11-21-2013, 11:31 PM
nasimparsi نوشته: ببخشید ما چیزی به نام شعر نو! نداریم. اینکه در این صد ساله آمده اند و چنین نامی روی "نوشته های موزون" گذاشته اند و هر کسی از راه رسیده خود را شاعر می داند قرار
نیست حقایق تاریخی را فراموش کنیم
شعر از روز نخست دارای یک سری ویژگی هایی بوده که این نوشتارهای موزون آن ویژگی ها را ندارند
گیرا نیست؟ در گذشته اینجور میسَهد که کارها را به یک روال ویژهای میانجامیدهاند, اگر چامهمیسُرودید, میبایستی آهنگ و شیوهیِ از پیش پذیرفته شدهای را
میدنبالید, ولی با پسانوینگرایی همهیِ چیزها بیشتر و بیشتر درآمیخته میشوند, نمونه همینکه چامه میتواند بی آهنگ و پساوند باشد و همچنان چامه خوانده شود.
در همین راستا هم نوشتاری میخواندم از دگرش شیوهیِ داستانگو (راوی, narrator) در ادبسار نوین انگلیسی, که انگار در گذر چند دههیِ پیش این هم دچار
دگرگونهایِ فراوانی شده. ب.ن. در ادبسار کهن داستانگو یک شیوهیِ داستانگویی (لحن) یکنواخت و سومکسی را داستان میداشته ولی امروز
نوآوریهایِ بسیار بیشتری دیده میشود, جوریکه هتّا گاه چند شیوهیِ گوناگون همزمان با هم به کار میروند, یک چیزی در مایههایِ همان چامهیِ نو!
پارسیگر
.Unexpected places give you unexpected returns