حرامزاده، زنا زاده، نجس، لامصب و ... . سئوال اینست که اگر این کلمات از نظر کسی منفی نیست و همچنین منشا خرافی، زنستیزانه و ... دارند، باز هم باید از آنها استفاده شود؟ آیا زیان استفاده از این فحشها بر سودشان نمیچربد؟

نکته جالبی که زیاد باهاش برخورد کردم، اینه که خیلیا که ظاهرا اسلام را کنار گذاشته اند و با تندترین لحنها هم از آن انتقاد میکنند، از حرف زدنشان مشخص است که هنوز مسلمانند مثلا نه تنها از حرام زاده، سگ، نجس، بی دین و خیلی کلمات اسلامی دیگر برای فحش استفاده میکنند، بلکه واقعا هنوز به این مفاهیم اعتقاد دارند.

دسته دیگری از کلمات که بعنوان فحش استفاده میشوند، نام برخی از حیوانات است. در این مورد هم من اصلا موافق این فحشها نیستم. خر این حیوان دوست داشتنی، شاید در این میان بیشتر از بقیه حیوانات مورد ظلم قرار گرفته باشد. خصوصا اینکه اگر فردی رفتارهای غیراخلاقی کند، به او میگویند جانور یا حیوان. مگر رفتار غیراخلاقی(حتی غیر آگاهانه) در بین حیوانات چه اندازه دیده میشود که انسانیت و حیوانیت بعنوان دو قطب مخالف (اولی مثبت و دومی منفی) شناخته میشوند؟ شما بگویید، آیا این بی احترامی به حیوانات نیست؟

درباره کودکان و فحش هم میخواستم بدانم گفتن کلمات رکیک(حتی بدون خشم) جلوی کودکان چه تبعاتی دارد!؟

نکته دیگر که فعالان حقوق زنان مطرح میکنند حق برابر زنان در فحش دادن و استفاده از کلمات رکیک است. که من هم موافقم.

پ.ن: این پست و پست قبلی من نگرهای شخصی هستند. به درستی نظراتم اطمینان ندارم، و چندان تحقیقی در این باره نکرده ام.
پ.ن 2: من تازه متوجه شدم که گویا یک تاپیک دیگر بنام "کارکرد ناسزاگویی" پیشتر باز شده است. فکر نمیکردم در تالار فلسفه و منطق باید دنبال این موضوع بگردم. متاسفم، هر کاری که مدیران صلاح میدانند بکنند.E032
پاسخ
#2

دوستان نگرشان درباره ناسزاگویی و فحش دادن چیست؟ چگونه چنین چیزی پدید آمده و چرا کار میکند؟

از سوی دیگر چرا بیشتر ناسزاها پیرامون اندام جنسی و سکس هستند، آنهم کمابیش در همه فرهنگ‌ها و کشورها؟

.Unexpected places give you unexpected returns
پاسخ
#3

مهربد جان اتفاقا یه تحلیل خیلی جالب و کامل من دیدم از Steven Pinker که خیلی بامزه هم هست 21
YouTube - Authors@Google: Steven Pinker
این رو از دقیقه 20 به بعدش ببین در مورد همینه،البته کلش حقیقتا جالبه.کاملترش در این کتاب هست،اینا هم گویا کوتاه شده همون قسمت مورد نظر هستن:
YouTube - Steven Pinker - The Language of Swearing (1/2)

YouTube - Steven Pinker - The Language of Swearing (2/2)
[URL="https://en.wikipedia.org/wiki/The_Stuff_of_Thought"]
[/URL]

"Democracy is now currently defined in Europe as a 'country run by Jews,'" Ezra Pound

پاسخ
#4

کارکرد ناسزاگویی برای من انتقال یا «فرافکنی» دشواری‌های ذهنی‌ام به دیگران است، یک پروسه‌ی زبانی که طی آن شخصی که باعث بوجود آمدن ناراحتی در من شده است را بخاطر آنچه کرده/گفته مجازات می‌کنم. شدت دشنام‌گویی هم طبیعتا با شدت خطای سرزده از دشنام‌شنونده ارتباط مستقیم دارد. یک کاربرد دیگر دشنام‌گویی برای من شوکه کردن مخاطبانم و برهم زدن آرامش روانی آنها برای همراهی بیشترشان با موضع من است، برای مثال استعاره‌ی «فاشیسم فرزند حرام‌زاده‌ی سرمایه‌داری است» به نوعی همدلی‌برانگیزتر از دیگر روشهای موجود برای بیان همان گزاره‌ به نظر می‌رسد. یکی دیگر تغییر و دگرگونی تصویر ذهنی که از من برایشان بوجود آمده(بخصوص در فروم‌نویسی و اینترنت که ارتباط واقعی-در مقابل ارتباط مجازی-وجود ندارد)است.

زنده باد زندگی!
پاسخ
#5

Ouroboros نوشته: کارکرد ناسزاگویی برای من انتقال یا «فرافکنی» دشواری‌های ذهنی‌ام به دیگران است، یک پروسه‌ی زبانی که طی آن شخصی که باعث بوجود آمدن ناراحتی در من شده است را بخاطر آنچه کرده/گفته مجازات می‌کنم. شدت دشنام‌گویی هم طبیعتا با شدت خطای سرزده از دشنام‌شنونده ارتباط مستقیم دارد. یک کاربرد دیگر دشنام‌گویی برای من شوکه کردن مخاطبانم و برهم زدن آرامش روانی آنها برای همراهی بیشترشان با موضع من است، برای مثال استعاره‌ی «فاشیسم فرزند حرام‌زاده‌ی سرمایه‌داری است» به نوعی همدلی‌برانگیزتر از دیگر روشهای موجود برای بیان همان گزاره‌ به نظر می‌رسد. یکی دیگر تغییر و دگرگونی تصویر ذهنی که از من برایشان بوجود آمده(بخصوص در فروم‌نویسی و اینترنت که ارتباط واقعی-در مقابل ارتباط مجازی-وجود ندارد)است.
آری امیر گرامی،این جناب پینکر هم به همین نتیجه رسیده که این کلمات باعث تحریک ناخوداگاه احساسات منفی میشود.حالا از آنجا که احساسات منفی ما با مواد ضائد بدن خودمان یا حیوانات و همچین سکس که در آن احساست منفی مثل سکس با محارم(فحش های ناموسی) و ناتوانی جنسی و اینها همراه است کلمات جنسی و اینها در ناسزاگویی موج میزند.
البته از جنبه شخصی من برایم حقیقتا مهم نیست کسی بمن چنین چیزهایی بگوید،اما در لحظه اول که انسان مورد حمله لفظی قرار میگیرد ناخودآگاه واکنش نشان میدهد.

"Democracy is now currently defined in Europe as a 'country run by Jews,'" Ezra Pound

پاسخ
#6

با سپاس از دوستان، بویژه امیر گرامی در دو نکته درخور اندیشه‌ای که برشمرد.

فکر نمیکردم به این زودی پاسخ این پرسش را به این خوبی بگیرم!

فرنود‌های آورده شده خود رشته‌های زیادی را برای اندیشیدن باز کرد، اینکه برای نمونه چگونه ما ناخودآگاه از ابزار ناسزاگویی
یا هتا ناسزاهای نرم و سوم کَس - لعنت به سانسورچی‌های فلان فلان شده - برای گرفتن توجه دیگران به موضوع سود میبریم!



russell نوشته: آری امیر گرامی،این جناب پینکر هم به همین نتیجه رسیده که این کلمات باعث تحریک ناخوداگاه احساسات منفی میشود.حالا از آنجا که احساسات منفی ما با مواد ضائد بدن خودمان یا حیوانات و همچین سکس که در آن احساست منفی مثل سکس با محارم(فحش های ناموسی) و ناتوانی جنسی و اینها همراه است کلمات جنسی و اینها در ناسزاگویی موج میزند.
البته از جنبه شخصی من برایم حقیقتا مهم نیست کسی بمن چنین چیزهایی بگوید،اما در لحظه اول که انسان مورد حمله لفظی قرار میگیرد ناخودآگاه واکنش نشان میدهد.

و یا چرایی جنسی بودن ناسزاها که فکر نمیکنم از این بهتر میتوانست توضیح داده شود.

.Unexpected places give you unexpected returns
پاسخ
#7

جنسی بودن دشنام‌ها می‌تواند ریشه در مردسالاری هم داشته باشد، به این طریق که من برای تحقیر شما در جایگاه یک مرد، به زنان خویشاوند شما توهین کرده، با این عمل می‌گویم که شما مسئول رفتار آنها هستید، و تقصیر از شماست که مثلا خواهرتان فلان شده یا مادرتان بهمان. به عبارتی امکان ندارد شما بتوانید زن را مسئول اعمال خود بشمارید و همچنان عمل یا موقعیت بد او را «سرزنش‌وار» به برادر، پسر، پدر، شوهر و ... تحویل بدهید.

زنده باد زندگی!
پاسخ
#8

آری،حتما در جوامع غربی یا همین خاورمیانه که سابقه مردسالاری دارد همین هم هست.اما باز گلی بگوشه جمال غرب که دیگه حداقل بخواهر طرف کاری ندارند.
تا این درجه کار به ناموس داشتن فکر کنم فقط در ایران اینجور باشه

"Democracy is now currently defined in Europe as a 'country run by Jews,'" Ezra Pound

پاسخ
#9

شخصا برای من فحش دادن به اعلی حضرت فعلی و قبلیش
یک اب گوارا و بسیار خنک بر روی اتش دل هست
البته خیلی خیلی موقتی وگذرا
همین فقط
پاسخ
#10

mamad1 نوشته: شخصا برای من فحش دادن به اعلی حضرت فعلی و قبلیش
یک اب گوارا و بسیار خنک بر روی اتش دل هست
البته خیلی خیلی موقتی وگذرا
همین فقط

منظور شما از این دو اعلی حضرت حتما اون دو آخوند هست دیگه4؟
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان