11-05-2010, 05:48 PM
shirin نوشته: کورش رو به طور مثال گفتم، به جای کورش شما بذارید عیسی موسی ابراهیم. یا هم غضنفر. یا هر کسی دیگه.
اولاً، بنده دقیقاً با همین کلّیگوییها مخالف هستم. در ثانی، آنچه میگویید راجع به موسی و عیسی و حتّی غضنفر هم صدق نمیکند.
shirin نوشته: در ضمن من نمیگم دقیقا کتایهای مقدس ساختار اسطوره ای دارن میگم از اسطوره ها گرفته شده بسیاری از داستانهاش. مصداق تاریخی ندارن. مثلا شخصیت عیسی یا موسی در هیچ منبع تاریخی وجود ندارن.
اولاً، نظر تاریخپژوهان غربی راجع به تاریخیت وجود عیسی با نظرشان راجع به تاریخیت وجود موسی کاملاً متفاوت است. بخش بزرگتر عهدجدیدپژوهان (از طیفهای گوناگون) عیسی را یک شخصیت کاملاً تاریخی میدانند؛ و میشود گفت هیچ تاریخپژوه جدّیای شکّی در این رابطه بروز نمیدهد. متون کانّن عهدِجدید هم معتبرترین و تاریخیترین منابع راجع به حیات او هستند و بخش بسیار بزرگی از عهدِجدیدپژوهان ساختار اساسی اناجیل کانُن راجع به عیسی را بهعنوان گزارشاتی تاریخی میپذیرند.
shirin نوشته: فقط در کتب مذهبی موجودیت دارن. یا همون ابراهیم. برای وقایع تاریخی ما نمتوینتم به کتب مذهبی استناد کنیم. ولی خب در مورد داستانهایی که وجود داره در این کتب محققان میگردن شاید نمونش رو بتونن تو تاریخ پیدا کنن.
گفتیم که چنین نیست. مثالها و نمونههای شما هم یا اساساً غلط بودند یا اساساً "معالفارق".
http://nabard.wordpress.com/2010/02/19/%...%8C%D8%AE/
[INDENT]آنچه مقدّس است، به سگان مدهید و مرواریدهای خود را پیش خوکان میندازید، مبادا آنها را پایمال کنند و برگردند و شما را بِدَرند. (متی ۷ : ۶)
فرزندان این عصر در مناسبات خود با همعصران خویش از فرزندان نور عاقلترند. (لوقا ۱۶ : ۹)
(ترجمهیِ هزارهیِ نو)
[/INDENT]وبلاگِ من: پژوهشهای شاهپور برنابا جوینده
فرزندان این عصر در مناسبات خود با همعصران خویش از فرزندان نور عاقلترند. (لوقا ۱۶ : ۹)
(ترجمهیِ هزارهیِ نو)